Jump to content

Recommended Posts

Känner att det är dags att kliva ur forumets inaktiva klunga och faktiskt presentera mitt bygge och vem jag är. Mitt namn är Aron Dalemo, jag är 22 år och läser till ingenjör på Chalmers i Göteborg. Jag startade mitt bygge, och även mitt läsande på detta forum, hösten 2019 då jag efter flytt från gård till lägenhet började få abstinens av att inte kunna göra något praktiskt och kom på lösningen: att bygga en egen bil. Detta skulle kräva mycket datorjobb, vilket jag skulle kunna göra i lägenheten. Detta för att sedan göra det praktiska hos mina föräldrar under ledigheter. Vidare har tillgången till Chalmers mekaniska verkstad gjort det möjligt att göra mindre detaljer här i Göteborg.   

Jag har samlat på mig mycket bilder och upplevelser under mina hittills två år av bygge. Den närmsta tiden kommer jag succesivt att försöka posta det jag gjort hittills.

Projektet startades utifrån en budget på ca 100 000 kr med tanken att göra ett fordon som både skulle kunna användas på bana och på landsvägar. Tanken landade snart i att ta ytterpaneler från en befintlig bil och kombinera med de mekaniska delarna från en ytterligare annan bil. Den mekaniska donatorn blev efter mycket undersökande en Jaguar S-type från år 2000, då motor, låda, diffrential, drivaxlar och styrkomponenter kunde tas från denna.

20190222_193014.thumb.jpg.f06561622dd68b3816e0bf7ec3ddda55.jpg

Den estetiska donatorn var svårare. Kraven var att donatorn skulle vara billig, unik och liten, samt gärna från 80-talet. Men efter mycket om och men föll det sig att den optimala bilen var en Volvo 480. Denna bil uppfyllde alla krav och jag råkar även vara uppväxt i en sådan bil.

20190421_154914.thumb.jpg.f28dd403e8dc06b86bc62b53fff74dc3.jpg

Jag vet att denna bil är en vattendelare, den är både estetiskt och mekaniskt ifrågasatt. Men jag tycker att bilens udda aspekter är charmiga samt att denna bil i racingkläder (tänk er b-grupp-look) känns väldigt attraktiv. Vidare är den dåliga mekaniken inget problem då allt skall bytas mot Jaguarens delar. Jag hoppas ni vill följa med mig på min resa mot detta mål. Detta har länge varit en dröm för mig. Tack alla ni som inspirerar på detta forum!

  • Like 9
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Udda kombination. Bara att göra en grupp B-version av något så o-rejsigt som en 480 låter spännande.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Får tacka för alla uppmuntrade kommentarer om bygget! Uppskattas verkligen!

 

Sommaren 2019, några månader efter att jag köpt bilarna, åkte jag till föräldrarnas gård för att börja bearbeta bilarna. Först och främst skulle drivlinan ut från Jaguaren. Drivlinan på den är en Duratech AJ30 med en Getrag 221.

 

20190803_123239_HDR.thumb.jpg.5b6b4e1cde84407c4848144d3c071548.jpg

 

Vidare plockade jag bort styrväxel, rattstång, spindlar fram och bak, differential, drivaxlar samt kylare och lite andra småsaker.

 

Därefter var det dags att ta itu med 480:n. Planen var/är att bygga ett rörramschassi med Jaguarens drivlina och sedan sätta 480:ns paneler på rörramen. Tanken är att bulta original- plåtkarossen från a till b-stolpe för att sedan gjuta fram- och bakpartiet i plast till flipfront fram och bak, likt Lancia Delta s4. Men för att kunna rita upp rörramen behövde jag därför få in måtten på 480:n kaross i datorn. Från tidigare projekt där jag byggde kofångare till en Jeep Wrangler visste jag att det inte var ett alternativt att försöka mäta av den för hand. Kan ju slänga in ett par bilder på Jeepen om någon är intresserad, vet ju att det existerar en Land Rover på forumet.

 

20200703_143254.thumb.jpg.efec62f8210953391f7bdec1999c84e1.jpg

 20210306_182550.thumb.jpg.234d4b7f2cd1a02abf485a114b10659a.jpg

Tanken var därför iaf att inte mäta av Volvon för hand utan istället hyra en 3D-scanner och skanna in karossen. Men då inga rimliga prisbilder fanns för att göra detta fick jag tänka om.

 

Istället förstod jag att det gick att använda en vanlig systemkamera tillsammans med programmet 3DF Zephyr för att skanna in bilen. Principen är att man går runt bilen och tar fotografier på den i alla riktningar för att sedan låta programmet skapa ett 3D-objekt i datorn. Det tog dock ett tag innan det funkade som det skulle. Det krävde att bilrutorna tejpades samt att man placerade objekt runt bilen med en tydligare textur än bilens släta ytor för att hjälpa programmet att koppla ihop bilderna (för mig funkade trädstubbar superb).

 

20190830_113302.thumb.jpg.0773ee59c069a0cf78506d459331d050.jpg

 

Det svåra med detta sätt att digitalisera bilen var att få skalan rätt på 3D-modelen, då den är dimensionslös när Zephyr är klar. Detta gjordes genom att ta referensmått på bilen, tex spårvidd och skala efteråt. Resultatet blir inte felfritt- lite rynkor, men de generella måtten stämde med verkligheten.

 

20190903_144818.thumb.jpg.16b76ab38b53db5c0faee335d092cb9c.jpg

 

Jag använde också detta sätt för att skanna motorn och differentialen, vilka var enklare att skanna då de har fler skrovliga ytor.

