Jump to content

Lim till framskärmar på en 7


nilspc

Recommended Posts

Jag använde sika 295

https://swe.sika.com/content/dam/dms/se01/4/Limma och täta plastrutor A4 LOW RES.pdf

Sen gjorde jag fogarna väldigt breda och höga, nästan 3 cm på varje sida och gick upp runt skärmstaget.

Lim är svagt mot fläkning, och för korrosion mellan fog och substrat. Dessutom är styvhetsövergångar alltid en utmaning för belastade konstruktioner.
Min hypotes är att ett långt förband som omsluter staget motverkar alla dessa tre utmaningar.

/T

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-17 at 13:40, vedde sade:

PL 300 sitter som berget och kostar 100kr för en stor tub.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Som en liten parallell - limmade stenblock som en 3 m mur för ~18 år sedan med PL400 och när jag för 2,5 år sedan skulle riva denna så började jag med huggmejsel och stor kofot med förhoppningen att kunna dela limfogen. Icke, bara stor slägga och rejält med kraft bakom rev muren (slitigt). Ca 50% av blocken delade sig men limfogen satt kvar 😉
Sen är inte detta samma som ett par skärmar med många små vibrationer.

När den numera 35 meter muren limmad med PL800 så kommer inte jag göra det för handkraft kan jag säga utan då blir det stora maskiner 😄

Link to comment
Share on other sites

Kollade en bygg video för en caterham där var det föreskrivet Sikaflex och sikan brukar ju bita in i helvete bra och den går att måla över har jag för mig. Om jag använder mina små skärmar då blir det nog Sika som lim och när det härdat så penslar jag nog hela insidan med lite lagom tjockt karrosserikit som skydd mot inträngande vatten och stensprut. Alternativt så späder jag ut sika och målar med.

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag är väldigt glad för att jag har skruvat mina. Det kommer tillfälle då och då när man vill kunna fixa med skärmarna eller stagen utan att behöva göra förstörande demontering.

Link to comment
Share on other sites

hmm, många bra idéer. Kanske ska kolla på en lösning att limma fast fästen (typ vinkeljärn) som jag kan skruva in i stagen. Stagen är 25mm rör så finns plats att skruva från sidan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...