Jump to content

Land Rover 88 med TGB 20 axlar


steel

Recommended Posts

Tanken med "backspärr" är ju just att man inte ska kunna lägga i backen av misstag.

De elbilar som jag kört har normalt sett haft någon form av stöd i controllern för detta, annars skulle jag även godta en form av "mekanisk backspärr" som på en bil med vanlig växellåda, dvs att det krävs någon form av tvåhandsgrepp för att lägga i backen. Då gör man det inte av misstag i fart.

När det gäller EMC är det ju bra om man kan hänvisa till ett godkännande men jag har också accepterat det när komponenterna kommer från en känd, serietillverkad produkt som har någon form av godkännande.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar Gustaf. Då låter det som om frågan om backen går att lösa. Får rota lite i vad som går att hitta angående min Kelly Controller, den finns som sagts tidigare på svenska marknaden. Den borde då ha nån from av godkännande.

 

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, bygger om handbromsen. Hittade en från Lada i gömmorna. Mer autentisk och dessutom en lättare lösning. 20201225_175430.thumb.jpg.ba5727e69b9c1a9773546d878933d250.jpg

20201225_191225.thumb.jpg.06934e1208ef46d48c877e4a43c8abd9.jpg

Mvh Pär 

Törs väl knappt nämna att det samlas delar....20201225_174335.thumb.jpg.416dcedfd9204ae29d6e3466cbf0e135.jpg

Edited by steel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, steel sade:

Hej, bygger om handbromsen. Hittade en från Lada i gömmorna. Mer autentisk och dessutom en lättare lösning. 20201225_175430.thumb.jpg.ba5727e69b9c1a9773546d878933d250.jpg

20201225_191225.thumb.jpg.06934e1208ef46d48c877e4a43c8abd9.jpg

Mvh Pär 

Törs väl knappt nämna att det samlas delar....20201225_174335.thumb.jpg.416dcedfd9204ae29d6e3466cbf0e135.jpg

Haha, vad skall det nu bli? Killgissar på “reversed trike”

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, 

@Offroad Tack ! Nej, sitter en Lada Niva fördelningslåda hög/låg och 2/4 hjulsdrift. Dessutom vaccumdiffar fram och bak på portalaxlarna. Så mycket fyrkrafs det går 😃

@LUPUS Tack, jaa satt och kollade lite på riktiga Rockcrawlers igår på tuben, vilka ljud !!! Vrålande turbo och kompressormatade bigblock !!!

Nää, serie DC motor på 8,8kW 😞 Det duger.....åt mig.

 

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Snyggt. Bra att du funderar på elkonvertera. Mitt nästa fordon är något typ av el nämligen och sitter ju och funderar på att få det reggat med. Det gör att man måste lägga lite mer seriös tid på det 😄

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju portal axlar med på min bucket list . 

Går det att hitta sånna nuförtiden utan att betala i guld ? Eller har du någon granne med en lada full av dem ( läs dig själv) 

Link to comment
Share on other sites

Tack, @daromer ! Ja, det blir en del mer arbete när det ska besiktas, men det uppväger nog med råge värdet på arbetet och fordonet i slutänden. 

😀 @LUPUSPortaler är mumma för offroad ! Har ju en uppsättning till på en annan kandidat.... Tänk,  inte många år sedan det gick att få tag på dem bakom varje gärdsgård. Tyvärr har jag ingen mer Landrover, du får lägga in en bevakning på blocket. Brukar dyka upp nån då och då. 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej, har nu rotat lite angående den Kelly Controller som används i Landrovern. Den nuvarande som sitter i är för gammal och har gått ur produktion, finns inga Certifikat. 

Har däremot fått Certifikat på de controllers som använts i övriga byggen Kelly Controller KLS-8080I/IPS sin/cos med ME1115 och ME1402 motorer. De funkar inte med DC motorn. ME1115/1402 ger inte samma vridmoment vid start från noll som klumpen till DC motor gör.  Har testat detta i Rockcrawlern, fick växla ner rejält innan det blev bra. De motorerna funkar bäst vid lätta byggen, mc typ. 

Har hittat en bra motor Hyper9, 88kW och 235 NM, den finns att köpa som paket med controller och relän etc med följande certifikat :

Controller EMC:  EN12895 (Industrial Trucks – Electromagnetic Compatibility)

Controller Safety Certification:  EN1175-1 (Safety of Industrial Trucks – Electrical Requirements)

Men lite dyrt. Det är en AC motor ( SRIMP ) med sin/cos sensorer. Har dock en KLS- 8080I/IPS över som kanske funkar med nämnda motor. Ska ställa frågan till Kelly. Fortsättning följer.

Finns även Kelly Controllers som ersätter gamla DC controllern, vilket troligen är det billigaste alternativet, men då " sabbar " jag Fox Relliantens drivpaket som redan är en besiktad Elbil med dessa grejer, vilket är en stor fördel. ( Delar samlas på hög även där, med det är en senare historia.)

 

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

@bexanderJag använder den från Fox:en i Landrovern, (motor och controller), det är den som jag inte har Cert på. Fanns nog inga krav på Certifieringar på den tiden.

Annars hade det varit en bra ide.  

Är denna som eventuellt är aktuell https://kellycontroller.com/shop/kdz-e/     72V, 800A med regen och vattentät.  Ska kolla om de har Certifikat på denna.

Blir snurrig av det här, ska nog ta ett projekt åt gången......

 

Mvh Pär

 

Link to comment
Share on other sites

Nu är det ju inte formella krav på formella EMC-certifikat i amatörbyggt fordon.

Det är bra, det rekommenderas starkt men använder man produktionsprylar från en hyfsat känd tillverkare så är det sällan EMC är ett problem (då hade de inte kunnat sälja grejerna). Det är värre om man snickrar helt själv eller köper grejerna på Wish eller Alibaba.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, steel sade:

@bexanderJag använder den från Fox:en i Landrovern, (motor och controller), det är den som jag inte har Cert på. Fanns nog inga krav på Certifieringar på den tiden.

Annars hade det varit en bra ide.  

Är denna som eventuellt är aktuell https://kellycontroller.com/shop/kdz-e/     72V, 800A med regen och vattentät.  Ska kolla om de har Certifikat på denna.

Blir snurrig av det här, ska nog ta ett projekt åt gången......

 

Mvh Pär

 

Aha, jag missförstod.

Jag har en series DC motor liggandes, som jag nämnt tidigare, men för högre spänning (144V). Tänker om du ändå skall skaffa en ny controller. Den motorn kan bli väldigt billig om du är intresserad??

Link to comment
Share on other sites

DIYBms kan vi slänga ihop för 50s utan problem eller ta in något av de andra commerciella om inte annat 🙂

 

Jag har varit med och tryckt in en del kod i DIYBms och mer kommer. Det är dock med slavenheter så 50 slavmoduler tar en del plats helt klart. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...