Jump to content

DAX rush ramme og egenkonstruerte A armer VSusp


TMB

Recommended Posts

Hei. 
Jeg har sittet noen kvelder nå å forsøkt meg frem med VSusp for å finne ut hvilke deler som vil gi en passende A arm kontruksjon for de infestninger jeg har på min DAX ramme. 
Planen var doble A-armer uten noe mikk makk og spindler med OK kpi, og som ikke krever noe spesialtilpassning. 
Jeg tenkte Taunus, Ascona B evt Volvo 140 spindler. Hvor taunusspindler må ha litt camber i basisposisjon for å kunne fungere. 

Men når jeg legger inn målene på spindlene i VSusp klarer jeg ikke å få til noe skikkelig geometri som i det heletatt kan fungere opp mot mine innfestningspunkter i ramma. 
Noe sier meg at jeg trenger dropp spindler, evt få øket avstanden mellom kule leddene i spindelen. 
Hva slags spindler er det som er benyttet som "default values"? Ford mustang II? 
Jeg får ca ok forstillingsgeometri med default verdiene. 
 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen som har testet VSusp som har de riktige verdiene for følgende spindler? 
Ascona B
Volvo 140
Ford Taunus

HUB to upper ball joint X   ___________
HUB to upper ball joint Y  ___________
HUB to lower ball joint X   ___________
HUB to lower ball joint Y   ___________

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-11 at 03:45, Jörgen sade:

har taunusspindlar på min sjua och 6,3 grader caster och 0,75 grader camber.

Fungerat fint nu i 10 år.

På min Rush såg byggde jag nya övre bärarmar då caster vinkeln var jätte konstig med med original delarna😕

0,4 grader på ena sidan och andra -1 grad.

Med ny tillverkade hamnade jag på 5,5 grad

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, super7 sade:

På min Rush såg byggde jag nya övre bärarmar då caster vinkeln var jätte konstig med med original delarna😕

0,4 grader på ena sidan och andra -1 grad.

Med ny tillverkade hamnade jag på 5,5 grad

 

//Nisse


Har du fortsatt denne Rushen? 
Har du mulighet for å gjøre noen oppmålinger av lengder etc på bærearmer etc?  

Vektmessig så er vekten omtrent lik mellom taunus og sierra, men at sierra vil kreve ett adapter som erstatter fjørbenet med ei bærekule. 
Jeg ser det er en fordel med Sierra spindel og nav, og det er at en kan borre hullet til øvre bærekule eksentrisk slik at en kan finjustere KPI, camber og caster. 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, TMB sade:

Vektmessig så er vekten omtrent lik mellom taunus og sierra, men at sierra vil kreve ett adapter som erstatter fjørbenet med ei bærekule. 
Jeg ser det er en fordel med Sierra spindel og nav, og det er at en kan borre hullet til øvre bærekule eksentrisk slik at en kan finjustere KPI, camber og caster. 

Den stora fördelen med Sierra är ju bättre geometri totalt sett... 🙂

Tänk på att en excentrisk "svamp" inte påverkar caster, eftersom ledpunkterna ligger kvar på samma ställen (om man inte ändrar andra saker också). KPI och trail ändras dock vilket kan ge en del effekter.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg trålet det jeg har kunnet finne av info, og så langt har jeg funnet dette: 

VSusp data for taunus spindel:
HUB to upper ball joint X =  149.15mm
HUB to upper ball joint Y  =112mm
HUB to lower ball joint X  = 133.12mm
HUB to lower ball joint Y  = 108mm

______________________________
VSusp data for Sierra spindel  (Ford transitt øvre kule og maxiball nedre) 
HUB to upper ball joint X  = 142.94mm
HUB to upper ball joint Y  = 110.89mm
HUB to lower ball joint X  = 104.16mm
HUB to lower ball joint Y  = 89.62mm

 

Jeg har da laget en modell framakselen på min DAX rush med de fester som sitter der i dag. 
Ramma er egentlig laget for cambercompensator systemet til DAX, men det finnes ikke nøyaktige oppmålinger på dette. VSusp støtter ikke noe overføringstag etc. Det må da evt laget i ett annet program. Forslag? 

Jeg får bruke VSusp for å gjøre mange simuleringer hvor disse punktene burde være, Slik at jeg kan estimere meg frem til ca hvor stor rotasjonsavstand fra eksisterende øvre fester jeg evt trenger for å få dette til å fungere. 
 

Føl dere fri til å leke med oppsettet, og gi meg en tilbakemelding om dere finner en løsning. 

Taunus

Sierra 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-27 at 13:11, TMB sade:

Føl dere fri til å leke med oppsettet, og gi meg en tilbakemelding om dere finner en løsning. 

Taunus

Sierra 

Det må legges til at dette er de versoner jeg har brukt som utgangspunkt. Om jeg velger bort CC&AR systemet til DAX så må festene i karosseriet nærmere hverandre for å i det heletatt få noe som kan fungere. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Da tiden ikke har strekt til på en stund har jeg latt forstillinga ligge. Men nå begynner jeg på nytt med beregningene. 

CC&AR forstillingsdeler er umulig å få tak i, og de orginale øvre festene er alt for høye til å gi noe brukende forstilling med standard spindler. 

Jeg har lagt inn målene på Opel GT spindlene. Og de skal i mitt hode være nokså like de til Ascona B. 
Om jeg bestemmer meg for å flytte de øvre festene ned, så begynner ting å stemme. 

Ascona B spindler med nedflytta fester
VSusp data for Opel GT/Ascona B spindel  
HUB to upper ball joint X  = 145.288mm
HUB to upper ball joint Y  = 151.892mm
HUB to lower ball joint X  = 116.561mm
HUB to lower ball joint Y  = 89.154mm


Nå gjenstår bare litt finjusteringer av innfestninger og mål. 

Noen som har noe tilbakemeldinger på oppsettet mitt?

Edited by TMB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...