 20190903_144809.thumb.jpg.a10bcf117bbf414ec6860d176cc540f7.jpg

 

Men för att designa min upphängning, vilket gjordes från scratch, krävdes bättre tolerans på måtten för spindlarna. Därför mättes Jaguarens spindlar av för hand. Här tyckte jag att det var väldigt svårt att få måtten att stämma överens mellan olika mätningar, innan en kompis kom på att det bästa var att bulta fast spindeln i en skiva för att få ett referensplan och sedan tvinga fast en vinkelhake, för att på så sätt få ett 3D-referenssystem att mäta utifrån.

 

20191019_144130.thumb.jpg.a1c0e7bdfec08e53ce7f6099869939da.jpg

 Ha en trevlig helg så skall kommer det fortsatta uppdateringar i nästa vecka!

 

Edited by Aron Dalemo
Bilderna hoppade runt
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, therealpinto sade:

Intressant och kul!

Ger din 3D-modell av motor och låda några mått? Jag är lite intresserad av storlek och form på ett sådan motorpaket...för framtida bruk.

Gustaf

Tack!

Den ger absolut mått, skapad i korrekt skala. Jag byggde min ram efter den och märkte inga större skillnader mellan modell och verklighet. Jag kan skicka över filen samt göra en ritning på de mått du behöver. Men då toleransen är inte så god att man kan konstruera tex motorfästen efter den utan mer använda den för att få ungefärlig storlek. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen!

Hösten 2019 var jag återigen stationerad i en liten lägenhet i Göteborg så då var det dags att göra lite mer teoretiskt jobb med bilbygget. Rörramschassit skulle ritas, upphängningen konstrueras. Då jag aldrig gjort något liknande var det en lång resa från start av chassit tills att den var klar. De första designerna var följande:

 

20190910_204202.thumb.jpg.2251c179e99063339c198426a5d971da.jpg

20190910_204215.thumb.jpg.7ecbff4052e723525ea7c29415e77c43.jpg

20190912_230440_HDR.thumb.jpg.70bbcd67dcbe87bf554cbef6e7693514.jpg

 20191015_225518.thumb.jpg.006192fd63f8038803a673c62bd872a4.jpg

 

Men med hjälp av en duktig besiktningsman, Uno Germsjö, många erfarna vänners åsikter och tips samt även bra litteratur växte chassit alltmer sig lik slutformen under hösten.

 20191128_221028.thumb.jpg.b94af86150655f3d0c2f103a10d5034c.jpg

 

 20191128_222500.thumb.jpg.d21019436eab69a0de3ff025d4d5f615.jpg

20191003_194739.thumb.jpg.27f1b9727b5717398038722dc8c18c4c.jpg

Parallellt med detta arbete designades upphängningen, detta utifrån data från andra bilar samt olika böcker på ämnet. Här var det guld värt att ha tillgång till Adams Car via Chalmers, vilket gjorde det möjligt att iterera fram en optimal upphängning. Här någonstans på vägen kom en vän på att det vore smidigt att placera dämparna i bak likt Koenigsegg triplex system

 20191104_174741.thumb.jpg.f4e919809dc5fd40e0faabec4ab42af5.jpg

Vet att frågan varit uppe här tidigare, om spindlarna på s-typen är lämpliga för egenbyggd upphängning.  Min åsikt är att fördelen är att  de år alu-spindlar med en väldigt trevlig framspindel. Bakspindlarna är lite klurigare då nedre infästningen är snedställd, på grund av antisquat-geometri på original designen. Men detta är inget större problem att bygga runt, det kräver bara att man tänker en gång till. En annan fördel är att jag kan använda original bromsarna, tvåkolvsok fram i alu samt 300-320skrivor samt 280skivor i bak, vilket kommer stoppa Volvon bra. Dock bör nämnas att skivorna i fram är ganska tunga, jag har tyvärr ingen siffra på hur tunga.

 

Ha en fin veckan vecka så kommer det mer information om bygget i nästa vecka!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Under julledigheten 2019/2020 blev det äntligen möjligt att jobba lite praktiskt på gården igen. Det var dags att kapa av karossen från 480:n. Det tog mycket längre tid än tänkt då det var redigt svårt att komma åt samt bitvis klurigt att veta hur man bör kapa. Jag fick för mig att inte lyfta ur rutan, vilket gjorde livet väldigt mycket svårare för mig. Men till sist kändes det omöjligt att inte lufta ur rutan och efter några dagar stod taket separat.

 20200201_092741.thumb.jpg.5122448b02a9902ab30150f4e8b79499.jpg

20200202_182840.thumb.jpg.97222f265c7d636e0580c900eb1ef644.jpg

 

Därefter gjordes en mockup av förarmiljön utifrån stolarna och jag tog måtten från caden på rörchassit.

 

20200216_135112.thumb.jpg.c7cbcdd1b18640f4e56af026c3bde04c.jpg

 

20200215_233911.thumb.jpg.9a27f0e95217861b0b07de09c1509608.jpg

Detta var det enskilt bästa beslutet jag tog under projektet. Det gav lite småjusteringar på måtten till rörramen, för att den skulle passa karossen och stolarna, men framför allt ledde detta till justeringar av pedalstället och stolplaceringarna, vilket förändrade förarupplevelsen helt. För även om jag i caden försökte skapa optimal förarmiljö så var den långt från behaglig när jag testade dessa inställningar i verkligheten. Men med bara några justeringar, som att flytta pedalstället 8 cm, blev förarupplevelsen otroligt mycket bättre. Vidare gjorde detta steg att jag kunde testa hur svårt det var att gå i och ur bilen. Det gjorde också att jag fick se hur mycket överblick föraren får över bilen. Så detta moment rekommenderar jag alla bilbyggare, då det gav så många bra förbättringar! Det tar inte heller någon tid alls ifall man gör det i trä!

