Jump to content

Locost Formel Style idé


Göran Nilsson

Recommended Posts

Efter att ha byggt och kört en 2-sits bil funderar jag på hur det skulle va att köra en 1-sits bil, när det gäller bygga en 1-sits eller 2-sits ser jag ingen skillnad.  
Under denna hösten då sociala aktiviteter har varit begränsade och trist väder och inte så stora projekt på G i verkstaden har jag spenderat en del tid vid datorn.
Men jag vet inte om det kommer bli ett byggprojekt ännu, eventuellt nästa år.

’i vilket fall som helst så har jag ritat med dessa tankar i bakhuvudet

- Ram i 4-kantsprofiler som går att bygga på ett plant bord.  
- Hjulupphängningar, spindlar , A-armar  enligt Locost principen.   
- Kåpor, paneler, huv/luftintag, nos, vingar av glasfiber eller CF. Pluggar till gjutning av formar tillverkas av 3D-print eller CNC fräsning av extruderad cellplast.  
- Drivlina,  jag har ritat in Subaru motor och vxl eftersom jag har det lättillgängligt.   
- Effekt 15kw/100kg.   
- Grundtomvikt. 460-480kg.  
- Stycklistan innehåller idag 468 stycken detaljer.  
- Gissad kostnad 200k.   
- Byggtid 2000h

Vad tror Ni ?    Alla kommentarerna är välkomna 

 

 

F795B043-53A8-48B4-AB7A-83D9E1B9BFBE.jpeg

Edited by Göran Nilsson
Effekt/vikt
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, sorin sade:

Varför inte en högvarvig Mc motor och sekventiell låda .

"eventuellt nästa år."  🙂 🙂 Det är snart ju 🙂 🙂 

Jo, jag var inne på Mc motor av flera skäl precis som du nämner, vikten är ju också fördelaktig.  MC motor/vxl 90Kg.  Jmf.   Subaru motor/vxl 155kg. 
Men så tänkte jag lite till - om man efter några år bara ville köra på bana och önskar 1:1 vikt effekt så tror jag det är bättre med Bilmotor.

’Haha, jag tänkte inte på att nästa år är snart men hela nästa år är 12 månader 😉

Link to comment
Share on other sites

41 minuter sedan, Frena sade:

Så coolt! Gillar din idé.

Med din detaljnivå kommer detta bli super!

Finns nån i England som gjort liknande, https://furorecars.co.uk/

 

Tack för bekräftelsen.
Detaljnivå - en besökare kallade mej ”petig” jag tar det som en komplimang.

Tack för länken, den firman kände jag inte till skall granskas omgående  🤝

Link to comment
Share on other sites

Gillar dina idéer och design, stor eloge. En fundering bara.

Ska du inte klä sidorna på kroppen?

Lär bli turbulens som lätt kunde undvikas med täckta sidor.(kan potentiellt störa luftflödet som du troligen hellre styr till motor o bromsar) Och så kan du skippa krysstagen o bara köra enkel triangulering när du ändå får styrka i plåten du limmar o nitar.(spara vikt?)

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Gillar dina idéer och design, stor eloge. En fundering bara.

Ska du inte klä sidorna på kroppen?

Lär bli turbulens som lätt kunde undvikas med täckta sidor.(kan potentiellt störa luftflödet som du troligen hellre styr till motor o bromsar) Och så kan du skippa krysstagen o bara köra enkel triangulering när du ändå får styrka i plåten du limmar o nitar.(spara vikt?)

Tackar 👍🏻
 

Jodå sidorna skall bli täckta med någon form av yta i form av aluminium eller fibermaterial.

Jag behåller nog kryssningen i ramen, vikten i detta utförandet är 65kg.  Det tillkommer ett par kilo till då kryssning i motorrummet inte är klart, blir inte klart förren motorn sitter på plats.

Link to comment
Share on other sites

I ett sånt bygge skulle jag alla gånger välja MC motor eller möjligtvis en högvarvig bilmotor (Honda?) Väljer man motor med omsorg och inte packar in den allt för tight så kan man ju alltid komplettera med effekthöjande kringutrustning senare och luftintag för ev. intercooler har du ju gott om.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

I ett sånt bygge skulle jag alla gånger välja MC motor eller möjligtvis en högvarvig bilmotor (Honda?) Väljer man motor med omsorg och inte packar in den allt för tight så kan man ju alltid komplettera med effekthöjande kringutrustning senare och luftintag för ev. intercooler har du ju gott om.

Är det för vikten du skulle välja MC-morot eller annat skäl?  Jag är inte så förtjust i MC-morot, tänker lågt vridmoment, transmission inte dimensionerad för 450kg bil, jag inbillar mej att MC-motor kräver mer underhåll än bilmotor.

Är det någon särskild Hondamotor du skulle rekommendera?

