Jump to content

ALMAX Roadster


Zepp71

Recommended Posts

Hej,

Jag heter Tomas och tänkte lägga upp mitt bygge här, har hållit på i ett halvår nu.

Jag hade inte, som de flesta förnuftiga personer hängt länge på detta forum och planerat, utan jag lånade Gibbs bok av en kompis i slutet av April, några dagar senare tog jag ett beslut att bygga. Den 10:e maj var jag och hämtade en Sierra -92 och var igång.  Har lärt mig att lite mer förstudier och efterforskning hade nog inte skadat.

Bygger alltså en Haynes Roadster, med några få modifieringar.

Lite grov spec:

Egenbyggd ram, bärarmar, spindlar bak enl Haynes Roadster

Ford Zetec 2.0 motor.

MT75 Växellåda

Sierra 7" diff

Wilwood Powerlite bromsar fram

Ford Focus ST bromsar bak

Bygger från scratch och tillverkar det mesta själv.

 

Glad i hågen åkte jag och polaren (som för övrigt har byggt en 7:a för några år sen) och hämtade en Sierra.

 

Sierra.jpg

Sierra delar.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just nu, Zepp71 sade:

Hej,

Jag heter Tomas och tänkte lägga upp mitt bygge här, har hållit på i ett halvår nu.

Jag hade inte, som de flesta förnuftiga personer hängt länge på detta forum och planerat, utan jag lånade Gibbs bok av en kompis i slutet av April, några dagar senare tog jag ett beslut att bygga. Den 10:e maj var jag och hämtade en Sierra -92 och var igång.  Har lärt mig att lite mer förstudier och efterforskning hade nog inte skadat.

Bygger alltså en Haynes Roadster, med några få modifieringar.

Lite grov spec:

Egenbyggd ram, bärarmar, spindlar bak enl Haynes Roadster

Ford Zetec 2.0 motor.

MT75 Växellåda

Sierra 7" diff

Wilwood Powerlite bromsar fram

Ford Focus ST bromsar bak

Bygger från scratch och tillverkar det mesta själv.

 

Glad i hågen åkte jag och polaren (som för övrigt har byggt en 7:a för några år sen) och hämtade en Sierra.

 

Sierra.jpg

Sierra delar.jpg

Bärgade delar från Sierran. Fick med en extra växellåda. Kommer nog bara att använda V-låda, diff, bakaxlar baknav.

Link to comment
Share on other sites

57 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Helt rätt man ska inte tänka för mycket innan man börjar. Då kanske nån påpekar hur galen man är... 😂

Jo, galen eller att man inser vad man ger sig in på!

Link to comment
Share on other sites

25/7

Övre bussningsfäste spindel bak. Fick tips här på forumet om att bygga med justerbar gängad hylsa i övre bärarm istället för att gänga i bärarm, för lättare camber justering. 

Gängstång i S355 Kompaxel (tips av SFRO) 

Mutter/hylsa i automatstål 1914.

20200725_190528.jpg

20200726_160625.jpg

20200728_091235.jpg

20200728_093849.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10/8 -22/8

Bakre bärarmsfästen fastpunktade.

Tillverkning Spindlar bak, 5 mm plåt och rör 127x4, infästning av nav från Sierra bakaxel.

Jag tror det blev lite överdrivet med 5 mm plåt, då de blev ganska tunga (i boken byggs det med 3 mm tjocklek ( och sannolikt inte med S355))

Men såg någon som har borrat och lättat spindlarna på några ställen.

20200809_175013.jpg

20200815_145143.jpg

20200815_164117.jpg

20200815_193156.jpg

20200816_170327.jpg

20200822_112526.jpg

20200822_134129.jpg

Link to comment
Share on other sites

20/9 -27/9

Fästen till bromsok bak. Det var trumbromsar på donator sierran, men jag vill köra med skivbromsar.

Tror att Sierra med skivor bak har bromsoksfästet i "navhuset" . Men de navhusen är väl lika lätta att hitta som " teeth in a chickens"  som Gibbs skrev om Cortina Spindlar.

Bromsok från Ford Focus ST. 

Fästen i 10mm S355 plåt. Valde grov plåt för att kunna fräsa till önskad tjocklek vid navfäste och minimera offset. blir ca 6 mm tjockt.

