EUSSVEN 22 Posted Tuesday at 07:27 AM Share Posted Tuesday at 07:27 AM Skall bygga vevhusventilation. Finns det lämpliga oljeavskiljare från donatorbilar som kan passa? Bakgrunden är att det aldrig varit en sluten vevhusventilation för motorn ( SAAB B204 turbo ), utan en burk med ett filter som går ut i friskluften. Har misstänkt det varit grundorsaken till att den alltid rykt olja på vakuum vilket är mkt irriterande, dessutom fylls burken upp snabbt vid hårdare körning. Byggde ny motor förra säsongen men bekymret kvarstod... Så elementärt... Tanken är nu att använda original backventil för att dra tillbaka gaserna via plenum när det är vakuum. Vid laddtryck så går gaserna via en tjockare slang från vevhuskåpkan via oljeavskiljaren som sedan för tillbaka oljan till torrsumpen och gaserna innan turbon. Hoppas det är korrekt och kommer fungera bättre? En tanke slog mig att tomgången kanske måste justeras då det plötsligt finns en väg till för motorn att dra luft när den går på vakuum? Har idag ett volvo 850 spjäll och en MAP givare i stället, motorstyret är ett gammalt NIRA I3+, dvs ingen tomgångsmotor. Quote Link to post Share on other sites
LUPUS 473 Posted Tuesday at 10:58 AM Share Posted Tuesday at 10:58 AM Jag kör helt utan ventil i grovt ”gardena” rör ner i en Loka flaska , aldrig haft mer än någon ml olja där . ( kostnad 2 kr) borrat ett gäng hål högt upp i flaska + en är en tunn slang till luftfiltret ( ofta bara kopplad på besiktning) Mitt problem var att på fult ladd fick jag lite mera luft förbi kolvarna än vad orginal rören svalde och det blev tryck ur det tunna. På gränsen till okej men bra mot knack då olja helst inte skall in då Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.