Jump to content

ALMAX Roadster


Zepp71

Recommended Posts

Tackar!

Japp jag tog den från Saaben. Min SFRO tyckte jag skulle ha en och det var ju inte direkt extra jobb att sätta dit den så det gjorde jag. 

En sådan här ventil sitter i tanken: https://www.mrtuning.se/universal/an-kopplingar-slang/roll-over-ventil/roll-over-ventil-an6/?gclid=Cj0KCQjw9YWDBhDyARIsADt6sGaF64cDSX6yASazmoUvP2Nf454ycoqkYlP1AN046emqJZIxQn0PqooaAvReEALw_wcB

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hade ett hängande pedalställ som jag inte fick att passa. Slaktade det och byggde en ny "konsol" för stående pedaler.

Funderar på om man skall ha några fysiska stopp på pedalerna innan bromscylindrarna bottnar? Vad är praxis?20210321_090608.thumb.jpg.51aac3f4ec7bfb218e5f28102a3d3951.jpg20210403_133843.thumb.jpg.69b9df894f70fd536b12ec19b63d5450.jpg20210403_133849.thumb.jpg.9679f329d826d217f793e190229c9daf.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På kopplingspedalen kan du behöva för att inte trycka solfjädern för långt in. Sen kan du sätta stopp för tillbakarörelsen för att skona huvudcylindrarna när du släpper resp. pedal. 

Link to comment
Share on other sites

30 minuter sedan, Morty sade:

På kopplingspedalen kan du behöva för att inte trycka solfjädern för långt in. Sen kan du sätta stopp för tillbakarörelsen för att skona huvudcylindrarna när du släpper resp. pedal. 

Bra Tackar! Då blir ett stopp på kopplingspedalen. Tillbaka tänkte jag att pedalerna bottnar innan huvudcylindrarna är helt ute.

//Tomas

Link to comment
Share on other sites

Se nu till att huvudcylindrarna verkligen går hela vägen tillbaka. Annars kommer du inte öppna upp passagen till behållaren och riskerar tryckuppbyggnad i systemet med anliggande bromsar till följd.

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Morty sade:

Se nu till att huvudcylindrarna verkligen går hela vägen tillbaka. Annars kommer du inte öppna upp passagen till behållaren och riskerar tryckuppbyggnad i systemet med anliggande bromsar till följd.

Ok, bra tips- tackar!!

Link to comment
Share on other sites

Har byggt en ny växelspak/short shift med spaken 110 mm längre bak. Smidig och enkel, men stabil, justerbar slaglängd.

Design inspirerad från kitcar firma i UK.

20210328_095304.jpg

IMG-20210328-WA0004.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tänkte att jag provar att montera ihop kopplingen för att se om den lirar.

Köpte ju ett kit med lättat svänghjul och kopplingspaket från UK, som skulle passa rakt på Zetec 2,0 och MT75 låda (från sierra -92)

Det gjorde det ju självklart inte!  Fattas ca 20 mm mellan lager och tryckplatta.

Westfield har ett koncept där man limmar en 19 mm distanshylsa på urtrampningslagret. Lätt att svarva till en hylsa, men limma fast den på lagret och få den att sitta kvar känns lite tveksamt.

Så jag hittade på en egen lösning - jag flyttar fram urtampningslagret 19 mm på hävarmen till lagret.

 

20210416_173234.thumb.jpg.3a6cd164e95df9cc2727495ec454cf93.jpg 

Monterad koppling (fattar inte varför bilden hamnar uppochned)

 

20210417_094313.thumb.jpg.9e12765ac3fb4b960bf6e662e66fa4f1.jpg 

Orginal hävarm, ca 20 mm glapp mellan lager och platta.

 

 

20210417_095157.thumb.jpg.39d1f89eb9647e316b03e71c08677cfb.jpg 

Omarbetad hävarm. 

