Jump to content

Tesla konvertering. Vad behövs? Hur gör man?


Recommended Posts

Nej, tyvärr har jag inte svaren på frågorna. Men jag är grymt nyfiken/sugen på ett ”el bygge” och säkert flera, och då känns det som ett Tesla drivpaket ligger bra till. I alla fall effektmässigt. 
 

Så därför tänkte jag att med förenade krafter av alla duktiga människor här kunde vi kanske försöka sammanställa en ”el konvertering for dummies” (Ja ni fattar säkert vad jag menar)

 

Ok. Om jag har förstått det någorlunda rätt. 
1. Motorpaketet innehåller även det som reglerar hastigheten av den, kan det vara invertera?

2. Vi behöver något som styr elektroniken i motorn (hastighet, fram back, etc). Motorstyrning?

3. Batterier är visst bra att ha! Dels högvolts till motorn, och även 12 volt? till resterande funktioner. 
4. BMS.  Battery Management System. Grunka som håller koll så att högvolts batterierna mår bra?

5. Batteri laddare. 
 

Ja det är väll dom stora delarna (vad jag har förstått) och jag förstår givetvis att det är en massa andra saker som behövs, men vi kan väll börja där. 
 

Det första jag läst är att man måste köpa en ”knäckt” motor för att kunna styra den med ej Tesla komponenter, stämmer det? 
Det finns ju en del företag som säljer både motorer och styrningar (dyrt från usa) men kan man plocka ihop från olika ? 
BMS, är det Tesla original som gäller eller finns det andra alternativ?

Ja mycket frågor blir det... Men jag vet att det finns vänner här som redan varit på detta racet och jag hoppas att alla kunniga vill dela med sig 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1. Ja, när det gäller Tesla så brukar motorn och invertern (motorstyrningen) sitta ihop.

2. Ja, det är invertern som sköter detta. Den behöver alltså få signaler, vanligtsvis via CAN, från gaspedal, växelväljare etc.

3. Funktionen för 12V batteriet är i grunden att dra kontaktorerna för det stora batteriet. Sedan har man vanligtvis en DC/DC omvandlare som laddar 12V batteriet så snart högspänningsbatteriet är i drift, motsvarande en generator i en ICE-bil.

4. BMS är i princip ett måste för att skydda ett litiumbatteri från över- och underladdning. Håller även koll på batteritemperatur. Kan gå att använda OEM grejerna då det finns mycket "hackat" där.

5. Ingen kommentar.

Sedan är det inte en massa andra saker som behövs men kylsystem är en halvstor grej. Behövs till motor/inverter men kan också behövas till batteriet.

På detta forum finns en hel del information kring "hackade" OEM-grejer för ändamålet.
https://openinverter.org/forum/

Inget som säger att man måste ta grejer från samma tillverkare, eller samma modell ens men vissa saker blir enklare om man gör det. Dock är det mycket enklare om man använder motor och inverter från samma bil då de är anpassade för varandra, framför allt gällande kabel/sensoranslutningar men även prestanda.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

1.  Till motorstyrning använder man ett drivsteg lämpligtvis det som kommer ihop med motorn (samma bil) då det är parametrar som måste stämma överens mellan drivsteg och motor för att allt ska lira och snurra som det ska annars snurrar det inte alls (massa felkoder hit och dit), man kan antagligen köpa två Tesla motorer, para ihop dem med två andra drivsteg från en annan tillverkare, ställa parametrar och driva den också men kan vara mycket komplicerat då de brukar vara speciellt tillverkade till motorerna, ( tror inte det funkar som på rc bilar)

2. via en styrsignal från tex pedal eller liknande, kan givetvis vara mer avancerat också där man behöver ett program som skickar kommandon till drivsteget som säger vad den ska göra och hur många pulser den ska skicka ut osv, vet inte riktigt hur tesla gjort där.

3. ang batteri så kan man köra på ett batteri , sedan omvandlar man ner strömmen till önskad volt för styrström (24v, 12v, 220v, osv)

4. BMS är bra att ha om man inte vill byta batterier, hus och område lite då och då.. oftast anpassad till specifikt batteri (programvara) när det kommer till Tesla så är det kopplat i små grupper med celler stora som aningen större AA batterier, dör ett batteri så kortsluter den bort den cellgruppen och tappar en låg % av batterikapaciteten och Teslan har typ 5000 celler (små batterier) jämfört med andra biltillverkare som har ca 8 celler av påsbatterier.

5. ang batteriladdare i bilar så har man direktkopplade laddare på batteriet, där av att man kan ladda med ca 150kw (annars så hade man behövt ganska grova kablar mellan bil och laddstation). Det ger två alternativ , inbyggd laddare i bilen - smidigt allt kunna ladda överallt med hög kw på kort tid men det adderar givetvis vikt men det är den nog värd. Annars kan man givetvis ha en extern laddare men då begränsas man vart man kan åka och hur fort man kan ladda men ev kan det vara ett billigare alternativ, men man får släpa runt den.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

OM du inte har sett det så finne det en britt som har tatt motor från en Tesla och stoppat i en VW Bubbla. Resten var av annat slag. Han hadde problem med att drivaxlarna røk 😄 Inte vældig myck info i videon, men nått. Googla så finner du. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...