Jump to content

Anderssons Aventador


Anders Andersson

Recommended Posts

F97B8E3A-5A88-4D01-9212-812A517A9265.thumb.jpeg.aeece6586709c2bcd1803ef4cf290ca9.jpegHej på er alla!

Jag är ny här, tack för insläpp 🙂 och jag tänkte lägga upp min resa (som knappt har börjat) om mitt bilbygge. 
Jag har samlat på mig lite delar under ett par år nu, men nu kliar det i bygg fingrarna, så jag hoppas jag får vara med här på ett litet hörn i er fina gemenskap. Jag kan nog behöv en del glada tillrop och en hel hög med hjälp också. 

 

Jag hade alltså tänkt mig att bygga något som liknar en Lamborghini Aventador. Drivlina finnes, hjulupphängningar finnes, det mesta i karossväg finnes. Det som fattas är lite tid, men det hoppas jag kunna skapa framöver. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minuter sedan, sorin sade:

Borde vara förbudet att lägga upp bilder med oöppnade paket här på forumet 🙂 🙂 🙂  

Välkommen i gänget 🙂   

Tack Sorin!

 

Tänkte det skulle passa så här i juletider 🙂 

Jag lovar en mer avklädd bild nästa inlägg. 

Link to comment
Share on other sites

32 minuter sedan, Jocke4U sade:

Varmt välkommen och riktigt spännande paket 🙂

Tänk också på att bli betalande medlem i Locost Sweden - så finns det lite sköna rabatter att åtnjuta under bygget 😉
https://locostsweden.se/new_member.html

Tack Jocke!

Klart jag ska va med och betala, jag gör det redan i kväll 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag lovade ju att visa vad mitt lilla paket innehöll, fast det är Dan före Dan före Da......

En lite uppdatering om läget först. 
2013 så postade en snubbe på Mad Machanics forumet lite bilder på en plugg han höl på att bygga, det var den första fusk Aventador karossen jag sett, och den såg riktigt bra ut! Jag började PMa med honom och frågade om han kunde tänka sig att sälja en kaross till mig. Han kunde tänka sig att sälja ett par st för att finansiera sitt bygge! Nu visad det sig att han bodde i Ukraina (av alla ställen på jorden...) och jag tror inte han kunde speciellt mycket engelska, utan det va nog ryska > Google translate > engelska > skicka! Så man fick ju ha lite fantasi och ett positivt sinne för att tyda hans meddelande. 
Nå väll, han hade inte alla bitar färdiga så vi bestämde att han skulle skicka delarna i tre olika omgångar, och jag skulle betala i lika många. 
Första lådan dök upp med huv och framskärmar. Andra kom med bakskärmar och lite smått. Men sedan började det hända saker i Ukraina, det blev oroligheter i och runt huvudstaden, vilken tur att Sergey Bode i Simferopol nere på Krim, tänkte jag. Då annekterade Ryssland Krim och skar av dom från resten av världen... Turligt nog hade jag hunnit skicka dom sista pengarna innan dom stängde ner allt, för Sergey alltså! För jag fick aldrig se dom eller mina sista karossdelar. 
 

Lite bitter va jag allt, här står man med en front + bakskärmar och dörrsidor, saknar tak, motorlucka mm. 
Av en slump hittade jag en annan ”kompis” i Polen 😊 Han hade byggt sig en bamse stor CNC fräs för att fräsa frigolit! Dessutom höl han på att ta fram Aventadorens kupén men in glasfiber, inte självbärande kolfiber som originalet. Saken va ju klar! En sådan behöver jag. Och det är den som är så fint inslagen på bilden. 
 

Och så här ser den ut avklädd😇

766B5DCC-29BB-46A3-9781-ADBFF7962E4F.thumb.jpeg.c22382911400b2c8f8ecf43372c67580.jpeg182D69F5-3476-49D7-B5D5-CDFDC174A747.thumb.jpeg.58ca771c0fb669312459cd19be2f1977.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

53 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Vad har du för V12 motor som ska i denna? 😍

 

Från början var det tänkt att jag skulle stoppa in en BMW M70 V12a, har en stående i ett hörn i verkstaden. Men sedan fick jag tag på denna lådan till vettigt pris!

