Jump to content

Chassi från GT-forte


Roy

Recommended Posts

Hej
Är väldigt nära att beställa ett flatpack chassi från GT-forte, vad behöver man ha med för intyg om material osv. för att inte få problem med besiktningen senare.
Kan göra hårdhetsmätningar m.m. på jobbet om det skulle behövas.
 

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har hört att det företaget inte håller vad dom lovar.

Detta går att läsa på GT40s.com

dealing with that guy is just not worth it. He'll tell you that he has several kits in stock ready to ship to get you to order, then the misery begins. Don't walk away from that deal, run

Men Jag har inga egna referenser så ska inte smutskasta någon i onödan men bara så du vet...

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har sett en del kommentarer om de flesta tillverkare, har haft en bra kommunikation med dem hittils, de har inte hela kittet i lager, men de har chassit så jag tänkte börja med det , inte alla leverantörer som säljer flatpacks dock.

 

Link to comment
Share on other sites

16 minuter sedan, Magnus. Viktorsson sade:

Hej

Jag har hört att det företaget inte håller vad dom lovar.

Detta går att läsa på GT40s.com

dealing with that guy is just not worth it. He'll tell you that he has several kits in stock ready to ship to get you to order, then the misery begins. Don't walk away from that deal, run

Men Jag har inga egna referenser så ska inte smutskasta någon i onödan men bara så du vet...

Det är inte smutskastning om det är sant och i syfte att skydda medmänniskor.
Jag har personlig erfarenhet då jag tänkte gå samma väg själv, efter många månaders väntetid och påtryckningar så slutade det med att GT Forte INTE kan leverera godkända rör för att möta Svensk standard, så gör det på egen risk.
Jag fick åtminstone tillbaka mina pengar och kom ur rävsaxen. (Dom levererar 1,6mm rör enligt engelsk norm, och inte med rätt kvalitet heller. Detsamma gäller deras bärarmar som inte är normaliserade och tunt gods, stor risk för brott, och det har även dokumenterats fall där det hänt)

Link to comment
Share on other sites

Ok, kanske är därför han inte svarar på mina frågor om stål kvalite 🙂, finns det några andra alternativa leverantörer till ett flatpack, eller är ett färdigt chassi från tornadosportscars ett bättre alternativ?
Tackar för upplysningen.

Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, Roy sade:

Ok, kanske är därför han inte svarar på mina frågor om stål kvalite 🙂, finns det några andra alternativa leverantörer till ett flatpack, eller är ett färdigt chassi från tornadosportscars ett bättre alternativ?
Tackar för upplysningen.

Mig veterligen så är det endast Forte som levererar i lösplock.
Har ingen koll på om TSC kan leverera i godkända rör, men det finns flera byggare som köpt SGT chassi och fått igenom iaf.
Men någon som har bättre koll på dom leverantörerna kan säkerligen svara.

Link to comment
Share on other sites

Jag får nog tänka om vad det gäller GT-Forte, tack för all info.  
Darren har fortfarande inte svarat angående ingående material

Om man beställer ifrån SGT ska man försöka få den olackad för SFRO's skull? Hur har ni andra gjort som beställt färdiga chassin?
 

Link to comment
Share on other sites

Fick svar från GT-Forte nu och han verkar vara medveten om att de "standard" materialet han har i sina chassin inte är OK för Svenskt bruk.

Fick en lång utläggning om att han måste beställa materialet ifrån Tyskland då det ska vara EN235, och 2mm tjockt. samt en kopia på ursprungs certifikat från en sådan leverans.

Kanske ska ge honom en chans ändå.

 

@swedishGT40 såg att du ritat upp en del i inventor, kör själv CATIA eller Autocad, skulle det finnas möjlighet att ta del av en STP fil eller liknande ? 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg bor i Norge og har bestilt kit av Darren. Det er stor forskjell mellom hva som blir lovet og kommunisert kontra hva som faktisk blir levert.

Jeg bestilte flat pack chassis i februar og fikk det tilsendt i slutten av april. Så der leverte han nesten som forventet. Resten av delene for å få rolling chassis er lovet gjennom lang tid. Jeg mangler nå 4 bærearmer og 2xhubs foran. Dette er lovet i lang tid uten at det kommer noe. 

Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å få dette levert av Darren fordi det er enklest med tanke på geometri osv.

Kommunikasjon er veldig vanskelig, det kan ta 2 måneder før han svarer og det må oftest en trussel om å kjøpe fra andre før han svarer. Alt han bekrefter han skal gjøre eller sende må man forberede seg på at ikke gjøres eller tar veldig lang tid. Så langt har jeg ikke tapt noe penger til han men er irriterende at jeg står og venter på deler som skulle vært her for 8 måneder siden.

Når det gjelder resten av delen har jeg innsett at det kommer til å ta for lang tid eller ikke levert til at jeg fortsetter samarbeidet med han.

I utgangspunktet bestilte jeg et Complete kit fra han med alt jeg trengte av chassis, hjuloppheng, styring, karosseri, ruter, osv. Det vil si Deluxe kit pluss en masse ekstra.

Jeg har nå bestilt karosseri fra Gox og forbereder meg på at det blir mye deler som må lages selv.

 

Når det er sagt så synes jeg chassiet er et fint byggesett. Godt merket med fine tegninger og passer veldig godt sammen. Så jeg er glad jeg gjorde dette siden jeg synes det er morsomt å bygge alt selv.

 

Hilsen Kristian

Hilsen Kristian

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Är du sugen på att dela med dig av ritningar när du ritat upp allt?

 

Har nämligen också haft funderingar på Flatpack men ändrat mig när man läst allt negativt..

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte riktigt, vill mest ha en grund att utgå ifrån då jag har lite andra planer vad det gäller fram och bakvagn än ”orginal” men hade väl tänkt att köpa kaross från SGT 

 

är inte så haj på att rita upp i cad så vore ju skönt med en bra grund att utgå ifrån när man börjar planera bygget 😊

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Roy

Jag har ett chassi från GT forte har lyckas att få alla delar + störtbåge och aluminiumplåtar att kläda chassiet med.

Jag har börjat med ihop häftning av chassiet, men blev sedan den motad från lokalen, så nu är allt packat i en container det blir inte någon fortsättning för mig det är svårt att hitta någon ny lokal.

Med vänlig hälsning

Åke Fridström

ake@a-fridstrom.se

IMG_1938.thumb.JPG.f453e718eeafada4fa5cf756e494f6db.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...