Jump to content

Westfield FW 1,8T


Recommended Posts

Hej,

Enda sedan jag sålde min förra sjua har jag varit sugen på en ny. Ville egentligen bygga en igen, men med två små barn och intensivt jobb är garagetiden högst begränsad. Ovanpå detta brexit som gör allt mycket dyrare och besvärligare. Därför har jag under något år letat efter en välbyggd Westfield eller MK Indy och den som letar, han finner. 
Till slut fick jag tag på en bil som uppfyllda alla mina kriterier. Sagt och gjort, jag och brorsan tog en dagstripp till Stockholm för att titta på bilen. Det fanns inte mycket, typ inget, att anmärka på. Det blev affär direkt!
Att ta bilen på trailer nästan 70 mil enkel resa var första tanken för att få hem den, men med hybridbil visade det sig att dragvikten var begränsad till 920 kg med B-kort. De flesta mindre biltrailers har totalvikt på 1300 kg så det var mission impossible. 
Fick tag på Laholms biltransport som körde täckta biltransporter. 1,5 veckas väntan, så var bilen hemma.

Bilen är för känd för de flesta här på forumet. Det är Lars - "Noshest" gamla bil som han sålde förra året. Mellan mig och Lars har det varit en ägare.
Efter att ha kört några mindre turer kan jag bara konstatera att det är en sanslöst välbyggd bil som går som ett skållat troll.
Nu skall jag lära mig hantera bilen, till vintern väntar lite småfix så att jag får den som jag vill ha den.

Grymt kul att vara med sjua igen!

Westfield 1.jpg

Westfield 2.jpg

Westfield 3.jpg

Westfield 4.jpg

  • Like 8
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Varit helt dött i tråden, men helt dött med körande har det definitivt inte varit. 
Har kört relativt mycket i sommar, börjat känna mig bekväm med bilen, hittat saker jag vill fixa osv osv.
Bilen har gått som ett skållat troll hela sommaren, utom just idag....


Tidigt i morse gav jag och @Rikard Larsson oss iväg för att köra Lergörarallyt från Ängelholm till Vallåkraträffen. Hade tänkt till (tyckte jag) och fyllt upp tanken med bensin istället för etanol. Detta pga att den skulle hålla längre och det var ändå en rätt bra tur vi skulle köra. 
När jag köpte bilen vill jag minnas att säljaren sa den gick att köra både på bensin och på etanol, så jag tänkte att det inte skulle vara några problem att mixa och blanda. Där finns ju flexfuel-sensor på bilen. 

Hann knappt ut från uppfarten förrän bilen började gå dåligt, bluddrade ungefär som om den bara gick på tre cylindrar. Körde vidare upp mot Ängelholm, orken i bilen var sådär och den bluddrade mycket. Jag tyckte den drog orimligt mycket bensin, så med ett par mil till Ängelholm fick jag låna RIkards reservdunk. Då stod bilen på 33% etanol. 
Väl framme i Ängelholm var då valet, tanka bensin och hoppas den går bättre på ren bensin, eller fylla upp med etanol. Valde bensin, dumt val visade det sig.

Bilen gick så satans dåligt. Vid några enstaka tillfällen gick den över till att gå som vanligt i 20-30 sekunder, sedan tillbaka till bluddrandet.

På vägen hem stannade jag och fyllde på mer soppa, denna gången etanol, då kom vi upp i 50% etanol i tanken. Bilen gick inte bra hela tiden, men längre stunder gick den som vanligt.

Jag är helt ny på detta med etanol och bensin, men min tanke var ju att det skulle som på produktionsbilar. Häll i och bilen anpassar sig. Så var uppenbarligen inte fallet.

Kollade stiften när jag kom hem och alla såg likadan ut, rätt normala.

Innan jag grottar ner mig i detta. Hur är egentligen tanken det skall fungera med etanol och bensin. Har mapparen glömt aktivera någon funktion i ECU? Är bilen bara mappad på etanol tro? 
Jag kör Ecumaster, dock osäker på vilken.

Någon som har idéer?