Ha en fin vecka!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Under nästa uppehåll från skolan i samband med påsken 2020 var det dags att göra ett nytt praktiskt moment, nämligen svetsbordet. Här valde jag att specialbygga bordet efter bilens ram, där bordet tillåter fjädring hela vägen in och ut.  

20200223_105323.thumb.jpg.372cd8a5ff72801205b4ba50db23bc70.jpg

 20200408_090140.thumb.jpg.4be14b1c197a352318c96527e2228ad2.jpg

Vidare ville jag göra bordet så att det skulle gå att förvara på ett smidigt sätt när bygget är klart. Tanken var att kunna ställa den på högkant för att den då tar mindre med plats. Därför ville jag inte ha permanenta ben som sticker ut från väggen. Jag ville ha ett höj- och sänkbart bord med hjul. Här fann jag att det enklaste var att använda husvagnshjul, vilket är billigt och höj- och sänkbart där respektive hjul klarar 150 kg samt går att ta av från bordet.

Den andra extra-funktionen jag byggde in i mitt bord var att borra hål i det för att kunna bulta fast jiggar i det. Detta för att kunna börja med att montera upphängningen, det viktigaste, och kontrollmäta alla parametrar för att sedan bygga ramen utefter det. Det gjorde att jag kunde kryssmäta mig till 0 mm diff och även kolla så att mina simulerade parametrar stämde innan jag byggde chassit efter upphängningen. Detta menar jag borde ge ett mer korrekt slutresultat.  Kommer fler bilder på denna lösning i senare inlägg.

 20200409_222402.thumb.jpg.2aefb91618d122f54c2509041aec743a.jpg

 20200410_175516.thumb.jpg.c2885c7aa6e0c24233035c9e2225f68e.jpg

20200630_210738.thumb.jpg.97e3d5085c487108f28e555858b356df.jpg

Bordet gjordes främst i 100x100x6-profiler. I denna veva beställdes också materialet till bygget där mängderna enkelt togs från cad-modellen

20200505_212518.thumb.jpg.cedec3af0da7ea32790e923f166bb2ba.jpg

Ha en fin vecka i garagen!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Vidare under våren 2020 började tillverkningen av bärarmarna.

174217725_134819528612293_464901783963558804_n.thumb.jpg.95dfbb818a81b662238a365ef2147b3c.jpg

Här var min kära vän Herman Wäpling (rekommenderar er att följa honom på Instagram ”@waplingbrother”, för många roliga byggprojekt: https://www.instagram.com/waplingbrothersgarage/ ) ovärderlig då han hjälpte till med all svarvning samt svetsning samt kom med massa bra förbättringar. Bland annat var det Herman vilket kom på att göra camberjusteringskruvarna med fräst hylsskalle

173958968_296712948505380_2850275122894804759_n.thumb.jpg.b43f02ddecb53362a4f6f8b97643fa12.jpg

20200522_190730.thumb.jpg.647a3cf566b130f9211a14de0bb7fe69.jpg

174819569_2827535654161372_2559280099057433125_n.thumb.jpg.22549fdbefc1783663d70296c34884d9.jpg

Här gjordes jiggar för att få korrekta mått samt få båda sidorna lika på bärarmarna:

20200615_173931.thumb.jpg.e937fd71995b16b894b56ef681b11459.jpg 

De svåraste bärarmarna att göra var de bakre övre, på grund av att dämparna skulle sitta likt koenigseggs triplex-system.

20200909_233304.thumb.jpg.f318fa197c4a75a11dc4224eb08fb89b.jpg

 Kullederna till bärarmarna är från Saab 900 och krävde att bärarmarnas hål behövde brotschas litegrann.

20200501_173238.thumb.jpg.d0c0cb5130dbd8bcc53066277da9c214.jpg

 Bärarmarna nedre fram var också tvungna att göras lite mer komplexa då Jaguarens spindlar är gjorda så att styrväxeln måste hamna nära den imaginära axeln mellan framhjulen. Därför måste nedre framspindlarna bygga framåt, för att inte interferera med styrväxeln.

174022806_793862541532521_4957661768075582654_n.thumb.jpg.9cd037ca9aab582991839a305fc15bba.jpg

174172531_3513855242051789_5333382886067588888_n.thumb.jpg.7adb0bde7293f589d907699da5b32877.jpg

Här kan man se på det väldigt trevliga svetsarna Herman åstakommer.

173914601_1382469328788418_7369078387741189635_n.thumb.jpg.d847cf758a4bd81abee31fde34ac898a.jpg

Övre bärarmen i fram kombinerades med antidive-justeringsmöjligheter 174190628_1399833690372357_4384388369782044533_n.thumb.jpg.199873900e2e7d702b97a9a931aff562.jpg

 173880407_2545941632382371_2403991745584463969_n.thumb.jpg.6dfba1446c96a01a1b72a96176ca0f3a.jpg

174341138_479871826543900_7157447804612915395_n.thumb.jpg.d83959d373f4a1a1dbbc4d2726a39648.jpg

174589412_1194757554327809_2212342439354919894_n.thumb.jpg.df0329b896c366e435843ef42da68de8.jpg

20200830_212341.thumb.jpg.533ecdb57d8e1c9f3583a6149910b319.jpg

Avslutningsvis lite bilder på alla bärarmar klara. Ha en fin helg i garagen!

