Jump to content

Byggkostnad glasfibermonocoque?


swedishGT40

Recommended Posts

Fått lite inspiration och kommer nog börja planera för framtida bygge någon gång.

Ett steg i detta är o få en hum om vad de kostar ungefär i material att göra en modell, en uppskalad modell, en form samt den färdiga karossen i material ca.

Någon som gjort liknande jobb förr och har någon referens?

Då jag inte kommer ha en fräs så tänker jag mig att jag kapar upp skivor och sektionerar ut dem o klär med gips för o skapa den uppskalade modellen innan fen snyggas till och preppas för att skapa gjutformen.

Link to comment
Share on other sites

Kul, du har att tänka på då. Största kostnaden är TID, punkt. Det är ju flera som gått den vägen du beskriver, och fått fram en utsida på ett vettigt sätt. Är det en 7a klon? Tänk på om du har tak på kärran, då behöver man jogglingar för att sätta en dörrlist, och såna saker. Som du kanske sett, valde jag fräs, byggde själv tog 1/2 år och 10.000 SEK, kan rekommendera att göra större, 60 x 60 x 20 cm vore bra.

Är uppe i 7-8 20 kg tunnor polyester, 3 eller 4 rullar glasfiber a 30 kg, 40 balar med XPS

Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, ulwe sade:

Kul, du har att tänka på då. Största kostnaden är TID, punkt. Det är ju flera som gått den vägen du beskriver, och fått fram en utsida på ett vettigt sätt. Är det en 7a klon? Tänk på om du har tak på kärran, då behöver man jogglingar för att sätta en dörrlist, och såna saker. Som du kanske sett, valde jag fräs, byggde själv tog 1/2 år och 10.000 SEK, kan rekommendera att göra större, 60 x 60 x 20 cm vore bra.

Är uppe i 7-8 20 kg tunnor polyester, 3 eller 4 rullar glasfiber a 30 kg, 40 balar med XPS

Tack Ulwe, det blir o klura fram en egen design. Låter för övrigt billigt med 10papp, hade förväntat mig 20-30 minst. Kanske borde lära mig moddelera i 3d så man kan fräsa ut modellen istället 🤔

En monocoque som sagt, så måste plastas in mycket styrka i monocoquen och infästningar etc.

Lär rita upp allt i cadden för o kunna få koll på alla detaljer känns det som, annars lär man missa något känns det som.

 

Börjat kika på en på YT som heter buildercreator, väldigt inspirerande.

Och tätningslister kan man ju hålla sig till skruvade eller limmade rutor, behöver inte gå o rulla ner om man har ac.

https://youtu.be/dzIwE_TfugQ

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Just nu, vedde sade:

Kolla in ROX bygget som Alfa Ronny gjort, grymt snygg och allt från scratch.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Bekant med både Ronny o Håkan sedan tidigare.

Försökt få svar från Håkan då han byggde karossen, men inte fått någon vettig respons än tyvärt.

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, har sett bilder på sektioner i frigolit så jag tror allt är handgjort.
Grymt imponerande att göra allt från grunden- en stor eloge till alla som tar på sig en sån uppgift.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

26 minuter sedan, vedde sade:

Ok, har sett bilder på sektioner i frigolit så jag tror allt är handgjort.
Grymt imponerande att göra allt från grunden- en stor eloge till alla som tar på sig en sån uppgift.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Det stämmer, ingen modell där, utan allt gjordes för hand med ihoplimmade block som sedan filades o spacklades innan formen var klar.

 

Link to comment
Share on other sites

Snackat lite med folk som gjort byggen tidigare nu och börjar få en bild av att det är mycket billigare o tillverka än jag trodde.
Pågår paralellt diskutioner med SFRO om det ens går att godkänna en glasfibermonocoque, och där är det än så länge ett nej, för tekniskt avancerat att bedömma om det är korrekt utfört utan påvisning i FEM och med korrekta metoder och maskiner...

En lösning med hybrid är isf. mer gångbart, där man gör ett fackverk inplastat i kupén som bultar ihop fram o bakvagn och ger styrka till kupén samt är lättare att räkna på.

Återstår o se om man lyckas presentera något som går att räkna hem i slutändan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det svåra med komposit är hålf beräkningen, fiberriktningar, tjocklekar, luft osv (allt spelar in). om du gör en hel monocoque så kan kolfiber vara att föredra då du får mer styrka men en fördel med glas är att den går kvalitetskontrollera enklare annars så måste man köra med ultraljud, ett knep är att bygga monocoquen i delar för att sedan limma och nita ihop allt med ett bra lim (man spar också en hel del pengar om något skiter sig vid injiceringen), oftast gör man en sedan sågar man isär och testar den på olika sätt sedan gör man en ny för att veta att den håller med marginal.

Vakuum injecering/ prepreg är vägen att gå för att få ett mer garanterat resultat än handslabbat.

Provstavar kan vara en bra testväg att gå för att testa böj, skjuv, och draghållfasthet i både plast o fiber som du köper för den metod du väljer, dem kan man ta ut från hål man såga i monocoquen alt på utstick som man kapar bort, man kan också tillverka provplattor i samma tjocklek, fiberiktning, vakuum och material som tänkt i den färdiga monocoquen.

Alla fästen, länkar osv går att limma/ nita dit senare med ett bra lim givetvis.

Kostnad för pluggen beror lite på, man kan göra en ställning i trä, sedan klä den med xps/ polyuretanskum sedan forma till rätt form för hand alt med en enorm fräs, ram i trä och fräsa ut sektioner för att sedan limma dit på trästommen, 3d printa allt i pla och spackla(extremt tidskrävande men fränt).

Värt att tänka på om du ska få ett bra laminat utan luft för att klara krav på laminat kvaliteten så måste pluggen vara tät annars så drar man luft genom den och förstör laminatet och där med får slänga allt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En annan är Ajdén som byggt en Bentley EXP 8 från scratch. Men även där med rörram. Finns en till på Rejsa som bygger Batmans Mercedes koncept bil som jag inte kommer på namnet på nu.

Om du vill komma ner i vikt och upp i styvhet kontra rörram är jag osäker på om glasfiber mono är rätt väg att gå.. Kolfiber, utförd med rätt metoder (tänker då främst på vacum metoder, injektering etc och inte autoclav) bör vara en bättre väg att gå om det är just styvhet och vikt kontra rörram som är målet. Jag har sett dom som säger att menar att för att nå samma styvhet med glasfiber som kolfiber, förutsatt samma produktionsteknik, går det åt så pass mycket mer glasfiber att det i slutändan är samma pengar.

Ett annat alternativ om det som sagt är styvhet och vikt som jagas kanske är alu honeycomb?

Annars borde din tanke med en grundstomme av stål (kanske med tunnare gods och smäckrare profiler, men ändå väldigt väl triangulerad) som samverkar med ett glasfiberskal kunna bli en bra mellanväg. Skruvade korgar med fram/bakvagn. Om mittmotor kanske använda motorn som bärande del beroende på motorval? 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...