B7C11500-3C58-47FE-A2E0-73ECE6339D5B.thumb.jpeg.fafb5a15341576c16832c4c2e9df5acf.jpeg

En 6-växlad Porsche Boxter S låda 😍

Då,det inte finns någon som tillverkar färdiga adaptrar mellan BMW V12 och Porsche Boxter  lådan (vad jag vet) och att en del ”förståsigpåare” ansåg att M70 motorn va en riktig ”prutt-maskin” 🤣 så tog jag beslutet att ta den enkla vägen. Så det blev att minska med fyra cylindrar och välja en Chevrolet LS 1 maskin i stället. Jag vet! Det är inte riktigt ok att stoppa in en sådan maskin i en sådan här kaross, men ibland får man (jag i alla fall) tumma på sina principer och välja något som är enkelt och görbart. 
 

Och det är väll något som kommer att genomsyra detta bygget tänker jag, varför ska jag uppfinna hjulet om det redan är gjort? Visst blir nog lite dyrare men jag är tyvärr ingen superman som tillverkar alla bitarna från grunden 😇

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fy fan vad coolt! Hoppas verkligen du kommer igång ordentligt och genomför projektet!

Man kan verkligen kalla det pussel redan nu.

Vad gäller motorvalet så skit i om det är 12 eller 8 cylindrar. Man kan få 8 att låta fränt också. Planera bara grenrörsbygget 🙂

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack snälla för alla positiva ord, dom värmer och inspirerar mig verkligen😊

Ja det blir nog bra med LS1an, finns ju hyfsat mycket eftermarknads prylar att skruva på om det skulle behövas. Ang ljud så skulle det va fränt med ett par 180 graders headers till den. Vi får se när jag kommit så långt. Men denna burk kanske kan hjälpa till att få skönsång 

8830E3B1-ECCB-4D9B-82F4-531CA481F1E0.thumb.jpeg.4730551073c0c81fbd2efbec47561929.jpeg

En Aventador original dämpare 🙂

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, steel sade:

Vilket projekt !!!  Häftig dämpare, aldrig sett nått liknande.

 

Mvh Pär


Nej den dämparen är onekligen lite speciell. Den har t.o.m original inbyggda ”cut out” ventiler!  Snacka om att ljudet är halva grejen med en supersportbil🤣

7632A4B1-C4A1-41D5-B1D2-8904ABD77F83.thumb.jpeg.53582561e730365bcc2a1016bce11ab9.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

För att jag är nyfiken - Vill du vara vänlig och förklara uppbyggnaden av ramstrukturen, är det en självbärande ”cockpit ” med rörstruktur  bakom och framför eller vad !

 

 

Hej Göran!

Nej så fint är det inte, utan cockpiten är en hyfsad ”replika” av originalet (ingen avgjutning dock) men byggd i glasfiber. Så den måste kompletteras med en ram. Och frågan är om det ska bli en ramstruktur i cockpit och bultbara fram / bak eller en hel ramkonstruktion?

Link to comment
Share on other sites

Då va det det här med ram....

Jag har läst sfro boken både avigt och rätt😊 och jag blir inte riktigt klok på vilken stål kvalitet jag ska använda. 
Min tanke är att bygga med 40 x 40 i huvudramen, blir typ rörram i två höjder, lite som en super 7 ram men formad efter min kaross/ utrymme. 
Fråga. 
Jag har hittat 40 x 40 x 2 i S235

Är det ok med S235 i ramen? Eller måste jag använda S355? 
Är det ok med 2 mm tjocklek? 
När man tittar på era fina byggen så brukar det användas 25 x 25 och jag kan inte hitta den dimensionen som S355,  så det verkar ju som det ska räcka med S235. 
Är det någon som kan klargöra detta, hjälp! 😊 

Link to comment
Share on other sites

Har du varit i kontakt med dina lokala stålleverantörer och smidesfirmor?

Det kommer ju vara bra framåt att ha en kontakt du kan vända dig till för småbitar och kanske även lite skärande eller bearbetande.

S355 är 1,5 gånger starkare än S235 

235 N/mm2 är väldigt mjukt stål, mer eller mindre så mjukt det går att göra det och fortfarande kalla det för stål.

Det går säkert att bygga i det och ändå klara dig men varför starta där med grunden för ditt bygge.

Någon här kanske kan rekommendera en bra firma i Karlskoga trakten, jag tror att vi har flera medlemmar i ditt närområde.

/T

Link to comment
Share on other sites

Jo jag håller med, jag vill inte börja bygga in fel i konstruktionen. Först och främst tänkte jag på vikten. S355 i 40 x 40 finns som tunnast i 3mm, S235 finns i 2mm. Jag kan inte hitta S355 rör mindre än 30 x 30. Vad är då alla Super Seven (25 x 25) ramar byggda av?

