Jump to content

Iwdal`s SGT40 Gulfstyle


Johan Iwdal

Recommended Posts

1 minut sedan, Hansol sade:

 fyrdörrars ?

 

Haha, Det är min konstruktion och två handtag är på väg och hamnar på dörrarna som finns hos mig:smile:, Är du intresserad får jag två st. SGT-handtag över i närtid.

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Arto sade:

Haha, Det är min konstruktion och två handtag är på väg och hamnar på dörrarna som finns hos mig:smile:, Är du intresserad får jag två st. SGT-handtag över i närtid.

Tackar allra ödmjukas för erbjudande men jag tror @catskalle är den som är mer intresserad av ett par . :hypocrite:

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I mitt fall enklast möjliga:

En slang från luftfiltret till ena ventilkåpan, ytterligare  en slang som är försedd med PCV-ventil från andra ventilkåpan till vakuumuttaget. 

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det går framåt lite i taget. 

Har nu rullande chassi. Fortsätter med rattgeometri, pedaler och bältesinfästningar.

Motorn är redo och växellådan är är på lack och snart redo att monteras. Även karossen är på väg hem.

 

 

IMG_8469.JPG

IMG_8295.jpg

IMG_8305.JPG

02.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har inte koll på exakta måttet men min rekommendation är att göra hålen när du har dina instrument och kan mäta exakt. Min upplevelse är att man vill ha hålen ganska tighta utan glapp. Eftersom en del av instrumenten sitter lite vinklade kapade jag och bockade om en del av byglarna på baksidan en aning för att få till det, d.v.s. lite kinkigare med storleken än en vanlig plan panel kan jag känna.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att klassas som hjärndöd så behöver jag lite hjälp. Hur har ni som har Southern dragit handbromswirarna. Blir inte klok på hur dom ska sitta. Tycker staget är för kort. Saknar jag något.........

 

 

IMG_8683.JPG

IMG_8684.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det ska finnas ett fyrkantrör med påsvetsade plattor i ändarna och fästen där vajerhöljen passar. Den är tänkt att skruvas fast mellan nedre rambalkarna men jag hade fullt med oljetråg där:rolleyes:. Alltihop gick för min del till återvinning, byggde istället eget med längre balansstång och separata fästen för höljen på sidorna i motorrummet.

Det var lite dåligt med bilder på just handbromslösningen men efter en stunds letande kan jag bidra med balansstången. 

Hbroms.jpg.0a5277f0a527231864ef43d0a44b4525.jpg

Och vajerfästet på förarsidan.

H-broms2.jpg.ce7a5f61d12a2919d34e944764df67b5.jpg

 

Edited by Arto
dubbelbild
Link to comment
Share on other sites

Smutt lösning, den ska jag ha i åtanke när jag väl tar tag i att snygga vill vajerdragningen som kommer från Corvette i bakvagnen.
Lite snåla längder för att det ska bli snyggt som det är idag.

9 minuter sedan, Arto sade:

Det ska finnas ett fyrkantrör med påsvetsade plattor i ändarna och fästen där vajerhöljen passar. Den är tänkt att skruvas fast mellan nedre rambalkarna men jag hade fullt med oljetråg där:rolleyes:. Alltihop gick för min del till återvinning, byggde istället eget med längre balansstång och separata fästen för höljen på sidorna i motorrummet.

Det var lite dåligt med bilder på just handbromslösningen men efter en stunds letande kan jag bidra med balansstången. 

Hbroms.jpg.0a5277f0a527231864ef43d0a44b4525.jpg

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

För mig var det precis tvärt om. Handbromsprylarna hamnade i vägen för oljetråget:faga1:   

Det blir f.ö. tämligen trångt i dom där regionerna när motorn ligger så långt ner och fram. Kylrör, handbroms, växelreglage/vajrar, gasvajer, och som i mitt fall dessutom toppas med en av slangarna till AC´n.

Link to comment
Share on other sites

Det går två slangar till AC-kompressorn, den ena passerade bäst i trakterna där kylrören kommer ut.

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Johan Iwdal sade:

Nej det är H-växling, beställde den från GT-racing i England med lite modifiering.

Ok, så en färdig anpassad lösning till kitbygge istället för o krångla med speciallösningar som jag gör då?

Link to comment
Share on other sites

Ja precis 🙃

Dom har färdiga lösningar till GT40, Panthera och Cobra tror jag det var. Sedan är det alltid en viss anpassning beroende på växellåda, utformning av chassit mm.

Man får växelreglaget och anslutningarna till växelföraren först. Sedan mäter man hur långa kablarna skall vara så tillverkas dom efter det.

Nu har jag inte monterat min växelspak än så ska kanske inte marknadsföra något än.......

Hemsidan om någon vill veta mer: https://gtracingonline.co.uk/

Edited by Johan Iwdal
Link to comment
Share on other sites

Liten milstolpe för projektet.