20200920_083914.jpg

20200920_142440.jpg

20200921_151625.jpg

20200921_152305.jpg

20200925_143610.jpg

20200925_184513.jpg

20200927_094413.jpg

20200927_101334.jpg

20200927_103359.jpg

20200927_103412.jpg

Link to comment
Share on other sites

2/10-4/10

Hade inte helsvetsat hela ramen, bara bakre halvan. Gasen tog slut. Det går åt mycket argon!

Helsvetsning av i stort sett hela ramen.

Läste i SFRO boken att de kryssmäter ramen och har vissa toleranser de godkänner.

Kryssmätte efter helsvetsning - diffar 0 - 0,3 mm.  det bör godkännas.

 

20201002_170811.jpg

20201003_124430.jpg

20201003_124434.jpg

20201003_124508.jpg

20201004_092014.jpg

20201004_092054.jpg

20201004_100332.jpg

20201004_100342.jpg

20201004_100442.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skitsnyggt bygge du har gjort! När man tittar på dina bilder blir man verkligen sugen på att bygga en till! 🙂 Grymma svetsar. Jag har tiggat mina ochså och det tar tid!

Tyvärr har det varit mkt diskussioner här om vad som är rätt och fel på haynes. Sfro har bedömt lite olika trots ändå ganska lika bilar.

Har du kontaktat en sfro kille än? Om inte tycker jag du ska göra det. Det är vissa punkter ni borde diskutera 

/Martin

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1/11

En första mock up på framvagn

3 minuter sedan, martin_ts sade:

Skitsnyggt bygge du har gjort! När man tittar på dina bilder blir man verkligen sugen på att bygga en till! 🙂 Grymma svetsar. Jag har tiggat mina ochså och det tar tid!

Tyvärr har det varit mkt diskussioner här om vad som är rätt och fel på haynes. Sfro har bedömt lite olika trots ändå ganska lika bilar.

Har du kontaktat en sfro kille än? Om inte tycker jag du ska göra det. Det är vissa punkter ni borde diskutera 

/Martin

Tackar!

Jo jag har varit i kontakt med SFRO, har pratat med G Riddarstolpe, då han är närmast mig. Jag har mest försäkrat mig om stål kvalite och dimensionering av rör.

Jag vet tex att sfro vill att vinklar på stötdämpare skall vara 20-30° medans Haynes verkar vara 45°. Det har jag fixat fram, men bak har jag ca 45°, något som jag skall fixa.

Link to comment
Share on other sites

15/11 - 21/11

Skarpa bärarmar fram.

Samma hydralrör som bak, nedre 25x3, övre 20x3. 35x4 svarvad till 28,6 inre diameter för lagom presspassning av polybussningar.

Övre med lite bockade rör för att få plats med utflyttat övre stötdämparfäste. (30° lutning)

20201121_073639.jpg

20201121_083745.jpg

20201121_083800.jpg

20201119_170836.jpg

20201120_163752.jpg

20201120_170437.jpg

20201120_180739.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vilka spindlar ska du använda fram? Kan du använda nedre arm enligt boken?

Jag har letat ett enkelt alternativt för att slippa dom tunga sierra spindlarna men vet ju inte hur man ska räkna ut så längderna på bärarmarna blir korrekta? Finns program men dom kräver ganska mkt av användaren för att det ska bli rätt.  Lätt att man påverkar geometrin negativt annars. Scruben tror jag är ett mindre problem. Ska bli kul att följa! 

Ridderstolpe sade inget om att du behövde justerbar caster?

/Martin

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkt köra med Rally Design smidda alu spindlar som tyvärr har Cortina/Taunus geometri och cortinas löjligt mycket utstickande nav.

Jag ville inte heller köra med sierra gjutgjärnspindlar. (dock kanske fin geometri)

Jag har ungefär 75 mm scrub nu med mina hjul. (60 mm säger SFRO som generell max, dock inte "hugget i sten")

Jag har Mondeo bak nav för den typen av konvertering, om du känner till, då flyttar man in hjulet 20-30 mm.

Men jag har fina ventilerade skivor som jag gärna kör med.

Nedre arm är som boken för Sierra spindlar - övre armen är längre iom med lägre kingpin vinkel.

 

Vi har inte pratat caster men jag har byggt så jag kan flytta övre bärarm fram och tillbaka +- 6 mm med brickor i övre fästena. det ger +- 2 °. byggde med 6-7 ° negativ caster default.  

Link to comment
Share on other sites

22/11

Stötdämpare fram GAZ 9-13"

Styrväxel Ford Escort mk2 

Har byggt ett eget utflyttat övre stötdämpar fäste för att få 30° lutning på dämparen.

