Jump to content

Billyft


Jocke4U

Recommended Posts

Jag har ett bra tag haft tanke på en billyft i mitt inte allt för stora garage.
Hade den dessutom varit enkelt flyttbar vore det ett plus i nuvarande garage.

  • Lyftbord - ofta är dom lite begränsade i lyftkapacitet, typ 500-1000 kg men hade varit önskvärt med 1500 kr. Man kan ju sätta dessa på en låg-profilerad rullram som jag tror en kompis till @Arto har gjort. En nackdel kan vara att dom utan rullram är ganska höga. @ArtoKanske har du några bilder som inspiration, har för mig att du visade nåt hos Magnus?! 
  • Saxlyft - bra kapacitet och även höjd (kan jag dock inte nyttja speciellt mycket i nuvarande garage. Borde väl kunna göra en sån med låg-profilierad rullram?!
  • Annan möjlighet...?

Har ni några intressanta konstruktioner eller idéer att dela?

Link to comment
Share on other sites

Japp, gjorde skissen på en servett typ & kan inte tänka mig att bygga bil utan. F.n va bortskämd man blir🙂, .

1-tons lyftbord 800x1300 (blocket ) med två st. tvärbalkar som är lika långa som GT40-ramen är bred, dom kan man svetsa eller skruva dit. Det var inget lågprofilsbord, det är viktigare att det är stabilt än att komma ner extremlågt tycker jag. Man är ändå aldrig där nere.

372871920_lyftvagnlyftbord.jpg.457b60230007ee04f636abae384bc5b6.jpg

Längsgående balkarna som lyftbordet ska ligga på smyger 10mm ovanför golvet och tvärbalkarna 15-20mm under bordets översida när den är längst nere så man inte klipper fingrarna mellan balken och t.ex. bilens golv. Funkar otroligt bra, trevligt att rulla omkring om man väljer lättrullade hjul, med bromsar och i polyuretangummi. Det är bra att få ut hjulen i sidled så det blir stadigt. Tänk bara på att bilen står med viktcentrum hyggligt i mitten på bordet när motorn åker i annars kan det sluta med ett brak:prop:

Edited by Arto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Såg denna i går och blev lite sugen. Men vet inte riktigt vad jag ska ha en lyft till just nu. Byter olja och däck typ 🙂

https://verktygsboden.se/enpelarlyftar/enpelarlyft-flyttbar-manuella-spaerrar

Den hamnade i mitt flöde igår också och väckte nog frågan till liv, men känner att den känns lite som ett "åbäke" i mitt relativt lilla garage

Link to comment
Share on other sites

Det är stor skillnad på lyft för service och en för bilbygge enl. mig🙂. Det är mycket smidigare att ha den ovanpå golvet och kunna rulla omkring och slippa pelare och annat junk.  När man behöver ha ner pärlan på golvet sänker man ner på pallbockar, rullar undan lyften och sedan vanlig garagedomkraft. Jag hackade hål i golvet och sänkte ner min lyft nu mot slutet mest bara för att det kändes praktiskt för framtiden. Nackdelen är förstås att den inte är flyttbart längre, fördelen, man slipper pallbockarna. 

Edit: Och till en bråkdel av pengarna om man har tålamod att hitta beggat.

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Håller med ovan. En 2pelar tar plats och än mer 4 pelare. 2 pelare kör jag med men ja hela den platsen har ju pelarna ivägen. Nu har jag plats för 2 bilar till jämte så det är inte ett stort problem. 

Annars är ju helt klart en enpelare häftigt men den tar ju ändå plats. Behöver man inte lyfta gigantiskt så funkar sådanna du rullar fram och lägger under varje sida. Finns på biltema och Mighty car mods killarna kör ju med det i sitt garage. 

Förövrigt så när jag byggde ut min verkstad så valde jag att läga till extra kvm bara för lyften och ångrar det inte en sekund!  Det är så grymt bekvämt.  🙂

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, daromer sade:

Behöver man inte lyfta gigantiskt så funkar sådanna du rullar fram och lägger under varje sida. Finns på biltema och Mighty car mods killarna kör ju med det i sitt garage. 