Link to comment
Share on other sites

25 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Är det för vikten du skulle välja MC-morot eller annat skäl?  Jag är inte så förtjust i MC-morot, tänker lågt vridmoment, transmission inte dimensionerad för 450kg bil, jag inbillar mej att MC-motor kräver mer underhåll än bilmotor.

Är det någon särskild Hondamotor du skulle rekommendera?

Instämmer inte med Mats Karlsson.

Personligen skulle jag gått på en liten varvvillig bilmotor (läs mazda rx7/8)

Link to comment
Share on other sites

Om du inte har läst det kolla Micke Fredriksson tråd  https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4971&postdays=0&postorder=asc&start=0 . 

Sen om du ska bygga med Mc eller bil motor det är bara upp till dig vad du är ute efter men jag håller med @Mats Karlsson  🙂 . Honda CBR1000RR 2008 skulle jag satsa på i så fall .

Link to comment
Share on other sites

Till ett bygge som detta hade jag valt mc-motor alla dagar i veckan. De håller väldigt bra i sjuor som väger 100-150kg mer. Dessutom kommer det väl knappast bli en bruksbil? Yamaha R1 och Suzuki Hayabusamotorerna är populära och vad jag sett väldigt driftsäkra i sjuor.

Att komma åkande i denna med en lågvarvig fyrcylindrig boxer förstör lite av charmen med bilen i mina öron.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag tänker MC motor pga vikt, storlek, sekventiell låda som gör att du inte behöver plats för växelspak utan kan köra med paddlar. Största minuset är avsaknad av backväxel som måste lösas på annat sätt. Servicemässigt är det väl som vilken bilmotor som helst och våra bilar får ju mycket bättre service än genomsnittsbilen.

Hondas K serie heter den väl? varvar väl rätt enkelt till 8000 och längre med lite bättre innanmäte. Finns lite olika spec på motorn men jag kan inte alla versioner. Sitter dock i bilar från Accord till Civic typ R

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28093&postdays=0&postorder=asc&start=63

https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_K_engine

Edited by Mats Karlsson
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, sorin sade:

Om du inte har läst det kolla Micke Fredriksson tråd  https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4971&postdays=0&postorder=asc&start=0 . 

Sen om du ska bygga med Mc eller bil motor det är bara upp till dig vad du är ute efter men jag håller med @Mats Karlsson  🙂 . Honda CBR1000RR 2008 skulle jag satsa på i så fall .

Nu har jag sträckläst Mickes byggtråd, mycket annorlunda  koncept 😮.

’initialt var min plan att använda MC-motor du @sorinhade en sådan  fin differential i ditt projekt men när jag kolla upp tillverkaren så hade han stängt ner sin verksamhet då då släppte jag MC-motorsporten. 

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Tomas sade:

Helt klart intressant projekt! Har funderat i ungefär samma banor dock tänker jag mig karossmässigt åt BAC Mono hållet. Har ritat på ett chassi för mc drivlina

6F6D870B-BC4E-4D53-9197-3BCC918918EA.jpeg

BAC är verkligen fräck bilar men finns de som byggsats, det verkar inte så.

Hur mycket väger den ramen som du har ritat ?

Min ram i nuvarande utförande väger 65kg, dock fattas en del trianguleringen i motorrummet som jag inte kan göra förrän motorn sitter i ramen -

 

 

Edited by Göran Nilsson
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Nu har jag sträckläst Mickes byggtråd, mycket annorlunda  koncept 😮.

’initialt var min plan att använda MC-motor du @sorinhade en sådan  fin differential i ditt projekt men när jag kolla upp tillverkaren så hade han stängt ner sin verksamhet då då släppte jag MC-motorsporten. 

Jag har min gamla diff kvar  samlar damm i garaget 🙂 🙂 . Har en startmotor och en krans som är tänkta att montera på utgående axel på mc motor med .Så det finns andra möjligheter också . När corona hysterin lägger sig och värmen är på väg tillbaka är du välkommen på garageträff .

Här är det också en bra tråd https://www.locostusa.com/forums/viewtopic.php?f=10&t=19392 . Tyvärr en del bra bilder är borta nu . 

20161103_161007.jpg

20161103_162143.jpg

20161103_173330.jpg

Edited by sorin
Link to comment
Share on other sites

En sak jag har funderat en del kring är hur våra ramar får styvhet.

Vi bygger ju i fyrkantsrör som inte är de bästa i vridning. Sen bygger vi ett rektangulärt nätverk och fyller på med diagonaler.

Men även om vi bygger en låda med diagonaler i alla utvändiga kryss är fortfarande lastvägen komplicerad och det sker en kraftmultiplicering i fackverket. Det är först när vi adderar inre diagonaler i kuben som den börjar bli bra på att bära last.