Dämpare 40% "ihoptryckta" vid ride height.

20201122_075515.jpg

20201122_193301.jpg

20201122_214809.jpg

20201122_214814.jpg

20201122_214841.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10/12

Infästning ratt/styrkolonn, Ford Focus/Aston Martin 🙂

Montering stol - Fick till ett ok fäste så att jag får ned stolen maximalt utan att behöva sänka golvet. Stolar - enklare standard race stolar.

Montering pedalställ - Hängande pedalställ.

20210113_195018.jpg

20210113_195054.jpg

20210113_195104.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Då är denna post uppdaterad till där jag är idag.

Har micklat med motorn senaste tiden.

Har lagt tokmycket tid vid svarven på att bygga en water rail som ersätter orginal termostathus och den är inte klar än.

Gjorde även en panikbeställning från UK innan Brexit. Kardan, svänghjul med kopplingskit lite kopplingshydralik mm.

Provade också att lyfta i motor och växellåda och blev varse att oljetråget och lite på underdelen av sprängkåpan till lådan måste kapas lite. 

20201213_084130.jpg

20201213_114317.jpg

20201219_161643.jpg

20210105_143344.jpg

20210106_130407.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oj vad fin din framvagn blev! Riktigt smart. Tack vare att du fick bygga längre övre a armar till dom alu spindlarna så kunde du flytta ut stötdämpar fästet så mkt utan att det blev utrymmes problem.  Därmed funkar det ju med 13 tums dämpare..

Betr fjädringsväg räcker ju det då med 13 tums dämpare fram och det är ju bra! Men bak kräver väl SFRO 60 in och 60 ut. Så då tänker du ha 15tum bak då?

Du verkar ha fixat dom största felen i boken från början. Jag är riktigt imponerad! Kommer nog bli en av dom bättre haynes! Vad ska du bygga för kaross? 

Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, martin_ts sade:

Oj vad fin din framvagn blev! Riktigt smart. Tack vare att du fick bygga längre övre a armar till dom alu spindlarna så kunde du flytta ut stötdämpar fästet så mkt utan att det blev utrymmes problem.  Därmed funkar det ju med 13 tums dämpare..

Betr fjädringsväg räcker ju det då med 13 tums dämpare fram och det är ju bra! Men bak kräver väl SFRO 60 in och 60 ut. Så då tänker du ha 15tum bak då?

Du verkar ha fixat dom största felen i boken från början. Jag är riktigt imponerad! Kommer nog bli en av dom bättre haynes! Vad ska du bygga för kaross? 

60 in och 60 ut? det var mer än jag visste! Var nog av uppfattningen att samma tes gäller bak 1/3 eller 40% ihoptryckt vid ride height. jag har likadana dämpare bak men mjukare fjädrar. 4" fjäderväg. Jag skulle möjligen behöva kortare dämpare när jag skall vinkla upp dem till 30°. Om jag skulle ha 15" med 5" fjäderväg då måste jag höja  stötdämpartornet (eller vad man skall kalla det). Såg att Mats Karlsson gjorde det i sitt bygge.

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Zepp71 sade:

60 in och 60 ut? det var mer än jag visste! Var nog av uppfattningen att samma tes gäller bak 1/3 eller 40% ihoptryckt vid ride height. jag har likadana dämpare bak men mjukare fjädrar. 4" fjäderväg. Jag skulle möjligen behöva kortare dämpare när jag skall vinkla upp dem till 30°. Om jag skulle ha 15" med 5" fjäderväg då måste jag höja  stötdämpartornet (eller vad man skall kalla det). Såg att Mats Karlsson gjorde det i sitt bygge.

Vad gäller kaross tänkte jag mest aluplåt. Noskon och skärmar i glasfiber. Helbur. skulle gärna ha en vindruta, men vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Det skiljer fram och bak faktiskt. Bak verkar vara lite noggrannare. Gustav Ulander på Sfro skrev något om detta för ett år sedan. Sök på fjädringsväg i forumet.

Jag fick ju underkänt på just det på min bil. Hade ju 14tum från början men fick gå upp till 15 för att klara bump och droop. Då godkände dom ju orginalplaceringen på tornet och 45 grader. Mats fick ju dock  nedslag och fick höja sitt torn. Jag tycker att min bil uppför sig bra i trafik och på bana men hade jag byggt idag hade jag givetvis följt mats exempel och rättat upp dom. 

