Jump to content

Varvräknarsignal


postmanpat

Recommended Posts

Har ett svagt minne av att när jag körde MS2 så var jag tvungen att bygga en liten krets med en transistor och två motstånd för att få rätt signal ut. Att det var 5 V ut från MS men varvräknaren ville ha 12 V. Dock inte Acewell utan något generiskt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad har du för huvudkort? V2.2 v3 v3.57,  har du något extra reläkort eller är det en PNP från någon typ DIY Autotune?

Det du letar efter kallas för en pull up krets, eventuellt räcker det med ett välriktat motstånd, alternativt behöver du som Rikard skriver en liten transistor.

Om du har v3.0 kolla kapitel 3.5.5 här: http://www.msextra.com/doc/pdf/html/MS2V30_Hardware-3.4.pdf/MS2V30_Hardware-3.4.html

Samt vad den gör i Wikipedia här: https://en.wikipedia.org/wiki/Pull-up_resistor

Det också finns bra pedagogiska youtube klipp om pull up resistorer och hur transistorer funkar om du vill utmana dina grå lite.

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vilken utgång använder du? Jag hade inte 3.57-kortet, men läste att det har 0-12 V utgångar som är tänkta till stegmotorstyrning.

Om du inte har en stegmotor till tomgångskontroll kan du använda en av de utgångarna till varvräknare utan extra komponenter.

 

Outputs IAC1A, IAC1B, IAC2A, IAC2B provide a 0-12V signal. If these are not used for a stepper idle valve, they could be used directly for a tacho output.

Link to comment
Share on other sites

JS11 är för varvräknaren, har utgång för tomgångsmotor men använder den inte så den är ledig.
Gäller bara att klura ut inställningarna i TunerStudio. Vill inte bränna sönder boxen, kanske det som har skett med varvräknarutgången.
Tuner1.jpg.81e0b226ee63205fb2aaffcf33626654.jpg
 

Tuner2.jpg.df0bb6defc85fe507816d32ba5d75216.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...