Jump to content

Balkram GT40.


Recommended Posts

Hej alla här på forumet.

Har länge gått i tankarna på att bygga en GT40. Tycks aldrig riktigt kunna släppa det utan kommer alltid tillbaka till att det är det enda jag skulle vara "nöjd" med ^^.

Men har läst på lite bland annat i SFROs byggbok då att balkram är att föredra då skillnaden mellan en dålig och en bra balkram "inte är så stor" medans på en rörram så är skillnaden då stor på om den är bra utförd eller ej. Då mina kunskaper är begränsade gällande ram bygge då jag inte svetsat någon ram tidigare tänker jag att en balkram kanske är ett bättre alternativ för mig. 

Vad tycker ni? Har ni hört om nån som gjort en GT40 med balkram och har några tips på området? 

 

Mvh

Robin

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga att det är fullt genomförbart då designen idag redan består av yttre bottenbalkar som löper längs med chassiet.
Du skulle kunna biffa upp dessa rejält, och banta ner övrigt ramverk ordentligt (se till att störtbågen går ner till rambalken)
Kanske t.om. skulle kunna gå att tjäna vikt på det viset om man är listig.
I rött skulle kunna vara balkramen, resten skulle kunna bantas ner ordentligt.

image.thumb.png.670ace41944f11df86c99202f0300f82.png

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket Daniel. Ja men då kanske det är något som är möjligt :) då är det nog dags att börja räkna på material och liknande inför detta projekt.

Din 3d modell är det något du är villig att dela med dig av Daniel? Så skulle jag kunna utgå från den i designen.

 

Ni som gjort era egna ramar vart har ni köpt ert material ifrån? Läst att det ska uppfylla visa krav på det man använder.

 

Mvh

Robin

 

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så mycket mer avancerat att göra en rörram, framförallt om man gör den i fyrkant rör som Daniel (swedishGT40) gjort. Runda rör är lite bökigare, kräver andra verktyg och betydligt mer tankekraft för att få anslutningarna att möta upp bra.

En fyrkant rörram kräver egentligen bara en vettig kap, t ex en bandsåg för metall (Biltema har en för 2-3000 som säkert skulle fungera bra).

Det finns också en del färdiga ritningar för sådana ramar till GT40 på nätet, det gör också det hela enklare än att börja från scratch och designa själv. 

Sen går det ju alltid köpa en "färdig" ram också, sätter man ett värde på sin egna tid så är inte ramen dyr att köpa. Tittar man på ett komplett kit t ex är det främst karossen som kostar pengar! (Gamla uppgifter, men vill minnas att de gånger jag sett rampriser separerade från annat har det spännt mellan typ 20 och 40 000. Jag gissar på att man tittar på krokarna av 10 000 i material och något liknande minst i verktyg om man inte redan har det mesta som behövs såsom svets, kap, etc. Sen tillkommer ju förbrukningsvarorna med).

Att designa själv är förvisso kul med, men jag tror man ska ha en svaghet för att få göra saker på sitt sätt. Börjar du från noll behöver du bilda dig en uppfattning om hur mycket fotutrymme du vill ha, framvagns geometri, bakvagns geometri, styr geometri, vilka spindlar som ska användas, vilka hjullager. Hur fjädringen ska tas upp i chassiet, placering av styrväxel etc (jag gör detta själv nu. 10 års funderande och ca 2 månaders cad'ande och planering av geometrier etc och jag har fortfarande inte kommit till att "spika" någonting så jag faktiskt kan rita upp ramen i 3D cad). Sen behöver du tillgodose att ramen blir styv nog. Jag har för mig jag sett balkrams varianter av GT40 chassin, men att få till en balkram vettigt tror jag inte är enklare än att kopiera en rörram. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det blir inte ens billigare att designa själv om man bara räknar material och kostnad för svets, slipning och inköp av en kap.(Alltså räknar bort din egen tid)
Det är just det att du kan designa själv som är lockelsen om man är lagd så anser jag.

46 minuter sedan, Cassius sade:

Det är inte så mycket mer avancerat att göra en rörram, framförallt om man gör den i fyrkant rör som Daniel (swedishGT40) gjort. Runda rör är lite bökigare, kräver andra verktyg och betydligt mer tankekraft för att få anslutningarna att möta upp bra.

En fyrkant rörram kräver egentligen bara en vettig kap, t ex en bandsåg för metall (Biltema har en för 2-3000 som säkert skulle fungera bra).

