Jump to content

frågor ang byggplaner på en gbs zero


dendarsoder

Recommended Posts

Hej ! 

Har länge gått i byggtankar för en super seven och efter mycket läsande och forskande så har jag insett att med familj och barn så är ett bygge ifrån grunden inte något för mig! 

därför har jag sneglat in på ett kitt ifrån gbs för att få så mycket som möjligt "färdigt" men istället för att gå deras väg med mx5 motor och drivlina är jag inne på att köra med bmw m52 motorer, mest för jag känner mig väl hemma med dem från tidigare projektbilar! 

min fråga är ifall någon vet om den ens får plats ? 

kan man få kardanen ombyggd för att få ihop bmws växellåda med mx-5ans diff? 

tacksam för svar / Jonas 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det går att skohorna ner en m52 i motorrummet på en Zero, men du kommer få bygga om ramen kring motorutrymmet en del samt klura en del på hur kringutrustningen ska få plats.

Du behöver nog kolla med din lokala besiktningsman hur han ställer sig till en sån kombination. Frågan är om denne anser att ramen är stark nog eller anser att den behöver förstärkas. En Zero ram är relativt bastant och välkonstruerad så det är inte helt orealistiskt men det är besiktningsmannen som måste godkänna i slutändan. Kan tänka mig att han bland annat kommer vilja ha mer förstärkningar i kardantunneln. 

Gällande att koppla BMW låda till MX5 bakaxel vet jag att Greg Peters (thecarpassionchannel) hade en hel del utmaningar med vibrationer. Han löste det till slut men kommer inte ihåg hur han gjorde. 
Vet inte heller hur SFRO ställer sig till GBS sätt att montera Mx5 diffen de bilder jag sätt har sett lite vebotrimmat ut, men det var ett tag sen nu de kanske har hittat en bättre metod.

Säg till om du vill ha hjälp med några specifika mått på ramen så kan jag gå ut i garaget o mäta.

/T

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer det tråkiga svaret... ;-)

Jag tror du tänker rätt från början med kittet, men undrar hur mycket du kommer att spara tid på att välja en motor du har erfarenhet av? Jag tror det är rätt mycket jobb att få dit en annan, större motor.

Det blir nya motorfästen, kardan, grenrör garanterat. Elsystem finns kanske färdigt i kitet, eller iaf en beskrivning hur man anpassar donatorns delar. Det får du nu knyta ihop med en annan motorhärva. Sen kanske styrningen är i vägen och måste flyttas runt. Oljetråg måste moddas? Ytterligare förstärkningar? Det finns säkert fler saker som dyker upp.

Jag tror det lätt kan dubbla byggtiden mot att använda mx5-delarna. Frågan är om det är värt det för dig...

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med föregående talare. Jag byggde en "icke-standard-bil" för några år sedan, en BOE7. Att inte kunna beställa saker från hyllan, utan behöva fixa och trixa varje gång tar tid. Tror du vinner på att bygga med standardlösningar.

Link to comment
Share on other sites

tja, vad ska man säga.. 

de va väl detta jag var rädd för! 

då var den frågan utredd och då är min fråga ifall man ska satsa på en Miata motor med tillhörande drivlina, eller om man ska köra på fords drivlina? 

vad jag förstår så är GBS zeros uppdaterade kit förberett för Miata och då förutsätter jag att det är sånär "Bolt on" ?

Link to comment
Share on other sites

58 minuter sedan, dendarsoder sade:

tja, vad ska man säga.. 

de va väl detta jag var rädd för! 

då var den frågan utredd och då är min fråga ifall man ska satsa på en Miata motor med tillhörande drivlina, eller om man ska köra på fords drivlina? 

vad jag förstår så är GBS zeros uppdaterade kit förberett för Miata och då förutsätter jag att det är sånär "Bolt on" ?

Även om mycket säkert är "bolt-on" får du räkna med mycket fixande ändå. En kompis byggde westfield och där var rätt mycket fix och trix ändå. 
Vilken Ford-motor är det de kör med, Zetec eller Duratec?

Link to comment
Share on other sites

47 minuter sedan, Frena sade:

Även om mycket säkert är "bolt-on" får du räkna med mycket fixande ändå. En kompis byggde westfield och där var rätt mycket fix och trix ändå. 
Vilken Ford-motor är det de kör med, Zetec eller Duratec?

ser man på deras hemsida idag så är det bara baserat på mx-5 rakt igenom! https://www.greatbritishsportscars.com/single-donor-plus-kit

så mest troligt är inte kitcar Swedens hemsida helt uppdaterad.. 

Det verkar riktigt smidigt med deras singel donator kit, där man egentligen får med alla delar utom drivlinan i sig, så överväger jag att köra fullt ut mx-5!

som jag förstår det så är det 1.6 eller 1.8 89-05 som gäller, är där någon som tidigare byggare rekommenderar? 

Hur är mx-5ans 1.8 motor i en super seven? har den karaktären man söker i seven? 

Edited by dendarsoder
tillägg
Link to comment
Share on other sites

https://www.greatbritishsportscars.com/specification

Här står det att de har fästen och delar för en rad olika motorer.

Miatan är ju en riktig sportbil rakt igenom, om än något undermotoriserad. Men en sjua väger ju förhoppningsvis några hundra kilo mindre.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej

Mitt råd är att fundera på vad som är din ”resa” i detta projekt.  Är det att bygga bil efter egna tankar o ide’r eller snabbt få ihop en bil o köpa glass i?

Båda anledningarna är lika goda men fokus ligger olika.

Mitt egna intresse är byggnationen och det har naturligtvis som beskrivs ovan skapat en hel del merarbete, kostnaden blir antagligen (garanterat) högre både vad käller komponenter men även pga  utrustning för att kunna bygga, men helt enligt planerna.

Ps. Skiss på rammått på GBS GT

 

//M

DFC5F35A-1FE1-4961-918D-9A1CAF98A52D.jpeg

Link to comment
Share on other sites

GBS har bitar för att passa alla vanliga Ford motorer också, parat med typ9 låda eller mt75

Jag tror även att de har ett NC miata kit men vet inte exakt hur komplett det är.

Men IOM att en miatalåda passar är det inte så svårt att få i en Duratec/MZR dvs motorn ur en NC miata.

Men Mazda B serie (1.8 ur en NA/NB) behöver inte vara seg heller, de flesta turbomatar IOM att bottendelen är överstark, men de finns en del som sugtrimmar också.

En av de mer kända är den här herren: https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=593947

Dessa herrar säljer också relativt genomtänkta bolt on lösningar https://www.blinkmotorsport.com/stage-1

/T

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej

Kul med ännu en som är på väg att ta vägen via GBS. Jag har en jag med. Blev klar 2017 och har rullat med Sierradelar utan större bekymmer. Nu håller jag på att skohorna ner en SAAB Turbo motor. 
Hoppas bli klar denna månad. 
Hör av dig om du vill ha mått på chassi eller annat. 
 

//Mats

Edited by MatsE
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...