Jump to content

Byggtråd Rockan 7


Recommended Posts

Hej Benny här från Norrtälje.

köpte en ram för några årsen utanför Göteborg, men den var så dåligt gjord så att nu börjar jag från början istället,

bygger på Volvo prylar, volvo 5a' och Volvo axel Bmw låda,

Det blir en 7a' med tak och dörrar, det regnar ju tyvärr i Sverige ibland.

51FCF4AF-FE77-411E-97EB-22225D6CB813.jpeg

D91A1715-C4D4-42F5-B46D-14D1242D4789.jpeg

81B463C4-E188-4A12-A6D1-B30C3F0135F7.jpeg

5B23D5A9-BBE0-458F-B369-F9BED1180F5D.jpeg

81D07F5E-4AC1-44ED-8A5F-83952178E4E2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

32 minuter sedan, Rikard Larsson sade:

Välkommen!

Det var en annorlunda form på bakdel. Ska bli kul att se hur det blir längre fram.

Tack,😃  ja den är lite annorlunda som det andra också kommer att bli.

Rockan 7 fick det bli,

19A01CF9-1B2D-4AA6-B6C8-159CDB38F67E.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Snyggt! Likadan "bakdel" som jag har... I form av dragkrok dvs 😛 Jag har faktiskt använt min flera ggr och transporterat cyklar för mig och barnen. Även varit på återvinningen med släp efter 😄

Edited by daromer
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-16 at 16:37, daromer sade:

Snyggt! Likadan "bakdel" som jag har... I form av dragkrok dvs 😛 Jag har faktiskt använt min flera ggr och transporterat cyklar för mig och barnen. Även varit på återvinningen med släp efter 😄

👍🏼😃

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-16 at 16:37, daromer sade:

Snyggt! Likadan "bakdel" som jag har... I form av dragkrok dvs 😛 Jag har faktiskt använt min flera ggr och transporterat cyklar för mig och barnen. Även varit på återvinningen med släp efter 😄

Förlåt för OT men fan vad grymt att ta sjuan till tippen! Jag älskar att åka till tippen (ja, jag vet...) och hade älskat det ännu mer om man kunde gett ett gäng nackspärr i processen.

Link to comment
Share on other sites

Övre bär armar på plats, under bär armar på plats, och coilsen,

Då jag använde spindlar från Volvo 940 med spindel leder från Amazon då de är gjorda för att ta fjäderns kraft mot spindeln, så får jag sätta styr växeln framför bär armarna helt, annars kolliderar styrs taget med det främre bärarms röret.

men nu står den iaf på egna hjul iaf framhjulen..

E44D4E50-4EBD-4895-86CE-2D6C5D20DF53.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaha, då var motor, växellåda, framvagn bakvagnen på plats, saknar bara coilsen till bak som typ aldrig kommer i dessa Corona tider😫,

Ska ta med bilen till min Sfro kille för ett utlåtande,

Hoppas på att Ackerman och Bumpster Är på rätt sida gränsen,

ingen besiktning bara en titt.

F1D61497-6385-4C4E-B83E-234BB77116E2.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten uppdatering,

har nu byggt nya bär armar både uppe och nere, och 52 mm längre är de nu,

och andra fälgar med en annan ET från V70 istället för 940, för att få en bättre skrubbvinkel, närmare bestämt 35 mm längre in i fälgarna kommer spindeln,

Och coilsen är uppretade lite grann.

DA7A2E29-BF58-4E5C-A470-29747F186F62.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
17 minuter sedan, emilborg sade:

Snygg bur!😊 Har du mer detaljbilder på den? Har du bockat själv?

Tack, ja den blev bra!😃

jag har malla upp den med klena rör,

fick hjälp av en god vän MAM offroad i Uppsala, Han ritade upp den i 3D,

sän knäckte han till den efter mina önskemål.