 

 

IMG_7601.jpg

IMG_7600.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ska det funka med flexifuel måste man mappa på båda bränslena och göra/använda en funktion som interpolerar fram värden för olika blandningsförhållanden.

När Mattias på Sävarturbo mappade min bil så började vi på E85 och tömde sedan tanken och körde på bensin. Sedan gjorde han sin magi 🙂 för att få det att funka. Enligt hans erfarenhet så får man fördelarna av etanolen redan vid typ 45-60% (om jag minns rätt) etanol men det gäller ju att man mappar med så nära ren bensin som möjligt för att få det området rätt.

Går den på "E85-mapp" på bensin så går den normalt sett väldigt fett vilket stämmer med det du upplevde. Har du programvara så du kan se vilka inställningar som är gjorda i motorstyrningen?

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, therealpinto sade:

Ska det funka med flexifuel måste man mappa på båda bränslena och göra/använda en funktion som interpolerar fram värden för olika blandningsförhållanden.

När Mattias på Sävarturbo mappade min bil så började vi på E85 och tömde sedan tanken och körde på bensin. Sedan gjorde han sin magi 🙂 för att få det att funka. Enligt hans erfarenhet så får man fördelarna av etanolen redan vid typ 45-60% (om jag minns rätt) etanol men det gäller ju att man mappar med så nära ren bensin som möjligt för att få det området rätt.

Går den på "E85-mapp" på bensin så går den normalt sett väldigt fett vilket stämmer med det du upplevde. Har du programvara så du kan se vilka inställningar som är gjorda i motorstyrningen?

Gustaf

I dokumentation jag fick med bilen finns det bromspapper på både bensin och etanol, samt några tabeller med inställningar för olika mix. Dock är det ju osäkert om dessa verkligen är inlagda i ECUn nu.

Jag har ECU master, men vet inte vilken modell det är. Skall först ta reda på det, sedan får jag testa plugga in datorn och läsa ut inställningarna. Även hört av mig till GZ Racing som mappade bilen för att få lite mer info.

Det låter som att felsökningen stannar vid mjukvara, vilket känns skönt 🙂

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått reda på vilken ECU det var, EMU Classic. Även fått tag på filen som GZ Racing mappade bilen med. 
Skall koppla in datorn och se så att det verkligen är den som ligger i bilen.

Vad fasen skulle det annars kunna vara?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte EMU alls men mitt angreppssätt skulle vara att logga, och se att alla mätvärden verkar rimliga och att den verkar interpolera en bränslekurva.

Eftersom den går bra ibland så tyder det kanske mer på ett sensorfel än ett mappningsfel, om det inte är så att mappningen är gjord så att den vid vissa temperaturer eller liknande kommer "utanför" det som är mappat och att det ligger nån typ av begränsningsfunktioner aktiva.

Som exempel, min bil mappades ursprungligen med ett sänkt varvstopp vid hög kylvattentemp. Min kylvattentempgivare är inte riktigt rätt kalibrerad, så när man pressar ett tag indikerar den vattentemp över brytpunkten för sänkt varvstopp. Det tog en stund att lista ut att det var anledningen till att den började "misstända" över 5000 varv...

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

38 minuter sedan, therealpinto sade:

Jag kan inte EMU alls men mitt angreppssätt skulle vara att logga, och se att alla mätvärden verkar rimliga och att den verkar interpolera en bränslekurva.

Eftersom den går bra ibland så tyder det kanske mer på ett sensorfel än ett mappningsfel, om det inte är så att mappningen är gjord så att den vid vissa temperaturer eller liknande kommer "utanför" det som är mappat och att det ligger nån typ av begränsningsfunktioner aktiva.

Som exempel, min bil mappades ursprungligen med ett sänkt varvstopp vid hög kylvattentemp. Min kylvattentempgivare är inte riktigt rätt kalibrerad, så när man pressar ett tag indikerar den vattentemp över brytpunkten för sänkt varvstopp. Det tog en stund att lista ut att det var anledningen till att den började "misstända" över 5000 varv...

