Jump to content

Midlana.T5


Recommended Posts

Hej !

Tänkte att det var dags att skriva lite om mitt projekt, som rubriken lyder är det inte en super seven utan en Midlana.

Bygget är basserat på Mazda NA/NB axlar, fast man använder en tvär ställd motor som är placerad bakom stolarna.

Man kan läsa mer på http://midlana.com/

Man kan följa mitt projekt även på denna länk,http://www.midlana.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1018

Är inte säker om detta projekt ska vara i Våra Locost 7/Seven Bilar eller Våra Övriga Bilar.

Har under en längre tid samlat på mig en massa delar som har renoverats. Men nu är vi igång, fick hem mitt bygg bord har ståt på jobbet sedan hösten 2019 ?

Fick en dag fritt ifrån jobbet så nu är alla linjer utritade på bygg bordet.

//Mikael

 

 

 

59.JPG

77.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tur att det var mulet idag annars hade det blivit trägårds arbete!!

Nä fick monterat alla trä gig blocken inför chassi upp lägget.

Kunnde inte hålla mig så jag lyfte upp motorn, tanken och en stol. Härlig syn känns att man är på gång, och självklart gjorde jag en provsittning.

 

GOPR0165 3.jpg

79.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bygget går framåt, om bara jobbet hade slutat att ringa hela tiden på helgen så hade man fått något gjort.

Jaja fick monterat sned strävare till störtbågen, bättre än inget.

 

 

136.JPG

134.JPG

135.JPG

141.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har fått gjort en hel del, nästan klar med centrum delen av bygget, nästa steg blir främre delen av chassit.

Bara några svetsar kvar, och självklart tog gasen slut!

 

1111.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej !

Nästan klar med främre delen av chassit, jäklar med skarvar det blev. Ja nu får det bli lite semester!

Det som saknas är stöd till kylare och ett tvär stag, men väntar på kylare ifrån England om den kommer ? innan jag kan montera de stagen.

 

195.JPG.17b91cc4f244213e8d32f9fbfd6f1d0d.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej !

Då var de stora delarna på plats på främre chassit, även monterat kylare.

Börjat så smått med bakre chassi, sedan blir det hjul upphängning bak att bygga gig mm.

Härligt att se vad man har skapat!

255.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej !

Det har hänt lite under sommaren, har fått monterat rattstång med stödlager och knutar ner till styrväxel.

Även provat in pedal ställ, tycker det känns bra.

Och inte minst monterat in swirl tank, lite bling får man ju ha !

 

 

294.JPG

300.JPG

306.JPG

299.JPG

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Oj det var ett tag sedan !

Jo lite har hänt sedan förra updateringen, har lagt allt focus på bak partiet.

Har placerat motorn där jag ville ha den, sedan byggdes det motor fästen. Har använt orginal produkter så långt som möjligt, men självklart special bygge imot ramen.

422.JPG.958f9090d71d699cf68264a0c32805aa.JPG419.JPG.bc9692d0ff86ecc056ecabda85e2d6c8.JPG421.JPG.f0a3be6fc0738a372e1ff5eb58f8e2dc.JPG420.JPG.759a258ec494025efb83994517076554.JPG

Även byggt overflow och expasion tank, det blev i rostfrit mer bling till motorn hmm.

465.JPG.a854b7475ac68a658f54f0cbd85e03d5.JPG484.JPG.14a546ebbc83de1ed14ed88547533806.JPG

Men det stora jobbet nu under höst och vinter har varit hjuluphängning mm.

389.JPG.8fc5031ab0869f83e441091d9a4fbde6.JPG

Ja det är bara att fortsätta framåt!

 

 

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej!

Hej ! Har gjort mina första provsvetsar på aluminium. Gick så där hade först lite hög ström först, började på 110 amp sen sänkte man till 100 amp.

 

Använde 3 mm tjock aluminiumplåt.

Fick köpa en påfyllningshals i aluminium till min expansionstank, har fillat på den så att den har samma kurva som tanken har.

Sågade ut ett bottenstycke som ska skruvas fast i tanken med M6-skruvar.

Efter ytterligare några test svetsar kände jag mig trygg att gå på min filler neck, och det blev inte så illa. Så bara för att få tag i de rätta bultarna kommer att vara  M6-insex rostfria.

Och så här blev det, känner mig ganska nöjd. Så när jag får tag i bultarna så gör vi ett trycktest på tanken med vatten. Kommer att använda en gummipackning mellan tank och påfyllningsrör ca 2,5 mm tjock.

 

512.jpg

508.jpg

509.jpg

511.jpg

Link to comment
Share on other sites

Va kul att ditt bygge rör sig framåt med god fart 👍.

Jag lärde mig svetsa Alu förra sommaren, mina erfarenheter så här långt.

- Titta  på många Youtube filmer 

- Använd gaslins

- Ha alltid mycket bra stöd för händerna, både för handen som håller brännaren och handen för tillsatstråden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

56 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Va kul att ditt bygge rör sig framåt med god fart 👍.

Jag lärde mig svetsa Alu förra sommaren, mina erfarenheter så här långt.