 

2B4DC056-1C95-4A14-92CA-987417BE337E.jpeg

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
56 minuter sedan, Kristoffer-Robin Lotze sade:

Jaså Fredrik är inblandad i ditt bygge också? 😀

Han är min rörleverantör/svarar på dumma frågor. 😂

Ok jag förstår,,, Han knäckte buren till spindel bilen som jag byggde också,,,

Ha ha nej inte alls dumma frågor😃

2FF4BA26-B4E9-4B68-9CA2-74004BA3AFB0.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Då var det dags för lite provmontering,

Motor låda kardanaxel bakaxel soppatank.

Ska börja titta på koppling, och försöka få tag i ett pilotlager som ska sitta i vevaxeln, och jag har ju den nyare varianten av Volvo 5an' så vad jag förstår så måste man ha ett nållager.

23B0EC87-02AF-4380-8205-2DA488421CC1.png

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Benny Gustafsson sade:

Då var det dags för lite provmontering,

Motor låda kardanaxel bakaxel soppatank.

Ska börja titta på koppling, och försöka få tag i ett pilotlager som ska sitta i vevaxeln, och jag har ju den nyare varianten av Volvo 5an' så vad jag förstår så måste man ha ett nållager.

23B0EC87-02AF-4380-8205-2DA488421CC1.png

Hej!

Jag har ett lager kvar av den här sorten om du är intresserad men vet inte vilken dimension du behöver!? 

https://www.mekster.se/topran-kondrev-552339.html 

/Niclas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minuter sedan, nickezix sade:

Hej!

Jag har ett lager kvar av den här sorten om du är intresserad men vet inte vilken dimension du behöver!? 

https://www.mekster.se/topran-kondrev-552339.html 

/Niclas

Okej det låter toppen, jag ska mäta lite så återkommer jag!👍🏼😃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Riktigt ballt bygge! Har läst i detta forum o böckerna ett par år nu, kanske kan sätta igång med mitt bygge om ett år... Resonerat fram o tillbaka om hur jag ska bygga, finns ju mer än ett recept... Volvo femma pga ljudet måste det bli iaf. Lutar åt sugfemma pga effektkrav osv.

Är det en förstorad ram? Typ mcsorley? Tror du man får plats med sugfemman i ett bokchassi?

Är det volvo b5244s motorn? Äldre utan "hängande" motorfäste? Tror du man kan använda den nyare och skita i övre fästet? 

Hittat adapterplatta till volvot5 o bmw lådor, PMC motorsport, o på skrotarna verkar s5d-250 lådorna vara billigast, svepet på sug o turbo lär va samma..

Vet inte hur jag ska göra med bakvagn men IRS är lockande, typ mazda eller bmw diff. 

Ursäkta trådkapet men är inte riktigt redo för byggtråd än själv, projektet lever mest i datorn just nu.. Försöker fråga o läsa mig till vad som kan funka, men lär behöva köpa grejjer på skroten så jag har o måtta på o kanske bygga en låtsasram i trä för att testa dimensionerna. CAD i all ära men skanna o mäta allt kostar mer tid o pengar än att ställa upp sakerna eller fråga lite här o var. Nåväl tacksam för svar, kör hårt med bygget ser skitgrymt ut! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-28 at 19:46, menacy sade:

Riktigt ballt bygge! Har läst i detta forum o böckerna ett par år nu, kanske kan sätta igång med mitt bygge om ett år... Resonerat fram o tillbaka om hur jag ska bygga, finns ju mer än ett recept... Volvo femma pga ljudet måste det bli iaf. Lutar åt sugfemma pga effektkrav osv.

Är det en förstorad ram? Typ mcsorley? Tror du man får plats med sugfemman i ett bokchassi?

Är det volvo b5244s motorn? Äldre utan "hängande" motorfäste? Tror du man kan använda den nyare och skita i övre fästet? 

