Jump to content

Skärmar SFRO krav vs praktiska erfarenheter.


Mats Karlsson

Recommended Posts

Det börjar bli dags för mig att tänka på skärmar, första hand till framaxeln. 

SFRO's krav är ju ganska tydliga men vad tänker ni som har lite praktiska erfarenheter om hur långt man ska/bör dra ner den bakre skärmkanten för att slippa äta allt för mycket grus?

 

 

Skärm fram innerdia 650 mm.JPG

Link to comment
Share on other sites

Stensprut på kaross och bakskärmar är jag ok med, det är patina. Men jag vill ju helst slippa få det i ansiktet. 

Jag kommer iofs ha lite högre vägg vid sittbrunnen än en vanlig seven så det kanske hjälper till lite med. 

Link to comment
Share on other sites

Stenar, grus och vatten får jag bara i ansiktet/kupéutrymmet när jag kör sakta som i depån. Så fort man har lite fart så släpper de i en lägre vinkel och träffar bakskärmar i huvudsak. Jag har CSR skärmar och de slutar ganska högt upp, men min erfarenhet är att det spelar bara roll när man kör riktigt sakta. Vill man undvika stensprut får man ha gummilappar som går ända ner till marken och då kommer stenarna in under bilen istället, någonstans måste de ta vägen när man satt fart på dem. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

sten sprutet är väldigt däck baserat , 

 r-däck eller vanliga däck är jätte skillnad ,   r-däcken har en tendens att lyfta det fina småstenarna direkt i gummit en sommar dag

(  jag har 200 meter grusväg  til asfalt så jag vet ) 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...