Jump to content

Före o efter Brexit


postmanpat

Recommended Posts

Jag försökte köpa delar från England före utträdet, vilket misslyckades. Nytt försök efter helgerna, denna gång med lyckat resultat. Delarna var; litet stryrlager och två packningar så ingen vikt precis. Om jag använder samma kurs så kostade grejorna 835:- före brexit allt som allt. Efter brexit 696:- för delarna och frakt. För tull, moms o adm 230:-. Jag fick betala 91:- mer efter brexit. I gengäld så kom delarna snabbare än innan, nå´t man får glädjas åt. Tid är ju pengar sägs det.
/bengt

Link to comment
Share on other sites

det var ju positivt !   

jag har en CD skiva som varit på väg i 3 veckor nu  och gissar är fast i någon tull .

(och   jo ni läste rätt manual på CD skiva  killen sålde bara HW  inte filen :doh:  ) 

 

Måtste nog försöka hitta saker i tyskland istället snart 

Link to comment
Share on other sites

Nån som handlat från rallydesign nyligen? Jag beställde ett pedalställ i oktober, men har varken fått svar på efterlysning eller delar. Processing är status på min order. Jag fick oftast grejor inom en vecka till mitt förra bygge, och beställde naturligtvis från en tidigare fungerande leverantör till det nya.

Link to comment
Share on other sites

Jag höll mig ganska uppdaterad tidigare om Brexit men slappade tyvärr till mig.

  • Om man beställde och betalade innan 1/1 2021 så betalar man UK VAT (20%)
  • Om delarna skickades innan 31/12 2020 så slipper man svensk moms och tull
  • Om delarna skickades efter 31/12 2020 så ska man betala svensk moms och tull om värdet överstiger 1600 kr (EDIT: Jag är lite tveksam till om denna brytgräns bara gäller vid själva övergången och kompletta beställningar efter 1/1 2021 så kan det vara tull från 1:a kronan?!)
  • Om man beställer, betalar och får leverans efter 1/1 2021 så ska man inte betala UK VAT (20%) men svensk moms (25%) och tullavgifter över 1600 kr

Exempel (tror det blir rätt)

  • En vara för £100 inkl frakt exkl VAT
    • Innan brexit £100 + 20% VAT = £120 (med dagens valutakurs 1367 SEK)
    • Efter brexit £100 + 25% Moms = £125 (med dagens valutakurs 1426 SEK) (Disclaimer: kanske tillkommer tull också)
    • Dvs ca 59 kr eller 4,31% dyrare
  • En vara för £1.000 inkl frakt exkl VAT
    • Innan brexit £1.000 + 20% VAT = £1200 (med dagens valutakurs 13.686 SEK)
    • Efter brexit £1.000 + 25% Moms = £1250 + 4% tull = £1.300 (med dagens valutakurs 14.827 SEK)
    • Dvs ca 1141 kr eller 8,33% dyrare

https://www.tullverket.se/sv/privat/brexitforprivatpersoner.4.2894757916870c7915c2.html

Jag har tabbat mig och har 3 (!) jävla beställningar som ligger i skarven

  1. Tornado som jag fick i veckan. Som tur är skrev dom ner värdet till under brytgränsen men riskerar få betala både UK VAT och svensk moms. Dock ingen faktura än.
  2. GT Forté, betalt, dock utan moms eftersom dom har en typ momsbefriad verksamhet (!?) så blir ingen förlust jämfört med efter brexit
  3. CBS, betalt under £100 så ska slippa tull men förbannat  med 2 VAT/moms så den blir ~20% dyrare 😞

Dock glad att jag inte har betalt den största beställningen hos SGT 😄

 

Link to comment
Share on other sites

19 minuter sedan, Jocke4U sade:

Jag höll mig ganska uppdaterad tidigare om Brexit men slappade tyvärr till mig.

  • Om man beställde och betalade innan 1/1 2021 så betalar man UK VAT (20%)
  • Om delarna skickades innan 31/12 2020 så slipper man svensk moms och tull
  • Om delarna skickades efter 31/12 2020 så ska man betala svensk moms och tull om värdet överstiger 1600 kr (EDIT: Jag är lite tveksam till om denna brytgräns bara gäller vid själva övergången och kompletta beställningar efter 1/1 2021 så kan det vara tull från 1:a kronan?!)
  • Om man beställer, betalar och får leverans efter 1/1 2021 så ska man inte betala UK VAT (20%) men svensk moms (25%) och tullavgifter över 1600 kr

Exempel (tror det blir rätt)

  • En vara för £100 inkl frakt exkl VAT
    • Innan brexit £100 + 20% VAT = £120 (med dagens valutakurs 1367 SEK)
    • Efter brexit £100 + 25% Moms = £125 (med dagens valutakurs 1426 SEK) (Disclaimer: kanske tillkommer tull också)
    • Dvs ca 59 kr eller 4,31% dyrare
  • En vara för £1.000 inkl frakt exkl VAT
    • Innan brexit £1.000 + 20% VAT = £1200 (med dagens valutakurs 13.686 SEK)
    • Efter brexit £1.000 + 25% Moms = £1250 + 4% tull = £1.300 (med dagens valutakurs 14.827 SEK)
    • Dvs ca 1141 kr eller 8,33% dyrare

https://www.tullverket.se/sv/privat/brexitforprivatpersoner.4.2894757916870c7915c2.html

Jag har tabbat mig och har 3 (!) jävla beställningar som ligger i skarven

  1. Tornado som jag fick i veckan. Som tur är skrev dom ner värdet till under brytgränsen men riskerar få betala både UK VAT och svensk moms. Dock ingen faktura än.
  2. GT Forté, betalt, dock utan moms eftersom dom har en typ momsbefriad verksamhet (!?) så blir ingen förlust jämfört med efter brexit
  3. CBS, betalt under £100 så ska slippa tull men förbannat  med 2 VAT/moms så den blir ~20% dyrare 😞

Dock glad att jag inte har betalt den största beställningen hos SGT 😄

 

👏👏👏

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Glöm inte att det tillkommer administrationsavgift också. UPS tog 150kr för äran att få lov att debitera mig svensk moms och lite tull. Fick betala med Swish när de lämnade försändelsen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...