Jump to content

Recommended Posts

Känner att det är dags att kliva ur forumets inaktiva klunga och faktiskt presentera mitt bygge och vem jag är. Mitt namn är Aron Dalemo, jag är 22 år och läser till ingenjör på Chalmers i Göteborg. Jag startade mitt bygge, och även mitt läsande på detta forum, hösten 2019 då jag efter flytt från gård till lägenhet började få abstinens av att inte kunna göra något praktiskt och kom på lösningen: att bygga en egen bil. Detta skulle kräva mycket datorjobb, vilket jag skulle kunna göra i lägenheten. Detta för att sedan göra det praktiska hos mina föräldrar under ledigheter. Vidare har tillgången till Chalmers mekaniska verkstad gjort det möjligt att göra mindre detaljer här i Göteborg.   

Jag har samlat på mig mycket bilder och upplevelser under mina hittills två år av bygge. Den närmsta tiden kommer jag succesivt att försöka posta det jag gjort hittills.

Projektet startades utifrån en budget på ca 100 000 kr med tanken att göra ett fordon som både skulle kunna användas på bana och på landsvägar. Tanken landade snart i att ta ytterpaneler från en befintlig bil och kombinera med de mekaniska delarna från en ytterligare annan bil. Den mekaniska donatorn blev efter mycket undersökande en Jaguar S-type från år 2000, då motor, låda, diffrential, drivaxlar och styrkomponenter kunde tas från denna.

20190222_193014.thumb.jpg.f06561622dd68b3816e0bf7ec3ddda55.jpg

Den estetiska donatorn var svårare. Kraven var att donatorn skulle vara billig, unik och liten, samt gärna från 80-talet. Men efter mycket om och men föll det sig att den optimala bilen var en Volvo 480. Denna bil uppfyllde alla krav och jag råkar även vara uppväxt i en sådan bil.

20190421_154914.thumb.jpg.f28dd403e8dc06b86bc62b53fff74dc3.jpg

Jag vet att denna bil är en vattendelare, den är både estetiskt och mekaniskt ifrågasatt. Men jag tycker att bilens udda aspekter är charmiga samt att denna bil i racingkläder (tänk er b-grupp-look) känns väldigt attraktiv. Vidare är den dåliga mekaniken inget problem då allt skall bytas mot Jaguarens delar. Jag hoppas ni vill följa med mig på min resa mot detta mål. Detta har länge varit en dröm för mig. Tack alla ni som inspirerar på detta forum!

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Udda kombination. Bara att göra en grupp B-version av något så o-rejsigt som en 480 låter spännande.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Får tacka för alla uppmuntrade kommentarer om bygget! Uppskattas verkligen!

 

Sommaren 2019, några månader efter att jag köpt bilarna, åkte jag till föräldrarnas gård för att börja bearbeta bilarna. Först och främst skulle drivlinan ut från Jaguaren. Drivlinan på den är en Duratech AJ30 med en Getrag 221.

 

20190803_123239_HDR.thumb.jpg.5b6b4e1cde84407c4848144d3c071548.jpg

 

Vidare plockade jag bort styrväxel, rattstång, spindlar fram och bak, differential, drivaxlar samt kylare och lite andra småsaker.

 

Därefter var det dags att ta itu med 480:n. Planen var/är att bygga ett rörramschassi med Jaguarens drivlina och sedan sätta 480:ns paneler på rörramen. Tanken är att bulta original- plåtkarossen från a till b-stolpe för att sedan gjuta fram- och bakpartiet i plast till flipfront fram och bak, likt Lancia Delta s4. Men för att kunna rita upp rörramen behövde jag därför få in måtten på 480:n kaross i datorn. Från tidigare projekt där jag byggde kofångare till en Jeep Wrangler visste jag att det inte var ett alternativt att försöka mäta av den för hand. Kan ju slänga in ett par bilder på Jeepen om någon är intresserad, vet ju att det existerar en Land Rover på forumet.

 

20200703_143254.thumb.jpg.efec62f8210953391f7bdec1999c84e1.jpg

 20210306_182550.thumb.jpg.234d4b7f2cd1a02abf485a114b10659a.jpg

Tanken var därför iaf att inte mäta av Volvon för hand utan istället hyra en 3D-scanner och skanna in karossen. Men då inga rimliga prisbilder fanns för att göra detta fick jag tänka om.

