Jump to content

Porsche 356 (E?) eller en 718 RSK..


Tomas

Recommended Posts

Ok, startar en byggtråd redan nu även om jag inte har börjat med själva bygget än. Skriv gärna tips och ideer ni har. Så tanken är alltså att bygga en Porsche 356 och det lutar faktiskt åt coupe modellen. Både Coupe och Speedster versionen går att köpa i Sverige.  Byggde en Westfield S7 mellan 2010-2011. Här uppe i norr är det tyvärr inte så många dagar som det är riktigt skönt att åka öppen bil så en med tak skulle förlänga säsongen en hel del. Dessutom känns coupe-versionen lite mer ovanlig.  Är inte ute efter att bygga en bil med jättemycket effekt utan det är primärt en glassätarbil. Någon exakt kopia kommer det heller inte bli utan mer en gammal look med modern touch. Till råga på allt så har jag börjat fundera på om det inte skulle vara roligt att bygga den med elmotor istället. Har kollat förut på elkonverteringar men alla lösningar har varit dyra. På boxerville-forumet finns en tråd där en kille elkonverterade en bubbla och la runt 25k för delarna inklusive batterier. Då börjar det bli riktigt intressant!!

Så en Porsche replika byggs vanligtvis på en avkortat VW bubbla-bottenplatta. Har kollat runt lite på utbudet av bubblor men de har ju ökat kraftigt i pris de senaste åren. Så att man får betala 15-20k för en riktig rishög är inte ovanligt. Så man får nog vara beredd på att byta en del plåt även i bottenplattan. Relativt enkel att elkonvertera om man behåller växellådan. Sen är ju frågan hur växellådorna håller för vridmomentet från en elmotor. Dessutom är jag osäker på om eldrift och byte av kaross skulle gå inom ramen för vad man får göra som ombyggt fordon.

 

Alternativet då? Köpte för nåt år sedan en ritning till ett chassi för att sätta en V8'a i en bubbla (Rorty). Det skulle gå att använda som grund till ett Porsche-bygge och då kan man ju anpassa chassit direkt till en elmotor med fast reduktionsväxel från tex Nissan Leaf så slipper man vikt och krångel med en växellåda. Ställer såklart andra krav på bälten osv men det känns inte som en nackdel att ha bra säkerhetsbälten... Sen borde hela chassit bli styvare då det blir iaf någon form av halvbur. 

 

Så vad tycker ni? Helkorkat eller?

 

Inspirationsbild

 

356slammed.jpg

Edited by Tomas
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Absolut, mer eldrivna byggen!

Lite information om du vill komma lindrigt undan med elkomponenterna är att kika ex här: https://openinverter.org/forum/ med tillhörande wiki openinverter.org wiki.
Där finns mycket info om vad som är enkelt eller lite svårare att återanvända från befintliga el- och hybridbilar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kul och om du kan dela chassie ritningen här på forumet tror jag mer än jag skulle vara tacksamma, har hört om fler som tänker i samma banor när bubblorna är svindyra.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hela ritningen är på 77 sidor och Rorty har såklart copyright på den så den får jag tyvärr inte dela någonstans 

Sen är det väl inte något superavancerat chassi. Finns en som iaf har börjat bygga en V8 bubbla men anpassat chassit efter Corvette c4 hjulupphängning fram. Byggtråden har tyvärr dött ut så osäkert om det blev färdigbyggt. Byggtråden finns här: 

https://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=6197

 

 

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, vedde sade:

Kul och om du kan dela chassie ritningen här på forumet tror jag mer än jag skulle vara tacksamma, har hört om fler som tänker i samma banor när bubblorna är svindyra.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

@vedde Kolla med Staffan om han vill dela med sig av sina ritningar. Han har ritat ramen själv . 

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343&postdays=0&postorder=asc&start=0

/7 Sorin 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också konceptet låter rätt, med egen ny ram. Jag har visserligen besiktat en 356 Coupé-replika på VW-platta med bytt motor och en del annat som ombyggt fordon men det var nog mer ett undantag.

Hör av dig om du vill ha kontakt med en annan elbyggare i Piteå, han har gjort en elkonverterad Subaru Outback och verkade vara ganska kunnig på elbitarna.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Blir ett kanonprojekt, ska följas med största intresse. Skulle gå på swedishGT40 förslag med Nissan Leaf, BMWi3 alt Tesla small front drive. Då får du hela drivlinan klar.

(Har en BMWi3 motor, drivaxlar och hubbar liggandes.) Sedan hittar du, som Bexander skriver,det elektroniska på openinverter forumet.

Läst att WV lådorna inte håller om det blir mycket vrid. Kolla EvWest : https://evwest.com/catalog/  De finns även på tuben.  LUPUS bygge är ett perfekt exempel  på hur man utnyttjar grejerna på bästa sätt.

 

Mvh Pär

 

Link to comment
Share on other sites

  • Tomas changed the title to Porsche 356 (E?) eller en 718 RSK..

Har funderat vidare på Porsche-spåret och kommit fram till att en 718 RSK vore sjukt kul att ha! Har skaffat en CAD-ritning till en body buck (träram). Även om en handknackad aluminiumkaross vore finast känns det mer realistiskt att tillverka karossen i glas- eller kolfiber. 

Motorvalet då? Subaru EJ 20 eller 25 känns väl "enklast" men är öppen för förslag, någon lämplig mc-motor kanske? typ v-twin eller V4? elmotor med ljudemulator? Kom gärna med förslag

 

 

UGLU2453.JPG

PFQX9899.JPG

Edited by Tomas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har du en sådan fin buck så såg jag nån video där dom använde fleece tyg och spände det tight över bucken för att sedan väta det med polyester? och sedan la dom på glasfiber på det. Ska man bara göra en kaross och inte vill hålla på och göra formar så kanske det kan vara en väg att gå men det blir säkert tyngre än en kaross gjord i en riktig form.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-14 at 07:10, Mats Karlsson sade:

Har du en sådan fin buck så såg jag nån video där dom använde fleece tyg och spände det tight över bucken för att sedan väta det med polyester? och sedan la dom på glasfiber på det. Ska man bara göra en kaross och inte vill hålla på och göra formar så kanske det kan vara en väg att gå men det blir säkert tyngre än en kaross gjord i en riktig form.

Det går ju alltid att göra plugg så som du skrev, gjuta av den för formar och sen gjuta karossen i den. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...