Jump to content

Då var man här !


pierre

Recommended Posts

Har nu investerat i ett påbörjat bygge med zetec 2.0 som medföljande drivlina , då man är saabfrälst och fordhatare  blir det ett dilemma. Fick med diverse bärarmar bromsok gjutformar så det får bli ett projekt . Skrev några rader och ska nu se på de fina byggen som finns i trådarna för att skaffa inspiration eller så blir det ångest vem vet.  // Pierre

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja men då är det lätt. Ut med motorn och skaffa en ny donator 😛

 

Men innan du gör detta behöver vi bilder!

Och välkommen!  (Jag var ute senast idag. Lite kallt... Och det var inte mycket till fäste... Men lika skoj för det. Folk glor på en)

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Få fick man tag i en ford focus 2003 1,6 l så det får bli fords drivlina och senare uppgradera till 2,0 med turbo. Fördelen nu är att man kan nyttja styrbox och delar av elsystemet kanske även lite andra elkomponenter

 

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, pierre sade:

Få fick man tag i en ford focus 2003 1,6 l så det får bli fords drivlina och senare uppgradera till 2,0 med turbo. Fördelen nu är att man kan nyttja styrbox och delar av elsystemet kanske även lite andra elkomponenter

 

Fördel nu ja, men när du skall uppgradera sedan får du byta igen.

Mitt tips är att satsa på det du vill ha redan från starten, blir dyrare i längden att uppgradera.....

 

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, pierre sade:

Få fick man tag i en ford focus 2003 1,6 l så det får bli fords drivlina och senare uppgradera till 2,0 med turbo. Fördelen nu är att man kan nyttja styrbox och delar av elsystemet kanske även lite andra elkomponenter

 

1.6 Zetec har inte så mycket gemensamt med 1.8 och 2.0 Zetec förutom namnet. Insug och avgas sitter inte på samma sida 1.8 och 2.0 är samma

men inte 1.6   //Nisse

Link to comment
Share on other sites

 Blir nog bekymmer då jag tippar 1,6 motorn inte passar på sierralådan jag har. Funderar starkt på saab i alla fall då jag såg min motor är en silvertopp 2.0 .  Det kommer bli mycket funderande :S

 

Edited by pierre
Link to comment
Share on other sites

Se till att sätta i den duhar tänkt ha framåt. Kräver ganska mycket extrajobb att byta senare. Det är många genom åren som bara "tänkt" börja med en motor men oftast inser att det är bättre att köra med rätta motorn direkt. 

Och vill du nu ha en Saab b204e eller liknande så börja med det. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, pierre sade:

Blir nog i så fall en 205 med l styrbox 150 hp då jag har så jag kan programmera trionic 7  gillar den bättre än 204 . har en 204 skuren i en 900 så den går att bygga efter

 

Kolla in min byggtråd så får du kanske lite inspiration, numer är det 230hk+ och det räcker o blir över på 730kg bil och med ett

gött vrid ,kan ligga i 40kmh på femman och bara gasa iväg.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag ingen SAAB-expert, men skulle jag byggt idag hade jag kört på det direkt. Mycket "bang for the buck". Att börja trimma zetec och få Ford växellåda att hålla kostar mkt....

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen!

Bara för att argumentera för andra sidan.

Om det är en Zetec SE också kallad Sigma motor så är det ett väldigt lätt och litet kraftpaket.

https://www.i-m-a.de/pdf/Ford/gasoline_gaseous_engines/ZSG_Range_Leaflet_4_2003.pdf

En vikt startklar på strax över 80 kg startklar är inte att förakta. Borde spara mer än 100 kg mot en Saab turbo installation

Svänghjulskåpa så det passa hittar du här: https://www.rwdmotorsport.com/product/zetec-se-to-ford-gearbox-bellhousing/

Och tittar du trimning av Sigma motorn hittar du att 180 hk är ganska körbart för relativt rimliga pengar. Läs tex den här: http://premierpowerengines.com/sigma-fixed-cam-upgrades/

Är det en avskakad ultralätt bil med smidda 13” fälgar att smiska runt bana med som lockar så är 1.6an en inte helt dum motor.

Vill du ha en glassätarbil eller åka fort på lite större vägar är Saaben helrätt och svårslagen.

Men båda sorterna kan göra båda sakerna.

Slutligen, om den silvertop du har i nu, om all installation är klar så har du sparat ganska många timmar och kronor på att låta den sitta kvar där.

Enligt mig är det viktigaste kring alla val kring ditt bygge är att du ska bli inspirerad och sugen av dom. Du ska ha en mångårig relation med bilen och för att det ska hålla behövs känslor och inte bara resonemang. 

/T

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Jörgen sade:

Kolla in min byggtråd så får du kanske lite inspiration, numer är det 230hk+ och det räcker o blir över på 730kg bil och med ett

gött vrid ,kan ligga i 40kmh på femman och bara gasa iväg.

