Jump to content

EXD7 - Saab/Opel/Volvo


Recommended Posts

Kom på att jag inte gjort någon riktig "byggen på gång"-tråd om mitt bygge. (kör på samma rubriker som Lupus så det hela får lite struktur ;) )

Namn på bilen EXD7 (Extreme Driver 7)

Ram Locost till största delen, lite små förändringar och mycket uppstyvningar. Standard bredd men med en höjning på 25 mm.

Motor SAAB 9000 CSE, Tronic5 - 150 HK orginal till detta ska vi eventuellt skaffa en SMT6:a och programmera lite så vi har "lite närmare 300 hk" istället :twisted:

Växellåda Opel Omega V6 (Anländer ons 20/10) R28

Bussningar Blir förmodligen från GTS Tuning

Bakaxel Volvo 240 Automat -83

Framvagn Volvo 140 med 240 ventilerade bromsskivor. Slitsade också :thumbup:

Bromsar Volvo 240

Pedalställ Inte riktigt bestämmt ännu, men det lutar åt att modifiera ett Suzuki Swift ställ eller ett från Nissan Micra. Alternativt så bygger jag ett helt eget...

Stolar Jag har önskat mig ett par Cobra Roadster 7 i 18:års present :wub:

Dämpare GAZ, köpta direkt från Mr. Gazzard ;)

Lägesrapport Den mindre roliga delen, de flesta kanske redan vet att jag skadat armen och inte kan lyfta tunga saker. Men framförallt så kan jag inte använda armen alls till hävningsrörelser, alltså, ingen domkraft eller motorlyft med höger arm. Och inte kommer det bli bättre på flera månader säger läkarna. Men växellådan kommer nu på onsdag (20/10) så jag kommer inte kunna hålla mig borta... ska försöka bygga ihop en skena som håller grejerna i armen på plats så att man kan använda den lite mer...

Chassiet: Punktat, har inte helsvetsat då jag vill mäta in motor och växellåda först. Bakvagnen nästan klar och framvagnen ska jag försöka klara av i helgen om jag får tag på rätt material.

Motor: Putsad utifrån och lackad, skall plockas isär och gås igenom om tid finns (vilket det inte lär finnas, målet är fortfarande studenten 2005! :prop: )

Hemsida: www.exd.se har inte pallat att uppdatera den, eftersom jag ändå ska göra om desginen på den helt (och jag har inte riktigt bestämmt mig ännu, men det måste finnas minst en fet SAAB logga någonstans på den ;) ) Sedan måste jag greja en digitalkamera, då våran brukar tunera jorden runt allt för ofta (den åker med på mässor och sånt, för närvarande är den i Shanghai)....

Garage - Tveksamt, som det ser ut nu så kommer jag inte ha något garage/byggplats efter den 30:e November, ska dock försöka övertala grannen att min bil är så liten och fin att den kan trängas med deras hemmagym i deras garage, mot att jag ger dem gitarrlektioner :thumbup:

Nu får man bara hoppas att inga fler problem dyker upp så att man hinner klart någon gång!

Så här mycket har jag lagt ut hittils

Delar

  • Motor - 8500
  • Växellåda - 3500
  • Donator - 0
  • Spindlar - 400
  • Dämpare - 1800
  • Järn - 600
  • Instrument - 300
  • Lycktor - 600

15 700 kr

Förbrukningsvaror

  • Lack/rostlös - 200
  • Kapskivor - 100
  • Sågblad - 250
  • Svetstråd - 160

710 kr

Totalt: 16 410 kr

(Jag har säkert glömt något..)

Acke edit:gjorde din hemsidelänk klickbar.. :0)

Edited by Henrik Nilsson
Link to comment
Share on other sites

Bara lite info - den turbo som sitter på din motor är inte lämpad för att spräcka 300-gränsen och dessutom räcker inte spridarna till... 270 hk är ungefär max vad man kan klämma ur den hårdvaran du har nu men då är det inte riktigt läge att ligga och pressa några längre stunder med tanke på att avgastempen kommer att glida iväg över 1000 grader... Skall du skaffa andra spridare så är det Volvos gröna spridare som satt i den gamla V70 T5R som gäller (Boschnummer 280 155 968 om jag inte minns fel). Kolla annonser på STCS eller TPC så duker de upp med jämna mellanrum...

SMT6 är en piggy-back som lurar Trionic att tro att värdena systemet får från motorns givare är annorlunda än vad de verkligen är och på det viset ändrar bränslemängd och laddtryck... enligt mig är detta verkligen att byta ner sig! Din motor har ett av de mest avancerade styrsystemen för en turbomotor som finns på marknanden (de enda som är mer avancerade är Saabs nyare styrsystem Trionic 7 och 8). Det du gör är att försämra möjligheterna för Trionic att göra det jobb systemet är designat för att göra och risken är en sönderspikad motor... När nu möjligheten finns för att ändra reglerparametrarna i boxen och därför ge Trionic andra parametrar att jobba med utan att ens löda i boxen så varför inte utnyttja den? Jämför kostnaden för din piggy-back med ett utprovat program från någon av de trimleverantörer som har många års erfarenhet av att trimma Saabar så skulle jag tro att det inte skiljer så mycket...