20201005_002613.thumb.jpg.c1135166e6478648474b1c95af32e537.jpg

20201005_002625.thumb.jpg.97745f720616baf0ebb36a62b1e5fa3e.jpg

Edited by Aron Dalemo
Blev fel med länken
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Under sommaruppehållet 2020 var det äntligen dags att börja bygga på chassit. Jag började med att montera bärarmarna, bara punktade till en början ifall något skulle behöva justeras, på jiggarna i byggbordet. Vidare monterades spindlarna och hjulen, vilket krävdes tillverkning av lite distanser till kulleder. På bilden syns hur jag löste bakre nedre infästningen mot spindelns sneda infästning.

20200719_012127.thumb.jpg.e1fdc62acf18b7bc66747dcbd8e7778d.jpg

20200719_012226.thumb.jpg.78c1cb085377ceb4cefed14e7466058a.jpg

20200719_012119.thumb.jpg.852d8c3a66b0bdc784ccd1bd6775fb47.jpg

20200719_012147.thumb.jpg.541fe369279ee41f43cb28db49065fb6.jpg

20200719_012156.thumb.jpg.02da3c1be34e942e380045b63771a11b.jpg

Här gjordes också kryssmätning. Fördelen var att jag kunde mäta mig till 0 mm i kryssmätning där jiggarna bultades fast, vilket gjorde att jag även när chassit var klart hade 0 mm. I detta läge mätes även bumpstop till att bli så låg som möjligt. Valet att fixera alla viktiga komponenter först för att sedan bygga ramen runt är verkligen något som gjorde att bygget blev bättre och gick fortare framåt.

 20200721_113250.thumb.jpg.1c85a02d73406f354fb1b824b4f92c01.jpg

 20200721_113245.thumb.jpg.362130d2cfefaebafbee8de915232acf.jpg

Vidare kunde styrningen kontrolleras redan i detta stadie, för att se att bärarmarna och liknande skulle gå fritt vid olika fjädring läge och vinklar på styrningen

20200722_093529.thumb.jpg.50f962699e493b39085f436bcf4c5242.jpg

Efter att ha fastställt alla mått i upphäningen var det dags att göra grundramen till bilen. Den består av 100x50x3mm rör, vilket binder ihop alla nedre bärarmsinfästningar, motorfäste och andra vitala delar. Detta gjordes i samråd med Uno (SFRO) och funkade väldigt bra, var enkelt och kändes säkert, och gjorde infästning av de vitala delarna enkelt. Nackdelen är vikten som rören adderar, men då det också gav ett styvare chassi enligt fem-beräkningarna tyckte jag att det var en optimal lösning

20200719_230403.thumb.jpg.2f7767dd6d45d8e559bf09605a7beedd.jpg

20200728_215645.thumb.jpg.3e2ae03b9af5317b961735e833ce25c8.jpg

20200728_215652.thumb.jpg.e90db7d00bbe6ce8fe7ae7be364c4240.jpg

20200805_132315.thumb.jpg.a493469e3635df8b71c02be4c263c271.jpg

20200806_114804.thumb.jpg.0da19c6d8b29d482f0fe37bfb0ed154b.jpg

20200806_115850.thumb.jpg.8b6ba9ba4f7bd9e6ee3e66fe1f84c5b2.jpg

20200831_105945.thumb.jpg.e4b060d0bad24ce9fed87ba8a3697a20.jpg

Får ursäkta röran i garaget men blir lätt så när man delar garage med personer med en annan acceptans på renlighet

Därefter bockades de runda rören till resterande rörram. Då bockmaskinen befann sig i en annan stad ville jag bocka alla rör på en gång och efter cad-ritningar och tro det eller ej- allt passade superb, förutom ett rör, vilket bockades ett par grader för mycket.

 20200818_102733.thumb.jpg.62d5214f892d35409a1326a8a0659098.jpg

Men den överbockade bocken bockades tillbaka genom att göra en dysa i trä, efter böjen och sedan använda en domkraft, funkade kalas.

 

20201011_095158.thumb.jpg.599a2156bcf37529796e634b91cd9d32.jpg

 

Ha en fin helg så kommer det mer om bygget nästa vecka!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Glad att se att ni fortsatt tycker att detta är ett roligt bygge!

Efter att ha gjort grundramen var det dags att börja montera rören runt kupén. Innan dessa kunde svetsas fast behövdes karossen monteras på bordet för att kunna få dessa rör på rätt ställen. Detta tog en hel förmiddag då jag inte hade någon extra bärhjälp, men med en improviserad travers så gick det vägen.

 20200818_170058.thumb.jpg.b66e1e2ffe1c57e3eb0e0deb0727f518.jpg

111.thumb.jpg.f5b68770d43e3744256490540aff3dde.jpg

Detta var en milstolpe i bygget då man fick en första känsla av att det liknar en bil. Sedan går det inte att förneka att det är tillfredställande att se en 480 med differentialen på rätt ställe.

20200819_113342.thumb.jpg.7592fb6ec65b976546b9ee25e8b36c4a.jpg

 

20200819_113813.thumb.jpg.a80597f59fac521c18b8d4686a70c4dd.jpg

 

20201011_130928_HDR.thumb.jpg.b711c9a86c65927f5840e7d0ac910e54.jpg

20201011_130939.thumb.jpg.e53befaf8fe43d22f8ca02b63f139cd0.jpg

Rören runt kupén gick väldigt smärtfritt att tillverka just på grund av att mått hade kunnat tas från trämockupen.