Hittat adapterplatta till volvot5 o bmw lådor, PMC motorsport, o på skrotarna verkar s5d-250 lådorna vara billigast, svepet på sug o turbo lär va samma..

Vet inte hur jag ska göra med bakvagn men IRS är lockande, typ mazda eller bmw diff. 

Ursäkta trådkapet men är inte riktigt redo för byggtråd än själv, projektet lever mest i datorn just nu.. Försöker fråga o läsa mig till vad som kan funka, men lär behöva köpa grejjer på skroten så jag har o måtta på o kanske bygga en låtsasram i trä för att testa dimensionerna. CAD i all ära men skanna o mäta allt kostar mer tid o pengar än att ställa upp sakerna eller fråga lite här o var. Nåväl tacksam för svar, kör hårt med bygget ser skitgrymt ut! 

Tack för intresset, kul att höra😃

jo jag har utgått från en bokram, men ändrat ganska många mått, lite bredare lite högre och faktiskt lite kortare i sittbrunnen,

jag ska köra med en B5254t2 som har samma under del somB5254t3, då jag ska söka dispans för 20 kW per 100 kg, det ska tydligen inte vara så komplicerat, Plus att min ram är så stabil enligt min SFRO man.. B5254t2 lämnar ju ca 210 hästar original,, och det kommer hamna innanför ribban vad jag får ha.

jag brukar bygga allting själv men motorfesterna köpte jag färdiga vattenskurna ASS, bara att bulta på,

festerna är anpassade för fem cylindrig motor i Volvo 740, och nej du behöver inte ha något fäste uppe i toppen,

jag har gjort alla plast detaljer själv, köpte en dålig noskon och en dålig huv som jag har byggt om typ massor på, slutresultatet på det blev en plugg som jag sedan gött en form på som jag gjorde en Flipp front på istället,,

jag fick dessutom höja hela Flipp fronten 4 cm för att få plats med Volvo femman,

Den motorn är ganska hög så det bör du tänka på,

ja en femcylindrig Volvo motor är så härlig sång speciellt med turbo,,,

hoppas du fick svar på några frågor,

Mvh Benny,,//

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
53 minuter sedan, MikaelG sade:

Riktigt intressant projekt, kul med en volvo 5:a , vilket styrsystem kör du med ?

/Mikael

Hej Mikael, jo jag kör med Maxxecu race och E-gas, mycket jobb att få det att fungera, men nu verkar det att lira så pass att man kan provköra i alla fall,,

Sedan ska den ju så klart iväg och mappas med effekt mätning så man får papper inför en besiktning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2022-10-17 at 06:47, MikaelG sade:

Riktigt intressant projekt, kul med en volvo 5:a , vilket styrsystem kör du med ?

/Mikael

Hej Mikael, jo jag kör med Maxxecu race och E-gas, mycket jobb att få det att fungera, men nu verkar det att lira så pass att man kan provköra i alla fall,,

Sedan ska den ju så klart iväg och mappas med effekt mätning så man får papper inför en besiktning.

B995EAD1-D9A4-48FE-83B6-2EBC2F3BB534.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Efter massa strul med rasad maskin så fortsätter byggnation, och nu börjar arbetet med att konstruera en måsvingedörr,

ska bygga den i stål först och sen gjuta en form på den i glasfiber, mycket pill med Rut-ramar så att det fungerar med sidoruta och allt.

5E392198-6251-4B57-BF50-39769B02AEF4.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, PeÅ sade:

vad lägger du för färgsort (den grå) innan du plastar ?

PeÅ

Hej, jag har lagt Hagmans slip grund,

så våt slipade jag lite innan jag lag på den gråa lacken som är typ billack.

ppg,

jag vet att det är lite överkurs men jag vill inte ha någon resning när jag gör formen, det har jag varit med om förut,

inte så kul när man bryter loss formen och det är skit under,,,

ja det är ju rätt otacksamt för man ska ge bryta sönder det fina som man har gjort.

mvh Benny 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...