Jump to content

Moment?


vedde

Recommended Posts

40 Nm är nog precis på gränsen till att dom börjar flyta. Vi använde ju aldrig 12.9 på Volvo p g a risken för vätesprödhet hos dessa, men våra 10.9 skruvar M8 drog vi till 30 Nm och det skulle vi uppnå, beroende på förbandsstyvhet nånstans mellan 20 och 200 grader från det att du lagt åt förbandet. Normala 8.8 skruvar drog vi till 24 Nm. tänk också på att göra rent gängor och anliggningsplan ordentligt samt max en droppe olja på skruven som du sedan torkar av med en trasa. olja sänker friktionen och minskar den kraft/ det moment som går åt att dra sönder skruven.  För mycket smörjning minskar också skruvens förmåga att sitta kvar kan det vara ditt grundproblem ?

Link to comment
Share on other sites

Har skruvarna lossnat eller har dom gått av eller fått midja ? Om du mäter upp så vi är säkra på vad du har för dimension och vilken skruv klass det är så ska jag läsa av i mina gamla volvotabeller vad som rekommenderas. Om man har bra gängingrepp och inte är så rädd om bitarna så kan man göra lite prov för att se var ditt brottmoment ligger sen använder man 55% av det som montagemoment. vill du gå den här vägen så behöver du dra av ca 10 stycken skruvar för att få ett  bra medelvärde. Tänk på att skruvförband mår bra av så lite smörja som möjligt men de ska heller inte vara helt torra. klart som korvspad va ! 🙂 Ta gärna lite bilder på skruvarna och lägg in här.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet så sitter det 12:9 som standard. Enklast är att börja med att återställa med rätt utgångsläge innan man överanalyserar. 
Min rekommendation, rengör ytorna och gängorna, montera nya M8x50 12:9 med ytterst lite olja på gängorna och momentdra till 40 Nm.

Om inte det fungerar, så börja analysera varför det som fungerar för så många andra inte fungerar för dig.

Link to comment
Share on other sites

Är momentet någorlunda rätt är det sällan just det som spökar om bultar lossnar. Jag skulle tro att dina anliggningsytor är något ojämna, det kan göra att man får sättningar i förbandet. Mängden olja ganska betydelselös men sorten kan göra att man får ändra momentet. MOS fetter och Vax kräver mindre moment. 

Link to comment
Share on other sites

De hade skruvar ur sig men jag hade inte dragit mer än "hårt" med spärrskaftet innan. Med mer pulver i motorn verkar det viktigare att de sitter för att undvika haveri. Jag mäter och återkommer här imorrn

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag kan hålla med Morty att enklast är att gå tillbaks till början och göra det som det var gjort då, använd orginalskruv och dra till orginal moment, det brukar fungera i 95% av fallen. Tror inte att mer motoreffekt ger en väldigt mycket större påkänning. Däckens grepp är det som sätter gränsen för hur stor påkänning du får och där har du väl inte ändrat så mycket ?  Det du kallar hårt med spärrskaftet tror jag inte kommer upp mot 40 Nm, använd momentnyckel så får vi se om det inte löser sig.

Link to comment
Share on other sites

Hej, Morty har rätt M8x50 men det står inte orginal kvalitet på skallarna.
Köper 24st M8x50 12.9 insex och drar med moment.
Tack för all hjälp!

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag bytt alla 24 bultar till insex efter att jag dragit av 4st T40 kraft hylsor.
Nu har jag dragit dem till 40Nm och allt gick bra.
Får efterdra och kolla efter ett par rundor med bilen när värmen kommer.

Tack för all hjälp!

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...