Fick monterat motor och växellåda efter mycket om och men. Vid första provmontering så hamnade motorn för högt och för långt bak. Drivaxlarna hamnade teoretiskt i konflikt med tvärstag till motorhuven och drivaxelvinkeln blev för stor. Efter massa mätande så blev det tvunget att bygga om motorfästena. Sänkte fästena totalt 40mm och flyttade fram motorpaketet 15mm. Resultatet blev att undersida oljetråg nu ligger i liv med undersida chassi och drivaxlarna kommer gå fritt. Kommer säkert få andra problem längre fram men för stunden känns det bra och allt livar fint.

 

Även air jacksen är på plats.

 

 

IMG_8778.jpg

IMG_8774.jpg

IMG_8783.jpg

IMG_8805.jpg

IMG_8808.jpg

IMG_8771.jpg

Edited by Johan Iwdal
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

41 minuter sedan, Johan Iwdal sade:

Någon som kan tipsa om vart man kan köpa drivknutar av bra kvalitet, även damasker mm.

Personligen köpte jag GKNMS3N044 knutar från deamontweeks, men finns fler aktörer med liknande prissättning (värt o tänka på nu då dom går utanför EU)
Det är GKN Motorsportsdivisions grejer.
Finns andra alternativ *host Kina* för dom som vill snåla. (EMPI)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skulle behöva lite vägledning hur man bäst placerar Micks (southern gt) AC enhet under instrumentbrädan så den får plats. Har inte instrumentbrädan än så om någon har lite bilder och referensmått hade det varit toppen

Link to comment
Share on other sites

En stor milstolpe i projektet. Gjorde SFRO 1 byggbesiktning med godkänt resultat idag. Några småsaker som skall justeras som stansa VIN nummer och kryssa ramnummer. Känns skönt att inte behöva såga isär chassit iallafall 🙂

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lite dåligt med bilder på sistone, ska försöka lägga upp lite mer frekvent.

Aluplåtarna är anpassade och på eloxering. chassit är på pulverlack. I väntan på att allt skall komma tillbaka så tänkte jag börja skissa på bränslesystemet. Behöver lite hjälp här. Gärna input om era erfarenheter och tips.

Motorn är en 347, kommer köra med förgasare tills bilen är besiktigad och klar. Sedan blir det ett insprutningssystem av något slag oldschool med synliga trattar som jag sett flera av er andra använder.

- Fördelar/nackdelar med separat tankmätare eller en för båda tankarna?

- Typ och storlek av pumpar?

- Luftning?

- Strypning

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
7 timmar sedan, Johan Iwdal sade:

Tack Arto, det går sakta framåt 😁

Och jag som tycker det går med stormsteg :icon_thumbup:. Jag kan ha fel men GT40 är troligen det mest arbetskrävande bygget med "färdig" kaross man kan ge sig på. 

Kör på bara så blir vi fler med bilar ute i sommarsolen🙂

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Jocke4U sade:

Snyggt och snabbt jobbat 😉
Antar du har köpt merparten av plåtarna från Mick, eller?
Är dom eloxerade eller behandlade, dom ser matta ut?

Tack Jocke!

Köpte plåtarna bockade av Mick. helt ok passform, man får massera och anpassa dom lite. Fick göra några egna och byta ut tack vare airjacksen. Fick flytta fram tankarna och då passade inte hålen baktill för givarna längre. Gjorde även egna i fronten med inspektionsluckor.

Plåtarna är eloxerade, gick på Artos stuk där. Väldigt lätt att hålla rent och slitstarka.

Link to comment
Share on other sites

God måndag alla, lite uppdatering från helgen.

Alla bromsrör och airjacksledningar dragna och kompl. Alupaneler undertill med inspektionsluckor så det blir lättare att komma åt bultar mm.

 

BBBA9037-4395-40E2-AA2E-E4C5CCA7E037.jpeg

4BD43C34-32D4-425A-96BC-CB51B7DFB36A.jpeg

B45C894D-CDE2-41A3-A9DE-2C1FC1CD9F41.jpeg

 

D4219A44-CF06-4C17-A065-8C766EF443AE.jpeg

Edited by Johan Iwdal
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tackar 🙏🏻 

Nu känns det som det händer något iallafall. Har som mål att eloxera det sista innan julledigheten. Ska måla hjulhusen nästa vecka och börja montera tillbaka hjulupphängningen.

 

Har beställt delar till elsystemet så blir till att reda ut det på julledigheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du kan räkna på batterispänningsfall annars på 24volt
https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
Detta får du räkna på i samband med vilken effekt startmotorn har.
Behöver du hjälp så hör av dig.
Korta sträckor och den momentana lasten gör att du kan kliva ner lite i area mot det teoretiskt korrekta.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...