Jump to content

Byggtråd 7.3


Recommended Posts

On 2021-03-09 at 21:20, Tomas m sade:

Spaken sitter direkt i lådan.

Spaken är böjd bakåt, men bygger nog en ny med länkage så den kommer längre bak.

Då får motorn sitta kvar där den är så får en turbo plats framför....

Ev får jag sätta batteriet i fram om det blir för baktungt.

Screenshot_20210309-212248-895.png

Jag har egentligen snöat in på en rak sexa i nästa bygge (japp adhd så nästa bygge är redan i planering trots att nuvarande bara är nyss påbörjat 😂).

Men treor låter rätt kul dom med, i kombination med små yttermått och riktigt låg vikt gör dom ju riktigt intressanta. 

Passar starlet-lådan rakt på? 

Upptäckte just att priset på motorer och lådor är trevliga på skroten också. Ytterligare ett plus. 😀

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Kristoffer-Robin Lotze sade:

Jag har egentligen snöat in på en rak sexa i nästa bygge (japp adhd så nästa bygge är redan i planering trots att nuvarande bara är nyss påbörjat 😂).

Men treor låter rätt kul dom med, i kombination med små yttermått och riktigt låg vikt gör dom ju riktigt intressanta. 

Passar starlet-lådan rakt på? 

Upptäckte just att priset på motorer och lådor är trevliga på skroten också. Ytterligare ett plus. 😀

Hej. 

Jag har byggt en adapterplatta av 8mm stålplåt. För att få lådan att passa motorn.

Aygo lamellen passar på Starlet lådans splines.  

Finns sprängkåpa att köpa till de Toyota lådor med lös kåpa.

https://www.rwdmotorsport.com/product/1kr-fe-to-toyota-w-series-56-bellhousing/

 

Skulle jag börja från 0 så skulle jag bygga med motorn bak, med drivpaket från en framhjulsdriven bil. Och köpa en donator bil.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Kristoffer-Robin Lotze sade:

Nice! 😀😀

Vad är det för låda? Från vilken modell? 

Från en model-F tror jag.

 

 

 

Screenshot_20211213-102433-060.png

Screenshot_20211213-102844-032.png

Screenshot_20211213-102810-595.png

Edited by Tomas m
Bilder
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Börjar bli dags att svetsa i golvplåtar, funderar på att sänka ner golvet (exempelbild nederst).

Min båge är ganska låg och jag vill ha den högre än huvudet. 890mm från botten till toppen på bågen. Bågen är 360mm hög.

Hur har ni andra på era bilar? Mått?

 

16399300539534854409771878957047.jpg

Screenshot_20211219-170224-680.png

Link to comment
Share on other sites

Jag sänkte golvet på min förra 7a för att sitta mer i bilen, än på den. 

Gjorde dock inte en låda som på nedre bilden, plåten lutade nedåt/bakåt som en kil. Passade fint med vinkeln på stolarna samtidigt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Örnie sade:

Kanske blir till att kopiera det. 😎 

Bygg för bussningar i båda ändar på bilen, så har du möjligheter att välja senare om du ska kullänkar eller bussningar i stagen.

Min var byggd så här när jag köpte den.

Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, tpau sade:

Varför inte bygga med såna här i båda ändar så får du justerbart och lågt underhåll. 

https://airide.com.au/products/ar-rod-end-polyurethane-bushings

Åker du mycket bana när bilen är klar och tycker bakaxeln flexar för mycket så börja växla in uniballs där det gör nytta?

/T

 

Såna där hade ju varit kalas, men var hittar man såna med metriska mått och helst inte på andra sidan jorden?

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Örnie sade:

Såna där hade ju varit kalas, men var hittar man såna med metriska mått och helst inte på andra sidan jorden?

Går att bygga med vantskruvar eller skruvar med excentriska brickor så man får det justerbart.

 

 

image.png.9f3f44aa8e1253d1c3d97036494152bd.png

image.png.c3a3bcc10fd975fd7858617079b56660.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
11 timmar sedan, Tomas m sade:

3 av 4 bältesfästen på plats.

IMG_20220209_200816363.jpg

de övre fästet ser ut att vara av en intressant lösning.....

har du tänkt att ha stolar i bilen ? jag tillverkade en liten låda som jag fällde in i väggen och så vände jag på rullen som du satt den så kan man få stolen ända bak mot väggen.

 

PeÅ

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, PeÅ sade:

de övre fästet ser ut att vara av en intressant lösning.....

har du tänkt att ha stolar i bilen ? jag tillverkade en liten låda som jag fällde in i väggen och så vände jag på rullen som du satt den så kan man få stolen ända bak mot väggen.

 

PeÅ

Övre blir perfekt med buntband , justerbar åt flera håll 😁

Ska sätta ett rör som övre fästet ska sitta i så att det kommer upp en bit.

Ska ha tunna skalstolar och det blir ett utrymme bakom så rullen ska få plats(hoppas jag).

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
1 timme sedan, EUSSVEN sade:

Svart?

Svart blir chassit och resten old English white med mörkröda ränder/detaljer.

Det är planen.

IMG_20220319_144924825.jpg

Edited by Tomas m
Bild
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag är på gång att beställa motorstyrning.

Valen står mellan MaxxEcu Sport eller Race.

Är det stor nytta med avgastemp och knacksensor? Som det finns stöd för på Race?

 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Tomas m sade:

Valen står mellan MaxxEcu Sport eller Race

Jag kör med MaxxECU Sport på en modest turbomotor och den är inte så kritiskt optimerad så att jag känt behov av att har EGT på alla cylindrarna eller någon knacksensor.

Däremot så mäter jag avgastempen precis innan turbon så att man någon koll på avgastemperaturen.  Mäter med denna https://www.speeding.nu/p/motorstyrning-el/motorstyrning-4623/givare-1255/avgastemperaturgivare/forstarkare-egt-0-5v.html?gclid=Cj0KCQjwma6TBhDIARIsAOKuANzMVbq_UWLc3Kv2m9-TKJuDXVy21ylzjG5nLsdVZd0Dd-m6GRrSa2MaAk0bEALw_wcB

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Tomas m sade:

Jag är på gång att beställa motorstyrning.

Valen står mellan MaxxEcu Sport eller Race.

Är det stor nytta med avgastemp och knacksensor? Som det finns stöd för på Race?

 

Det beror lite på vad du har tänkt att givarna skall ha för funktion, backa tändning när det spikar och när avgastempen är för hög skicka på mer bränsle.

 

Eller som i mitt fall på S14 motorn jag håller på att bygga till M3E30😊 Där kommer det inte att sparas på diverse olika givare... tex 4 avgastemp givare i grenröret, knacksensor, lambda, ett gäng tempgivare, några tryckgivare. Anledningen är att hålla koll på dessa värden och vara till hjälp när bilen skall gatmappas... skall se hur nära sanningen jag kan komma, när jag är nöjd skall den upp i en bromsbänk och se om det går att hitta nån mer effekt.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Testat att plasta/gjuta ett insug från en 3d printad form.

Blev bättre än väntat, lite putsning och färg så kan den duga.

Epoxy och glasfiber och lite kolfibersnöre.

IMG_20220804_212624_283.jpg

IMG_20220804_212624_453.jpg

IMG_20220804_212624_549.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Denna epoxin är lättillgänglig i Sverige och här ser du Tg i databladet.

http://www.nilsmalmgren.se/Datablad/TDS S NM Laminering 635.pdf


Vad använder du för glasfiber till insuget ?

Glöm inte sätta metallhylsor i skruvhålen 🙂

Edited by Göran Nilsson
Mer info
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...