Jump to content

Kabelhärva till R1 motor


Jonas

Recommended Posts

Någon som vet om det är risk att jag "bränner" något om jag kopplar batteri till min lösa kabel härva?

Härvan är kopplad till motorn och till instrument, allt annat är urkopplat (blinkers, ljus, reglage, tempgivare i kylaren osv..).

Jag skulle vilja få igång hastighetsm så att jag kan kolla mätarställningen.

Det borde gå lika bra med ett bil batteri som ett mc batteri, eller?

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Så länge du använder ett batteri med samma spänning (tolv volt antar jag att det är) så kvittar det vad det är för batteri. Bara det inte är risk för kortslutning nånstans vid alla lösa ändar så borde det vara grönt att koppla in och testa. Var försiktig bara, något måste det ligga i den gamla elektrikerdevisen "friskt kopplat, hälften brunnet"? ;)

Link to comment
Share on other sites

ingen fara. Bara hål ordning på alle ändarne, som nån redan skrivit.

Sen bör du nog inte kolla på varvräknaren. Den brukar gärna springa upp och ner lite, beroende på vilka givare som inte fungerar (är inkopplat)

Kanske du bör se till oxå att ha jord inkopplat.

Lite nyfiken: Varför kolla nu ? :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Det känns ganska lätt att rekomensera avsäkrad batteriladdare istället för batteri.....

skulle du klåpa till det med eller utan "flit" så du kortsluter så skjuter du automatsäkringen

i ladaren (brukar vara automatsäkringar) men ska du använda batteriet så se till att avsäkra det med.

där får du ju till skillnad mot en liten batteriladdare en otrolig urladdning vid kortis och det kan

lätt bli stora skador på kablaget.... + andra oväntade saker som rök och tom plånbok.... :(

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med föregående talare. Jag har i min ungdom böjt en skiftnyckel med ett bilbatteri. :o Tänk bara på om du använder en batteriladdare att den oftast ej ger riktig likström utan en pulad ström. Detta fungerar oftast men viss elektronik kan fungera intressant. :whistling:

För att vara helt säker använder jag oftast ett bilbatteri med en vanlig bilsäkring. Två flata kabelskor passar på moderna säkringar och vips så är du säker. :thumbup:

Friskt kopplat hälften brunnet

Michael W

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...