Jump to content

IC punkten


fotograf2

Recommended Posts

Hej

Har börjat att bygga på min bil igen efter andra projekt har kommit i mellan

Har problem med bumster det jag ser att mina bärarmat är ganska vågräta det innebär

att min IC punkt ligger typ 1000m bort minst, har den punkten liten, stor eller ingen alls inverkan på bumster?

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips är att simulera för att se hur dina värden påverkas och vad du behöver ändra på:

https://www.vsusp.com/

 

Jag trixade ,ycket men i slutet hade jag istort sett 0 i bumpster.  Se till att längden mellan lederna på styrsnäckan är korrekt så det hamnar som i ovan bild. Sedan spänner du ut hjulen så att styrväxeln flyger i luften. Där har du i regel en bra utgångspunkt. Sedan i mitt fall fick jag justera denna något uppåt och bakåt tror jag det var och helt plötsligt hade jag bokstavligen 0 bumpster genom det vanliga området. 

Testades med Laserpekare satt på bromsskivan och mättes på väggen framför 3 meter fram 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Hjulet rör sig ju alltid lite i en båge men det betyder ju inte att du har bumpster, det är ju att hjulet vrider sig under fjädringsrörelsen som är bumpster.  Själv funderar jag på om det går att kolla med en laserpekare vinkelrätt mot hjulets rullriktning, där ska ju rörelsen vara rakt upp och ner och följa en linje, om man har bumpster så borde laserpekaren vrida sig och göra en båge när man höjer och sänker. Nån som testat ?   

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat båda varianterna, och jag tycker båda fungerar men båda ger också "fel" beroende på spårviddsändringar och om caster ändras. Så man får ha lite koll på de sakerna och kompensera lite.

Ska man mäta bump steer exakt brukar det vara bättre med en så kallad bump steer gauge i form av indikatorklockor eller liknande som mäter mot nav, bromsskiva eller hjul.

Min erfarenhet är att varianten där man lyser rakt fram duger bra för att göra en snabb koll. Sedan är det alltid vid provkörning som man verkligen ser hur det fungerar.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Hjulet rör sig ju alltid lite i en båge men det betyder ju inte att du har bumpster, det är ju att hjulet vrider sig under fjädringsrörelsen som är bumpster.  Själv funderar jag på om det går att kolla med en laserpekare vinkelrätt mot hjulets rullriktning, där ska ju rörelsen vara rakt upp och ner och följa en linje, om man har bumpster så borde laserpekaren vrida sig och göra en båge när man höjer och sänker. Nån som testat ?   

När jag bytte styrväxel så passade jag på att kolla bumpsteer och den var inte bra 😒

Och jag gjorde som du tänker. Tejpade fast en stor kartong bit på garage dörren och skruvade fast en laserpekare på bromsskivan.

Skruvade lös stötdämparen och styrleden, ritade sedan på kartongen hur rörelsen är när man höjer och sänker bromsskivan

mellan max infjädrat och utfjädrat, skruva tillbaka styrleden och ändra lite på laserpekaren och sedan höja och sänka bromsskivan igen

och rita en ny rörelse på kartongen skillnaden mellan sträcken på kartongen blir ju bumpsteer.

 

Styrväxeln hamnade på ett nytt ställe

 

//Nisse

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Givet så får man tänka på spårviddsförändringen men det går att mäta också genom att ha en vinkel stående mot skivan som man samtidigt mäter förflyttning i sidled. Detta kompenserar man sedan på bilden framför bilen.

Ja det är en bonnamätning men för en första inställning så får man det bra nära och ser man till att kunna justera styrväxeln efteråt kan man lätta åka till någon med verktyg. 

Jag har en video på när jag gjorde detta. Ska se om jag kanske hinner ladda upp det ikväll så kan man se hur det såg ut när jag testade av detta. 

 

Edited by daromer
Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-20 at 15:34, daromer sade:

Ja det är en bonnamätning men för en första inställning så får man det bra nära och ser man till att kunna justera styrväxeln efteråt kan man lätta åka till någon med verktyg. 

Jag har en video på när jag gjorde detta. Ska se om jag kanske hinner ladda upp det ikväll så kan man se hur det såg ut när jag testade av detta. 

 

Är man bara noggrann så funkar detta sätt bra. Jag har förmånen att ha tillgång till en 4-hjulsinställning och det gjordes en

inställning där. Och det går lite mot toe in när det fjädras ihop i botten på fjädringen, har haft en del samtal med diverse olika rally,racing förare.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...