 

Istället förstod jag att det gick att använda en vanlig systemkamera tillsammans med programmet 3DF Zephyr för att skanna in bilen. Principen är att man går runt bilen och tar fotografier på den i alla riktningar för att sedan låta programmet skapa ett 3D-objekt i datorn. Det tog dock ett tag innan det funkade som det skulle. Det krävde att bilrutorna tejpades samt att man placerade objekt runt bilen med en tydligare textur än bilens släta ytor för att hjälpa programmet att koppla ihop bilderna (för mig funkade trädstubbar superb).

 

20190830_113302.thumb.jpg.0773ee59c069a0cf78506d459331d050.jpg

 

Det svåra med detta sätt att digitalisera bilen var att få skalan rätt på 3D-modelen, då den är dimensionslös när Zephyr är klar. Detta gjordes genom att ta referensmått på bilen, tex spårvidd och skala efteråt. Resultatet blir inte felfritt- lite rynkor, men de generella måtten stämde med verkligheten.

 

20190903_144818.thumb.jpg.16b76ab38b53db5c0faee335d092cb9c.jpg

 

Jag använde också detta sätt för att skanna motorn och differentialen, vilka var enklare att skanna då de har fler skrovliga ytor.

 20190903_144809.thumb.jpg.a10bcf117bbf414ec6860d176cc540f7.jpg

 

Men för att designa min upphängning, vilket gjordes från scratch, krävdes bättre tolerans på måtten för spindlarna. Därför mättes Jaguarens spindlar av för hand. Här tyckte jag att det var väldigt svårt att få måtten att stämma överens mellan olika mätningar, innan en kompis kom på att det bästa var att bulta fast spindeln i en skiva för att få ett referensplan och sedan tvinga fast en vinkelhake, för att på så sätt få ett 3D-referenssystem att mäta utifrån.

 

20191019_144130.thumb.jpg.a1c0e7bdfec08e53ce7f6099869939da.jpg

 Ha en trevlig helg så skall kommer det fortsatta uppdateringar i nästa vecka!

 

Edited by Aron Dalemo
Bilderna hoppade runt
  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Intressant och kul!

Ger din 3D-modell av motor och låda några mått? Jag är lite intresserad av storlek och form på ett sådan motorpaket...för framtida bruk.

Gustaf

Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan, therealpinto sade:

Intressant och kul!

Ger din 3D-modell av motor och låda några mått? Jag är lite intresserad av storlek och form på ett sådan motorpaket...för framtida bruk.

Gustaf

Tack!

Den ger absolut mått, skapad i korrekt skala. Jag byggde min ram efter den och märkte inga större skillnader mellan modell och verklighet. Jag kan skicka över filen samt göra en ritning på de mått du behöver. Men då toleransen är inte så god att man kan konstruera tex motorfästen efter den utan mer använda den för att få ungefärlig storlek. 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Hej igen!

Hösten 2019 var jag återigen stationerad i en liten lägenhet i Göteborg så då var det dags att göra lite mer teoretiskt jobb med bilbygget. Rörramschassit skulle ritas, upphängningen konstrueras. Då jag aldrig gjort något liknande var det en lång resa från start av chassit tills att den var klar. De första designerna var följande:

 

20190910_204202.thumb.jpg.2251c179e99063339c198426a5d971da.jpg

20190910_204215.thumb.jpg.7ecbff4052e723525ea7c29415e77c43.jpg

20190912_230440_HDR.thumb.jpg.70bbcd67dcbe87bf554cbef6e7693514.jpg

 20191015_225518.thumb.jpg.006192fd63f8038803a673c62bd872a4.jpg

 

Men med hjälp av en duktig besiktningsman, Uno Germsjö, många erfarna vänners åsikter och tips samt även bra litteratur växte chassit alltmer sig lik slutformen under hösten.