20201011_103416.thumb.jpg.c882ce9656b1d938e382c2889241ca2a.jpg

20201011_103445.thumb.jpg.afc5947bf020bfdbde80790a068f893a.jpg 

Här kan man se hur bakre bärarmarna kommer sitta med dämparfästet sittandes på ovansidan.

20201009_155039.thumb.jpg.203687f0776bdb87f226c89feb1415d7.jpg

För att visa ungefärligt hur motorn kommer hamna sett till karossen.

 20201026_164131.thumb.jpg.40e311fb15a4085060e5ad692d9efd08.jpg

 

Ha en fin vecka så kommer det mer bilder på bygget i nästa vecka!

 

Kan inte låta bli att skicka med en sista bild på ramen och karossen, tror detta kommer blir bra!

20201011_130857_HDR.thumb.jpg.3db720df6017d99ed12fd748d8b5fe80.jpg

Edited by Aron Dalemo
  • Like 5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, daromer sade:

Ser tight ut mellan fälg och skärm om du ska ha något gummi där 😄

Verkligen! 😅 Bör nämnas att den inte är ställd på rätt ride height på bilden med bara fälgarna.  Sedan är tanken att göra om hjulhusen då de måste breddas för att kompensera för den bredare spårbredden.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Noterade att det ser ut att saknas gummi mellan övre bärarmen och chassit, detta kommer troligen inte godkännas av SFRO, gäller samma byggsätt även på dom andra delarna i hjulupphängningen?
Bättre o fixa ledade delar i gummi innan du bygger klart, annars blir det så mycket tråkigare.
Skulle rekommendera dig att dubbelkolla med din närmaste besiktningsman om det är något du behöver ta ställning till.


För övrigt tycker jag det ser ut som ett roligt och annorlunda bygge, ska bli kul o se den färdigställas 👍

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Noterade att det ser ut att saknas gummi mellan övre bärarmen och chassit, detta kommer troligen inte godkännas av SFRO, gäller samma byggsätt även på dom andra delarna i hjulupphängningen?
Bättre o fixa ledade delar i gummi innan du bygger klart, annars blir det så mycket tråkigare.
Skulle rekommendera dig att dubbelkolla med din närmaste besiktningsman om det är något du behöver ta ställning till.


För övrigt tycker jag det ser ut som ett roligt och annorlunda bygge, ska bli kul o se den färdigställas 👍

Kul att du gillar det! Följer ditt bygge med stor glädje!

Angående kommentaren kring bärarmen så har gummibussning in mot bilen på all bärarmar, även om det kan vara svårt att se, och enligt det jag fått till mig så räcker det med bussning i ena änden av bärarmen. Men tackar för kommentaren, det kunde ha varit så att jag missat det och då hade det varit bättre att få reda på det nu istället för senare

Link to comment
Share on other sites

Ja nu när du säger det så ser jag att det faktiskt är hylsa med bussning.

Bra att du har koll på läget så du slipper tråkiga ombyggnader senare. (Ja det stämmer att en ände räcker bra)

Vad är näst på agendan i bygget nu då?

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Ja nu när du säger det så ser jag att det faktiskt är hylsa med bussning.

Bra att du har koll på läget så du slipper tråkiga ombyggnader senare. (Ja det stämmer att en ände räcker bra)

Vad är näst på agendan i bygget nu då?

Just nu jobbar jag för att kunna byggbesikta bilen inom en snar framtid, det som är kvar är framförallt att montera pedalstället. Men har inte hunnit med att skriva ikapp byggtråden till där jag är egentligen 😅

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Under några helger under hösten 2020 fortsatte rörtillverkningen. Detta genom att sätta fast rören runt framvagnen samt sidokryssen. Vidare gjordes golvet klart samt även de bakersta rören.

20201121_234719.thumb.jpg.a7c320a9a3e1563ff117e1b3cdaed3a8.jpg

20201121_160040.thumb.jpg.0c930bf0dc112cf81afe91c6c633c1c8.jpg

 20201122_212312.thumb.jpg.7bf900a536d2c0fba36e8c18f1813290.jpg

Över julledigheten 2020/2021 var det dags att bygga praktiskt igen. På grund av isolering under stora delar av denna period hanns väldigt mycket med. Först gjordes kardantunneln.

 20201220_191926.thumb.jpg.eb5595fdec0929b6095dbed5a2399a55.jpg

20201229_012614.thumb.jpg.53c71ed5aa2b1322c2d6b519cb9c80fb.jpg

20201229_01264_crop.thumb.jpg.c537c4a23df3084f1a85786220d52b74.jpg

Ovan kan den specialbeställda  karadanaxeln från northwestpropshaft ses, fantastik företag på alla sätt, hatten av!

Vidare gjordes fler rör till bakpartier, där tanken och fjädringen skall monteras

20201223_014129.thumb.jpg.79974e60b702d77f867077823a028dc7.jpg 20201229_112636.thumb.jpg.d5f69894990633095d04a98a54839572.jpg

Vidare var det dags att montera stolarna och styrkolumnen. Kul att notera här att då ingen racingratt-adapter finns att köpa till Jaguarens splines så hjälpte min ständiga hjälte Herman Wäpling att svarva ratten till en adapter.

174283190_302786551364527_9024603307459184760_n.thumb.jpg.0a322db5af41d4e8bd50f70d8451e896.jpg

 173881766_1075280099619970_3874442095671012618_n.thumb.jpg.5f714d70ca14f4a706dc2862a9bdf292.jpg

174097759_779865219574129_4857857974341580409_n.thumb.jpg.ae355b543cff969551ad9a37166fee4e.jpg

173747627_169379588375178_6321407864322746866_n.thumb.jpg.8472d3057458b081a3cd9950903b9172.jpg

Det härliga med denna montering var att stolarna samt sittpositionen blev perfekt, allt på grund av trämockupen, gjord ett år innan.

