Jump to content

Mätmetod för Caster-vinkel.


Recommended Posts

Jag har byggt en tank och lite annat fix medans jag väntade på att få mina bärarmsrör bockade men är nu tillbaka på framvagnen. 
 

Jag har Sierra spindlar och hemmasnickrade bärarmar. Övre har jag inte tillverkat än. Är det här en metod som ni tror är bra eller vad ser ni för nackdelar med den?
Jag har satt en gängstång mellan kullederna uppe och nere, sen satt min digitala vinkelmanick på den för att ställa in en vettig grundvinkel för Caster. Ca: 8 grader. Jag kommer ha möjlighet till lite ytterligare justering vid infästningarna sen (schims) Jag vet att det finns en skillnad på om jag inte har fel 15mm mellan övre och undre led, hur påverkar den skillnaden blir det mer/mindre eller ingen påverkan på vinkeln? 

C8F99024-822D-4C05-A66A-D5BAB8788827.jpeg

A8B475B4-3E32-41D9-B100-C8FBDA185668.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Går säkert att mäta så, frågan är väl lite vart är 0-vinkeln. sen ser jag att din nedre spindelled lutar en del bakåt i förhållande till bärarmsfästet det kommer att begränsa spindelledens rörlighet när bärarmen rör sig upp och ner. om du vrider själva fästplattan i bärarmen bakåt med 5-8 grader ( följer castervinkeln) så blir detta mycket bättre ur spindelledens synvinkel. bara en kommentar alltså. Kolla också så att styrarmen inte tar i bärarmen vid maximal nedfjädring på bilen, alltså i bärarmens översta läge ( jag lärde mig det den hårda vägen, bygger om mina bärarmar )

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Det satt så från början, sen av någon anledning så flyttade jag lite på fästet. Så det ligger parallellt med ramen. Det bakre-nedre fästet är fäst på horisontella ramröret, kanske får sätta ett lodrätt rör att fästa i så blir det lättare om det blir vinkel på infästningarna. Jag hittade någon gammal tråd där den här mätmetoden använts. 

Edited by Magnus Wahlstrom
Link to comment
Share on other sites

Ju mer du lutar konan i förhållande till den andra delen desto mindre kan konan lutas inåt och utåt i fjädringsrörelsen. optimalt så ska alltså fästet vinklas upp från nedre chassi röret med samma vinkel som din castervinkel då jobbar spindelleden som bäst. det är viktigt att spindelleden inte bottnar för då kommer du att få ett mycket otrevligt haveri när du kör så småningom. själv byggde jag mina bärarmar med 5 graders vinkel bakåt på spindelleden fast jag kommer åka med 8 graders caster.  men jag har också kolla väldigt noga att det inte är leden som begränsar rörelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...