Gustaf

Sensorfel kan det vara, skall bara komma fram till vilken det skulle kunna vara.

Skall köra en runda i helgen och logga. Försöka välja ut rätt parametrar att logga bara, finns många att välja på 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Var ute en sväng i helgen. Innan jag började labba med att tömma tanken och hälla ren soppa eller ren etanol så ville jag logga körningen.
Startade och drog iväg en runda för att få upp tempen på bilen. Bilen gick som ett skållat troll, men säg den glädje som varar. Efter 10-15 min började den gå lika dåligt igen.
Startade loggen (kanske skulle gjort det från början) och körde en runda. Gick dåligt hela tiden.

Bytte mapp till den jag fått av GZ Racing för att vara helt säker på att säljaren inte ändrat något i mappen som låg i bilen. Problemet kvarstod.

Körde hem, stod på uppfarten och gasade lite. Då började den gå jämnt igen. Körde en kort runda, då gick den jämnt och fint men turbon laddade inte på fullt.

Nu har jag iaf skickat loggarna till GZ Racing för att se om han kan hitta något fel.

Om någon vänlig själ vill titta på den finns de nedan.

20210926_1007 davids mapp.emulog 20210926_1013 GZ mapp.emulog

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Verkar vara stendött här, men försöker väl ändå.

Tömt tanken på bensin, fyllt upp med etanol. Körde en runda, precis samma problem som med bensinblandningen. 
När jag kollade stiften förra gången tyckte jag att ettans cylinder var lite blöt, checkade även det idag och det verkar vara samma fenomen fortf. 
Bilden visar ettan och trean.
Testade att byta plats på spolen på ettan och trean, men kändes som att det fortfarande ettan var blöt. Därmed borde det inte vara spolen.

Se på filmerna så får ni en uppfattning om hur den går.

 

IMG_7922.jpg

IMG_7919.jpg

Edited by Frena
Link to comment
Share on other sites

Har du testat att byta plats på 2 spridare?
Kan vara värt att utesluta dom.
Gör även ett kompprov om det är något knas där.
 
/Tomas

Faktiskt inte prövat byta plats på spridarna, får testa det.

Kompprov har jag inte gjort, då borde bilen gå dåligt hela tiden och inte få sina ”ryck” att gå bra mellan varven. Eller hur?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Tittade/lyssnade på filmerna och i mina öron låter det som om den går på tre cylindrar.

Har du kollat om du får ström fram till spolen eller bytt stift och det går att kolla om du för tändplus med tex en tändningsprovare från Biltema 15-142 mellan spole och stift. 

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Morty sade:

Tittade/lyssnade på filmerna och i mina öron låter det som om den går på tre cylindrar.

Har du kollat om du får ström fram till spolen eller bytt stift och det går att kolla om du för tändplus med tex en tändningsprovare från Biltema 15-142 mellan spole och stift. 

Ja det låter lite så....
Skall kolla det, tror faktiskt jag har en sådan liggandes hemma.
Beställt helt nya fräscha stift som kommer imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Testat med nya stift, bilen gick bra 5-7 min ungefär, sedan samma fenomen igen. 
Tog ut de nya stiften på att kolla på dem och tycker att ettan ser annorlunda ut efter bara denna korta rundan, så felet borde kunna isoleras till ettan.

Började testa med en tändningsprovare. Testade först på ettan och fyran sedan gav batteriet upp.

Det är ju inte stendött från ettans spole iaf, sedan om det är tillräckligt, det är svårt att avgöra.

 


 

stift.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur ditt sprut fungerar men det kanske finns någon motsvarande funktion som i mitt maxxecu, där man kan testa spridare och spolar en och en eller flera åt gången? Då har du möjlighet att jämföra hur spridare och spolar fungerar, utan att starta motorn.

1465713882_Skrmbild2021-10-07212715.jpg.063ee8869637698012a2ea93ec1dc51c.jpg

Edited by Henrik H
Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Henrik H sade:

Vet inte hur ditt sprut fungerar men det kanske finns någon motsvarande funktion som i mitt maxxecu, där man kan testa spridare och spolar en och en eller flera åt gången? Då har du möjlighet att jämföra hur spridare och spolar fungerar, utan att starta motorn.