 20191128_221028.thumb.jpg.b94af86150655f3d0c2f103a10d5034c.jpg

 

 20191128_222500.thumb.jpg.d21019436eab69a0de3ff025d4d5f615.jpg

20191003_194739.thumb.jpg.27f1b9727b5717398038722dc8c18c4c.jpg

Parallellt med detta arbete designades upphängningen, detta utifrån data från andra bilar samt olika böcker på ämnet. Här var det guld värt att ha tillgång till Adams Car via Chalmers, vilket gjorde det möjligt att iterera fram en optimal upphängning. Här någonstans på vägen kom en vän på att det vore smidigt att placera dämparna i bak likt Koenigsegg triplex system

 20191104_174741.thumb.jpg.f4e919809dc5fd40e0faabec4ab42af5.jpg

Vet att frågan varit uppe här tidigare, om spindlarna på s-typen är lämpliga för egenbyggd upphängning.  Min åsikt är att fördelen är att  de år alu-spindlar med en väldigt trevlig framspindel. Bakspindlarna är lite klurigare då nedre infästningen är snedställd, på grund av antisquat-geometri på original designen. Men detta är inget större problem att bygga runt, det kräver bara att man tänker en gång till. En annan fördel är att jag kan använda original bromsarna, tvåkolvsok fram i alu samt 300-320skrivor samt 280skivor i bak, vilket kommer stoppa Volvon bra. Dock bör nämnas att skivorna i fram är ganska tunga, jag har tyvärr ingen siffra på hur tunga.

 

Ha en fin veckan vecka så kommer det mer information om bygget i nästa vecka!

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Under julledigheten 2019/2020 blev det äntligen möjligt att jobba lite praktiskt på gården igen. Det var dags att kapa av karossen från 480:n. Det tog mycket längre tid än tänkt då det var redigt svårt att komma åt samt bitvis klurigt att veta hur man bör kapa. Jag fick för mig att inte lyfta ur rutan, vilket gjorde livet väldigt mycket svårare för mig. Men till sist kändes det omöjligt att inte lufta ur rutan och efter några dagar stod taket separat.

 20200201_092741.thumb.jpg.5122448b02a9902ab30150f4e8b79499.jpg

20200202_182840.thumb.jpg.97222f265c7d636e0580c900eb1ef644.jpg

 

Därefter gjordes en mockup av förarmiljön utifrån stolarna och jag tog måtten från caden på rörchassit.

 

20200216_135112.thumb.jpg.c7cbcdd1b18640f4e56af026c3bde04c.jpg

 

20200215_233911.thumb.jpg.9a27f0e95217861b0b07de09c1509608.jpg

Detta var det enskilt bästa beslutet jag tog under projektet. Det gav lite småjusteringar på måtten till rörramen, för att den skulle passa karossen och stolarna, men framför allt ledde detta till justeringar av pedalstället och stolplaceringarna, vilket förändrade förarupplevelsen helt. För även om jag i caden försökte skapa optimal förarmiljö så var den långt från behaglig när jag testade dessa inställningar i verkligheten. Men med bara några justeringar, som att flytta pedalstället 8 cm, blev förarupplevelsen otroligt mycket bättre. Vidare gjorde detta steg att jag kunde testa hur svårt det var att gå i och ur bilen. Det gjorde också att jag fick se hur mycket överblick föraren får över bilen. Så detta moment rekommenderar jag alla bilbyggare, då det gav så många bra förbättringar! Det tar inte heller någon tid alls ifall man gör det i trä!

Ha en fin vecka!

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Under nästa uppehåll från skolan i samband med påsken 2020 var det dags att göra ett nytt praktiskt moment, nämligen svetsbordet. Här valde jag att specialbygga bordet efter bilens ram, där bordet tillåter fjädring hela vägen in och ut.  

20200223_105323.thumb.jpg.372cd8a5ff72801205b4ba50db23bc70.jpg

 20200408_090140.thumb.jpg.4be14b1c197a352318c96527e2228ad2.jpg

Vidare ville jag göra bordet så att det skulle gå att förvara på ett smidigt sätt när bygget är klart. Tanken var att kunna ställa den på högkant för att den då tar mindre med plats. Därför ville jag inte ha permanenta ben som sticker ut från väggen. Jag ville ha ett höj- och sänkbart bord med hjul. Här fann jag att det enklaste var att använda husvagnshjul, vilket är billigt och höj- och sänkbart där respektive hjul klarar 150 kg samt går att ta av från bordet.

Den andra extra-funktionen jag byggde in i mitt bord var att borra hål i det för att kunna bulta fast jiggar i det. Detta för att kunna börja med att montera upphängningen, det viktigaste, och kontrollmäta alla parametrar för att sedan bygga ramen utefter det. Det gjorde att jag kunde kryssmäta mig till 0 mm diff och även kolla så att mina simulerade parametrar stämde innan jag byggde chassit efter upphängningen. Detta menar jag borde ge ett mer korrekt slutresultat.  Kommer fler bilder på denna lösning i senare inlägg.