 

20210417_113805.thumb.jpg.64f990f02e508ffb741e4b798542dcef.jpg

19 mm framflyttat lager, ett lite lagom spel. Lagret går inte förbi röret på ingående axeln när armen är längst fram.

 

619925822_2021-04-18at09_28_21.thumb.jpeg.3554e96be1f09f26bcea646b00dcc9ca.jpeg

Slavcylinder monterad och testad.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

snyggt, många engelska bitar känns mer som ämnen att arbeta färdigt än bulta på lösningar...

Om bilriktning.

Jag har märkt att för mina äpple 🍎 produkter går det att lösa om jag går in på redigera bild, snurrar den 90 grader fel, spara, och öppnar o snurrar rätt igen, så hamnar bilderna rätt. 👍🙈

/T

 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, tpau sade:

snyggt, många engelska bitar känns mer som ämnen att arbeta färdigt än bulta på lösningar...

Om bilriktning.

Jag har märkt att för mina äpple 🍎 produkter går det att lösa om jag går in på redigera bild, snurrar den 90 grader fel, spara, och öppnar o snurrar rätt igen, så hamnar bilderna rätt. 👍🙈

/T

 

Jo, jag blev inte direkt förvånad att det inte passade som utlovat.

Jag provade att vända på bilden på lite olika sätt innan jag laddade upp den, men den ville bara visas uppochned!

//Tomas

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Zepp71 sade:

Tänkte att jag provar att montera ihop kopplingen för att se om den lirar.

Köpte ju ett kit med lättat svänghjul och kopplingspaket från UK, som skulle passa rakt på Zetec 2,0 och MT75 låda (från sierra -92)

Det gjorde det ju självklart inte!  Fattas ca 20 mm mellan lager och tryckplatta.

Westfield har ett koncept där man limmar en 19 mm distanshylsa på urtrampningslagret. Lätt att svarva till en hylsa, men limma fast den på lagret och få den att sitta kvar känns lite tveksamt.

 

Orginal hävarm, ca 20 mm glapp mellan lager och platta.

 

 

20210417_095157.thumb.jpg.39d1f89eb9647e316b03e71c08677cfb.jpg 

Omarbetad hävarm. 

 

20210417_113805.thumb.jpg.64f990f02e508ffb741e4b798542dcef.jpg

19 mm framflyttat lager, ett lite lagom spel. Lagret går inte förbi röret på ingående axeln när armen är längst fram.

 

 

 

 

Så kan man ju också göra👍

När jag bytte till Zetec motor Typ-9 vxl låda så blev det en hel del sökande efter info på nätet innan jag

började. Och det finns ett urtrampningslager som sitter på nån av Ford Capri modellen som är rätt längd.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Efter ett halvårs paus på mitt bygge är jag igång igen. Dels tog jag ett (tokigt) beslut att bygga nya stolar då jag inte var nöjd med de jag hade. Det spårade ur totalt med bla. komplicerad gjutform i 4 + 2 delar, kolfiber, kevlar, vakumteknik - lärorikt, dyrt och tidskrävande. Dels kom väl livet ikapp 🙂 Stolhistorien slutade med att jag köpte två glasfiberstolar av två bilbyggarbröder i Timrå, dessa behövdes bara modifieras lite. Ville ha rätt stolar för att veta var bältesinfästningar skall placeras. Byggde även klart de sista inför byggbesiktning. Kardanfångare, Drog lite rör i kardantunneln, Batterihållare, byggde även ett extra fäste till Ford 7" diffen.

Sedan hade jag besök av SFRO i förra veckan och gjorde byggbesiktning. Detta var ett riktigt trevligt möte. det gick grymt bra. Enda anmärkning var att knutkorsen på styraxeln inte var i synk - lätt fixat med att vrida spline axlen vid nedre knut. Sedan var det ett önskemål att jag skall förstärka tankinfästningen lite.

