Jump to content

Iwdal`s SGT40 Gulfstyle


Johan Iwdal

Recommended Posts

On 2021-12-10 at 13:27, swedishGT40 sade:

Du kan räkna på batterispänningsfall annars på 24volt
https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
Detta får du räkna på i samband med vilken effekt startmotorn har.
Behöver du hjälp så hör av dig.
Korta sträckor och den momentana lasten gör att du kan kliva ner lite i area mot det teoretiskt korrekta.

Perfekt! Tack

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Johan Iwdal sade:

Dags att bygga bränslesystemet i mellandagarna.

 

 

0298_001.jpg

Blir dåligt tryck i Fuel rail med den inkopplingen.  Regulatorn ska sitta på returen.🙂 Eller är allt inbyggt i trottelhuset?

Edited by Tomas m
V
Link to comment
Share on other sites

Hmmm

har inte beställt trattar och insug än.

har alltid kört regulator före insprut på tidigare projekt för att få jämnt tryck men jag kanske tänker fel.

vad är det som gör att jag skulle få för lågt tryck, utveckla gärna

Link to comment
Share on other sites

Sätter du regulatorn som sista utpost innan retur till catch tank så har du inställt stabilt tryck till fuelrailsen,
så som du har ritat så vet du inget om trycket efter regulatorn du vet bara att du bygger upp innan.

 

Edited by Hansol
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Johan Iwdal sade:

Hmmm

har inte beställt trattar och insug än.

har alltid kört regulator före insprut på tidigare projekt för att få jämnt tryck men jag kanske tänker fel.

vad är det som gör att jag skulle få för lågt tryck, utveckla gärna

Brukar var enligt bilden.

Sätter du regulatorn(15) innan så får spridarna(13) bara retur trycket som är lågt. Rail(14) vill du ha mellan pump och regulator.

Eller ska du bygga med förgasare?

010027075_1-35eca297b21584a74c6e15a4274a1d22.png

Edited by Tomas m
Justerat
Link to comment
Share on other sites

Tack för all information och hjälp 🙏🏻
Är lite i valet och kvalet om jag ska använda förgasare till besiktningen för att göra det enkelt för mig eller gå på insprut direkt.

kommer i vilket fall försöka sätta regulatorn så att man enkelt kan koppla om beroende på vad jag väljer.

Någon här som vet hur tätt man måste klamra bränslerör? Är det samma som bromsrör?

Link to comment
Share on other sites

Dags att börja med den del av bränslesystemet som ska byggas in i sparklådor mm och även i motorrummet t.o.m catchtanken.

Vill att det ska se lite oldschool ut och även lite slitet och åldrat. Det är nästan omöjligt att hitta aluminiumfärgade AN kopplingar så dagen får ägnas åt lite aveloxering…..

Har införskaffat svarta kopplingar som behandlas. Efter lite tvätt så försvinner den svarta färgen och man får ett matt lite slitet utseende

 

363A157E-F521-415A-8F31-52E5D0C532D3.thumb.jpeg.113608c43c3d7953431d3e27a5b7f430.jpeg

27864683-EAAC-4A20-8056-68753D1AD574.jpeg

Edited by Johan Iwdal
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2021-12-22 at 10:18, Johan Iwdal sade:

0298_001.jpg

 

Det känns som en "dubbelexponering" med ventiler på returen. som jag inte hänger med på. Antar att idén är att retur-soppan ska gå till samma tank som bränslet kommer från? Då behövs bara en enklare 3-vägsventil istället för  Pollak-ventilen. Dom andra två ventilerna behövs inte som jag ser det.  Pollak-ventilen är gjord för att sköta både fram och retur från två tankar. Och så finns möjligheten att koppla in och se nivån i tanken man kör på om man bara har en tankmätare på instrumentpanelen. Eller har du någon annan Pollak-modell?

1253599916_pollakTankselectorvalve.jpg.9c5e578384e5fb7ebc65947e5557939b.jpg

 

EDIT: Det går ju en avstängningsventil på varje sida som du ritat men då ha en T-anslutning istf. Pollak-ventilen.

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Annars kan du använda ejektorverkan från returbränslet.

Så slipper du extra pumpar och ventiler. Sätt en slang mellan tankarna så kan överflödet rinna tillbaka innan den första tanken är helt tom.

 

 

 

 

Screenshot_20211226-175108-930.png

Edited by Tomas m
Bytt bild.
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Johan Iwdal sade:

Dags att börja med den del av bränslesystemet som ska byggas in i sparklådor mm och även i motorrummet t.o.m catchtanken.

 

I stället för att som du ritat med dubbla bränslepumpar efter catchtanken, så finns det ju catchtankar med inbyggd bränslepump.

SPD Catchtank för interna bränslepumpar (speeding.nu)  

Edited by super7
Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Johan Iwdal sade:

Varför jag valt Pollaken är just som du skriver Arto att bara ha en tankmätare som visar aktuell tank.

