Jump to content

Westfield FW 1,8T


Recommended Posts

Jag håller tummarna att du hittat felet. Oftast är det ju nåt sånt här "enkelt" när det uppstår plötsliga intermittenta fel.  Då är det systematisk felsökning och dokumentation av åtgärder och påföljder som oftast ger bäst resultat. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oh vad härligt!

Där känslan är en del i varför jag leker med bilar!

Jag håller tummarna att det löste det stora problemet och att du får köra en del nu.

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håller verkligen tummarna att du hittat felet, spännande att följa framstegen. Känns troligt. Bra jobbat att fortsätta söka felet och inte ge upp. Belöningen kommer ju så bara att fortsätta.👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan med glädje meddela att bilen går som ett skållat troll igen!

Körde 1-1,5 timme utan några som helst bekymmer!!!!
Hade glömt hur vansinnigt snabb den är :)

Tack alla för peppning och meckartips!6ec810fc50499e99be92ff7e026e2723.jpg
d1a60c23153338005b9a85cb48726dd7.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 8
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Längesen det uppdaterades i tråden, bilen gick fint i somras. Motorn tickade mer än förra säsongen men det berodde nog mest på att jag hade annan olja i, skall byta tillbaka till samma viskositet som innan. Likaså hade jag lite problem med remmen till vattenpump och generator, så den fick bytas.

Nu när bilen stått lite i garaget så har jag upptäckt att det läcker en del olja från den. Svårt som fasen att vara 100 säker på var det kommer ifrån då fartvinden gör att oljan följer med. Eftersom jag tvättade motorn rätt noga innan sommaren så fanns det ändå lite att gå på. Bland annat är det nog lite läckage från utgående axel, men det problemet får lösas nästa vinter (kanske). Det hade även fuktat en del kring remskivan, om det kommer från veven eller nått annat vetifan, så det skall nu undersökas.

Började demontera bilen för att komma åt bättre. Kände mig riktigt stolt som "bara gjorde" istället för att vela sönder en hel kväll i garaget. Jag är känd för att göra allt så omständligt som möjligt! 😆
När allt nödvändigt var demonterat började jag läsa på hur man skulle sätta motorn och TDC och få allt att linjera upp. En baggis tänkte jag efter att ha läst på och sett YT filmer. Det är nu strulet uppstår.

På kammen och ventilkåpan finns det tydliga markeringar för TDC. På remskivan skulle det enligt manualen även finns tydliga markeringar. Nu är det ju självklart så att min remskiva är bytt mot något som inte har en "riktig" markering. Markeringen på remskivan är ett vitt streck som byggaren gjort. Vad är då problemet? 
JO, markeringarna matchar inte varandra, dvs när kammen står rätt står markeringen på remskivan inte rätt. Bilden ljuger lite, fotovinkeln gör att det ser mer ut än vad det är. 
Bortse från de två andra strecken på drevet.

Innan jag gör nått dumt måste jag skaffa mig nått bra TDC verktyg, testade med skruvmejsel, men det är svårt att känna exakt när den vänder. 

Någon som har ett bra verktyg att tipsa om innan jag ber @Rikard Larssonbygga ett till mig 😂
Fortsättning följer...

 

 

timing4.jpg

timing3.jpg

timing1.jpg

timing.jpg

olja1.jpg

olja.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag har byggt ett verktyg av ett gammalt tändstift.
Ställ in så kolven tar i strax före TDC.
Vrid motorn sakta medurs tills det tar stopp.
Gör ett märke vid vevaxeln.
Vrid nu motorn moturs till det tar stopp.
Gör ett nytt märke.
Exakt TDC har du mittemellan märkena.

/Jan

TDC stop.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, JaBa sade:

Hej,

Jag har byggt ett verktyg av ett gammalt tändstift.
Ställ in så kolven tar i strax före TDC.
Vrid motorn sakta medurs tills det tar stopp.
Gör ett märke vid vevaxeln.
Vrid nu motorn moturs till det tar stopp.
Gör ett nytt märke.
Exakt TDC har du mittemellan märkena.