90609238_Kardanfng.thumb.jpg.39c927d4dd94d6a8ec3a7f543987374d.jpg

 

923153857_Kardanfng2.thumb.jpg.3ddc3f7ce1f1dacc014effa4ace07317.jpg

Kardanfångare

Stol2.thumb.jpg.3da59a159e1e03db1dfea370d7a3ac8f.jpg

Stolar modifierade. justerad sittvinkel.

Stol3.thumb.jpg.6c037cefe9736a6ab564ba072a811b0d.jpg

Batteri1.thumb.jpg.a34798ed7ac0776cd1066235d773cdcb.jpg

Batteri2.thumb.jpg.1d00c47f1622a52f0f07a05b16f45eac.jpg

Batterihållare i 2 mm aluplåt.

1304806628_brnslean.thumb.jpg.8c46d87ba4516df30355ccec9ee28c90.jpg

Fäste för AN övergång till Alurör soppa och fäste T-rör broms.

165465094_Bromssopparr.thumb.jpg.718f1c6b9b9cf45a2cd1d793939a12da.jpg

Rördragning i kardantunnel.

1202918181_Diffste.thumb.jpg.e2c2bf249a8c722a01f8c671c1f51076.jpg

Extra diffäste.

SFRO1.thumb.jpg.1bae2c0f66a7dd36914456d656a6d793.jpg

Status vid SFRO1.

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Snygg hållare till batteriet. Tänk bara på så du inte grillar blocknyckel när du spänner terminalerna. Kanske ska göra urtag i plåten?

Tackar! Jo, jag skall nog göra uttag framför batteri polerna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Strippat ned ramen, helsvetat de sista fästen mm. Målat med POR15 Chassifärg. Limmat och nitat golv, 2 mm aluplåt.

När jag köpte aluplåten, för ett år sedan, köpte jag några ark 1,2 och 2,0 mm i 1x2 meter, mest för att få in i bilen. Då var planen att  ha delad golvplåt med en remsa under kardantunneln. tänkte nu att det kanske skulle vara snyggare med en hel golvplåt och då skulle behöva en 2,5 x 1,25 meters plåt. Var in och kikade på priser, 150% upp på stål och aluminium sedan ett år!!  Det blev ingen ny större plåt, originalplan får gälla!

20220225_155135.thumb.jpg.a28bc16c2183b44412f2d4086c87993d.jpg

Sista detaljer svetsade, maskinstålborstad, rengjord.

20220225_203040.thumb.jpg.2f063d45e413c4ee411c19aeef75c763.jpg

Målad med chassifärg.

20220226_141235.thumb.jpg.6e707427560fcbfb62ee0eb6e6cb6889.jpg

Ny plåtsax jobbet till ära.

20220226_162322.thumb.jpg.5f31a6978b484bd47fe293001be7e247.jpg

Borrning nithål.

20220227_172401.thumb.jpg.f6d5c1de0cd6cc50b0796b9023202d45.jpg

Grymt smidigt att nita med batteriverktyg.

20220227_184930.thumb.jpg.ef518d8f969074688072535c93c6a05d.jpg

Blev helt ok.

 

En fundering, Använder ni multibond/lim även till nitad ryggplåt och plåt vid kardantunnel?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det är en bra att få in någon form av skramelsämpare mellan ram och plåt. Vanlig tesa filttejp som man har till att Linda fordonskablage funkar, det går att öppna hålen med en lödkolv du inte är kär i.

Om du bestämmer dig för att ha plåten demonterbar fundera på att gänga i M4 direkt i röret (3 gängvarv i stål ger 97% av styrkan så gängan är fullgod). Jag kör m4x12 rostfri försänkt för att hålla tunnellocket funkar klockrent med 2mm alu. Men 2,5 mm Insex är inte det stabilaste så var lite försiktig.

Jag har ryggplåten och ena tunnelsidan fast med andra tunnelsidan öppningsbar.