1465713882_Skrmbild2021-10-07212715.jpg.063ee8869637698012a2ea93ec1dc51c.jpg

Bra tips, skall kolla om det finns!

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Henrik H sade:

Vet inte hur ditt sprut fungerar men det kanske finns någon motsvarande funktion som i mitt maxxecu, där man kan testa spridare och spolar en och en eller flera åt gången? Då har du möjlighet att jämföra hur spridare och spolar fungerar, utan att starta motorn.

1465713882_Skrmbild2021-10-07212715.jpg.063ee8869637698012a2ea93ec1dc51c.jpg


Det fanns - en fråga bara, hur rent praktiskt gör man med spridarna när man testar?

Edited by Frena
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OBS OBS OBS !! 

Tänk på att göra tändstifts/tändspole tester innan du gör spridar tester, annars kan du ha bensinångor i förbränningsrummen när du tillsätter gnista....kan vara obra. 

Jag skulle plocka ur spridarna och stoppa den spridare som ska testas i en petflaska och sedan med bränsletryck i systemet aktivera spridaren för A, se att den funkar, B se att den har rimlig sprutbild, och C se att den inte läcker efter aktivering.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

OBS OBS OBS !! 

Tänk på att göra tändstifts/tändspole tester innan du gör spridar tester, annars kan du ha bensinångor i förbränningsrummen när du tillsätter gnista....kan vara obra. 

Jag skulle plocka ur spridarna och stoppa den spridare som ska testas i en petflaska och sedan med bränsletryck i systemet aktivera spridaren för A, se att den funkar, B se att den har rimlig sprutbild, och C se att den inte läcker efter aktivering.

Tack Mats - mkt värdefull info!

Link to comment
Share on other sites

Så, tar en sak i taget och det går inte så fort. Gett upp hoppet att köra mer i år.
Man kunde som sagt manuellt aktivera respektive utgång i ecun.
Först ut idag blev därför att testa alla spolarna. När man kör test så agerar alla spolarna likadant. Spolarna borde kunna uteslutas.

Mätte motstånd på alla spridare och de höll samma.
Nästa steg blir att testa dessa med @Mats Karlssons tips. Skall bara klura ut hur jag skall få bränslepumpen att gå hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-13 at 16:49, Frena sade:

Så, tar en sak i taget och det går inte så fort. Gett upp hoppet att köra mer i år.
Man kunde som sagt manuellt aktivera respektive utgång i ecun.
Först ut idag blev därför att testa alla spolarna. När man kör test så agerar alla spolarna likadant. Spolarna borde kunna uteslutas.

Mätte motstånd på alla spridare och de höll samma.
Nästa steg blir att testa dessa med @Mats Karlssons tips. Skall bara klura ut hur jag skall få bränslepumpen att gå hela tiden.

Har du kört dom mot tändstift? Bryt upp sidoelektroden så att du har 5 mm avstånd. Det måste vara gnista minst så långt i luft för att det ska slå 0,5 i cylindern. 

Link to comment
Share on other sites

34 minuter sedan, Christer J sade:

Har du kört dom mot tändstift? Bryt upp sidoelektroden så att du har 5 mm avstånd. Det måste vara gnista minst så långt i luft för att det ska slå 0,5 i cylindern. 

Inte gjort - bra tips!

Link to comment
Share on other sites

Fick tillbaka spridarna från service igår. Extremt
snabb service hos BJP Race, en eloge till dem.
Skickade dem i måndags och fick tillbaka dem igår (torsdag).
Snyggt förpackat, alla gamla packningar osv följde med tillbaka.

Resultatet då?
Inga fel på dem, vilket var bra och dåligt. Skall göra lite fler tester som jag fått tips om här och på andra forum med spolar och tändstift.

2188ed7d8d97556a42e820fbc48de7b2.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Monterade tillbaka spridarna i helgen. Gjorde Christers test med stift/spolar. Kändes som att det funkade som det skulle.