- Titta  på många Youtube filmer 

- Använd gaslins

- Ha alltid mycket bra stöd för händerna, både för handen som håller brännaren och handen för tillsatstråden.

Jo det blev en del Youtube klipp, använder gaslins och nr:8 kopp. Verkar fungera bra. Samt lite hjälp ifrån några provs svetsare med inställningar på svetsen.

Nästa projekt blir en tank på ca 10liter.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nästan klar med bakre hjul upphängningen, kvar står att fixa fästen till stötdämparna.

Och även fixa ny axlar, ja det finns jobb att göra!

Snart dags att flytta fram till främre upphängningen, härligt att se att allt faller på plats.

498.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har fått hem mina stötdämpare, och gjort lite provmontering.

Tack vare att motorn är placerad långt till höger är det bra tajt, men ska inte klaga kunde varit värre.

Med det undre fästet på plats enligt mitt ritnings underlag har jag en vinkel på 12,5gr. 

Vilket borde vara ok, så länge dämparen aldrig "går över centrum" dvs att den lutar åt samma håll genom fjädringsrörelsen.

Mikael

573.jpg

575.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej !

Ojdå, det var ett tag sedan senaste uppdateringen som var i Juni. Jo det har hänt en del, har fått byggt nästan klart hela framvagnen.

635.jpg.55f4f987b85444d75174519b6fb0e4fa.jpg

Håller på med nedre stötdämpare fästena, samt rocker fästena. 

658.thumb.jpg.2d208bd690b199147653781c38aff500.jpg

Även gjort klart bränsle ledningar till 90% fatas en liten bit.

659.thumb.jpg.0710dda2895971fffb3cca320a500e99.jpg

Monterat in bromsvätske behållare samt oljeledningar med fästen ner till cylindrar.

655.thumb.jpg.8b984f875b76c0d03b2c2387b55b65c8.jpg

Byggt en hållare till batteri, vilket kommer att bli högsta punkten på karossen framför förare.

652.thumb.jpg.0a7d448eaf44cdbcee9e8475ddf3125d.jpg

Har inte varit så aktiv på detta forum då jag även är på det forum som är för dessa projekt midlana

Så fortsättning följer, man har ju att göra!

/Mikael

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Hej!

Har hatt en liten mini fri vecka och fick äntligen lite gjort i garaget.

Har test monterat bromsarna på höger fram axel och allt passar perfekt, Mazda mx-5 axel/hjullager, Broms skiva ifrån RENAULT GRAND SCÉNIC II (JM0/1_)
2.0 (99 kW / 135 CV) 04/04 - 06/09 och är 300mm. Och broms ok ifrån Subaru WRX -90. 

719.JPG.5e60ed90e6df7c58ef6dd997931b2bd9.JPG721.JPG.a35f4638bbf9ea34ddf40209e11928e7.JPG

Även fått till alla fästen till främre stötdämpare fästen.

729.JPG.0b6ba277737439bb869bac012c65db8e.JPG730.JPG.00345783d19448ec3e1aca5209ae8f11.JPG

Övre bilden visar när (rocker) fästena är i Normal kör höjd, undre bilden visar vid Lägsta nivå (full drop).

Var skönt att komma igång igen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej Göran !

Kul att du frågar!

Jo det går framåt även om det har varit trögt i vinter, kallt i verkstaden hmm!

Fick gjort en för bygg besiktning för ett tag sedan mest för att se om det var något, som var helt fel innan jag fortsätter på min plan.

Det var en del mindre saker att åtgärda min inget allvarligt.

Så min plan är att få gjort 1:a byggbesiktningen i sommar, och sedan börja på karossen. Då ditt bygge av en Monoposto - F1/Indycar Locost, och allra helst hur du tillverkar kaross detaljer är något jag är mycket intresserad av.

Har inte varit direkt aktiv på detta forum då jag mest skriver på http://midlana.com/  forumet.

Men får försöka lägga in lite mer.

Det jag har kvar innan 1:a byggbesiktningen är bakre bromsar, handbroms och tillverkning av nya drivaxlar.

mvh Mikael

 

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, MikaelG sade:

Har inte varit direkt aktiv på detta forum då jag mest skriver på http://midlana.com/  forumet.

 Jag har försökt hitta din tråd men misslyckades, vad har du för användarnamn ?

Vi  kan inte bo så fasligt långt ifrån varandra, båda i skåne, du är välkommen på besök när som helst . 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Hej!

aces-build är mitt användarnamn på forumet.

Tittar gärna förbi någon gång.

Endast 1,5h körning, nice !

Edited by MikaelG
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej!

Har tagit fram en första prototyp, av en växel mekanism, använt material från en gammal etikett maskin, där fanns bra aluminium material.

Kommer att tillverka två olika växelspakar, med olika hävstångs höjd. Har  även sågat ur två olika växel väljare, försökte fräsen ut den på jobbet, men det blev inte så snyggt som jag hade önskat. Men det går nog att putsa upp.

Nästa steg är bakre och främre support och vajer fäste.

Var ju bara tvungen att testa montera, kan bli coolt!

934.jpg

945.jpg

946.jpg

949.jpg

951.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...