/T

Edited by tpau
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, tpau sade:

Det är en bra att få in någon form av skramelsämpare mellan ram och plåt. Vanlig tesa filttejp som man har till att Linda fordonskablage funkar, det går att öppna hålen med en lödkolv du inte är kär i.

Om du bestämmer dig för att ha plåten demonterbar fundera på att gänga i M4 direkt i röret (3 gängvarv i stål ger 97% av styrkan så gängan är fullgod). Jag kör m4x12 rostfri försänkt för att hålla tunnellocket funkar klockrent med 2mm alu. Men 2,5 mm Insex är inte det stabilaste så var lite försiktig.

Jag har ryggplåten och ena tunnelsidan fast med andra tunnelsidan öppningsbar.

/T

Perfekt, tack för tips. Ryggplåt limmar och nitar jag. men ena sidan på på tunneln och givetvis locket får bli demonterbart.

//Tomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har målat bärarmar, fästen mm och börjat att plocka ihop prylarna.

Har nitat och limmat ryggplåt av 1,2 mm aluplåt.

Har även börjat plocka ihop bakvagnen.

20220311_163811.thumb.jpg.fa288db1b7e529972ab20141662439dc.jpg

1,2 mm aluplåt.

20220311_170103.thumb.jpg.486ba05e275740eb89ff9d03d369bbb8.jpg

Vill ha vinklar att fästa sidoplåtar på kardantunnel bak vid diffen, därav lite trixig plåt att få på plats.

20220312_115614.thumb.jpg.3e96437c5601f5dc7c267559e4686dd3.jpg

Resultatet blev helt ok.

20220312_184213.thumb.jpg.2e3a2fd89112802ef0f1df43a4ae7c0c.jpg

Nya packboxar i diffen. 

20220313_110302.thumb.jpg.2732b4b7dc9c0ca1b620854a3475c952.jpg

Nya hjullager.

20220313_120427.thumb.jpg.1e9bcb498d360dee7ef69987ac0301c9.jpg

Bakvagn börjar komma på plats.

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Halloj,

Jag har byggt på ganska bra men varit lite dålig på att uppdatera. Ber om ursäkt, då jag vet att det är åtminstone en person som ligger strax bakom mig i ett liknande bygge!

Det mesta har handlat om motorn och att få fart på den.

Så detta är vad som har hänt sedan senaste post tills idag.

20220513_160057.thumb.jpg.4beb2fbd879acceeca24e9210158a190.jpg

 

Ny spännrulle med justering till multirem. 

20220514_155319.thumb.jpg.34c2ca91341fa8c10026b302f1d49b04.jpg

Modifiering grenrör.

20220520_182949.thumb.jpg.cb72644b300a171b43cd805fb5ecbbe1.jpg

20220520_183112.thumb.jpg.afb165bd5064025af81d406c18081f8a.jpg

20220702_171023.thumb.jpg.a84e72824e59e8d6f66618d5c4fbaccf.jpg

Bandage, kan bli varmt här.

20220521_101705.thumb.jpg.037076c932870f7badb039e1cfbd65b8.jpg

Ny Oljesticka.

20220526_093821.thumb.jpg.11af656fb6adb5d5f93f790f500b7ead.jpg

Original insug/plenum är en stor plast (Tupperware) historia som inte får plats, dock med ett variabelt spjäll.

Så jag tänkte att jag bygger ett eget, ivarje fall innan jag har bestämt slutlig lösning -  kanske ITB eller överladdat

Byggde ett plenum lite på känsla och inte så mycket vetenskap, men med de mest grundläggande.

20220526_155641.thumb.jpg.0af0dad414dd1eb26ce33b7714266249.jpg

20220528_132752.thumb.jpg.557386a5202db6b0aaa56a9a4a9b7427.jpg

20220529_113321.thumb.jpg.131a07b6349da79f89d1d17c69324757.jpg

Dagsformen på alusvetsning var inte bra denna dag, men det blev tätt.