Det är ju väldigt tråkigt att behöva bygga om och därför har jag försökt sammanställa hur man borde bygga en haynes för att vara tämligen säker på att den ska bli godkänd. Därför är jag ganska intresserad av ämnet:)

Mitt tips är att du kollar med ridderstolpe om bump och droop innan du bygger om tornen och väljer dämpare. Uppdatera gärna här vad svaret blev och hur du löste det för framtida byggare:)

Jag köpte plast från equinox i England. Dom håller riktigt bra kvalitet!

 

Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, martin_ts sade:

Det skiljer fram och bak faktiskt. Bak verkar vara lite noggrannare. Gustav Ulander på Sfro skrev något om detta för ett år sedan. Sök på fjädringsväg i forumet.

Jag fick ju underkänt på just det på min bil. Hade ju 14tum från början men fick gå upp till 15 för att klara bump och droop. Då godkände dom ju orginalplaceringen på tornet och 45 grader. Mats fick ju dock  nedslag och fick höja sitt torn. Jag tycker att min bil uppför sig bra i trafik och på bana men hade jag byggt idag hade jag givetvis följt mats exempel och rättat upp dom. 

Det är ju väldigt tråkigt att behöva bygga om och därför har jag försökt sammanställa hur man borde bygga en haynes för att vara tämligen säker på att den ska bli godkänd. Därför är jag ganska intresserad av ämnet:)

Mitt tips är att du kollar med ridderstolpe om bump och droop innan du bygger om tornen och väljer dämpare. Uppdatera gärna här vad svaret blev och hur du löste det för framtida byggare:)

Jag köpte plast från equinox i England. Dom håller riktigt bra kvalitet!

 

Jo, kollade just i boken.  Mycket riktigt, min 60/60 mm bak. Jag skall räkna på vad 100 mm ger vid 30 gr. Funkar inte det, undersöker jag push rod koncept.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt snyggt bygge, ska bli intressant att följa! 
 

Jag tog den snabba vägen och köpte en färdig 7:a under julhelgen, får se om jag ger mig på att bygga en egen senare. Men inser att det är ett väldigt stort projekt. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Zepp71 sade:

Har lagt tokmycket tid vid svarven på att bygga en water rail som ersätter orginal termostathus och den är inte klar än.

 

Gissar att du gjort det för att kunna montera motorn så långt bak som möjligt.

Jag har en liknade lösning men mycke tunnare.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, super7 sade:

Gissar att du gjort det för att kunna montera motorn så långt bak som möjligt.

Jag har en liknade lösning men mycke tunnare.

 

//Nisse

Ja, det stämmer. Sen får vi se hur långt bak jag kan få motorn.

//Tomas

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Zepp71 sade:

Ja, det stämmer. Sen får vi se hur långt bak jag kan få motorn.

//Tomas

Sikta på det här... nån mm tillgodo mellan sprängkåpa och ramen.

 

//Nisse

 

PC290001.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det tuffar på med mitt bygge. Har modifierat oljetråget, lyft i och passat in motor och låda, tillverkat motorfästen.20210111_164957.thumb.jpg.74f1fc23e9dadc7af3d9c5520d354b7f.jpg 

Kapning med enkel jigg till vinkelslip.

20210129_204812.thumb.jpg.e913901cfb7774936c2adaaa8461bc0c.jpg 

Bafflar i tråget.

20210127_182110.thumb.jpg.7d87aff5cf8fbb6825b62f6963b36cd8.jpg 

Kortad oljepickup.

20210206_171710.thumb.jpg.87d74aae110639141511bf3acfa4b9f6.jpg 

Drivlina på plats.

 

   

20210121_170756.jpg

20210206_082009.jpg

20210213_125530.jpg

20210213_125541.jpg

20210213_103847.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ser att du har gjort på samma sätt som jag gjorde på min sump. Gjorde dock ett fel att jag inte mätte upp oljevolymen innan jag monterat klart. Kan du uppskatta/räkna ut oljevolymen i aluminiumdelen av sumpen. Volymen i plåtsumpen har jag koll på. 
/bengt

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, postmanpat sade:

Ser att du har gjort på samma sätt som jag gjorde på min sump. Gjorde dock ett fel att jag inte mätte upp oljevolymen innan jag monterat klart. Kan du uppskatta/räkna ut oljevolymen i aluminiumdelen av sumpen. Volymen i plåtsumpen har jag koll på. 
/bengt

Jag har inte heller mätt vilken volym det kommer att bli. Men det skall vara samma oljenivå, så att jag tänker att det bara är att fylla olja med hjälp av oljestickan.

//Tomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oj Tomas, så himla snyggt. Jag visste ju iofs redan att inget är för svårt för dig. Jag kan inte mkt bil direkt, men att detta är häftigt fattar jag. Lite har jag svetsat dock, och din ram är ju så himla häftig. TIG blir bra stod det ovan, visst om man kan det, och det kan du. Detta kommer att generera andras jobb oxå. Det är just sådana snygga reportage man vill se. Väldokumenterat är bara förnamnet. Bokmärket är inlagt nu på pc:n. Allt gott! /Håkan Ni

Edited by Håkan Nilsson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-01 at 00:25, Håkan Nilsson sade:

Oj Tomas, så himla snyggt. Jag visste ju iofs redan att inget är för svårt för dig. Jag kan inte mkt bil direkt, men att detta är häftigt fattar jag. Lite har jag svetsat dock, och din ram är ju så himla häftig. TIG blir bra stod det ovan, visst om man kan det, och det kan du. Detta kommer att generera andras jobb oxå. Det är just sådana snygga reportage man vill se. Väldokumenterat är bara förnamnet. Bokmärket är inlagt nu på pc:n. Allt gott! /Håkan Ni

Tackar Håkan! Jag får kanske ta en utflykt till Åland när den är klar 🙂

//Tomas 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har hattat med både de ena och andra sista tiden, bla har jag byggt en soppatank.

Byggd i 2 mm aluplåt, ca 25 liter med in-tank pump, testar Biltemas pump.

  

20210221_140542.thumb.jpg.8ed6f61616f13dee6b78a0af09464410.jpg

2 mm 5754 Aluplåt

20210221_142242.thumb.jpg.fc9b519bbcddd2a4ec66bd4d9a582247.jpg

Design enligt Haynes boken.

20210221_150943.thumb.jpg.d3f811b6d8a6aedeecd1c81d44704146.jpg

Finns mer att önska från dessa svetsfogar.

20210228_093222.thumb.jpg.be6c772764fd73509ef3024076fce1a1.jpg

Lock och fläns till armatur i 3 mm plåt.

20210312_162158.thumb.jpg.2cc1b9d6d6ba2388bafaf24099d493e9.jpg

Bafflar - bökigt att svetsa, men bör funka.

20210312_162231.thumb.jpg.6f7679fcb206435e06bd63f222636c1c.jpg

Har väl sett snyggare tankbyggen!

20210314_115459.thumb.jpg.df6eec2e44bdce3754b1d5f248d338fb.jpg

Delar till armatur, Biltema pump och nivåmätare (får se hur de funkar). Egen design på el-genomföringar.

20210314_142034.thumb.jpg.e892ee8dc6911b7d7fdbab667dcb9872.jpg

Läcktest - skruvarna läckte genom gängor och svets på några ställen.

20210320_090206.thumb.jpg.04556f7f82636bc4c1e41f6bfe6b9e3a.jpg

Tankarmatur - har beställt rätt slang för att att använda i tanken.

20210329_203824.thumb.jpg.01dbcaf13624a9b6a0c66068c68c5256.jpg

Tank tät och på plats.

Kom på att man kanske skulle behöva tanka också:) Nej, har inte bestämt vart tanklocket skall sitta än.

Sedan skall jag väl fixa någon sorts avluftning.

Några tips på avluftning?

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Liknar min tank något 🙂  Men jag körde hela i 3mm vill jag minnas. Kör också biltemas soppapump modell performance och deras mätare. Pump funkar så här långt men är ju inte tyst och mätaren är apslö men funkar den med. 

Jag kör med roll-over ventil i min tank som sedan i mitt fall går till en kolfiberburk allt enligt SFRO i det fallet. Finns bilder i min tråd om det hela 🙂

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, daromer sade:

Liknar min tank något 🙂  Men jag körde hela i 3mm vill jag minnas. Kör också biltemas soppapump modell performance och deras mätare. Pump funkar så här långt men är ju inte tyst och mätaren är apslö men funkar den med. 

Jag kör med roll-over ventil i min tank som sedan i mitt fall går till en kolfiberburk allt enligt SFRO i det fallet. Finns bilder i min tråd om det hela 🙂

Ja, jag har kikat lite på ditt bygge på Youtube och inspirerats !! Jag ska kolla närmare på din roll-over ventil. Använder du någon kolkanister från standard bil?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...