Jump to content

Vinkel på stötdämpare bak, De Dion eller stel axel.


LarsA

Recommended Posts

Hej!

SFRO skriver i sin bok att de ofta ser byggen med fel vinklar på fjädrarna, men anger inte vilka vinklar de godkänner. (Jag hittar i alla xall inte den uppgiften i boken) Hur har ni gjort, och vad har SFRO haft för synunkter på det?

Det är i första hand bakstötdämparna jag undrar över.🤔

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att sätta exakta gradangivelser, det beror ju på en hel del andra saker också.

Jag brukar försöka ha som tumregel att man normalt sett vill ha en vinkel som gör att dämparen aldrig "går över centrum" dvs att den lutar åt samma håll genom fjädringsrörelsen. Oftast blir det en vinkel på kanske mellan 10 och 20 grader. Närmar man sig 30-40 grader kan det börja vara tveksamt rent allmänt.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, therealpinto sade:

Det är svårt att sätta exakta gradangivelser, det beror ju på en hel del andra saker också.

Jag brukar försöka ha som tumregel att man normalt sett vill ha en vinkel som gör att dämparen aldrig "går över centrum" dvs att den lutar åt samma håll genom fjädringsrörelsen. Oftast blir det en vinkel på kanske mellan 10 och 20 grader. Närmar man sig 30-40 grader kan det börja vara tveksamt rent allmänt.

Gustaf

Jag ser nu att jag nog uttryckte mig lite otydligt.  Det gäller alltså dämpare bak på en seven med De Dion eller kanske en "live axle".

Jag vill ha minsta möjliga vinkel på dämparna. Finns det något krav på att de måste ha en viss minsta vinkel mot bilens mitt, och/eller i längsled?

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag såg det men även med DeDion eller en stel axel så varierar exakt vinkel, det beror ju till exempel på fjädringsvägen.

Generellt sett brukar jag vilja att toppen är vinklad lite inåt sett bakifrån. Lagom mycket så att man med max infjädring respektive utfjädring fortfarande inte har dämparen riktigt lodrätt. Sett från sidan, normalt sett med toppen vinklad lite framåt enligt samma princip.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, therealpinto sade:

Jo, jag såg det men även med DeDion eller en stel axel så varierar exakt vinkel, det beror ju till exempel på fjädringsvägen.

Generellt sett brukar jag vilja att toppen är vinklad lite inåt sett bakifrån. Lagom mycket så att man med max infjädring respektive utfjädring fortfarande inte har dämparen riktigt lodrätt. Sett från sidan, normalt sett med toppen vinklad lite framåt enligt samma princip.

 

 

Edited by LarsA
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...