 20200409_222402.thumb.jpg.2aefb91618d122f54c2509041aec743a.jpg

 20200410_175516.thumb.jpg.c2885c7aa6e0c24233035c9e2225f68e.jpg

20200630_210738.thumb.jpg.97e3d5085c487108f28e555858b356df.jpg

Bordet gjordes främst i 100x100x6-profiler. I denna veva beställdes också materialet till bygget där mängderna enkelt togs från cad-modellen

20200505_212518.thumb.jpg.cedec3af0da7ea32790e923f166bb2ba.jpg

Ha en fin vecka i garagen!

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Vidare under våren 2020 började tillverkningen av bärarmarna.

174217725_134819528612293_464901783963558804_n.thumb.jpg.95dfbb818a81b662238a365ef2147b3c.jpg

Här var min kära vän Herman Wäpling (rekommenderar er att följa honom på Instagram ”@waplingbrother”, för många roliga byggprojekt: https://www.instagram.com/waplingbrothersgarage/ ) ovärderlig då han hjälpte till med all svarvning samt svetsning samt kom med massa bra förbättringar. Bland annat var det Herman vilket kom på att göra camberjusteringskruvarna med fräst hylsskalle

173958968_296712948505380_2850275122894804759_n.thumb.jpg.b43f02ddecb53362a4f6f8b97643fa12.jpg

20200522_190730.thumb.jpg.647a3cf566b130f9211a14de0bb7fe69.jpg

174819569_2827535654161372_2559280099057433125_n.thumb.jpg.22549fdbefc1783663d70296c34884d9.jpg

Här gjordes jiggar för att få korrekta mått samt få båda sidorna lika på bärarmarna:

20200615_173931.thumb.jpg.e937fd71995b16b894b56ef681b11459.jpg 

De svåraste bärarmarna att göra var de bakre övre, på grund av att dämparna skulle sitta likt koenigseggs triplex-system.

20200909_233304.thumb.jpg.f318fa197c4a75a11dc4224eb08fb89b.jpg

 Kullederna till bärarmarna är från Saab 900 och krävde att bärarmarnas hål behövde brotschas litegrann.

20200501_173238.thumb.jpg.d0c0cb5130dbd8bcc53066277da9c214.jpg

 Bärarmarna nedre fram var också tvungna att göras lite mer komplexa då Jaguarens spindlar är gjorda så att styrväxeln måste hamna nära den imaginära axeln mellan framhjulen. Därför måste nedre framspindlarna bygga framåt, för att inte interferera med styrväxeln.

174022806_793862541532521_4957661768075582654_n.thumb.jpg.9cd037ca9aab582991839a305fc15bba.jpg

174172531_3513855242051789_5333382886067588888_n.thumb.jpg.7adb0bde7293f589d907699da5b32877.jpg

Här kan man se på det väldigt trevliga svetsarna Herman åstakommer.

173914601_1382469328788418_7369078387741189635_n.thumb.jpg.d847cf758a4bd81abee31fde34ac898a.jpg

Övre bärarmen i fram kombinerades med antidive-justeringsmöjligheter 174190628_1399833690372357_4384388369782044533_n.thumb.jpg.199873900e2e7d702b97a9a931aff562.jpg

 173880407_2545941632382371_2403991745584463969_n.thumb.jpg.6dfba1446c96a01a1b72a96176ca0f3a.jpg

174341138_479871826543900_7157447804612915395_n.thumb.jpg.d83959d373f4a1a1dbbc4d2726a39648.jpg

174589412_1194757554327809_2212342439354919894_n.thumb.jpg.df0329b896c366e435843ef42da68de8.jpg

20200830_212341.thumb.jpg.533ecdb57d8e1c9f3583a6149910b319.jpg

Avslutningsvis lite bilder på alla bärarmar klara. Ha en fin helg i garagen!

20201005_002613.thumb.jpg.c1135166e6478648474b1c95af32e537.jpg

20201005_002625.thumb.jpg.97745f720616baf0ebb36a62b1e5fa3e.jpg

Edited by Aron Dalemo
Blev fel med länken
  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Under sommaruppehållet 2020 var det äntligen dags att börja bygga på chassit. Jag började med att montera bärarmarna, bara punktade till en början ifall något skulle behöva justeras, på jiggarna i byggbordet. Vidare monterades spindlarna och hjulen, vilket krävdes tillverkning av lite distanser till kulleder. På bilden syns hur jag löste bakre nedre infästningen mot spindelns sneda infästning.