Knackade ihopa de gamla stiften till 0,5 och körde en kort runda. Då gick bilen som den skulle....inför våren sätter jag i nya stift, knackar dem och köper nya spolar. Hoppas då allt går som det skall även på längre rundor.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har en to-do lista med saker att fixa under hösten. Upptäckte bland annat att det läcker rätt mycket olja från bilen, en del kommer troligen från ventilkåpan, så den packningen skall bytas. En enkel manöver, men sedan är det värre. Tycker det ser ut som det rinner från sprängkåpan, troligen motorolja då den är lite brun. 
Pratade med byggaren och han bytte packningen på utgående axel, så det känns skumt om det är den igen även om det var några år sedan bilen byggdes. 
Har även en hel del olja som "droppar" från sumpen, varifrån det kommer är oklart.
Är inte jättesugen på att lyfta ur hela motorn och byta en massa packningar, men vi får se. Skall tvätta av motorn och se om det går att lokalisera läckagen utan att starta den.
Annars kör jag en säsong till med "ren" motor och ser då var det kommer ifrån.

Andra lite roligare saker på to-do listan är byta batteri och skärmar. 
Letar efter ett Odyssey som passar, batteriet sitter under noskonen i ett riktigt bra fäste, så jag är tämligen låst till vissa mått.

Följde med ett par kolfiberskärmar som skall bytas, det kommer bli riktigt bra!

 

 

skärm.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Låter som du behöver kolla att du har tillräcklig vevhusventilation för den ”blow by” du har i motorn. Får du tryck i vevhuset kommer motorn att trycka ut oljan genom packningar. 

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Morty sade:

Låter som du behöver kolla att du har tillräcklig vevhusventilation för den ”blow by” du har i motorn. Får du tryck i vevhuset kommer motorn att trycka ut oljan genom packningar. 

Går en rätt grov slang till insuget, men det kanske kan var igentäppt i motorn? Kan denna motorn för dåligt (än så länge).
Du som meckat mycket med denna, några bra tips?
Skall tilläggas det var rätt mycket oljesörja i den slangen när jag drog ur den.

Edited by Frena
Link to comment
Share on other sites

Vevhusventilationen måste gå till sugsidan på turbon om den ska fungera vid positivt laddtryck och vevhusventilationen som sitter till insuget måste ha en backventil så övertrycket inte går baklänges in i vevhuset. 

Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, Morty sade:

Vevhusventilationen måste gå till sugsidan på turbon om den ska fungera vid positivt laddtryck och vevhusventilationen som sitter till insuget måste ha en backventil så övertrycket inte går baklänges in i vevhuset. 

Jag kollade en bild nu och jag hade fel. Slangen går från blocket till en anslutning på röret som går till luftfiltret, så det verkar rätt.
Se röd markering.
 

Motor_LI.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vevhusventilationen måste gå till sugsidan på turbon om den ska fungera vid positivt laddtryck och vevhusventilationen som sitter till insuget måste ha en backventil så övertrycket inte går baklänges in i vevhuset. 

Tog en sväng ut i garaget för att kolla lite hur det såg ut.
På oljefällan (heter det väl?) som verkar vara original, sitter 90gr böj till en slang som går till sugsidan på turbon.

Bilen har ju gått flera år hos tidigare ägare så konstruktionen lär ju funkar. Frågan är vad som hänt.
Kan något gå sönder i oljefällan? Där var som sagt en hel del olja i den när jag tog bort slangen, kan det påverkat?


ea565284b7f14c17a452adc5ad1d5a53.jpg
9858459e3d583d6aca5ef2aadf41401c.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

On 2021-11-22 at 08:35, Frena sade:

Har en to-do lista med saker att fixa under hösten. Upptäckte bland annat att det läcker rätt mycket olja från bilen, en del kommer troligen från ventilkåpan, så den packningen skall bytas. En enkel manöver, men sedan är det värre. Tycker det ser ut som det rinner från sprängkåpan, troligen motorolja då den är lite brun. 
Pratade med byggaren och han bytte packningen på utgående axel, så det känns skumt om det är den igen även om det var några år sedan bilen byggdes. 
Har även en hel del olja som "droppar" från sumpen, varifrån det kommer är oklart.
Är inte jättesugen på att lyfta ur hela motorn och byta en massa packningar, men vi får se. Skall tvätta av motorn och se om det går att lokalisera läckagen utan att starta den.
Annars kör jag en säsong till med "ren" motor och ser då var det kommer ifrån.