Detta kommer till sin spets runt sittbrunnen där man kan raljera och beskriva den som en öppen glasslåda.

Det känns som om vi börjar från fel håll... minsta 3D geometrin som är statiskt bestämd är en tetraeder, borde vi inte utgå från tetraedrar och inte fyrkantiga lådor när vi försöker få något vridstyvt då?

Vart vill jag med den här utläggningen; ponera att du lägger till ett tredje rör längsmed varje sida så du spänner upp ett triangulärt (blir 6-kantigt för hela ramen i genomskärning) tvärsnitt från fötterna på föraren bak till infästningen för bakvagnsupphängningen.

Med smart applicerade diagonaler skulle du snabbt börja stapla tetraedrar dvs du börjar få en balk på varje sida som styvhetsmässigt beter sig som det stora tvärsnittet. Min hypotes är att du får en ram som blir en magnitud vridstyvare för samma vikt.  
Vet inte vad SFRO säger men det borde då också att gå ner i rördimmension, typ 15x15x2. 
Dessutom får du in sidokrockskydd IOM att sidan får lite volym.

På en sjua är det svårt att få det snyggt men jag tror att lite sluttande överdel kring sittbrunnen som bräddar utåt kan passa stuket på en single seater med mycket modern aero.

Har själv vridit och vänt mycket på den typ av koncept för ett framtida bygge, antingen en beachbugggy eller en 3 hjulning med 40-tals futuristiskt hotrod stuk. Har dock inte hunnit bygga några skalmodeller för att prova min hypotes.

Gällande motor, bygg med det som gör dig inspirerad. Om du dessutom redan kan en massa om Subaru så är det en del kom kanske inte behöver vara lika svårt.

/T

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

BAC är verkligen fräck bilar men finns de som byggsats, det verkar inte så.

Hur mycket väger den ramen som du har ritat ?

Min ram i nuvarande utförande väger 65kg, dock fattas en del trianguleringen i motorrummet som jag inte kan göra förrän motorn sitter i ramen -

Håller på att lära mig rita i cad så jag har faktiskt ingen aning än var jag ser vad det väger i teorin...än.. 🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

Många har bra argument för att använda MC-motor i denna typen av bil men jag blir osäker på vad jag ska välja - MCmotor eller Bilmotor. 

I veckan som gick har jag byggt ihop en ”ram” av ribbor mått enligt ritning. Det är mycket värdefullt att kunna få en uppfattning av storlek, plats för dittan å dattan, å siktlinje över fronten.

Det blev en revision på ritningarna på några ställen.

 

 

BF4AEB46-B153-409A-919B-437447A61740.jpeg

17F39D72-8458-4030-86F7-2CD1CDE3E487.jpeg

0CA129E7-C6C0-41F8-96CC-5BBDD5648C13.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jag granskade stycklistan till ramen och ser att det är många varianter av rör, totalt 8st. Det är värt att titta på och kanske få bort 2-3  varianter.

15x15x1.   22 meter. 
20x20x1,5.  7,2 meter. 
20x20x2.   0,7 meter. 
25x25x1,5.   1,1 meter. 
30x30x1,5.  10,8 meter. 
30x30x2.  8,6 meter. 
35x35x2.  0,7 meter. 
40x40x2.  5,0 meter. 
 

Nu tar jag fritt för idag, det kanske blir en glögg med starkt nu, God Jul 🎄

 

FB59CB0D-7E0B-49EA-BEAD-BD04D81536CC.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag summerade vikten idag.  Vikterna tagna från CADen och så hade jag en hel del grejor som jag vägt tidigare.

Som alltid så blir vikten högre än vad jag gissade initialt, 460-480kg, nu hamnade jag på 534kg i denna summering. Det blir en del att jobba på för att reducera vikten. 
 

Jag är väldigt förvånad att hjulen väger så mycket, vad skall man ha för fälgar och däck med låg vikt ?

 

 

 

7824DFFC-6CE2-4580-9254-FBB67A1A60E3.jpeg

Vikt Monoposto.pdf

Link to comment
Share on other sites

24 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Vad är det för fälgstorlek? OZ Supperleggera brukar vara bland det lättaste som går att hitta för "normala" pengar.

Okej, ska kolla dem 👍

De jag kör med idag och har vägt är ”Team Dynamic 6” och 7” bredd, diameter 17”.

Det kanske blir lättare med Stålfälgar ? 😉

Edited by Göran Nilsson
Stålfälgar
Link to comment
Share on other sites

Jag har 7x17 OZ Superleggera i garaget till mitt bygge så jag gick ner och vägde, en fälg med däck 205/50/17 vägde 16,5 kg så dina Team Dynamics är inte speciellt tunga. Vill du komma ner i vikt så är det nog mindre fälgstorlek och däck du får titta på. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...