Har hittat en motor till saab 9000 2,0t 150 hp så det lutar åt det hållet då jag annars gillar trionic 7  men får väl bygga om min canbusadapter så den kan läsa t5 boxar, spekar nu med bakvagnen och blir inte klok på vilka nav som nyttjats men det ser ut som ford scorpio då sierra inte har samma typ av drivaxlar som ska i. Kul med lite tidsfördriv mörka vinterkvällar 😛

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, tpau sade:

Hej och välkommen!

Bara för att argumentera för andra sidan.

Om det är en Zetec SE också kallad Sigma motor så är det ett väldigt lätt och litet kraftpaket.

https://www.i-m-a.de/pdf/Ford/gasoline_gaseous_engines/ZSG_Range_Leaflet_4_2003.pdf

En vikt startklar på strax över 80 kg startklar är inte att förakta. Borde spara mer än 100 kg mot en Saab turbo installation

Svänghjulskåpa så det passa hittar du här: https://www.rwdmotorsport.com/product/zetec-se-to-ford-gearbox-bellhousing/

Och tittar du trimning av Sigma motorn hittar du att 180 hk är ganska körbart för relativt rimliga pengar. Läs tex den här: http://premierpowerengines.com/sigma-fixed-cam-upgrades/

Är det en avskakad ultralätt bil med smidda 13” fälgar att smiska runt bana med som lockar så är 1.6an en inte helt dum motor.

Vill du ha en glassätarbil eller åka fort på lite större vägar är Saaben helrätt och svårslagen.

Men båda sorterna kan göra båda sakerna.

Slutligen, om den silvertop du har i nu, om all installation är klar så har du sparat ganska många timmar och kronor på att låta den sitta kvar där.

Enligt mig är det viktigaste kring alla val kring ditt bygge är att du ska bli inspirerad och sugen av dom. Du ska ha en mångårig relation med bilen och för att det ska hålla behövs känslor och inte bara resonemang. 

/T

Motorn står vid sidan och har aldrig varit monterad därav jag troligtvis kör med saab, de har lagt krut på att börja bygga sump för rakställning  där ett block är som jigg samt byggt ett grenrör för turbo och även påbörjat ett insug i aluminium med en topp som jigg och vattenpump även medföljde en sierra växellåda så de prylarna får man väl avyttra istället . Hade motorn suttit i ramen hade jag givetvis inte byggt om men är man saab frälst så är det "ingen Ford på våran gård" som gäller

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du gör dig själv en stor tjänst om du går på Trionic 5 istället för Trionic 7. Betydligt enklare att anpassa efter våra behov med t.ex. startspärr. Plus att du slipper den svarta tänkassetten och luftmassemätaren.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Enda fördelarna jag kan komma på med T7 är biopower kompatibel (  automagiskt  ) och möjlighetenatt ställa pedal karaktär = snyggare tomgång och linjäritet  ,  annars är allt annat bara jobbigt ,   massa mera diagnos ,  luftmase mätare  som kräver lite regler på hur du drar rören,  svårare att mappa luftmasse baserat istället för tryck (  i allafall som ny börjare)   ,   spjället är e-gas men oxå mekaniskt (  brukar krångla på äldre bilar) .  

Sedan är nog största problemet att du måste ha i princip en fungerande CAN bus i bilen från 9-5  om du inte kommer över en special SW där man fixat detta .  

Jag hade valt T5  med moddad  ECU  för T7 magnet ventil  (  5 min lödning )   för det är enkelt och ger samma effekt ( eller mer)  

 

Är  det inte samma verktyg till T7 och T5 ?    jag kör Lawicell på båda men borde va same same oavsett adapter 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, LUPUS sade:

Enda fördelarna jag kan komma på med T7 är biopower kompatibel (  automagiskt  ) och möjlighetenatt ställa pedal karaktär = snyggare tomgång och linjäritet  ,  annars är allt annat bara jobbigt ,   massa mera diagnos ,  luftmase mätare  som kräver lite regler på hur du drar rören,  svårare att mappa luftmasse baserat istället för tryck (  i allafall som ny börjare)   ,   spjället är e-gas men oxå mekaniskt (  brukar krångla på äldre bilar) .  

Sedan är nog största problemet att du måste ha i princip en fungerande CAN bus i bilen från 9-5  om du inte kommer över en special SW där man fixat detta .  

Jag hade valt T5  med moddad  ECU  för T7 magnet ventil  (  5 min lödning )   för det är enkelt och ger samma effekt ( eller mer)  

 

Är  det inte samma verktyg till T7 och T5 ?    jag kör Lawicell på båda men borde va same same oavsett adapter 

Det blir en 2,o från en saab 9000 på 150 hp och jo det är samma verktyg för trionic 5 som 7 bara olika portar till styrenheten har jag för mig och jag har samma adapter som dig. då jag har en 900 från 96 så kommer jag nyttja den elen jag behöver , jag har även för mig att t5 inte hade problem med vevhusvent vilket gör att en sådan motor bör vara ett säkrare köp

 

Link to comment
Share on other sites

SW :  Som sagt det GÅR  med T7  men är inte värt det på någotvis.