20201227_181532.thumb.jpg.d95187a9db9e9faa1ddfea8b6c74d40e.jpg

20201229_190056.thumb.jpg.32333962cd702e94f184e7eacd0adbf0.jpg

20201229_190030.thumb.jpg.d702b4a25dc4df32962aa19ffb5d78d5.jpg

Nästa vända till garaget, där ramen stod, resulterade i att styrväxeln monterades. Här vad planen att använda Jaguarens styrväxel men då denna var med servostyrning samt ganska klumpig byttes denna mot Ford Sierra växel från 1981, vilken har samma längd som Jaguarens men är betydligt nättare och utan servo. Denna i kombination med VW sharans yttre styrleder passade denna lösning med spindlarna också.

 20201230_224106.thumb.jpg.d835352a43e71f5e874de08352c408fd.jpg

Rören till styrväxeln gjordes bultades med med möjlighet att montera den med olika ackermanninställningar

20210101_123707.thumb.jpg.cc88ed18fa746e72123c315551cdc467.jpg

Här gjordes också de sista stora rören till chassit och går inte att förneka att det var tillfredställande att se den ram, vilken jag haft framför mig i datorn i över ett år, i verkligheten!

20210101_233503.thumb.jpg.9a92881f788f1f449cf0792996494b68.jpg

Därefter började en tid då ramen helsvetsades. Detta trodde jag inte skulle ta så långt tid, men likt många av er andra har utryckt så finns det alltid en till skarv, vilken inte är svetsad. Men det var en glädjens dag då ramen lossades från bordet för första gången!

20210318_205845.thumb.jpg.3ca99db9dbd65a34961efbb875b2535e.jpg

20210318_212207.thumb.jpg.529ea7abe543411b37983625a8ea5bfc.jpg

20210318_212157.thumb.jpg.134d9ccea0e0375df1277a9888331b81.jpg

Ha en fin långhelg och se till att prioritera rätt med den extra tiden, sommaren närmar ju sig 😉 

 

Edited by Aron Dalemo
Bilderna hoppade runt
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Inledningsvis vill jag bara berätta hur jag valde mina fälgar. Detta val och dess konsekvenser är troligen det mest genomgående arbetet  i hela bygget. Fälgarna dimensioner fastslog enligt sfro-rekommendationer i ett tidigt stadie av planeringen. Men trots detta tog det lång tid innan jag kände mig nöjd med dem.

Då jag vill åt mer klassisk racing look, gillar fälgar med lite mer gummi samt inte vill kapa upp hjulhusen på 480:n för mycket och tappa proportionerna, så ville jag ha så små fälgar som möjligt. För att klara bromsarna på Jaguaren var 16 tum det minsta jag kunde använda. Vidare ville jag ha kvalitetsfälgar från 80-talet och då jag är på en tight budget ville jag inte lägga mer än 1000kr per fälg. Det låter kanske som en omöjlig ekvation men jag menar att där man inte kan lägga pengar får man lägga tid. Så efter att ha bevakat både Blocket och Facebook market place i ett halvår hittade jag äntligen det jag sökte. En omgång BBS 16x7 et23-fälgar från 80-talet, ett tillval till Volvo 740, och då Jaguaren har samma bultmönster passar de perfekt. Sedan att de precis passar över jaguarens bromsarna är ju en fördel 😄

20210206_105930.thumb.jpg.e1702d077357750253399653bd4f1cfb.jpg

Fälgarna var inte i toppskick men raka och fina och jag fick dem för några tusen. Efter att ha renoverat dem, vilket  dels innefattade tre mils transport av en fälg på pakethållaren på cykeln, och lackat om dem blev de väldigt fina.

20201125_123956.thumb.jpg.435179f7333b765247ede90f6743a268.jpg

20210404_202345.thumb.jpg.bfd07cf4478f2e9a95cd3079cd95835a.jpg

De blev klädda i Achilles ATR Sport 225x50r16, inte R-däck men ganska nära. Planen är att skaffa en till omgång bredare fälgar med mer racing specade-däck på senare.

20210408_221135.thumb.jpg.2953998468b4046dd1fcb871c0b81394.jpg

Vidare tillbaka till bygget på chassit. Efter vad som kändes som en evighet av svetsande var äntligen hela ramen klar. Detta gjorde att bilen kunde lossas från byggbordet. Därmed var nästa steg att få den på egna hjul. För att detta skulle vara möjligt behövde fjädringen byggas klart, bromsar fixas och liknande. Det svåra här var att få fjädringsfästena så att dämparna fick rätt position och att fjädringsrörelsen blev korrekt, 220mm totalt i fram och 250mm totalt i bak.

20210505_235727.thumb.jpg.39838e5271bd4863e385694fb5f2dcc2.jpg

20210506_120700.thumb.jpg.6e40b67b66939b52abec3f6fafbea5a5.jpg

20210506_132159_HDR.thumb.jpg.d0607e36acc41e848a276cc1429f4230.jpg

20210507_203724_HDR.thumb.jpg.6d5d75329a19a122b93577b0d9c4ea4a.jpg

20210507_203717.thumb.jpg.f2661368c1285058077de9a78826189d.jpg

20210507_203745.thumb.jpg.a34595c469f4d19037c05f6625ad028a.jpg

20210507_203838_HDR.thumb.jpg.427433bb27ca6e4d49aa884f027a2203.jpg

20210507_203845_HDR.thumb.jpg.bfd0354676c98e6bb53ccda74a6a23f7.jpg

20210507_203905_HDR.thumb.jpg.420589d43020f9b70640f7c4f0324c01.jpg

Efter lite slit var bilen nere på egna hjul.