20220613_164814.thumb.jpg.208b273777d6b633d921d922b6c62065.jpg

 

 

Fuelrail måste modifieras alt bygga nytt, då jag kör med tryckregulator och retur. Testar att modda orginal.

20220601_171404.thumb.jpg.a3d15f8321e08f87a1d3142904756f0a.jpg

 

20220601_175030.thumb.jpg.cf0f41ce3752a9a2b69562a16a4d9167.jpg

20220604_093939.thumb.jpg.29ccef534f1e1030193880dbe1344bb2.jpg

AN 6 in och ut, den gamla vakuum "tryckpuls" avkännaren får sitta kvar.

20220604_142959.thumb.jpg.7f3a803c548680bbcad94210e4355249.jpg

Soppatanksarmatur med rolloverventil.

20220604_151045.thumb.jpg.9b4615c40de69bdd6b12b700adf3ad91.jpg

Lite nytt blod i diffen, även MTL i växellådan.

20220605_113228.thumb.jpg.3555864cce9dc1d0b1dca1f916302d3c.jpg

Tank på plats med förstärkningar av RF stål (önskemål från SFRO) till banden som håller tanken på plats.

 

20220704_194618.thumb.jpg.3de31c9adeaad5e0d6c5c38750cf443a.jpg

Kortning av slangar till bromsvätskebehållare går med lite pulande. nya "oliver" svarvade.

20220706_181726.thumb.jpg.f57fb3dc03cdc380177c3282cc499723.jpg


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20220601_163750.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hann inte lägga upp allt igår, fortsätter här:)

Byggde kylsystem med Golf 2 kylare, den känns liten men jag provar med den.

Hittade ett fint spjällhus på reahyllan hos KL Racing, som jag bytte ut mot original spjällhus.

Har även fixat motorelen, hade tänkt att prova med original ECU först, men insåg ganska snabbt att det inte blir bra.

For iväg till lokala motorsportfriman Trendab och köpte ett MaxxEcu sport- grymt bra motorstyrning!

20220614_162130.thumb.jpg.56c3915c30559bc12ba681ac55dc63a9.jpg

Bättre splällhus med lite moddad anslutning för TPS.

20220710_112037.thumb.jpg.fce18dd7dd13e7c8c8818abb02d4e212.jpg

Kylsystem

20220710_113417.thumb.jpg.f99c7088186e281596bd210b4286b02b.jpg

20220701_191800.thumb.jpg.a20291f2a3e26654d91e8df7d585509f.jpg

ett av två T-rör till kylning.

20220711_153906.thumb.jpg.cd30e7c41b396f62ca60b232d85f908d.jpg

Elhärva från kupén.

20220711_153915.thumb.jpg.15bbc23ee8713607eafc98d1d6977cd8.jpg

Motorhärvan med säkringsbox.

20220712_182700.thumb.jpg.a996ad73c43c7dc12eec334bc1c17e1a.jpg

Insåg att jag kommer att dra på mig en hjärnblödning innan jag får detta att funka.

Jag har plockat bort massa funktioner som ECU styr, jag har byggt ett nytt insug mm.

20220720_162943.thumb.jpg.2b2d554f295215c5cf4644f9bc1bdfd8.jpg

Så jag for iväg och köpte riktiga grejjor.

Använde några originalgivare och satte dit några nya bättre givare.

20220801_154111.thumb.jpg.1d3d102202676abea1fb778f5e72dd20.jpg

Bytte även till VAG (sekvensiella/singelcoil) tändspolar då jag inte har tändmodul/förstärkare på original tändspole, MaxxECU har inte inbyggd förstärkare till tändning.

Man kan köpa en lös förstärkare, men tänkte att det kanske är bättre med sekventiell tändning mot wasted spark.

20220802_171744.thumb.jpg.531bfcf42ba99a275b6557da47a20173.jpg

Bytte även kamrem när jag hade ordning på Trigger och Home läge.

