Jump to content

Dämparfästen


dmc12Hank

Recommended Posts

Skriver min fråga här också då jag tror flera läser detta än i min byggtråd.

 

Håller på att bygga dämparfästen bak och då slog det mig att jag kanske tänker fel. Vill ha input så jag inte gör en tankevurpa. Om ni kollar på bild ett och två så har jag satt det övre dämparfästet parallellt med undre dämparfästet som är lite snedställt. Jag är ju van att dämparna sitter vinkelrätt från hjulet som dom gör fram. Se bild tre. Dämparna bak tänker jag mig bussning i den undre och uniball i den övre. Funkar det övre fästet eller ska det vara vridet 90 grader mot det nedre? Gör jag rätt?

 

fe04c169673b197d568f4ffdcd008460.jpg

 

 

8b99904394367a025aa5f6f7b7f7f86b.jpg

 

7311ae99909d12047c82d3535e447347.jpg

Link to comment
Share on other sites

Varför inte uniball i båda ändar? Det är helt överlägset bussningar i funktion. Om du får in sidokrafter i dämparen kommer den vilja låsa sig likt en gammal byrålåda. Den enda nackdelen jag kan se är att uniball’s är mer känsliga för smuts och korrosion, men det ska väl inte bli en bruksbil som går i snö/slask och gyttja. Protech’s uniballs är billiga ifall du skulle behöva byta. Jag har inte behövt byta något hittills efter ca 10 säsonger. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är en stålstång som är ipressad i aluminiumspindeln. Stången är gängad på insidan för en bult som spänner fast dämparen. Jag tror inte det går att svarva ner den men jag tror jag kan flytta upp dämparfästet ovanför genom att svetsa och borra i kraftigt plattjärn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...