20210507_210146.thumb.jpg.fc07e3fadeb86213cf8bb994ef1f12bd.jpg

20210507_210148.thumb.jpg.8048e51987079e5973df251c342236aa.jpg

20210507_205405.thumb.jpg.f6af6f204e25364a66aae32e974953f8.jpg

20210507_205426.thumb.jpg.9e03bf1b01a9b5c256ce9a393b119a1d.jpg

20210507_210013_HDR.thumb.jpg.083c087401caf292e8b003600790418a.jpg

Verkligen en speciell känsla att putta ut bilen från garaget första gången. Svårt att förstå att det är sant. 

Ha en fin vecka allesammans!

Edited by Aron Dalemo
  • Like 8
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Häftigt att du har kommit så långt, du är mycket duktig.  
Vad är det för framvagnsspindlar, ser lite ovanliga ut ?

Tackar ödmjukast! 

Det är spindlarna från Jaguaren, alltså en S-type från 2000. De bytte version senare till en lite annorlunda. Denna typ av spindlar verkar vara vanliga på nyare större direktörsvagnar, typ BMW, enligt vad jag har sett.

Ganska trevlig geometri på dem om du fråga mig, skönt att övre bärarmen går ovanför dämparen samt att hävarmen blir lång för just den övre bärarmen. Plus att de är ganska lätta, alu. Nackdelen är att cambergainen blir ganska hög då övre bärarmen behöver vara ganska kort.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, therealpinto sade:

Härligt! Jag hade tänkt fråga om kryssekern skulle få stanna. Det är en fälgtyp jag är riktigt svag för.

Gustaf

Klart de är här för att stanna 😁 Är också väldigt svag för dessa typ av fälgar och passar bra på en bil från 80-talet 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2021-07-23 at 08:23, Klabbe Persson sade:

Väntar spännt på en uppdatering 😉

 

@Klabbe PerssonDet gör du rätt i!  

Det har hänt grejer sedan sista uppdateringen och hoppas hinna sammanfatta det och få upp det i slutet på veckan!😁😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Får ursäkta för lång tystnad här men bygget har rört sig framåt:

Efter att bilen hamnat på egna hjul var det dags att göra det återstående inför byggbesiktningen. Det innebar att fixa klart bälte, broms, styrning, tank, pedalställ, batteribox samt krängningshämmare.

Pedalstället monterades på Jaguarens originalskenor för att kunna justera dess placering med en knapp.  Rattkonsolen togs också från Jaguaren då denna var kollapsbar internt och också elektriskt justerbar.

 20210508_174410_HDR.thumb.jpg.f9f5904339f7a37c55f9b95b64e2e999.jpg

20210508_174436_HDR.thumb.jpg.9331a38f0c94e60b858658826843c0a4.jpg

Vidare märkte jag när styrningen var hopmonterad att bilen svänger åt fel håll. Detta då jag i min jakt på lämplig styrväxel stirrade mig blind på dimensioner och inte på om växeln skall sitta framför eller bakom hjulaxeln. Fråga mig inte hur jag inte märkte detta tidigare, men det är svårt att uppfatta när man inte svänger med ratten. Detta skall dock lösas genom att köpa en högerstyrd Sierra-växel och sedan montera den upp-och-ner.

En annan sak jag lärde mig här var att man bör försöka få vinklarna på styrknutarna så liknande som möjligt. Detta gav en bättre känsla i ratten

Bälte blev både 6-p samt 3-p Securon 500/W.

 20210508_130314.thumb.jpg.cc916af0df1751a5166083c53d36131a.jpg

Tanken kommer från Speeding och har interna pumpar vilket jag fann underlättade placeringen och den resterande bränsledragningen. Tanken monterades över differentialen vilket inte var optimalt sett till att det blir mer vikt en bit över marken. Men då jag tänkt att skapa deformationszon bakom differentialen och inte ville att tanken skulle vara en del av detta blev detta bästa placeringen.

I bak gjordes en krängningshämmare från grunden för att få beräkna lite materialdata på papper och sedan kunna testa hur väl detta överensstämmer med verkligheten. Då jag inte hittade mycket skrivet underlag på detta räknar jag med att jag kommer få göra minst en till variant av den innan jag är nöjd. Bussningen är från SAAB 9000, hittade hårdare varianter på KL Racing.

20210702_003435.thumb.jpg.47fd0ddff5a8e5b902b1ac5939cfdd48.jpg

20210702_003413.thumb.jpg.8f1babbe64598bf7c26ad4be1b8bc909.jpg

20210702_003419.thumb.jpg.3739e0e0394e9715d367617f75c94286.jpg

Vidare monterades krängningshämmare på bilen. Den i fram är Jaguarens originalkrängningshämmare. Troligen kommer den behöva bytas ut till en eftermarknadsvariant, men det får vi se efter att jag testat den.

20210701_005125.thumb.jpg.f6e06f9d9258b0a70c910fa452b2d8db.jpg

20210701_005114.thumb.jpg.fd87a2faa82e32287f129a1389d47405.jpg

20210701_005048.thumb.jpg.f4c9dfb4e953f7ee4830b4e81dc9b641.jpg

20210701_005105.thumb.jpg.8fcd1477ecd9a305d1e7073eaf4ec116.jpg

Ser ut på bilderna som att kräningshämaren hänger väldigt långt ned men då chassit går upp i framkant sticker den inte ner mycket jämfört med botten på bilen.