/Jan

TDC stop.jpg

I vanlig ordning har @Rikard Larssonmycket i ladorna, han har en liknande grej som jag skall låna idag. Återkommer när jag testat 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det händer lite hemma i garaget. 
Lagt ungefär 2000 timmar på Youtube för att inte missa några moment med kamremmen. Igår kväll åkte den av, likaså började jag ta bort drev till oljepumpen. 
Det ser rätt oljigt ut. På tur står det att ta bort drevet till veven för att komma ut alla packningar där under.

Förra vintern bytte jag oljepumpen och då blev det såklart ny packning till sumpen med. Jag tror att den blev felmonterad och det kan också vara förklaringen till att det läckt "extremt" mycket under förra säsongen. Som jag tolkar verkstadshandboken så skall det monteras lite packningssilikon i framkant och bak-kant av tråget där det möter "hållaren" ( nr 4 och 11 på sprängskissen) till oljepackningarna på veven, både i fram- och bakkant.

 

olja 12.jpg

oljetråg servicebok.PNG

sprängskiss.PNG

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Satan vad tiden går. Över ett halvår sedan förra inlägget. 
Har inte varit superväder så inte blivit jättemycket kört. Igår blev det dock en rejäl tur. 
Jag och @Rikard Larssonkörde Lergökarallyt som avslutades på Vallåkraträffen där vi mötte @Göran Nilsson.
Rolig dag!
Det blev väldigt inspirerande körning under dagen, framför allt på hemvägen.

När jag i morse kom ut i garaget upptäckte jag en rätt stor pöl med olja. Långt fram på bilen dessutom. Fanken var oljefilterförflyttaren, men den var snustorr.

Det visar sig att det verkar komma från dumpventilen, sedan droppat ner på luftfiltret, ner på batteriet och vidare neråt.

Att det är lite oljedimma i rören borde inte vara så konstigt, men att det skulle bli de här mängderna. Efter 25-30 mil.

Motorn går fint, ingen konstig rök från den.

Kan det vara så att jag satt O-ringen på dumpventilen fel? Kan det var så enkelt att jag har för mycket olja i motorn? (Bilen står på pallbockar nu, så kan inte kolla).

För den som minns så gjorde @Rikard Larsson en nippel i ventilkåpan, så det ventileras där med. Där ventilerar jag till en catchtank som verkar vara tom. Kan det vara så att jag "förstörde" mer än jag gjorde nytta med ventilering via ventilkåpan? Det är helt öppen ventilation....

Någon med några teorier?
Skall tilläggas att jag inte haft läckage där tidigare säsonger. Varit snustorrt kring dumpventilen.

Bilden på motorn är innan ventilkåpan ventileras.

IMG_0871.JPG

IMG_0811.JPG

IMG_0810.JPG

IMG_8679.jpg

  • Like 3
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tiden springer iväg.

Dags att byta olja och filter inför säsongen.

Har en del olja i slangen som går från vevhusvent på blocket till luftfiltret. Vad kan anledningen vara till att det blir mkt olja där? Det hänger väl ihopa med ovanstående antar jag.

Ventilerar vi ventilkåpan också, så för högt tryck vetifan om det är.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vet inte om det är relevant men på t ex. en volvo B20, jo jag vet inte samma motor men ändå, så går luftflödet från luftfiltret till ventilkåpan genom olje påfyllningslocket, ner genom motorblocket till vevhusventilationen och sen via slang in i insugningsröret genom ett jäkligt litet hål, 2mm,  för förbränning av vevhusgaser. kopplar du vevhusslangen till luftfiltret så blir det nog ett för stort luftflöde från blocket dit som då för med sig olja. Som alternativ kan du ju prova att montera en strypning på slangen ner till ca 2 mm och sen kolla om det fortfarande suger med sig olja. Man skulle också kunna tro att det skulle kunna suga ner friskgas förbi kolvringarna och du har för stort undertryck i vevhuset.

