Jump to content

Använda flexibelt avgasrör?


Vidar

Recommended Posts

Fler funderingar... behöver dra om avgasrören, de går lite för nära stötdämparna i nuläget och dessutom vill jag att de går ihop till en gemensam dämpare på passagerarsidan (utsläpp längst bak, bort från min tinnitus 🙄)
20210105_130008.jpg.9c5be5db7b75752c2f12e08cc23b2716.jpg


Ungefär såhär tänker jag mig:
FB_IMG_1591694943909.jpg.432db6a49622ceff90899407966e008e.jpg

Problemet är att jag inte riktigt har utrustning att böja så grova rör. Hur är det att använda flexrör? De går väl att fixera med svetspunkter och sen linda med avgaslindor så de ser anständiga ut?
Duger biltemas till en otrimmad tusenkubikare?
Tål de värmen direkt vid cylindern eller ska man börja med en bit vanligt rör?

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Vidar sade:

Fler funderingar... behöver dra om avgasrören, de går lite för nära stötdämparna i nuläget och dessutom vill jag att de går ihop till en gemensam dämpare på passagerarsidan (utsläpp längst bak, bort från min tinnitus 🙄)
20210105_130008.jpg.9c5be5db7b75752c2f12e08cc23b2716.jpg


Ungefär såhär tänker jag mig:
FB_IMG_1591694943909.jpg.432db6a49622ceff90899407966e008e.jpg

Problemet är att jag inte riktigt har utrustning att böja så grova rör. Hur är det att använda flexrör? De går väl att fixera med svetspunkter och sen linda med avgaslindor så de ser anständiga ut?
Duger biltemas till en otrimmad tusenkubikare?
Tål de värmen direkt vid cylindern eller ska man börja med en bit vanligt rör?

Det jag märkt med flexrör är att de efter tid börjar läcka då det gäller bil samt blir sladdriga, jag hade nog försökt med rör i första hand  .  Antar det är denna typ du menar  https://www.esska.se/shop/Avgasslang-till-600degC-rostfritt-stal-inner-O-20-300-mm-glasfiber--719270000050-9450?adsource=gs&hlid=719270252055&gclid=EAIaIQobChMIv933-Iih7gIVzEiRBR0nyA0zEAQYCiABEgJRGfD_BwE&ref=google-shopping&hc_fcv=YAMuthCHAtRgKru2~M-AihhA4AUsFME-Fzzzzzzzz~M-AihgM4AnIA_U-Zzzzzzzzz

 

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, pierre sade:

Det jag märkt med flexrör är att de efter tid börjar läcka då det gäller bil samt blir sladdriga, jag hade nog försökt med rör i första hand  .  Antar det är denna typ du menar.

Kan tänka mig att de inte har samma hållbarhet som riktiga rör över längre tid. Mätte lite igår och det blir nog lagom om jag börjar med en 90 böj och tar flexröret där det krävs mer krångliga böjar för att komma förbi.

Nuvarande innermått på rören är ca 35mm (det är dubbelväggiga rör så de ser grövre ut) ca en meter rör och sen knappt en meter ljuddämpare.

Jag antar att det är klokt att gå upp lite i dimension när rören blir lite längre? 45 mm ser ut att passa som sen får gå ihop till 48 /50mm?

Link to comment
Share on other sites

Skulle bara prova hur långt jag kom med rören jag hade liggande. Inte fullt så snyggt som jag tänkt mig men fullt dugligt med tanke på bristen på rörkrök. I längden så håller det nog bättre än flexröret jag tänkte använda. Nu blir det lagom avstånd till allt som kan tänkas ogilla värme.

Nu blev det ju olika längd på rören - kommer det påverka effekten mycket? Har försöka läsa på en del om det här med avgassystem men det verkar vara snudd på lika mycket hokus pokus och hittepå som ljudanläggningar...

20210118_174244.thumb.jpg.0add899bee38191fba19c90e6d1d493a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...