Jump to content

Inbyggd Kolapsenhet Corsa El-servo?


Recommended Posts

Finns det någon som vet om det sitter inbyggd kollapsdel i Opel corsas rattstång med elektrisk servo?

om man tittar noga på konstruktionen så borde det vara en kollaps del,

där jag har satt siffran 2 är det ju ett fast hål,

och där jag har satt siffran 1 Är det ett öppet hål med en plastbussning som ser ut att kunna glida fram vid press på rattstång en framåt.

vill ju inte bygga in en massa onödiga grejer om det redan finns!

nedanför rattstången sitter det ju två knutar med teleskopisk splints på 35 mm också,

 

Tacksam för idéer och svar...

Benny

 

521A72CB-D647-4DE9-8651-67EB5F970BF7.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Som du säger kan man se av konstruktionen att övre delen är gjord för att kunna glida framåt i bilen, exakt konstruktion är ju svår att veta utan att ta isär men "alla" moderna rattstänger är gjorda på det sättet - slår man i ratten ska översta delen tryckas ihop.

Har du en teleskopdel längre ned också som kan tryckas ihop bör det vara helt OK.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej Benny !

Jag kan inte säga att jag är expert på detta men se det så här en kollapsdel måste kunna kollapsa så mycket att du inte blir spetsad av rattstången innan några större komponenter i bilen typ motor och växellåda fångar upp krockvåldet, vid min SFRO 1 besiktning så pratade vi en del om det, och vi kom fram till att jag behövde en 200 mm lång teleskopisk del för kollapsen. å andra sidan har du kuggstången nära motorblocket så kan man kanske behöva mindre. I min tråd locost old style finns det bilder på min egentillverkade kollapsdel den är tillverka i svetsbart material samt har splinesdelarna utan material specs pluggsvetsade som föreskrivs i bygg handboken. lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner igen kilformen med plastbiten som ska släppa vid påfrestning från "rätt håll" men i övrigt ser din rattaxel ganska mycket annorlunda ut än vad min gör (som kommer från Corsa C). Vilken modell kommer denna från?

Link to comment
Share on other sites

50 minuter sedan, therealpinto sade:

Som du säger kan man se av konstruktionen att övre delen är gjord för att kunna glida framåt i bilen, exakt konstruktion är ju svår att veta utan att ta isär men "alla" moderna rattstänger är gjorda på det sättet - slår man i ratten ska översta delen tryckas ihop.

Har du en teleskopdel längre ned också som kan tryckas ihop bör det vara helt OK.

Gustaf

Okej det låter kanon, ja det sitter Knut teleskopiskasta spleens och Knut, Dock är slaglängden på splitsen bara 35 mm,

men i rätt vinklar på stången så kanske det funkar, alltså att de kan vika sig.

jag ska ta en diskussion med Marlon.

tack för ditt svar Gustaf , det är till stor hjälp när man ska tänka och fundera!😃

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Arto sade:

Jag känner igen kilformen med plastbiten som ska släppa vid påfrestning från "rätt håll" men i övrigt ser din rattaxel ganska mycket annorlunda ut än vad min gör (som kommer från Corsa C). Vilken modell kommer denna från?

Hej, Den kommer från Corsa c 06a

med ställbar ratt vinkel,

annars ser den lite annorlunda ut,

jag förstår vad du menar jag har du själv sätt dem utan tilt vinkel.

Benny...

Link to comment
Share on other sites

Aha, Det är option på ställbar ratt som gör att i princip hela rattaxeln ser annorlunda ut, ser lite ut som man då fått offra lite längd på kollapsbarheten?

Link to comment
Share on other sites

58 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Hej Benny !

Jag kan inte säga att jag är expert på detta men se det så här en kollapsdel måste kunna kollapsa så mycket att du inte blir spetsad av rattstången innan några större komponenter i bilen typ motor och växellåda fångar upp krockvåldet, vid min SFRO 1 besiktning så pratade vi en del om det, och vi kom fram till att jag behövde en 200 mm lång teleskopisk del för kollapsen. å andra sidan har du kuggstången nära motorblocket så kan man kanske behöva mindre. I min tråd locost old style finns det bilder på min egentillverkade kollapsdel den är tillverka i svetsbart material samt har splinesdelarna utan material specs pluggsvetsade som föreskrivs i bygg handboken. lycka till.

Tack för ditt svar!😃

ja din konstruktion ser väldigt vettig ut!

Ja det gör ju ingenting att konstruktionen går trögt att trycka ihop,

Vid en kollision blir det ju stora krafter,

mvh Benny...

Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, Arto sade:

Aha, Det är option på ställbar ratt som gör att i princip hela rattaxeln ser annorlunda ut, ser lite ut som man då fått offra lite längd på kollapsbarheten?

Ja så kan det ju säkert vara,,,

nu har inte jag mätt exakt men det ser ut att kunna trycka ihop 10-12 centimeter,

vet du ungefär hur st deformationszonen är på den varianten som du har?

Benny

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Benny Gustafsson sade:

Ja så kan det ju säkert vara,,,

nu har inte jag mätt exakt men det ser ut att kunna trycka ihop 10-12 centimeter,

vet du ungefär hur st deformationszonen är på den varianten som du har?

Benny

Sen är det 35 mm till nere vid knutarna

teleskopiska spleens,

men det är säkert lika på din.

Link to comment
Share on other sites

Har inte mätt men skillnaden är nog inte jättestor i så fall om du har 10-12cm. Mellan rattaxel och styrväxel har jag en helt annan lösning än Corsa C, som jag inte kan dra mig till minnes just nu😳.

Hittade en tråd vid googling på "ön där dom vill vara för sig själva", som styrker resonemanget. Det handlar om "Spontan rattaxelkollaps". https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/threads/steering-movement.337622/

 

 

 

Edited by Arto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2021-05-18 at 10:38, Benny Gustafsson sade:

Jaaaa! Jättegärna!😃😃😃

jättesnällt i så fall!

här kom några bilder, vet att de skiljer på längd beroende på bilmodell, min är en corsa C

steering 1.jpg

steering 2.jpg

Edited by PeÅ
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, PeÅ sade:

här kom några bilder, vet att de skiljer på längd beroende på bilmodell, min är en corsa C

steering 1.jpg

steering 2.jpg

Tack för bild!!!👍🏼😃

då har jag en bättre bild över hur det är!

ska ju ha ca 20cm kollaps totalt.

Edited by Benny Gustafsson
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...