HW :   B204 under del bättre  än en B205 ,  Pre ECO =  starkare kolvar framför allt (  tunga som as men starka) .  Själva vevhus t5/ 900 hade mycket enklare lag krav = mycket mera lätt ventilerat . 

 

Blir nog kul det här, inte lättast inte, inte roligaste avgas ljudet , men du får en del vrid och effekt nästan gratis.

Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, LUPUS sade:

SW :  Som sagt det GÅR  med T7  men är inte värt det på någotvis.

HW :   B204 under del bättre  än en B205 ,  Pre ECO =  starkare kolvar framför allt (  tunga som as men starka) .  Själva vevhus t5/ 900 hade mycket enklare lag krav = mycket mera lätt ventilerat . 

 

Blir nog kul det här, inte lättast inte, inte roligaste avgas ljudet , men du får en del vrid och effekt nästan gratis.

blir kanon, blir att bygga klart bakänden först vilken är byggd för scorpios diff sedan ska jag plasta upp alla karossdelar så jag ser hur jag ska sätta motorn, min huvplugg ser ut som huven på en ac cobra dvs lite förhöjd och inte som de vanliga huvarna så plats finnes för mycket

 

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Fabrizzio sade:

vilka gjutformar har du?  hyra ut kanske då det  verkar inte gå att köpa i sverige idag

Jag ska se då jag gjutit klart, rormarna jag har är skärmar fram bak , bakstycke , fron, huv och sidor varav sidorna har som gälar /luftintag på sig och huven är förhöjd med en kant fram som jag antar ska nyttjas som luftintag

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-30 at 16:55, pierre sade:

Har hittat en motor till saab 9000 2,0t 150 hp så det lutar åt det hållet då jag annars gillar trionic 7  men får väl bygga om min canbusadapter så den kan läsa t5 boxar, spekar nu med bakvagnen och blir inte klok på vilka nav som nyttjats men det ser ut som ford scorpio då sierra inte har samma typ av drivaxlar som ska i. Kul med lite tidsfördriv mörka vinterkvällar 😛

Sen ska du ta oljetråget ifrån NG900 vilket är det bästa å modda , den är mkt rakare sidor i och betydligt bättre än 9000 tråget-

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Jörgen sade:

Sen ska du ta oljetråget ifrån NG900 vilket är det bästa å modda , den är mkt rakare sidor i och betydligt bättre än 9000 tråget-

Tur man har en ng 900 med skuren vev ståendes 🙂

Link to comment
Share on other sites

Fick  en zetec 1.6 som sitter i en fiesta 1998 komplett med allt så frågan är om man inte ska börja där och lägga 2,0 på hyllan . Att uppgradera senare borde inte vara så stora problem . 90 pållar bör flytta bilen rätt bra då jag mest är ute efter snabba kurviga vägar .  Tar gärna mot förslag samt om någon annan har nyttjad en 1,6 helt original.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag håller just på att uppgradera från Zetec 1.6 till 2.0, båda med original styrsystem. 1.6 passade bra till T9-lådan som var i, verkar även passa bra till 2.0.

Tips är att hålla isär elen till motorn och allt annat då vi fick börja med att ta isär en befintlig kabelstam där allt var ihopväxt. Onödigt om du ändå vill uppdatera senare. 

90 hk duger egentligen bra till min glassätar-Pegasus, men 130 hk blir nog ytterligare roligare 😃

Just nu har jag hela Zetec rangen: 1.6 i original, 1.8 med vässade kammar från Kent och då 2.0 i bilen. 1.6 har i 7an gått strax under 1000 mil på 25 år, innan det påstås det att det var ca 1300 mil på mätaren om jag minns rätt. Ville du ha en (eller två 😃) bra motorer i reserv, så säg till. De och ett par lådor 1.8/2.0 delar står i Gbg utan klar framtid. Finns ett eftermarknads-styrsystem där med, minns inte namnet just nu.   

Link to comment
Share on other sites

bra att veta, har ju en 2,0 som står med turbogrenrör , vattenpump med raka skovlar , påbörjad sump och insug för turbo i alu som inte är färdigsvetsat . Men visst en 1. 8 är nog inte fel

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2020-12-15 at 19:29, pierre sade:

De har jag bestämt mig för att köra med zetec motor och scorpio låda samt diff, frågan är nu vilket eftermarknadssprut som fungerar och är lätt att labba med !  // Pierre

 

Kan bara rekommendera maxxecu, fin programvara å väljer du modellerna med blåtand behövs inga mätare då en surfplatta löser allt det!
Jag själv har En Zetec blacktop  2.0 med maxxecu sport, Fajs itb och exktraktor rör. Tror de kan bli bra, motorerna är små och lätta. (Man får bara glömma att de är från Ford 🙂 )

 

mvh Emil

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...