Det finns också en del färdiga ritningar för sådana ramar till GT40 på nätet, det gör också det hela enklare än att börja från scratch och designa själv. 

Sen går det ju alltid köpa en "färdig" ram också, sätter man ett värde på sin egna tid så är inte ramen dyr att köpa. Tittar man på ett komplett kit t ex är det främst karossen som kostar pengar! (Gamla uppgifter, men vill minnas att de gånger jag sett rampriser separerade från annat har det spännt mellan typ 20 och 40 000. Jag gissar på att man tittar på krokarna av 10 000 i material och något liknande minst i verktyg om man inte redan har det mesta som behövs såsom svets, kap, etc. Sen tillkommer ju förbrukningsvarorna med).

Att designa själv är förvisso kul med, men jag tror man ska ha en svaghet för att få göra saker på sitt sätt. Börjar du från noll behöver du bilda dig en uppfattning om hur mycket fotutrymme du vill ha, framvagns geometri, bakvagns geometri, styr geometri, vilka spindlar som ska användas, vilka hjullager. Hur fjädringen ska tas upp i chassiet, placering av styrväxel etc (jag gör detta själv nu. 10 års funderande och ca 2 månaders cad'ande och planering av geometrier etc och jag har fortfarande inte kommit till att "spika" någonting så jag faktiskt kan rita upp ramen i 3D cad). Sen behöver du tillgodose att ramen blir styv nog. Jag har för mig jag sett balkrams varianter av GT40 chassin, men att få till en balkram vettigt tror jag inte är enklare än att kopiera en rörram. 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon Johan. Har inte helt koll på vad endast en ram skulle kosta om man köper och fraktar hem en. Men 20-40 låter ju inte så farligt. Så blir definitivt att överväga. Ni som köpt ram, vart har ni gjort det någonstans och vad har ni för erfarenheter från era leverantörer samt vad kostade det med leverans och ram?

Känner nog som Daniel säger att jag är nog mer lagd åt det hållet att jag vill göra det själv då min egna tid inte är det viktiga, detta är ju ändå ett hobby projekt om det tar längre tid att göra ramen själv än att köpa en färdig även om det är samma peng, så får jag massa kunskap och färdigheter jag inte hade innan vilket alltid är roligt:). Jag har tillgång till väldigt mycket maskiner så kapning av rör och liknande är inga konstigheter.

Gör jag även ramen i 3D så skulle man ju nästan kunna bygga hela bilen med i 3D innan man börjar så man vet att så man tänkt göra faktiskt får plats.

Ni som gjort klart era bilar eller kommit till det steget då ni lagt i motor och låda, vad har ni för något i? Min tanke är att använda en Audi låda och sedan en smallblock ford v8.

 

Mvh

Robin

Link to comment
Share on other sites

Audi lådan är nog en av de vanligare som används. Ett annat alternativ som är ganska vettigt är en Porsche Boxster låda. (Jag har en 01X låda jag tänker sälja om det skulle vara intressant, hel alu så lättare än 01E dock inte riktigt lika stark. Ska hålla fint för ca 400hk i alla fall)

Motormässigt väljer alla olika 🙂

Är du lång kanske du ska överväga att se över placering av motorpaket lite nogrannare, framförallt om du väljer en "stor" motor. En Ford SB med stötstänger är inte så stor, en 5.0HO är klart större men ingen jätte. En Coyote t ex är en rätt rejäl pjäs. Sen finns det ju LS1or som är ganska smidiga måttmässigt t ex, en ofta glömd men grymt bra motor om man har lite banåka aspiratiner är ju Lexus 1UZ-FE, även den relativt stor men ingen gigant.

Själv har jag valt en Audi motor då den är så pass mycke kortare än alternativen ovan. Ca 20cm kortare än en 1UZ-FE och ca 25cm kortare än Ford motorerna om jag minns rätt (Audi motorn är drygt 50cm lång). Det är t.o.m så att en Audi V10 är typ samma längd som en Ford SB 🙂 Men smaken är som baken, är det en replica man vill ha är ju en stötstångsmotor det enda rätta. Vill man ha en kul bil med driftsäker motor som ändå anknyter till ursprunget finns det ju gott om modernare Ford åttor. Och är man som jag mer intresserad av bankörning och värde sätter låg, central tyngdpunkt mer än "rätt" delar kan man på en Audi motor 🙂Jag är också lång så att jag har nytta av att kunna utnyttja coupen's längd fullt ut och slippa ha en utbuktning i skottväggen för motorn.

Edited by Cassius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...