20200719_012127.thumb.jpg.e1fdc62acf18b7bc66747dcbd8e7778d.jpg

20200719_012226.thumb.jpg.78c1cb085377ceb4cefed14e7466058a.jpg

20200719_012119.thumb.jpg.852d8c3a66b0bdc784ccd1bd6775fb47.jpg

20200719_012147.thumb.jpg.541fe369279ee41f43cb28db49065fb6.jpg

20200719_012156.thumb.jpg.02da3c1be34e942e380045b63771a11b.jpg

Här gjordes också kryssmätning. Fördelen var att jag kunde mäta mig till 0 mm i kryssmätning där jiggarna bultades fast, vilket gjorde att jag även när chassit var klart hade 0 mm. I detta läge mätes även bumpstop till att bli så låg som möjligt. Valet att fixera alla viktiga komponenter först för att sedan bygga ramen runt är verkligen något som gjorde att bygget blev bättre och gick fortare framåt.

 20200721_113250.thumb.jpg.1c85a02d73406f354fb1b824b4f92c01.jpg

 20200721_113245.thumb.jpg.362130d2cfefaebafbee8de915232acf.jpg

Vidare kunde styrningen kontrolleras redan i detta stadie, för att se att bärarmarna och liknande skulle gå fritt vid olika fjädring läge och vinklar på styrningen

20200722_093529.thumb.jpg.50f962699e493b39085f436bcf4c5242.jpg

Efter att ha fastställt alla mått i upphäningen var det dags att göra grundramen till bilen. Den består av 100x50x3mm rör, vilket binder ihop alla nedre bärarmsinfästningar, motorfäste och andra vitala delar. Detta gjordes i samråd med Uno (SFRO) och funkade väldigt bra, var enkelt och kändes säkert, och gjorde infästning av de vitala delarna enkelt. Nackdelen är vikten som rören adderar, men då det också gav ett styvare chassi enligt fem-beräkningarna tyckte jag att det var en optimal lösning

20200719_230403.thumb.jpg.2f7767dd6d45d8e559bf09605a7beedd.jpg

20200728_215645.thumb.jpg.3e2ae03b9af5317b961735e833ce25c8.jpg

20200728_215652.thumb.jpg.e90db7d00bbe6ce8fe7ae7be364c4240.jpg

20200805_132315.thumb.jpg.a493469e3635df8b71c02be4c263c271.jpg

20200806_114804.thumb.jpg.0da19c6d8b29d482f0fe37bfb0ed154b.jpg

20200806_115850.thumb.jpg.8b6ba9ba4f7bd9e6ee3e66fe1f84c5b2.jpg

20200831_105945.thumb.jpg.e4b060d0bad24ce9fed87ba8a3697a20.jpg

Får ursäkta röran i garaget men blir lätt så när man delar garage med personer med en annan acceptans på renlighet

Därefter bockades de runda rören till resterande rörram. Då bockmaskinen befann sig i en annan stad ville jag bocka alla rör på en gång och efter cad-ritningar och tro det eller ej- allt passade superb, förutom ett rör, vilket bockades ett par grader för mycket.

 20200818_102733.thumb.jpg.62d5214f892d35409a1326a8a0659098.jpg

Men den överbockade bocken bockades tillbaka genom att göra en dysa i trä, efter böjen och sedan använda en domkraft, funkade kalas.

 

20201011_095158.thumb.jpg.599a2156bcf37529796e634b91cd9d32.jpg

 

Ha en fin helg så kommer det mer om bygget nästa vecka!

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Otroligt jobb! Kul kombination av CAD och ny teknik samt enkla lösningar. Hatten av, kul val av kaross också 🙂

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Glad att se att ni fortsatt tycker att detta är ett roligt bygge!

Efter att ha gjort grundramen var det dags att börja montera rören runt kupén. Innan dessa kunde svetsas fast behövdes karossen monteras på bordet för att kunna få dessa rör på rätt ställen. Detta tog en hel förmiddag då jag inte hade någon extra bärhjälp, men med en improviserad travers så gick det vägen.

 20200818_170058.thumb.jpg.b66e1e2ffe1c57e3eb0e0deb0727f518.jpg

111.thumb.jpg.f5b68770d43e3744256490540aff3dde.jpg

Detta var en milstolpe i bygget då man fick en första känsla av att det liknar en bil. Sedan går det inte att förneka att det är tillfredställande att se en 480 med differentialen på rätt ställe.

