Jump to content

Duratec version?


Tomas

Recommended Posts

Har länge varit inne på en mc-motor till mitt nästa bygge men börjar mer och mer luta mot en sugmotor från en bil. Eftersom motorn kommer att sitta tvärställd bak så passar nog Ford/Mazda Duratec bäst då avgasportarna kommer åt rätt håll. Men finns det någon speciell årsmodell eller version som är att föredra? 

Link to comment
Share on other sites

När jag forskat lite så verkar det som att Mazdavarianterna (Mazda 6 och Mazda 3) med 150 hk (jämfört med Mondeons 145 hk) har några små fördelar men totalt sett verkar skillnaderna vara små om man ändå tänker byta styrsystem, insug osv.

Är tanken att köra motorn helt original bör man vara vaksam på "virvelspjällen" som satt i tidiga Mondeo MkIII (2002-2003 i alla fall). De glappade upp och det händer att spjällen brister så motorn försöker tugga i sig dem. 

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Duratec motorerna är väldigt lika mellan modellerna. Om du jagar effekt så försök få tag på en ”högportstopp”. De har märkningen RF3S4G eller RF6S4E i toppens gjutgods. De ger generellt ett par extra hk.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Tomas sade:

Vad jag kan se så verkar då tex Fiesta ST150 (N4JB) ha den bättre toppen och den har ju även 150hk som standard

Japp men man ska inte skrota ST som donator 🙂

(enbart känslomässigt...från ett Ford-hjärta)

Mazda av dessa årgångar är ju relativt självförstörande medelst järnoxid (tyvärr för det är trevliga bilar).

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Tomas sade:

Vad jag kan se så verkar då tex Fiesta ST150 (N4JB) ha den bättre toppen och den har ju även 150hk som standard

Ja det stämmer, men det finns många andra modeller som har denna toppen också. Man behöver bara leka lite detektiv 😊

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Mazda 6 från 2003 i min sjua, inköpt för 1600kr och den är honad och planat blocket på annars funkar den toppen. Har köpt uggraderingsdelar till Ford och allt passar rakt av förutom vevaxelgivaren. Trevlig motor med bra drag även som sugit och massor med eftermarknadsdelar om man vill gå bananas( som jag)
/Vedde

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det är kontraintuitivt men jag kan tänka mig att det packeteringsmässigt kan vara lättare att ha avgas framåt.

En motor med avgas framåt har ofta urtag i sumpen osv för att få till de, så avgasdragningen blir nog ganska rakt fram (eller snarare böjt ner o bak 🥸). Du kan nog till och med använda headers konstruerade att passa till donatorbilen.

Kör du dubbelväggig ventilerad torpedplåt kan du nog klara värmen bra också.

På insugssidan däremot, så fort du vill byta till eftermarknadsinsug kommer det vara väldigt rakt, väldigt långt och väldigt bullrigt. 
Det kan vara svårt att få det att passa mellan motor och dina öron.

Det sagt så gillar jag verkligen Duratec motorn, lätt kraftfull och relativt liten med gott eftermarknadsstöd.

/T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...