Edited by Friberg
Link to comment
Share on other sites

Acke Tackar, klickbar länk är alltid bra ;)

Friberg Du kan nog ha rätt ang. SMT6:an, det är ju helt klart bättre om man chippar org. boxen, men jag vet inte om de kommer ner i prisklasser som man kan få SMT6/5 begagnade, (1000-2000 kr). Fördelen med SMT är ju sedan att du kan flytta det emellan olika bilar, kommer nog köpa en SMT i alla fall och pröva, kanske inte på min seven, men på en kommande bruksbil istället. 270 hk är "lite närmare 300 hk" ;) Nä, första satsningen blir nog att få ihop det till studenten, 150 hk räcker nog gott och väl till en början :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Låter som ett intressant bygge :thumbup:

Inte för att jag känner till saabs turbomotorer särskillt väl, men om jag hade varit du så hade jag låttit motorn vara original tills bilen var klar. Sedan kan du köra ett tag, tills lyckoruset har lagt sig och pengarna har börjat rulla in igen. En säsong kanske. Sedan kan du trimma, och få ännu ett lyckorus när du blir klar :D Då känner du även bilen och vet hur den beter sig. Jag skulle tro att det är rätt svårt att hantera en sjua med 300hk, och särskillt med en turbomotor. Rätt som det är så kommer man upp i laddtryck, vår oväntat däckspinn och ligger i diket innan man fattar vad som har hänt. Men kul är det nog!

Men hur som hellst, ett intressant bygge som det blir kul att följa!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jahapp, idag önskade man verkligen att man hade körkort, man ville så gärna låna pappas bil och åka och hämta ett paket som kommit från England, (Darren George) med noskon och fjädrar etc. Men inte kunde man det, uppkörningen är ju inte förän den 29:e.. Så man fick ta och knalla ut i slaskstormen och hämta paketet.. och tro det eller ej, allt fanns i paketet, trots två gigantiska hål som kunde släppt igenom alla fjädrar på en gång.

Idag är det också en annan sak som blir officiellt, bilen har blivit gottlänning... Mamma och hennes man har idag köpt "Prästgården i När" en liten artikel (Mamma och min plastfarsa Anders nämns sist i artikeln)..

Eftersom "företaget" flyttar så åker jag ut ur mina lokaler och följer till gotland. Men det finns faktist lite fördelar också, som tex. programerbar fräs, garage etc. Plus att det är närmare från När till Gotland Ring än från Stockholm ;)

Det blir till att jobba hårt i sommar istället, men ute på vägen blir det nog inte förän 2006 :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Kul!

Jag och ett par andra 7 ägare ska planera en aktivitet på Gotlan med ett eller flera besök på Gotland Ring,

Man kanske kan komma förbi och spana in bygget då.

Körde själv första säsongen med en sur volvo b230 orginalmotor, tyckte det gick som fan de första milen, sen är det som alltid mycket vill ha mer,

igår var jag och la handpenning på en ny motor från Timos Motor i Haninge.

/Daffe

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Nu har det börjat klia i fingrarna igen. Armen är fortfarande dålig men har väll lärt mig att leva med det.

Mycket har hänt sedan sist, får se om jag börjar med den till hösten igen :)

Link to comment
Share on other sites

Ska bli intressant att EX Driver på riktigt en dag, kör hårt!

Tycker det är jäkligt ambitiöst av dig att bokföra precis alla kostnader. Jag har "bara" en lista på alla delar jag köpt (och sålt) hittils, och det är ganska kul. Bygget är som en aktieportfölj: det är något som inte finns som man stoppar pengar i... och skulle man sälja skulle man inte få ut hälften av vad man gav. Så skit i och pensionsspara och köp delar istället! ;)

Link to comment
Share on other sites

Välkommen tillbaka! :thumbsup:

Med dina konstruktionskunskaper så blir det väl ett eget chassi? Fortfarande B204 eller blir det B207 istället?

Lutar nog åt B207, har två B207 liggandes hemma, och noll B204 :hypocrite:

Chassit har jag inte riktigt bestämt mig, samtidigt som "less is more" så är man lite sugen på att konstruera något eget. :)

gka: Jo det var trevligt då med Sevenbygget och kostnaderna... När man byggde denna http://www.garaget.org/Unknown så var det inte lika kul när man hittade pappret med alla kostnader för bygget :banghead: ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...