Bara bra om jag slipper övriga ventiler.

Ok, då förstår jag. Tankmätare går ju även om man vill att lösa med ett relä som som tar samma signal som ventilen. 

Jag tycker att det här med dubbla tankar inte är sådär jätteenkelt och det har skapat en del huvudbry, för mig iaf. Lösningarna blir gärna olika, även förutsättningarna skiljer mellan bilar med egna/köpta tankar, insprutning eller förgasare byggares önskemål etc. Jag letade efter en separat tråd för dubbla bränsletankar men gick bet.  :wink:

Den varianten som@Tomas m tipsar om verkar f.ö. intressant.

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, super7 sade:

I stället för att som du ritat med dubbla bränslepumpar efter catchtanken, så finns det ju catchtankar med inbyggd bränslepump.

SPD Catchtank för interna bränslepumpar (speeding.nu)  

Valde externa pumpar för att få ”rätt” utseende i motorrummet

Link to comment
Share on other sites

46 minuter sedan, Arto sade:

Ok, då förstår jag. Tankmätare går ju även om man vill att lösa med ett relä som som tar samma signal som ventilen. 

Jag tycker att det här med dubbla tankar inte är sådär jätteenkelt och det har skapat en del huvudbry, för mig iaf. Lösningarna blir gärna olika, även förutsättningarna skiljer mellan bilar med egna/köpta tankar, insprutning eller förgasare byggares önskemål etc. Jag letade efter en separat tråd för dubbla bränsletankar men gick bet.  :wink:

Den varianten som@Tomas m tipsar om verkar f.ö. intressant.

En väg att gå är väl kanke att nyttja Ohm:en från tankgivarna och göra en krets som utvärderar och i sin tur styr en ventil som antingen styr bränsle åter til tank höger eller tank vänster.

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Tomas m sade:

Annars kan du använda ejektorverkan från returbränslet.

Så slipper du extra pumpar och ventiler. Sätt en slang mellan tankarna så kan överflödet rinna tillbaka innan den första tanken är helt tom.

 

 

 

 

Screenshot_20211226-175108-930.png

Original brukar det sitta dubbla nivågivare som sitter i serie, då mäts den totala nivån (A+B) oberoende vilken tank som är full eller tom.

Sen ser det lite farligt om man råkar köra pump 1 och returen till tank 2 enligt första skissen. Då finns det risk för fontän när tank 2 blir överfull. Så någon slang mellan tankarna bör nog finnas som kan leda över vid ev fel.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Blev lite gjort i garaget idag.

fäst ledningar ordentligt och fäst vibrationsdämpning mellan tankar och ram. Monterat undre plåtar och börjat montera pumpar och filter till bränslesystemet.

 

8D7B12D6-BE8A-4890-80EC-A76002885100.jpeg

157D90A8-A0D9-47F6-8CBA-EF3F4C3367AC.jpeg

C351A23D-8A77-4929-8C8C-0D21C8F84209.jpeg

10095FB0-7297-4D49-887C-1515DC9CAEAA.jpeg

Edited by Johan Iwdal
Link to comment
Share on other sites

On 2021-12-25 at 23:21, Tomas m sade:

Såhär.

Screenshot_20211225-232101-924.png

Har ni justerat bränslesystemet med regulatorn efter fuelrailsen.

Funderar nu på om det räcker med AN6 på matningen fram till catchtanken. Borde räcka med råge ändå och sedan fortsätta med AN8 till primärpumparna.

vill gärna höra era åsikter.

Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, Hansol sade:

Har du två lyftpumpar * AN-6  till Catchen så borde det ju räcka .
Utgår att du har lyftpumpar med helt okej kapacitet såklart.

använder dessa två pumpar innan catchtanken och två Bosch 044 pumpar efter
A1C22BE0-C9DF-486A-9F4A-984A20CB3936.thumb.png.16af577f2e8aa8cbe1840e85c7357c82.png

Link to comment
Share on other sites

De drar rätt mycket ström om inte annat, min 044 drog över 10 A om jag inte minns fel och räcker till mycket effekt.. Walbron drar väl ännu mer? Det borde ju egentligen räcka med två matarpumpar som klarar flödet till en catchtank med mindre ström och en 044 till 600 hk. 

Link to comment
Share on other sites

40 minuter sedan, Hansol sade:

Är inte dessa Walbro högtryckspumpar , fungerar dom som lyftpumpar till catchtank ? 

Enl. Mathias på Speeding så ska Walbro pumparna funka fint som förpumpar. Det kommer bara vara en pump i taget som fyller catchtanken beroende på vilken tank man valt.

Boschpumparna kommer kopplas så att det är en som matar och den andra används bara vid extremt pådrag.