Byte av kamrem på Ford Zetec och i synnerhet ST170 med VVT är lite trixxig då kamdreven inte har styrning/fixering på kamaxlarna.

Man nollar motor med en stoppskruv mot veven, nollar kammarna med ett enkelt  5mm plattjärn i spår på kammar, lossar bultar till kamhjulen som då snurrar fritt.

Stoppar det nya remmen och spännare. sedan drar man åt bultarna till kamhjulen

 

20220802_173351.thumb.jpg.e36fc66b3ea12732ba582c8ae1de2b73.jpg

Nollning av kamaxlar.

20220802_175438.thumb.jpg.87082cec067ed1802e33ddf344fec64b.jpg

Ny ventilkåpepackning.

20220706_191921.thumb.jpg.8eec20bdcce5bb41b75af68a32429b8c.jpg

Nu är det nära:) Fyllde och luftade bromsar.

Bultade ihop chassie mm och hängde på hjul och hissad ned bilen från pallbockar.

20220807_190616.thumb.jpg.836d54f0152ffe6e661fa8889e2556dd.jpg

Rullade ut bygget, hämtade grabben för att filma första provkörning

 

20220807_190719.thumb.jpg.4d998fcbabf5f89c9c757e22fd39e763.jpg

 

 

 

 

 

20220714_183146.jpg

20220804_112658.jpg

20220807_180326.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Första provturen i Söndags 8/8.

Gick riktigt bra, kunde givetvis inte låta bli att gasa lite.

Måste fixa en tomgångsmotor, ska se om jag kan använda original från Fåården.

 

 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Wow du har verkligen jobbat på bra senaste tiden, kul att äntligen få göra första provkörningen!

Jag har inte riktigt jobbat på lika bra som dig senaste tiden men hoppas på att ta igen lite snart så jag tackar för uppdateringarna inför mitt bygge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej,

Jag har byggd en del på senaste halvåret, men varit lite dålig på att uppdatera här.

Har jobbat med kaross och paneler.

 

Paneler till kardantunnel.

 

 

 

20220820_154439.thumb.jpg.fcbc3da3addf0a1ac5dade6f075dde64.jpg

 

20220820_172837.thumb.jpg.8940dbb36a6f1749285d99b239b5ec2f.jpg

 

20220909_173230.thumb.jpg.fa70970d483c11a064a23273ae3ae862.jpg

 

20220917_120606.thumb.jpg.fdacaa224cb7a305003ee6e72aab4a61.jpg

 

20220923_162623.thumb.jpg.253e8a36b94a662068fbf6057ea4fdcd.jpg

Form till Lock kardantunnel.

20220930_171838.thumb.jpg.531e68a87415c05005eea51699c4c0d9.jpg

 

20221001_145202.thumb.jpg.a0108a95c0e0cce44b1e887b1cfa78ba.jpg

 

20221001_152149.thumb.jpg.bc9ec34455d1f2c1400f0e2bcef7f760.jpg

20221005_162925.thumb.jpg.f0dbf20e5264551b364e778f2e745308.jpg

Hade för dåligt med släppmedel, så formen följde med. Skall ändå mattlacka, så det finns förhoppning att det kan bli ok. passform är bra.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I december klädde jag bakdelen med aluplåt.

20221210_145818.thumb.jpg.c6c6d35f39df2da507ad632b893d6e16.jpg

Pappersmall.

20221217_104138.thumb.jpg.863fae5cadc60bb139045e36f8446b0a.jpg

1,5 mm 1050 aluplåt, väldigt fin att forma.

20221217_114143.thumb.jpg.2190d9cbd3cb15b167a944719f2ead65.jpg

20221217_162946.thumb.jpg.b4d4dc0aef766beb01ce1ccf23868871.jpg

Vik nedre del mot ram.

20221218_091227.thumb.jpg.38daab47a798ab07dd0bc489d1723ae4.jpg

Ser inte lovande ut i detta skede.

