Jump to content

Mera drivaxlar!


LarsA

Recommended Posts

Jag har ju sett diskusionerna här om vilka drivaxlar som passar var.

Jag är mest intresserad av drivaxlar som passar på en Sierra/Scorpio-diff med M8-bult i drivflänsarna.

Vilka längder har ni hittat, och från vilka bilar? Vi bygger en lite smalare bil och kanske kan vi hitta nåt som passar utan kortning?

Vet inte hur många som bygger med Ford-diffar nu, men tacksam om ni som vet vad som passar vill  komma med tips.

Jag kan sammanställa det ni berättar här i en lista så kanske fler har nytta av den i framtiden👍

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Morty sade:

Här finns en hel del olika längder på drivaxlar till Ford Sierra och Scorpio. Väldigt bra priser också, men jag har ingen egen erfarenhet av deras drivaxlar. Jag har kört med deras drivknutar ett par år utan problem. 
http://www.ebaystores.co.uk/jrcvjointsdriveshafts

Ok, då ska jag kolla där!

Vet du hur det är med "insticksdiffarna" är det samma dia och splines på drivaxlarna som de med drivfläns?

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, LarsA sade:

Jag är mest intresserad av drivaxlar som passar på en Sierra/Scorpio-diff med M8-bult i drivflänsarna.

Vilka längder har ni hittat, och från vilka bilar? Vi bygger en lite smalare bil och kanske kan vi hitta nåt som passar utan kortning?

När jag bytte till 7-1/2 diffen på min se7en så blev det att byta drivaxlar också då längderna inte stämde.

Hittade en fin pdf på www.cedex.se med mått på drivaxlar. I mitt fall så blev det Bmw 1602 och 518 som 

passade måttmässigt 😀

 

//Nisse

 

Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, super7 sade:

När jag bytte till 7-1/2 diffen på min se7en så blev det att byta drivaxlar också då längderna inte stämde.

Hittade en fin pdf på www.cedex.se med mått på drivaxlar. I mitt fall så blev det Bmw 1602 och 518 som 

passade måttmässigt 😀

 

//Nisse

 

Ok, tack! Vad bra att jag fick veta det. Jag har har hört båda diffarna har samma mått utvändigt!

Hade båda dina diffar drivflänsar, eller instick?

Link to comment
Share on other sites

Det skiljer lite i bredd mellan 7" och 7,5" men oftast går det att använda samma drivaxlar. Det beror förstås på hur "tajt" det är byggt från början. I standard Sierra bakvagnsbalk och bärarmar går det bra att ha samma drivaxellängd (jag har kört så...). Sitter det en annan typ av diffbroms i kan stubbaxlarna skilja så man måste alltid mäta och kolla.

Med de "små" 100 mm knutarna är man inte låst till enbart Ford drivaxlar, vill man pussla finns ju samma typ av knut med andra splines på andra bilar också. Leta runt i katalogerna som anger sådant (Cedex kanske finns kvar, annars kan man kolla på GKN Motorsports katalog också). Ett tips kan vara att titta på vilka eftermarknadsdrivaxlar som finns till VW typ 1 också.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, therealpinto sade:

Det skiljer lite i bredd mellan 7" och 7,5" men oftast går det att använda samma drivaxlar. Det beror förstås på hur "tajt" det är byggt från början. I standard Sierra bakvagnsbalk och bärarmar går det bra att ha samma drivaxellängd (jag har kört så...). Sitter det en annan typ av diffbroms i kan stubbaxlarna skilja så man måste alltid mäta och kolla.

Med de "små" 100 mm knutarna är man inte låst till enbart Ford drivaxlar, vill man pussla finns ju samma typ av knut med andra splines på andra bilar också. Leta runt i katalogerna som anger sådant (Cedex kanske finns kvar, annars kan man kolla på GKN Motorsports katalog också). Ett tips kan vara att titta på vilka eftermarknadsdrivaxlar som finns till VW typ 1 också.

Gustaf

Ok, tack! Jag ska leta igenom katalogerna och se vad vi hittar!👍

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, therealpinto sade:

Det skiljer lite i bredd mellan 7" och 7,5" men oftast går det att använda samma drivaxlar. Det beror förstås på hur "tajt" det är byggt från början. I standard Sierra bakvagnsbalk och bärarmar går det bra att ha samma drivaxellängd (jag har kört så...). Sitter det en annan typ av diffbroms i kan stubbaxlarna skilja så man måste alltid mäta och kolla.

 

Blev en hel del pyssel att få detta att passa....🛠️ då det är stora knutarna på diffen och små knutarna ute vid hjulen.

 

 

Zf-diff samt liten diff.JPG

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Marcus Hedström sade:

Hej

Axlarna i hjulnavet går enkelt att byta till varianten för 108mm knutarna. På så sätt blir det samma splines i båda ändar av drivaxeln 🙂

//M 

👍🙂

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, super7 sade:

Blev en hel del pyssel att få detta att passa....🛠️ då det är stora knutarna på diffen och små knutarna ute vid hjulen.

 

 

Zf-diff samt liten diff.JPG

En sådan drivfläns/stubbaxel som sitter på högersidan av 7,5” diffen har jag aldrig sett tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Diffen som sitter där är en Zf-diff👍 och den har tävlings historia. Har suttit på en Sierra Rs500 som kördes

i Rallycross Em på 90 talet 🙂 

Och anledningen till den längre stubbaxeln på höger sidan är att då gick det att köra med samma drivaxel på

bägge sidorna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som ett alternativ..

Byggde drivaxlar mellan Honda S2000 diff och Ford bak nav.

Adapter från Hondas Tripod till 108mm CV. Knutar från J&R (se Morty’s länk).

Specialbeställda drivaxlar från en herre i Tierp.

Prosseduren tog ca 4-5 månader men prislappen blev som för ett par lite kraftigare std axlar.

D8F7DE1E-7D4C-441C-9C15-4F6E90AF6EB9.jpeg

3E6D8069-7E5F-496D-A18A-708BF8F10897.jpeg

CF60B54B-E66F-4DF2-A838-36D149303F19.jpeg

D61B7860-0399-4B92-AA3F-F21BD12F6BD1.jpeg

Edited by Marcus Hedström
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...