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Gaserna i vevhuset måste evakueras, annars får du övertryck i vevhuset och andra större problem. På en turbomotor är det vanligt med mycket ”blow by” och därmed stor volym vevhusgaser. Om du anser att det är mycket olja som följer med gaserna, så sätt en oljeavskiljare (catch tank) på slangen som går till luftfiltret. Men stryp inte flödet. Idealet är att ha vakuum i vevhuset, dels tätar kolvringarna bättre, men den stora vinsten är lägre luftmotstånd för veven och mindre mängd luft i oljan. 

Link to comment
Share on other sites

För tydlighets skull en strypning behövs bara om man suger från vevhuset till insuget efter förgasare eller spjällhus på bilar utan lambdamätare eller med förgasare.  Detta för att minska mängden luft som inte passerar förgasarna och som magrar ur bränsleblandningen. blir förmodligen inget problem med insprutningsmotorer så vida man inte kör med luftmassemätare.

Har ingen direkt erfarenhet av trycksatta motorer så som Morty skriver så behöver man nån sort undertryck samtidigt som man inte vill att det ska påverka bränsle-luft blandningsförhållandet. Har man övertyck kommer det troligtvis resultera i skjutna packboxar på veven och annat tråkigt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har visst glömt bort att svara.

Tycker bara det blivit mer olja än när jag köpte bilen, det torde rimligen ha blivit mindre då jag numera även ventilerar ventilkåpan. Tidigare var det ingen ventilering alls i kåpan.

Funderar på en catchtank också, men om jag inte skall strypa flödet som är blir det svårt. Slangen från vevhusvent på blocket är riktigt kraftig.

Link to comment
Share on other sites

Det här med att det kommer med olja från vevhusventilationen det tror jag inte man kan komma ifrån helt men så klart så hänger det en del på hur mycket luft du låter fara igenom vevhuset och hur du har monterat ventilationen till ventilkåpan. Som Morty säger ovan så vill vi ju inte ha övertryck och vi vill ventilera ut blowbygaser för att inte späda ut oljan. det vi inte vill ha är full storm i vevhuset för då kommer det att följa med fler oljedroppar upp mot luftfiltret. Har du dragit en slang från ventilkåpan till luftfiltret också ? Ventilation behöver ha en riktning. Dvs luften ska komma in på ett ställen och ut på ett annat. suger du från vevhuset via luftfiltret så funkar det nog dåligt att suga från ventilkåpan till luftfiltret också blir liksom ingen cirkulation då. Bättre att sätta på ett lite filter på slangen och låta luften komma in till ventilkåpan via atmosfärstrycket och gå genom blocket ut via vevhusventilationen och in genom luftfiltret, genom motorns förbrännings system och ut i avgaserna. Mängden luft som ska passera kan du alltid styra genom att stryp intaget av luft vid det lilla filtret, tror att det kan strypas rätt mycket annars är risken för stor transport av olja till förbränningssystemet. Mina 25 cent denna gången . 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Du ska inte tillsätta luft till vevhuset, utan syftet är att ventilera bort gaserna som läcker förbi kolvringarna vid förbränning/kolvrörelser. Stort läckage (sliten motor/högt laddtryck) kräver större kapacitet. Större slangdimension, antal utsugspunkter och det extra luftfödet tar med sig mer oljepartiklar från vevhuset som man bör separera från vevhusgaserna med en oljeavskiljare (catchtank). Buskisvarianten är att dra ner slangen/slangarna från vevhuset i en PET-flaska, men det är inte det bästa eller lagligt på en gatbil.  

Link to comment
Share on other sites

Angående vevhusvent.

Har bökat en del på min turbo motor från SAAB, och det har ej blivit riktigt bra.

Med risk för att kapa tråden kan jag lägga detaljerna och erfarenheter i ett annat forum.

Kort sagt ett original system fungerar dåligt när man laddar hårdare, och använder smidda kolvar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...