20221218_093211.thumb.jpg.ac849095bc41b5df9c9fa9c58d06eb68.jpg

Inte mycket bättre här.

20221218_101117.thumb.jpg.47a2aa4d5533abba33e1d316ecba5ee5.jpg

Nja kanske kan bli något.

20230121_110301.thumb.jpg.faab49780767d638fe0959ec9b4edae6.jpg

Inte så tokigt. Funderar på att göra ett lock i glasfiber.

20230121_110306.thumb.jpg.d7c3e560f3d2b5d9733b64d413f50d34.jpg

20230121_110317.thumb.jpg.fc1057120242ae7aed40e3f4b454c506.jpg

 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-30 at 19:30, Zepp71 sade:

Hade för dåligt med släppmedel, så formen följde med. Skall ändå mattlacka, så det finns förhoppning att det kan bli ok. passform är bra.

 

Hur lång tid tog det för epoxin att fylla lock-formen ?  Tyckte du det var en lagom hastighet ?

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, hampisch sade:

Häftigt bygge!

Jag håller också på installerar Maxxecu i min bil med Zetec. Tips på vilka givare du bytte till? 

Hej,

Givare: Oljetemp BOSCH 0 281 002 170, Insugstemp BOSCH 0 280 130 060, Oljetryck "Budget" 150PSI (0-10Bar) 0,5V-4,5V.

I övrigt originalgivare. Vattentempgivaren i termostathuset är udda infästning, så jag kör med original men det fanns ingen standard i Maxxecu. Så jag har skalat enligt en spänning/temperatur skala jag hittade på något UK fordforum. Har dock inte verifierat/mätt upp ännu att temperatur är rätt.

Sedan kan jag nämna att jag började  med MaxxEcu (enda) Zetec grundmapp, har själv lagt in VVT mapp. Jag höll på som fan innan jag fick något att funka - trigger mm, bytte givare mm, simulerade. Sedan visade det sig att jag skulle invertera trigger signalen, då hoppade motorn igång direkt och spann som en katt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Hur lång tid tog det för epoxin att fylla lock-formen ?  Tyckte du det var en lagom hastighet ?

Hej,

Jag körde med Easy Composites Infusion epoxy och långsam härdare (ca 90 minuter potlife).

Skulle säga att det tog 10-12 minuter och det var lagom hastighet.

Filmade lite när jag gjorde skivan till instrumentbrädan på en glasskiva. kan kanske lägga upp klippet på Youtube om du vill.

//Tomas

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Ja tack.

Jag har läst mycket om vacuum injection och kollat på YT men inte fått kläm på hur fort epoxin ska fyllas på.  För sakta - epoxi gelar.  För fort - små luftbubblor i ytväven 

 

Jag är ju inte direkt någon expert på epoxy injektion, har inte gjort så många. Men, jag tror inte att hasigheten är så jätte avgörande, om du inte kör med en jättevakuumpump och grova slangar. Om man väljer snabb härdare kanske det är risk att det gelar. Jag tror att det nästan är omöjligt att suga ur all luft ur väven när man vakuumpumpar (jag har en värsting pump),den luften trycks sedan undan av epoxyn när den kommer. Viktigt däremot att epoxyn är fri från bubblor, kanske pumpa epoxyn i en vakuumkammare (det gör inte jag, jag låter den stå i ca 10min), sedan är det viktigt att få påsen tät. Sedan blir det luftbubblor i den första epoxyn som vätter textilen/väven och den för man ju köra ut i epoxyfällan, så det gäller att ha tillräckligt med epoxy. (det är väl ca 25% som blir kvar i laminatet).

Länkar till en filmsnutt, den är väl kanske inte så bra, men man ser luftbubblorna som pumpas ut.

//Tomas

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mellandagarna firades i garaget, då tillverkades bla. sidopaneler fram. Samma 1,5 mm 1050 plåt som bakpanelen.