Andra lite roligare saker på to-do listan är byta batteri och skärmar. 
Letar efter ett Odyssey som passar, batteriet sitter under noskonen i ett riktigt bra fäste, så jag är tämligen låst till vissa mått.

Följde med ett par kolfiberskärmar som skall bytas, det kommer bli riktigt bra!

 

 

skärm.jpg

Snyggt, vill du sälja de gamla ?

//Ulf

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2021-11-22 at 20:45, Frena sade:


Tog en sväng ut i garaget för att kolla lite hur det såg ut.
På oljefällan (heter det väl?) som verkar vara original, sitter 90gr böj till en slang som går till sugsidan på turbon.

Bilen har ju gått flera år hos tidigare ägare så konstruktionen lär ju funkar. Frågan är vad som hänt.
Kan något gå sönder i oljefällan? Där var som sagt en hel del olja i den när jag tog bort slangen, kan det påverkat?


ea565284b7f14c17a452adc5ad1d5a53.jpg
9858459e3d583d6aca5ef2aadf41401c.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lyfter tråden lite igen. Skulle vilja få rätt på detta så jag kan skruva ihopa bilen. 
Pratade med byggaren och han hade inga läckage på motorn så konstruktionen torde vara rätt från början.
Det är alltså bara en tjock slang som går från blocket till sugsidan på turbon, då behövs väl ingen backventil? Där var en del oljesöl i slangen som jag nu tömt ut. 
Finns det någon finess att skruva bort oljefällan (heter det väl) och kolla på det? Det är väl i princip bara en plastbehållare.
På AEB motorn jag har finns ingen vevhusvent på ventilkåpan.
 

@Mortyeller någon annan VAG kunnig som kan hjälpa mig? 

 

Link to comment
Share on other sites

Oljefällan är bara att skruva loss och kontrollera, men jag tror inte felet ligger där.

Du har rätt att det inte behövs någon backventil på den slangen om den går till sugsidan på turbon. 
Har du någon vevhusventilation på motorsidan av spjällhuset? Det hade jag när jag körde AEB turbomotor. Den behöver i så fall backventil.

Har du möjlighet att göra en leak down test?

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Morty sade:

Oljefällan är bara att skruva loss och kontrollera, men jag tror inte felet ligger där.

Du har rätt att det inte behövs någon backventil på den slangen om den går till sugsidan på turbon. 
Har du någon vevhusventilation på motorsidan av spjällhuset? Det hade jag när jag körde AEB turbomotor. Den behöver i så fall backventil.

Har du möjlighet att göra en leak down test?

Hej,
Nej, ingen vevhusvent mer än den på blocket.
Det skumma är ju att byggaren verkar inte haft problem med att motorn läckte, haft lite kontakt med honom och han verkar väldigt påläst.
Kan det vara så enkelt att det är för mycket olja i motorn? Det i kombo med att förra ägaren inte körde VW rekommenderade viskositet? Ett långskott kanske.

Har inte grejor till det, men kanske skulle köpa. Motorn skall enligt uppgift vara renoverad så det borde ju inte vara problemet.

Edited by Frena
Link to comment
Share on other sites

Tror inte det beror på oljevalet. Jag körde 10w-60 olja i min i flera år utan problem. 
Lite förenklat tror jag att dina läckage kan bero på två saker, antingen är packningarna dåliga eller så har du högre tryck på packningen än vad den är designad för. Med tanke på att motorn är överladdad med högre tryck än standard, så ligger ”blow by” högt på listan över misstänkta orsaker. Framför allt eftersom du har flera packningar som påvisar läckage. Kolvringar kan ha vridits fel, vändkanter i blocket etc.. Leak down test är ett smidigt sätt att kontrollera det utan att riva motorn.

