Jump to content

Hjälp med att tillverka enkla distanser.


Norlin

Recommended Posts

Har en fundering på en modifiering på min frus bil, tyvärr inge locost, men lite hobby aktigt.

Tanken är att karosshöja en bil som är rambygd för att få några extra mm i frigång till däcken.

Så det är tänkt att man lossar samtliga 10 fästpunkter, höjer karossen och petar in dessa distanser.

Material, tja allt som tål tryck och är formbeständigt, dessa distanser ska läggas på original som är nån for av gummi (misstänker jag, har bara internetforskat)

10 st distanser med en yttre Ø på 65mm, tjocklek 15mm 4 med 10mm cetrumhål & 6 med 16mm, gärna utformade enligt skissen, med en löstagbar låskil, men funkar troligen åxå med ett öppet spår i samma bredd som centrumhålet, mycket enklare att tillverka.

2VU1ydLNMeQtUE-uMm7hTzuVWgukEg5spgcbQhVEN2AETM9J3qR5K7XEM-77ludr6QZPB2qx70mKCtf2NmWaVFeRuRsJbreRS2GPADw=s412

Gärna i Trestadsområdet så vi slipper blanda in extern transport.

Hör av er via forumet om ni har tips eller idéer på hur jag kan få till detta.

 

Link to comment
Share on other sites

Behöver du verkligen sidoöppningen? Ta ur skruvarna på ena sidan av bilen, på motsatt sida bör du släppa dom lite. Höj upp med domkraft och lägg distansen och dit med (troligen ny längre skruv). Repetera.

Du får ha koll på alla ledningar mm som påverkas av karosshöjning styrning, tankrör, bromsrör/slangar. Distanser kan du tillverka med hålsåg i lämplig plast om hockypuckar blir för höga.

 

Med soliga hälsningar

A Kamperin

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Går nog att göra som du skriver, men nästintill internetkonsensus är att använda öppningen, troligen för att det spar tid då man slipper riva all inredning + att det verkar vara "ej löstagbara" skruv på några ställen.

15mm är vad originalskruvar klarar, 30mm är vad alla slangar, rör, kablar mm klarar utan modifiering. Allt enligt internet.

Skärbrädor var dom inte tjockare förut? Vill inte gärna köra med dubbla/trippla lager, men det fins ju bra lim...

Har faktiskt gjort spacer till bakfjädrar på en bil då jag "råkade" beställas sportfjädrar, eller om tidigare ägare råkat byta till icke sport runt om, hur som blev bilen lite rumptung.

Bra att jag fick en påminnelse där om det.

 

Edited by Norlin
felstav, mer fins säkert kvar
Link to comment
Share on other sites

Gör gärna det, just nu surfar jag på hockeypuckar och hur lätta de är att bearbeta, från Ø 76 x 25 mm till Ø 65 x 15 mm, och om det går att göra med "handverktyg"

(Band)såg borde gå för att fixa höjden, men diametern utan svarv? sen vet jag ju inte om är max med 65mm. Får fråga internt.

Link to comment
Share on other sites

Plast i all ära men det är inget direkt stabilt material över tid. Ska du använda det som distanser så skulle jag rekommendera att du kapar till stål hylsor med en 3-5 mm gods i som är ca en mm kortare än vad puckarna är tjocka och sätter in dessa i mitten av pucken och sen drar fast karossen. håller också men Anders Kamperin det blir många gånger bättre om du inte öppnar upp puckarna. Om du gör det riskerar du att få efterdra dina skruvar nån gång per månad och till slut inte ha puckar utan pannkakor. Det finns också så klart hårdare plaster som flyter mindre.  Backelit som Tpau tipsade om är en så där kan du kanske skippa stålhylsan men jag skulle definitivt inte såga upp ett spår i den. 

Edited by Kjelland28
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Internet är fullt av bilar med denna modifiering och även om man sällan bastonerar ut sina misslyckande så får man se till de som säger sig lyckats. Vad andra provat är en bra fingervisning. "Pucken" hamnar i en liten skål i karossen så rymmning benägenheten minskas.

Stål är givetvis förstahandsvalet och med låskil, inget jag själv kan tillverka. Så alternativa lösningar utreds. 

All eran erfarenhet och kunskap uppskattas och jag tar till mig den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...