20221228_095126.thumb.jpg.386e46d48bcd1e53984e54eb8c69f4e9.jpg

Pappersmall

20221228_103452.thumb.jpg.ae9e4eed351ffbc9a9cbf64d10db52e4.jpg

20221228_112546.thumb.jpg.a07c12671ad485ea25dbf08f4c3b94f2.jpg

Har tyvärr för liten kantvik "maskin", så får improvisera.

20221228_160444.thumb.jpg.c98891fccb72b896b2b9dc7a43e730ad.jpg

20221228_174937.thumb.jpg.41bad88336b5718d504b1e781da93d99.jpg

20221228_180110.thumb.jpg.9c7cfd9c584712165ea852623c4ed7a9.jpg

20221230_090727.thumb.jpg.ea4d189ad8b4bbe9e9a289cb2f4898f8.jpg

Vänster panel.

20221230_104035.thumb.jpg.94522c20864d52f8e8b6944ce56000e2.jpg

Hål för bromsslang.

20221230_151117.thumb.jpg.365423476e289ed9c19fc0b601e712dd.jpg

Lite tight hål för grenröret kanske.

20221230_151146.thumb.jpg.53dd4548eae426a62b7cceab4e914004.jpg

20221230_172951.thumb.jpg.a58f21aa290a8fc51ceb605876ce39af.jpg

Skall skruva fast panelerna med konisk maskinskruv.

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Tack för tipsen men det där med första epoxin förstår jag inte 

Med första epoxin menade jag den epoxi som först vätter/blöter väven/textilen, där ser man luftbubblor. Som jag antar är atmosfär man inte har lyckats vakuumpumpat ut ur väven.

1667528891_frstaepoxyn.jpg.42bcecb7a6d48fa47f3bb8aa09d29593.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kommer aldrig att gå att suga ur luften ur den torra väven det kommer alltid att vara luft mellan de torra fibrerna.

Luftbubblor som blir är luften som finns i epoxyn, den syns inte under vanligt atmosfärstryck men blir till stora bubblor under vacuum. 
För att eliminera detta är det väldigt viktigt att vacuumsuga epoxyn, när jag gör det låter jag pumpen stå å jobba på -1 bar och då kan jag se bubblorna bli stora, åka till utan för att spräckas. Det ser ut som det kokar. Att bara låta epoxyn vara i vacuum utan pumpen gående har inte samma effekt, varför vet jag inte 🙂

Jag brukar låta epoxyn stå och "koka" i vacuum en stund tills alla bubblor är borta, brukar ta ca 10 min.

Har man inte möjlighet att ha epoxyn i vacuum kan man redusera vacuumet till -0,5bar när man gör delen så blir inte bubblorna lika stora.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kom över en "new old stock" noskon, som dock var för smal och behövde breddas ca 25 mm.

Gick tidigare lös och jackade ur kanterna vid inpassning, dessa kanter var bra nu när slutlig inpassning görs, så dess fick lappas ihop också.

20230105_165852.thumb.jpg.b66f3537dfcd41fbb802793ddc3af5ac.jpg

20230105_173740.thumb.jpg.9b37f8e1df0a1adde276c4aa54dd6351.jpg

breddning och extraplastning nederkant front.

20230106_151313.thumb.jpg.9f6aa5f6e5ca75c1d05430b6682a3e96.jpg

Plastning fästen mot ram.

20230108_090909.thumb.jpg.bfe4548f168238ffcdb701b8098492be.jpg

20230108_094756.thumb.jpg.471adaa5b78e1635be8eb84a63c528e8.jpg

20230111_174813.thumb.jpg.b057c0c7606f397e9ac89538ab867419.jpg

grovspacklad för testmontering.

20230114_120916.thumb.jpg.9452fc703ce3340d6f2406c2b5c9461d.jpg

Funderar lite på om jag skall göra ett luftscoop för luftfiltret.

 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...