Jump to content

LED strålkastare e-märkt


Recommended Posts

Finns det någon som vet vad man får använda för strålkastare på ett Amatörbyggt fordon?

jag har hittat en led lins strålkastare Med både hel och halv ljus,

• Osram LED
• Närljus 21W (12V), 20W (24V) 
• Fjärrljus 28W (12V), 33W (24V)
• Aluminium lamphus
• Polykarbonat lins
• IP67
• ECE R112 Class B
• E-godkänd

med korrekt placering på min bil får jag använda den vid godkännande?

tacksam för svar😃😃😃

7E8C4D52-5B84-43C2-9AA0-2CA1CC2498F0.png

Link to comment
Share on other sites

Om jag tyder bilden rätt, så är glaset märkt "HCR" vilket i så fall är korrekt märkning. 

Tänk på att du behöver separat parkeringsljus/positionsljus (märkt "A") eftersom det inte finns i den insatsen ovan.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för svaret Gustaf😃

ok jag ska tänka på det!

en fråga till en kunnig,

Får strålkastares yttre kant ej överstiga 40 Centimeter från bilens yttersta kant?,

I mitt fall då bilen är bredast i bak så blir det bakhjulet.

och minst 60 cm i mellan strålkastarna?

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, therealpinto sade:

Om jag tyder bilden rätt, så är glaset märkt "HCR" vilket i så fall är korrekt märkning. 

Tänk på att du behöver separat parkeringsljus/positionsljus (märkt "A") eftersom det inte finns i den insatsen ovan.

Gustaf

Tusen tack för svaret Gustaf😃

ok jag ska tänka på det!

en fråga till en kunnig,

Får strålkastares yttre kant ej överstiga 40 Centimeter från bilens yttersta kant?,

I mitt fall då bilen är bredast i bak så blir det bakhjulet.

och minst 60 cm i mellan strålkastarna?

Link to comment
Share on other sites

Märkta HCR med Ledlampa kan ju bli trubbel om besiktningsmannen är noggrann. Antagligen är det en vanlig H1 strålkastare med led lampa, men kolla det så du är på säkra sidan vid enskilda godkännandet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Christer J sade:

Märkta HCR med Ledlampa kan ju bli trubbel om besiktningsmannen är noggrann. Antagligen är det en vanlig H1 strålkastare med led lampa, men kolla det så du är på säkra sidan vid enskilda godkännandet.

Jo, det är en relevant kommentar. Men det är angivet att denna är godkänd enligt R112 som är direktivet för just LED. Så den bör vara OK.

 

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, therealpinto sade:

Jo, det är en relevant kommentar. Men det är angivet att denna är godkänd enligt R112 som är direktivet för just LED. Så den bör vara OK.

 

Gustaf

Kanonbra 👍🏼R112

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 2021-05-04 at 07:44, therealpinto sade:

Jo, det är en relevant kommentar. Men det är angivet att denna är godkänd enligt R112 som är direktivet för just LED. Så den bör vara OK.

 

Gustaf

Om man kompletterar med lampa enligt länk nedan (position- och fjärrljus) skulle det då bli godkänt? Får man ha två ljuskällor för fjärrljus/helljus på var sida (4 totalt) som det då skulle bli? https://www.lumise.se/extraljus/led-fjarrljus-med-positionsljus-90mm-90mm/p/3003000577/

Edited by Siduna
Link to comment
Share on other sites

Det får finnas 2 eller 4 helljus så det är OK på så sätt.

Det man behöver kolla är att positionsljuset är E-märkt (med rätt märkning) på den du länkar till - jag ser inga läsbara märkningar där.

Notera även att halvljus måste sitta utanför helljuset och att det då blir viktigt placera helljusinsatsen med positionsljus så att man klarar kraven för placering i bredd, dvs 400 mm från yttre kant. 

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det där med ljusen är intressant, Gustaf skriver att man får ha 2-4 helljus men hur många halvljus får man ha ? jag möter ofta bilar som bländar ner 2 lampor på varje sida nu för tiden, kan man ha 4 lampor med hel och halv i ?

Link to comment
Share on other sites

Halvljus ska vara 2 st, varken mer eller mindre - när vi pratar amatörbyggt fordon, enligt TSFS 2013:63 lite förenklat.

Det du menar Kjelland kan vara de nyare LED matrissystemen som flera nyare bilar har där man mer aktivt bländar ned bara kring mötande bil. De går enligt andra krav men att återskapa något sådant i ett amatörbygge ligger en bit fram i tiden skulle jag säga.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tänkte mest på att dom har två ljuskällor per sida. Funktionen tycker jag lämnar en del att önska hos dom systemen framför allt när man har dom bakom sig, rätt som det är tar dom bort ned bländningen  och då får jag slå på dimbakljusen då bländar dom av när jag sen släcker så tänder dom upp igen. normala lampor mäts ju i elektrisk effekt vad mäts LED matris systemen i med avseende på ljusflödet ? Man får ju en känsla av att dom lyser mycket starkare.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte grävt i godkännandena på senare tid men minns jag rätt så är hela strålkastaren definierad som en "ljuskälla" som innehåller flera ljuspunkter, därför kan den upplevas som flera. Det går förstås att plocka fram direktiven för den som vill och har tid - men eftersom det inte är aktuellt för ombyggt och amatörbyggt kommer jag lägga min tid på annat nu 😉

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

LED Matrix helljusen funkar ju så, dom bländar bara av den zonen där framförvarande eller mötande bil befinner sig. Jag har det själv på min Passat och visst funkar det men jag känner mig ändå inte helt bekväm med att förlita mig på det. Men att jämföra detta med våra hemmabyggen är ju som att jämföra äpplen och kokosnötter. Vi kommer ju aldrig ha dom provningsmöjligheter och certifieringar som behövs för att få ett sådant system med lampor, kameror, radar och sensorer godkänt.

Link to comment
Share on other sites

Jag gav själv upp med LED, ja de hade alla siffror och nuffror sådan verkar vara godkända men dessa var så svåra att få någon vettig placering så det blir hederliga klassiska strålkastare med H4,

och jättefin ljus bild men dessa får ligga undanstoppade tills jag hittar något vettigt sätt att montera dessa,

tyckte det var viktigare att bygga färdigt bilen istället.

men det var kul att denna tråd drog iväg med ett intressant ämne. 😃👍🏼

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...