Handbromsen monterades också. Det roliga med denna är att jag helst velat ha en cobra replica-handbroms men då dessa är lite väl högt prissatta började jag leta efter andra små handromshandtag. Kravet var att den skulle kunna skalas av på plastdetaljer samt inte vara för stor samt vara till ett rimligt pris. Till slut hittade jag att Mini Cooper R53 har en trevlig liten spak vilket man kan montera av plastdetaljerna för att få en, enligt mig, stilren och liknande cobra handbroms. Framför allt var 99kr på skroten bra mycket mer rimligt för en handbroms enligt mig.

20210508_212810.thumb.jpg.71dde220b658b6e4693797879713cabf.jpg

20210508_223814.thumb.jpg.5d72f09645c07f13144db4ad758e3f3c.jpg

Hoppas snart få möjlighet att byggbesikta och sedan börja med karossmontering!

Hoppas ni får en fin helg!

 

 

Edited by Aron Dalemo
Bilderna hoppar runt
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Det sista har det hänt en hel del med bygget. Det var först en del jobb med att förbereda montering av karossen inför byggbesiktningen.

 20210814_092545_2.thumb.jpg.d5cb7e93416f491aae19b46b3fb44a28.jpg

Detta innebar att kapa lite smådetaljer samt kapa ur hjulhusen. Det skall sedan på breddningar, så detta skall göras om igen för att kunna montera hjulen tillfälligt.

 20210814_231514.thumb.jpg.6ca6384f9a1913d6034bd67f023608ad.jpg

 20210814_234751.thumb.jpg.1a460625eb7308943e7d07665a5b49f5.jpg

20210814_235050.thumb.jpg.9a5a7c44ca7f0b909865d92129a52432.jpg

Riktigt roligt att kunna rulla ur bilen ur garaget med karossen på.

 20210815_195747.thumb.jpg.b97d3fbe02dc0b91ee41d31a304df25f.jpg

20210815_202314_HDR.thumb.jpg.bf54ec42fb8a59a7ac5321b361bfeee4.jpg


20210815_202341.thumb.jpg.faa795f062b38bdcca0e879884be4337.jpg

20210815_203340_HDR.thumb.jpg.9c2098dcdd5a7d0a73d691a6d47976c9.jpg

20210815_203655_HDR.thumb.jpg.fa3e947966b7fb5249bf5f4dc33e5b01.jpg

Därefter var det dags att rulla på bilen på släp för att åka och byggbesiktiga.

20210815_205049.thumb.jpg.0c851c93cbe977ea5d6248e61eb9aba0.jpg

20210815_210022_HDR.thumb.jpg.9a34a2a34377300a06a31463b7a3be90.jpg

20210815_210638.thumb.jpg.1a0179d93d2eb7f1f234eb219bbf86c8.jpg

Självklart var det tvunget att regna den dagen men vad skall man göra? Kunde hålla bort det mesta av vattnet från ramen med presenningar.

 20210816_123241.thumb.jpg.acfecbac23f55cfa5ba3b4d697322ed5.jpg

20210816_171613_HDR.thumb.jpg.e8687b17c06796878777f4d543556a72.jpg

Besiktningens gick absolut över förväntan. Anmärkningarna jag fick var:

·        Bilen svänger åt fel håll, denna visste jag om. Måste också passa på och tacka @erikjo här på forumet som gav mig sin högerstyrda sierra växel, vilket kommer lösa detta problem inom en snar framtid.

·        Röret vid A-stolpen täcker sikten för mycket. Denna punkt var något jag själv tänkt på en del då sikten ur bilen kändes trång men då buren är byggd med mål att ha rören så raka som möjligt var detta det enda sättet utan att lägga till fler böjar. Så här såg det ut innan. Där problemet är att den täcker i ovankant.

20210816_211715.thumb.jpg.a82f264affc797a71ee57bee1a9930ba.jpg

Utöver detta var det positiva ord och jag kom därifrån med bra tips inför framtiden. Så tack till Uno för trevlig och lärorik besiktning!

Väl hemma igen började åtgärderna av besiktningen. Först var att justera röret vid A-stolpen. Detta genom att kapa loss en bit och sedan värma och böja ut röret och sedan svetsa i en rörbit. Därefter förstärktes denna knutpunkt genom att svetsa in två andra rör i punkten, tror inte den extra böjen kommer försvaga ramen nämnvärt. Denna justeringen gjorde underverk på upplevelsen i kupén. Blev bättre sikt och kupén känns rymligare. Så denna ändring är jag väldigt tacksam över att Uno bad mig justera, den förbättrade bilen något enormt!

 20210821_180414.thumb.jpg.279c35a6908693b8be5b6d5fe9171a7c.jpg

20210822_005346.thumb.jpg.c01963457bcb9c0b9065428df08b4812.jpg

Slutligen måste jag avsluta med en bild där karossen är på! Tror detta kommer bli väldigt trevligt när allt är klart.

 8604771_20210815_195729(1).thumb.jpg.45ad6b7605a403d19a293450f81e53f3.jpg

Måste också slänga ut en fråga hur ni hade monterat karossen på ramen, just nu hänger den bara på ramen. Vissa pratar om att montera den mjukt med bussningar men jag hade gärna haft den bultad för att hjälpa den förstärka ramen. Vidare är frågan om man ska bulta den bara i botten eller även i taket? Skriv gärna er åsikter om ni har några! 

Edited by Aron Dalemo
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...