Jump to content

Recommended Posts

Jag har två funderingar på skarvning av styraxeln i mitt ALMAX Roadster bygge.

Använder en Ford Focus styrkolumn och Escort styrväxel.

Har ersatt Focus nedre del/adapter mellan kolumn och styrväxel med en egen tillverkad del i ss1914, i denna sitter ett ledlager som håller axeln. 

Jag skruvar den i ett hydralrör 20x3 med två m6 bult - Är detta acceptabelt?

Den nedre delen av hydralröret tänkte jag svetsa i en spline stång som sitter i escort knuten.

I SFRO boken är det ett exempel på hur man svets skarvar styraxel, där har man svarvat till presspassning (vilket jag också har) och sedan är det bara "punktsvetsat" genom borrade hål i skarvhylsan/röret.

Jag har borrat hål för borrat hål för svetsning men funderar även på att helsvetsa runt änden på hydralröret mot splinestången - Är det fel? Skall man bara punktsvetsa?20210220_081204.thumb.jpg.b2097ac82376f63c64c38f5cf14d709a.jpg 

Styraxel i position

20210220_080002.thumb.jpg.92b62b34ff490877337014ab381314ed.jpg 

egentillverkad adapter mellan styrkolumn och rör (och focus orginal)

20210220_080059.thumb.jpg.17c3583d3df15b2b40f798f6996d8f22.jpg 

spline axel och hydralrör som skall svetsas20210220_080150.thumb.jpg.8f0e36db95055f72037b0b0bf0b1ca7e.jpg 

Enbart punktsvets eller även helsvetsa änden på röret?

20210220_081136.thumb.jpg.089b3949f2352eb45b0be37f02e0872f.jpg 

övre skarv.

20210220_081152.thumb.jpg.07f530627a6bd6eb6ea4be7f556c1307.jpg 

nedre skarv.

 

Mvh

Tomas

Link to post
Share on other sites

Enligt Uno Gersjö som jag var och gjorde SFRO 1:an hos så ska man bara pluggsvetsa. Detta för att minimera värmepåverkan på din axelstump med splines, fel material som du värmer för mycket kan bli sprött lika så om du värmer i ett enda snitt så skulle det kunna få axeln att spricka och gå av där vid en helsvetsning. Unos rekommendation var 3-4 rejäla pluggsvetsningar så som du förberett på lite olika ställen i längsled och runt varvet. Man kunde också med fördel borra en lite fördjupning i axeln vid varje hål. Om du vet materialet i axeln och hur det ska värmebehandlas för att inte bli sprött så kan du ju säkert få igenom en helsvetsning annars så skulle jag rekommendera att låta bli det och bara pluggsvetsa

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

En av anledningarna att inte göra så på en drivaxel är att du då skapar en spänningskoncentration runt hela axeln där du riskerar att en utmatningsspricka börjar.

När man hålfberäknar en svets förutsätter man att den alltid innehåller defekter som kommer ge upphov till startpunkter för sprickor.

Samtidigt kommer du få en lokal härdning och en snabb förändring i styvhet (kälverkan), vilka båda två också gärna ger upphov till sprickor.

För en styraxel är nog detta mindre viktigt, sen kan det nog fortfarande vara god sed iom att det pluggavetsade förbandet kommer vara starkt nog.

Det finns säkert också andra anledningar som att minimera risken för skevhet osv

Sitter styrkolonnen snett ut från bilens mittlinje eller är det bara en synvilla?

/T

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

När det gäller skarvningen med skruv så är det normalt sett acceptabelt men jag föredrar rörstift som pressas i förbandet hellre än skruv. Skruv accepterar jag dock, 8.8 eller 10.9 kvalitet.

Övriga har förklarat pluggsvetsarna korrekt (observera, pluggsvets, inte punktsvets), och varför man inte ska svetsa runt hela röret.

Är det kollapsfunktion i den delen mellan knutarna som ligger "i" scuttle, ovanför pedalerna?

Gustaf

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Enligt Uno Gersjö som jag var och gjorde SFRO 1:an hos så ska man bara pluggsvetsa. Detta för att minimera värmepåverkan på din axelstump med splines, fel material som du värmer för mycket kan bli sprött lika så om du värmer i ett enda snitt så skulle det kunna få axeln att spricka och gå av där vid en helsvetsning. Unos rekommendation var 3-4 rejäla pluggsvetsningar så som du förberett på lite olika ställen i längsled och runt varvet. Man kunde också med fördel borra en lite fördjupning i axeln vid varje hål. Om du vet materialet i axeln och hur det ska värmebehandlas för att inte bli sprött så kan du ju säkert få igenom en helsvetsning annars så skulle jag rekommendera att låta bli det och bara pluggsvetsa

Hej Kjell, 

Stort tacka för bra svar! Då pluggsvetsar jag bara. Jag vet faktiskt inte stålsort i spline axeln, köpt från Rallydesign och har ställt frågan, men fick inget svar. Jag gissar "mild steel" men kanske är bly och svavel legerat stål. Jag gör svets och bryttest på den andra axelstumpen.

//Tomas

Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan, therealpinto sade:

När det gäller skarvningen med skruv så är det normalt sett acceptabelt men jag föredrar rörstift som pressas i förbandet hellre än skruv. Skruv accepterar jag dock, 8.8 eller 10.9 kvalitet.

Övriga har förklarat pluggsvetsarna korrekt (observera, pluggsvets, inte punktsvets), och varför man inte ska svetsa runt hela röret.

Är det kollapsfunktion i den delen mellan knutarna som ligger "i" scuttle, ovanför pedalerna?

Gustaf

Hej Gustaf, Tack för svar!

Fint då börjar jag med skruv med möjlighet att använda stift när det är klart. 

Jo, pluggsvets, hade inte det rätta ordet.

Ja det är kollapsfunktionen mellan knutarna, "teleskopisk" kan tryckas ihop ca 70 mm. Tänker att detta koncept funkar då den långa styraxeln är vinklad från föraren!?

//Tomas

 

20210220_094301.thumb.jpg.a73b3373c8641953b18b9cf18bb7db08.jpg

 

Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan, tpau sade:

En av anledningarna att inte göra så på en drivaxel är att du då skapar en spänningskoncentration runt hela axeln där du riskerar att en utmatningsspricka börjar.

När man hålfberäknar en svets förutsätter man att den alltid innehåller defekter som kommer ge upphov till startpunkter för sprickor.

Samtidigt kommer du få en lokal härdning och en snabb förändring i styvhet (kälverkan), vilka båda två också gärna ger upphov till sprickor.

För en styraxel är nog detta mindre viktigt, sen kan det nog fortfarande vara god sed iom att det pluggavetsade förbandet kommer vara starkt nog.

Det finns säkert också andra anledningar som att minimera risken för skevhet osv

Sitter styrkolonnen snett ut från bilens mittlinje eller är det bara en synvilla?

/T

Hej T,

Styrkolonnen sitter rakt/parallellt med bilen mittlinje, sen vinklar det ut mellan knutarna. se bild i svar till Gustaf.

//Tomas 

Link to post
Share on other sites

Hej Hallå, hur är det med udda antal knutar, blir det inte pulsningar i ratten då? Hänger det på hur mycket vinkel varje knut har också?? Hade 3 knutar på förra bilen, och trixade en hel del med delningen mellan dom för att minimera pulser. Någon som vet mer i detta ämnet?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...