Jump to content

Växelspakmekanik


Göran Nilsson

Recommended Posts

Jag har idag två stycken vajrar från växelspaken till växellådan, ca 1,8m långa. Det fungerar bra men jag funderar på hur det skulle kännas att ha ett system med vrid och push-pull stång istället. 
Har någon av Er erfarenhet av ett sådant system som jag beskriver, fungerar det bra, är det lätt/trögt att växla, är det underhållsfritt ?

Här har jag skissat

 

DA5D0CD2-E738-4F26-8D73-F379F831F344.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Lotus seven har mittmotor så det blir samma som på din den fram till -72 hade dom drivlina från en renault 16 med växellådan längst bak, det finns också den lösningen med en folkvagnslåda i vissa kitcars med mittmotor och folkalåda  du vänder motorn framåt och sen lägger du lådan upp och ner så blir åkriktningen rätt igen.

Link to comment
Share on other sites

Sen tror jag att om du delar upp växelstaget i olika delar med knutar emellan så behöver sista delen ha dubbla styrningar så att den rör sig med en  helt linjär och en roterande rörelse. fast å andra sidan det finns ju en anledning att alla moderna lösningar är med vajer

Link to comment
Share on other sites

Tror det bästa är att bygga en prototyp av lite skrotbitar och känna sig fram. Man lär sig alltid något🙂

En variant jag gillar är att överföra vridrörelsen med en länkstång. Min andra bil har samma konfiguration, d.v.s. axeln sticker ut rakt bakåt på lådan och stången går hela vägen från spaken med en led på mitten.  Det på bilden är egentligen prototypen för att senare göra snyggare och med bättre lagringar men det fungerade ändå dugligt. Skruven i mitten på undre länken skulle behöva bytas mot t.ex. en bronsbussning. Får man det helt glappfritt och allt går lätt blir känslan i spaken uber-skön.

 

1128916573_Vxelmek.thumb.jpg.1f02cd240e62679834b3a36d0c95ff3a.jpg

Det finns några bilder i nuvarande byggtråd på GT40:ian där en lösning syns på ungefär samma tema.

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Sen tror jag att om du delar upp växelstaget i olika delar med knutar emellan så behöver sista delen ha dubbla styrningar så att den rör sig med en  helt linjär och en roterande rörelse. fast å andra sidan det finns ju en anledning att alla moderna lösningar är med vajer

Jag har sett några foton på just det området på växellådan där växelföraren kommer ut ur lådan och det verkar som at stången från växelspaken har varit stumt monterad till axlen ur lådan. Väldigt enkel koppling men svårt att förstå hur den fungerar.  Jag har försökt simulera det hela i ett CAD-program men har inte lyckats att få till constraints.

’Din idé skulle skulle nog fungera som du beskriver men det blir väldigt många delar, knutkors mm.

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Arto sade:

Tror det bästa är att bygga en prototyp av lite skrotbitar och känna sig fram. Man lär sig alltid något🙂

En variant jag gillar är att överföra vridrörelsen med en länkstång. Min andra bil har samma konfiguration, d.v.s. axeln sticker ut rakt bakåt på lådan och stången går hela vägen från spaken med en led på mitten.  Det på bilden är egentligen prototypen för att senare göra snyggare och med bättre lagringar men det fungerade ändå dugligt. Skruven i mitten på undre länken skulle behöva bytas mot t.ex. en bronsbussning. Får man det helt glappfritt och allt går lätt blir känslan i spaken uber-skön.

 

1128916573_Vxelmek.thumb.jpg.1f02cd240e62679834b3a36d0c95ff3a.jpg

Det finns några bilder i nuvarande byggtråd på GT40:ian där en lösning syns på ungefär samma tema.

Uber-skön känsla i spaken är precis vad jag söker med så få delar som möjligt.

Mekaniken i din bild är enkel att förstå, det är en bra kandidat i mitt sökande. 
’Jag skall kolla i GT40 byggtråden och skall försöka hitta lite mer detaljer i hur de löste det hela på Formel VEE.

Link to comment
Share on other sites

Klurigt länkage och klurig tankenöt!

08C7C5AF-D07A-456B-A4C5-A2350490DBEE.thumb.jpeg.2a8cdedf6f277bcd4cc19a4f9baf009a.jpeg
kan böjen ha något med saken att göra? Rotationen från spaken följer  kanske den röda axeln och det bildas en hävarm som lyfter eller sänker enligt blå pil.

Men för att det ska funka borde det vara en glidskarv vid den gröna pilen... 

Att välja gaffel kanske är att dra pinnen ut och in vilket skulle kunna göras genom att hela alter knuffad fram och tillbaka men hur det går ihop med den gröna glidskarven har jag svårt att få huvudet runt...

/T


PS

Jag tror att vajerlänkage är vanliga för att det blir monteringsvänligt, alla toleranser kan sättas i lösvikt och blir oberoende av bil mot motor och vart exakt den monteras. Sparar helt enkelt en massa tid på line och minskar behovet av snäva toleranser över ganska långa toleranskedjor. Det tillsammans med att det ger fler frihetsgrader vid packeteringen är nog stora pluss.

Edited by tpau
Autocorrect
Link to comment
Share on other sites

Snurrade lite mer.

Det borde funka utan glidskarv, blir en aningen rörelse fram och tillbaka när men roterar axeln men rätt dimensionerat borde det gå att arbeta runt.

Och såklart byter man gaffel genom rotation och flyttar synkarna fram och tillbaka genom att dra ut och in på pinnen.

Känns som att man behöver labba en hel del med hur stor böj det ska bara på pinnen.

/T

Link to comment
Share on other sites

Ni skulle se växellänkaget på min 914 som måste gå runt den mittmonterade motorn för att komma fram till lådan som sitter längst bak. 

Detta är ändå den senare modellen kallas "sideshift" som ska vara mycket bättre än den gamla "tailshift" varianten. 

Knuten med nr 26 sitter bakom bakre brandväggen och  27 staget går vid sidan om motorn/under cylinder1-2 och bak till växelföraren.

 

shift_linkage_side_big.jpg

Link to comment
Share on other sites

39 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Ni skulle se växellänkaget på min 914 som måste gå runt den mittmonterade motorn för att komma fram till lådan som sitter längst bak. 

Detta är ändå den senare modellen kallas "sideshift" som ska vara mycket bättre än den gamla "tailshift" varianten. 

Knuten med nr 26 sitter bakom bakre brandväggen och  27 staget går vid sidan om motorn/under cylinder1-2 och bak till växelföraren.

 

shift_linkage_side_big.jpg

 

Ser välbekant ut, Alfa Romeo körde ju så på alla 116 serie bilar. (i lite olika variation pga. diffar på lådor)
Funkar kanon så länge plastbussningarna är tighta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den filmen var bra👍 

Han nämnde att knutarna var dyra. Att bygga med styraxelknutar går finfint. Dom håller för evigt, är helt glappfria och har väldigt ofta samma dimensioner på olika bilmodeller, det går m.a.o. att kombinera prylar nästan lite hur som.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...