20200819_113342.thumb.jpg.7592fb6ec65b976546b9ee25e8b36c4a.jpg

 

20200819_113813.thumb.jpg.a80597f59fac521c18b8d4686a70c4dd.jpg

 

20201011_130928_HDR.thumb.jpg.b711c9a86c65927f5840e7d0ac910e54.jpg

20201011_130939.thumb.jpg.e53befaf8fe43d22f8ca02b63f139cd0.jpg

Rören runt kupén gick väldigt smärtfritt att tillverka just på grund av att mått hade kunnat tas från trämockupen.

20201011_103416.thumb.jpg.c882ce9656b1d938e382c2889241ca2a.jpg

20201011_103445.thumb.jpg.afc5947bf020bfdbde80790a068f893a.jpg 

Här kan man se hur bakre bärarmarna kommer sitta med dämparfästet sittandes på ovansidan.

20201009_155039.thumb.jpg.203687f0776bdb87f226c89feb1415d7.jpg

För att visa ungefärligt hur motorn kommer hamna sett till karossen.

 20201026_164131.thumb.jpg.40e311fb15a4085060e5ad692d9efd08.jpg

 

Ha en fin vecka så kommer det mer bilder på bygget i nästa vecka!

 

Kan inte låta bli att skicka med en sista bild på ramen och karossen, tror detta kommer blir bra!

20201011_130857_HDR.thumb.jpg.3db720df6017d99ed12fd748d8b5fe80.jpg

Edited by Aron Dalemo
  • Like 4
  • Thanks 2
Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan, daromer sade:

Ser tight ut mellan fälg och skärm om du ska ha något gummi där 😄

Verkligen! 😅 Bör nämnas att den inte är ställd på rätt ride height på bilden med bara fälgarna.  Sedan är tanken att göra om hjulhusen då de måste breddas för att kompensera för den bredare spårbredden.

Link to post
Share on other sites

Noterade att det ser ut att saknas gummi mellan övre bärarmen och chassit, detta kommer troligen inte godkännas av SFRO, gäller samma byggsätt även på dom andra delarna i hjulupphängningen?
Bättre o fixa ledade delar i gummi innan du bygger klart, annars blir det så mycket tråkigare.
Skulle rekommendera dig att dubbelkolla med din närmaste besiktningsman om det är något du behöver ta ställning till.


För övrigt tycker jag det ser ut som ett roligt och annorlunda bygge, ska bli kul o se den färdigställas 👍

Edited by swedishGT40
Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Noterade att det ser ut att saknas gummi mellan övre bärarmen och chassit, detta kommer troligen inte godkännas av SFRO, gäller samma byggsätt även på dom andra delarna i hjulupphängningen?
Bättre o fixa ledade delar i gummi innan du bygger klart, annars blir det så mycket tråkigare.
Skulle rekommendera dig att dubbelkolla med din närmaste besiktningsman om det är något du behöver ta ställning till.


För övrigt tycker jag det ser ut som ett roligt och annorlunda bygge, ska bli kul o se den färdigställas 👍

Kul att du gillar det! Följer ditt bygge med stor glädje!

Angående kommentaren kring bärarmen så har gummibussning in mot bilen på all bärarmar, även om det kan vara svårt att se, och enligt det jag fått till mig så räcker det med bussning i ena änden av bärarmen. Men tackar för kommentaren, det kunde ha varit så att jag missat det och då hade det varit bättre att få reda på det nu istället för senare

Link to post
Share on other sites

Ja nu när du säger det så ser jag att det faktiskt är hylsa med bussning.

Bra att du har koll på läget så du slipper tråkiga ombyggnader senare. (Ja det stämmer att en ände räcker bra)

Vad är näst på agendan i bygget nu då?

Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Ja nu när du säger det så ser jag att det faktiskt är hylsa med bussning.

Bra att du har koll på läget så du slipper tråkiga ombyggnader senare. (Ja det stämmer att en ände räcker bra)

Vad är näst på agendan i bygget nu då?

Just nu jobbar jag för att kunna byggbesikta bilen inom en snar framtid, det som är kvar är framförallt att montera pedalstället. Men har inte hunnit med att skriva ikapp byggtråden till där jag är egentligen 😅

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...