Boschen drar 17A vid 5 bar

häHittade ingen uppgift på walbro

Edited by Johan Iwdal
Link to comment
Share on other sites

Då så blir säkert bra  , ser bara inte funktionen med att köra en högtryckspump som lyftpump ,
som Christer skriver ovanför du kommer ha pumpar som förbrukar rejält med amp .

DeatschWerks In-Tank lyft/för Pump 210 L/HR (bjprace.se)
är ju annars en pump som är ämnad för jobbet och två sådana drar minde amp än 1 Walbro .

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Hansol sade:

Då så blir säkert bra  , ser bara inte funktionen med att köra en högtryckspump som lyftpump ,
som Christer skriver ovanför du kommer ha pumpar som förbrukar rejält med amp .

DeatschWerks In-Tank lyft/för Pump 210 L/HR (bjprace.se)
är ju annars en pump som är ämnad för jobbet och två sådana drar minde amp än 1 Walbro .

Låter intressant. Klarar den att fylla tanken till 480-500hk

Link to comment
Share on other sites

23 minuter sedan, Johan Iwdal sade:

Enl. Mathias på Speeding så ska Walbro pumparna funka fint som förpumpar. Det kommer bara vara en pump i taget som fyller catchtanken beroende på vilken tank man valt.

Boschpumparna kommer kopplas så att det är en som matar och den andra används bara vid extremt pådrag.

Boschen drar 17A vid 5 bar

häHittade ingen uppgift på walbro

 

  • Walbro universal fuel pump GSL392 is one of the most popular fuel pumps made by Walbro. is an ideal upgrades for: GSL392 fuel pump is used in vehicles for racing or performance purposes where higher pressure fuel is necessary. Turbocharged, Supercharged.- with faulty inline fuel pumps, expensive or hard to replace in-tank fuel pumps. For example, at 80 PSI the standard 255 lph pump will flow around 132 liters (35 gallons) per hour. At that same 80 PSI the equivalent HP (high pressure) fuel pump will flow over 210 liters (50 gallons) per hour. Walbro GSL392 255LPH High Pressure Inline Fuel Pump are extremely popular upgrades to vehicles with engine and performance modifications, supporting up to 650 horse power. - Pressure: 255 (LPH) Liters Per Hour- AMP: 20 - OE-proven second generation. - Fits most EFI applications including turbo and supercharged. - Variety of pressures and flows available, including high pressure performance.- All metal shell including inlet and outlet. - 10mm x 1mm threaded inlet and outlet accept a variety of fittings. - The 400-939 kit include two standard universal fittings which can connect to any 5/16 inch hose.- Lightweight, compact design. - QS9000 certified. - Made in USA
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter alla bra synpunkter så har jag funderat ett varv till och justerat bränslesystemet något. Förpumparna är nu utbytta mot mindre micropumpar placerade internt i catchtanken. Regulatorn flyttad till efter fuelrailsen.

 

 

 

0339_001.jpg

Edited by Johan Iwdal
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2022-01-21 at 15:21, Hansol sade:

Ser bra ut men för att skydda dina högtryckspumpar borde man kanske satt 100 micron filter mellan
catch-tank och Bosch-pumparna och innan fuelrailsen 10 micron filter för att skydda spridare.

Bra tanke, får jobba in fler filter när det är dags att montera

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag tror jag skrev tidigare att min har gått till återvinning. Det finns ingen möjlighet att ha den där på min bil då den har ett oljetråg med sumpen fram. Så tyvärr, har inga bilder. 

Nu när jag tittar på ramen och hästskon i bilden: 😨 Oroar mig lite över avsaknaden av en balk som håller ihop sidorna i botten. Ska det sitta någonting där så småningom som gått mig förbi?

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Arto sade:

Jag tror jag skrev tidigare att min har gått till återvinning. Det finns ingen möjlighet att ha den där på min bil då den har ett oljetråg med sumpen fram. Så tyvärr, har inga bilder. 

Nu när jag tittar på ramen och hästskon i bilden: 😨 Oroar mig lite över avsaknaden av en balk som håller ihop sidorna i botten. Ska det sitta någonting där så småningom som gått mig förbi?

Har svårt att få tag på Mick nu när dom sålt företaget. Hoppades på att någon här använder staget och vet åt vilket håll det ska sitta.

gällande hästskon så kapade jag bort balken och byggt en separat ram som monteras när växellådan är på plats. Blev mycket enklare att hantera motor och låda på det sättet 

Edited by Johan Iwdal
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

När främre delen av spindels tak är lägre än dörrens blad så är det en indikation på att spindeln ska tryckas ihop för att skjuta upp på höjden.
Det lär sannolikt resultera i att du får slita av dörrarnas bakkant för att passa i dörrhålet, men är o räkna med tyvärr.
Det svettiga är o försöka lista ut när man justerat så långt det går, och det är dags att faktiskt kapa lite försiktigt för att kunna justera vidare.

Lycka till 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...