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Morty sade:

Tror inte det beror på oljevalet. Jag körde 10w-60 olja i min i flera år utan problem. 
Lite förenklat tror jag att dina läckage kan bero på två saker, antingen är packningarna dåliga eller så har du högre tryck på packningen än vad den är designad för. Med tanke på att motorn är överladdad med högre tryck än standard, så ligger ”blow by” högt på listan över misstänkta orsaker. Framför allt eftersom du har flera packningar som påvisar läckage. Kolvringar kan ha vridits fel, vändkanter i blocket etc.. Leak down test är ett smidigt sätt att kontrollera det utan att riva motorn.

Skall se om jag har någon kompis med leak-down testare, annars var de inte dyra att köpa.

Under tiden fixar jag med saker jag begriper mig på. Monterat framskärmarna. Blev stor skillnad jämfört med de gamla.

 

 

skärm 1.jpg

skärm 2.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 2021-11-24 at 10:09, Frena sade:

Följde med en extra motor och 4 extra fälgar. Haft lite strul med transporten av dessa, men nu är både motor och fälgar hemma.

d1860776e050e639aa58ca5ca45268fe.jpg
1d51fabee12c76d0f5e3d9791692bb7a.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Extra motor 👀😬

Link to comment
Share on other sites

De skärmarna va snygga, är det äkta kolfiber, vad väger de ?

Tack!
Äkta kolfiber japp. Vet faktiskt inte vad de väger, fick med dem när jag köpte bilen och vägde inte dem.
Engelsk passform på dem, så lite trix för att få det symmetriskt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Händer lite hemma i garaget även om det inte går så fort.
Har köpt grejor för att göra leak-down test som Morty rekommenderade. Skall ta tag i det i nästa vecka, nu finns grejorna hemma iaf.

Bekantade mig lite med bränslesystemet som jag inte kollat på innan, förfiltret var rostfritt så det var bara att göra rent. Filtret efter pumpen visade sig dock vara felaktigt. Där hade man klämt in ett för stort pappersfilter. Ett nytt rostfritt filter är beställt men det var en j-vla leveranstid på det.

Kommer säkert 100 frågor i samband med leak-down test 🙂

filter1.thumb.jpg.78b94c10bd52b2dbfc074e6d61d1d501.jpg

filter.jpg

Leak.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så, jag har sämre tålamod än 4-åringen när det gäller saker jag inte har koll på, så jag har dragit mig för att göra leak-down testet. Aldrig gjort nått sådant innan, så jag behöver lite assistans med att tolka resultaten.

Det var jävligt svårt att nolla mätaren och ännu svårare var det att dra runt motorn utan rätt hylsa, men jag gjorde några försök. Skall testa igen om nån dag.

Bortsett från att cyl 3 nog inte blev 100 i mätníngen, kanske pga dålig kalibrering så verkar det som att alla är relativt lika. 
För mig som amatör och som inte är färgblind känns det positivt att vara i gröna skalan.
 

Vem är manad o berätta för mig hur det egentligen ligger till? 😉

 

cyl 1.jpg

cyl 2.jpg

cyl 3.jpg

cyl 4.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej Fredrik

Jag har gjort läckageprovning på andra motorer med annat fabrikat på utrustning men principen är lika för alla. Har du följt instruktionerna till din mätare, då ser det presenterade resultatet mycket bra ut, motorn är i gott skick avseende på cylindertätning. Du behöver inte bekymra dej mer om detta 👍🏻
 

Göran

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-15 at 21:26, Göran Nilsson sade:

Hej Fredrik

Jag har gjort läckageprovning på andra motorer med annat fabrikat på utrustning men principen är lika för alla. Har du följt instruktionerna till din mätare, då ser det presenterade resultatet mycket bra ut, motorn är i gott skick avseende på cylindertätning. Du behöver inte bekymra dej mer om detta 👍🏻
 

Göran

Tack - låter lovande! Skall testa en gång till för att vara på säkra sidan 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...