Läste någonstans att S355 kvalité endast behövdes i bärarmar?

Så det hade varit trevligt att få lite rätsida på detta. Jag ska givetvis höra med sfro också, hade bara velat ha lite fakta innan. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att de allra flesta chassi till sjuor, hemtillverkade som fabrikstillverkade är gjorda i S235.

Gustaf ”Therealpinto” eller den person som du tänker anlita för byggbesiktning är bäst att svara på frågan.

Link to comment
Share on other sites

Bara o läsa boken, står tydligt om kraven för ramen och hur mycket töjning den ska tåla innan brott.

 

Dom flesta bygger ram i s235 med 10%.

Bärarmar minst 20%

Tanken är att man ska bygga styrka genom konstruktionen, ej genom materialet, detta för att undvika sprickbildning vid sprödare material.

 

Men som nämns ovan, ta kontakt med din SFRO man (eller BESIKTA) och säkerställ materialvalet.

2mm godstjocklek i ram och 3mm i bärarmar brukar rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att det är svårt att hitta 4-kant profiler under 40x40 i högre sträckgräns än 235, man får hitta någon firma som använder dem i sin produktion, men som lagervara  - nej.

Jag  är mycket säker på att i princip alla amatörbyggda bilar som använder 4-kant profiler använder 235 material.  Om man väljer att bygga ram av cylindriska rör är läget lite annorlunda - lättare att hitta rör i 355, 420 mfl.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, ram i S235 är helt OK, även om man gärna kan välja S355 (med ordentlig förlängning till brott) om man har möjlighet.

Jag tycker att man gärna kan använda (minst) 3 mm gods i huvudramen till en lite större bil (som det handlar om i detta fall). Det är enklare att svetsa ordentligt och med 3 mm gods funkar det också oftast bra att gänga direkt i ramen för enklare fästen och liknande. 

Det här blir ju ett rätt avancerat bygge. Mitt råd är att du sätter ihop en planerad specifikation (kontakta din närmsta besiktningsman så kan du få en mall, alternativt hör av dig till mig) på ramen så kan ni synka det innan du köper material.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, therealpinto sade:

Som sagt, ram i S235 är helt OK, även om man gärna kan välja S355 (med ordentlig förlängning till brott) om man har möjlighet.

Jag tycker att man gärna kan använda (minst) 3 mm gods i huvudramen till en lite större bil (som det handlar om i detta fall). Det är enklare att svetsa ordentligt och med 3 mm gods funkar det också oftast bra att gänga direkt i ramen för enklare fästen och liknande. 

Det här blir ju ett rätt avancerat bygge. Mitt råd är att du sätter ihop en planerad specifikation (kontakta din närmsta besiktningsman så kan du få en mall, alternativt hör av dig till mig) på ramen så kan ni synka det innan du köper material.

Gustaf

Hoppar in och kapar tråden  för en snabb fråga om hur SFRO ser på att använda Docol R8 eller Docol R10 i ramkonstruktioner .

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Hansol sade:

Hoppar in och kapar tråden  för en snabb fråga om hur SFRO ser på att använda Docol R8 eller Docol R10 i ramkonstruktioner .

Det är inte helt enkelt att svara på.

Kort sagt, Docol (R8) är ett "trimmat" stål som när det levereras har hög sträckgräns (och relativt liten förlängning till brott. ). Men så fort man svetsar i det är det stor risk att man pga värmepåverkan försämrar materialet så det mer motsvarar ett "vanligt" stålrör (men fortfarande med mindre förlängning). Det gör att man inte kan tillgodoräkna sig den höga sträckgränsen i konstruktionen, utan man måste dimensionera som om det var ett vanligt rör.

Såvitt jag vet, senast jag/vi kollade upp saken, så var det inte så enkelt att köpa Docol i de väggtjocklekar som vi vill se och därför brukar idén med att använda det materialet falla. Även om röret kan ha andra fördelar än just sträckgräns (det brukar ha bra toleranser, dvs vara rakt och runt) så är det sällan avgörande för den typen av byggen vi pratar om här, för gatbruk.

SFRO har samarbetat med SSAB som tagit fram detta stål i att göra dessa bedömningar. Det vi generellt sett kommer fram till är att vi avråder från att använda Docol i amatörbyggt fordon för gatbruk. Bygger man i det materialet utan att kolla med SFRO i förväg är det troligt att ramen (eller bärarmarna) inte godkänns.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...