Jump to content

1.8 T


Frans Hansson

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenhet av 1.8 T som sitter i bla. Passat?

Är det ett rent helvete att plocka ur den motorn och sedan använda den i ett bygge? Tänker på kabelhärvor stöldlarm med mera.

Någon som har erfarehet av 1.8T årsmodell runt 1999 - 2003??

Känns som en bra bas att börja med och sedan chippa om man vill.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du tänkt att ha motorn i för typ av byggprojekt? Med bakhjulsdrift och motorn fram eller ha hela motorpaket med växellåda bak?

Det är inte överdrivet gott om "motorsvep" som medger montering av 1,8t och liknande derivat på exempelvis ford/BMW/etc... Växellådor.

Link to comment
Share on other sites

Tar du med orginalhärvan med instrumenthus och tändningslås och nyckel så ska det inte vara några problem då det är dom som är ihopmatchade i immobilizer systemet. Tidiga 1.8T med AEB motorkod från 96 och tidigare hade inte immobilizer alls. Vill du inte ha med alla ingående delarna så får man skicka iväg ecu:n för att få immobilizern bortprogramerad.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte själv gjort dylik operation så jag vet inte riktigt vad du har att vänta dig gällande bortprogrammering av andra styrdon och liknande.

1.8t har haft mer än en typ av motorstyrdon.

Den tidigare generationen som inte har e gas kan tänkas vara lättare att fixa till.

Link to comment
Share on other sites

Ja just det Magoo, drive by wire can ju bli ett problem. Någon som vet ifall det är möjligt att flytta orginal gaspedal eller finns det en eftermarknad för detta problem.

Om inte hade det kanske varit bäst att sikta på en tidig Passat utan drive by wire frågan är ju då om man kan chippa dom äldre motorerna med samma goda resultat?

Link to comment
Share on other sites

Jag har mekat ner en AJL motor i en Mk1 Scirocco. Finns en tråd om det på GTI-klubben och Rejsa. Dock så funkar nog inte så mycket bilder längre men texten finns ju kvar. Hade massor med problem med immobilizern innan jag fick det att funka.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?153-Scirocco-GTI-1-8T-20v

 

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25277&view=next&sid=a03ade5679349b7e00d6b2fdbd8ea2ef 

Link to comment
Share on other sites

Ni är dessa motorerna rätt gamla så  original styrsystem är  väl "hackade"

Det finns att få tag på programvaror som medger att ändra friskt i koden. Allt från nära gratis till hyffsat dyrt.

Om jag minns rätt så hade Mats den äldre typen av motronic. Den nyare kom  ca 00 och framåt med tvärsmonterade motorer (me7.x).

Så är man inte rädd för att greja med  elektronik så kan man göra en hel del själv.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Gärna Göran, det handlar alltså om ett mittmotor bygge från scratch. Jag kommer att bygga ramen själv och allt som följer därefter.

Har köpt Kurt W Bilinskis bok "Midlana" och planerar att följa hans ritningar så gott det går. Ramen har dubbla A-armar både fram och bak och använder spindlar från MX5 NA.

Midlana finns bland annat på Youtube ifall man är mer intresserad.

Bara hör av dig om du har fler frågor.

 

Link to comment
Share on other sites

Frans

Va kul att du ska bygga en Midlana, jag läste hela Midlana byggtråden, tror det var Kurts.  Men det var några år sedan och jag kom på andra tankar.

Lycka till med ditt projekt,  om du skriver om dina bravader här kommer jag följa dem med stort intresse.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt Magoo, mitt tänkta bygge är ju faktiskt baserat på en tvärsmonterad motor. Finns nog inte plats för en längstgående. Synd, AEB motorn verkade väldigt vettig annars. Får nog kika på en tvärsmonterad 1.8T istället. Antar att jag måste leva med "Drive by wire" då.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...