Jag har sådana (Quickjack), mycket pga att mitt garage är trångt även på höjden. För min del är det en bra lösning, en låg saxlyft hade varit ett alternativ men med Quickjack kommer jag åt att ta ned växellådan vilket inte hade funkat med ett lyftbord eller liknande.

Har man en bil man lyfter på trösklarna eller på ramen och det inte är så noga att komma exakt rätt i längsled är Quickjack snabba att rigga. Tyvärr lider de bilarna jag lyfter mest av att man måste pricka lyftpunkterna exakt så det går inte superfort. Men snabbare än att få in garagedomkraft och pallbockar. Normalt sett får mina Quickjacks ligga kvar under bilen, jag trycker in dem mot mitten så kan jag köra in/ut utan att ta bort dem helt.

Flyttbar enpelarlyft finns i ett garage nära mig, där är det mer svängrum och den fyller absolut ett syfte. Men lika stabil som en fast lyft är den inte förstås.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Quick jack låter i mina öron som rätt musik.
Kompakta och går att stuva undan under en hylla, och samtidigt ger dom fritt utrymme under bilen och lyfter tillräckligt högt för att kunna komma under och bra höjd för o meka bromsar.
Med tanke på den enkla designen kan jag tycka priset är lite högt satt dock, men det är nog enda nackdelen som jag ser det.

 

Nu står en Quick Jack på önskelistan för mig iaf, perfekt o bygga klart bilen på också 👍

Link to comment
Share on other sites

Verktygsboden har en egen variant av QuickJack modell som är lite billigare. Skillnaden där är att hydrauliken endast går på 230V, samt att det verkar finnas fler låsläge för olika höjder.

Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, Morty sade:

Verktygsboden har en egen variant av QuickJack modell som är lite billigare. Skillnaden där är att hydrauliken endast går på 230V, samt att det verkar finnas fler låsläge för olika höjder.

Jag är väl blind som vanligt, hittar den inte... 😆

Link to comment
Share on other sites

Tror förutsättningarna för oss alla är tämligen olika beroende på bilmodell, utrymme, byggstadium tycke och smak🙂. Jag anar att @Jocke4U mest tänkte på sin GT40 och trivsel under själva byggtiden när tråden startades? QuickJack är säkert bra på längre sikt om än kanske något låg lyfthöjd och inte så lätt att rulla omkring med bilen på. 

2 timmar sedan, therealpinto sade:

..... Quickjack kommer jag åt att ta ned växellådan vilket inte hade funkat med ett lyftbord eller liknande.....

Det går faktiskt bra om man kör upp bordet och ställer av bilen på bockar. Då borde man även kunna nyttja bordet till att ta ner växellådor, sub frames etc? 

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Ska man ta hänsyn till Jocke's önskemål så låter väl ändå quick jack som den perfekta lösningen, låglyft, portabel och under byggtiden kan man ställa bilen på bockar efter man lyft med quick jack.
Men ett lyftbord är också en bra lösning, iaf en smalare modell som klarar 1000kg, då kan man bygga till balkar för breddning, eller använda den som central lyft till bockar o sen för o köra växellåda upp/ner som du säger Arto.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla synpunkter, tankar och idéer 😉

Jag bor idag med min son (på halvtid) på ~220 kvm bostad och ~37 kvm garage och inne i Alingsås människoby. Har funderingar på att dra mig ut på vischan och ha en mer lämplig fördelning mellan bostad och garage. Detta får dock vänta nåt år till så sonen får körkort. Dock har jag framtida planer i huvudet också och det är nog fel. Jag får göra om då helt enkelt.

PS. Eftersom jag är särbo så används delar av bostadsytan även till förvaring av bildelar 😉 😄 DS.

@heraluetipsade om det perfekta boendet, bortsett på den geografiska platsen https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-taberg-jonkopings-kommun-malskog-6-17246155 😍

Jag har idag rullbara pallbockar som funkar ganska bra men när kroppen börjar åldras så vore det bra med en hybrid - flyttbart och höj/sänkbart. Tror nog att ett 1000+ kg lyftbord på hjul är det bästa som det är nu.

Mina rullbara pallbockar:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
3 timmar sedan, vedde sade:

Gör som jag, flytta ut på landet med 110m2 garage och 150m2 hus.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Det är ev planen när sonen får körkort och hittar nåt lämpligt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...