Jump to content

Iwdal`s SGT40 Gulfstyle


Johan Iwdal

Recommended Posts

Hej alla.

Ny på denna flik på forumet. Har byggt några bilar tidigare och renoverar mycket luftkylt men har aldrig skruvat GT40 tidigare. 

 

Gillar original och Gulf stuket så det är det jag kommer försöka åstadkomma. Karossen kommer kompletteras med bakre flares med 2 tum breddning.

Har beställt chassi och kaross från Southern GT. Chassit kommer vid årsskiftet. 

Receptet just nu är en strokad 347 och porsche G50 låda.

 

Tar tacksamt emot alla tips och tricks och framförallt tips på onödiga fallgropar på vägen. Även vad ni använt för komponenter som jag måste leta rätt på, tex. rattstång, kylare, pedalställ, styrstag, mm.... 

IMG_6038.JPG

Edited by Johan Iwdal
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • Johan Iwdal changed the title to Iwdal`s SGT40 Gulfstyle

Tack alla! Kul att bygga något annat än luftkylt denna ggn.

Har inte riktigt koll på vad karossen kostade, beställde en hel del grejer på samma gång så jag får ihop chassit. Olackat chassi kostade strax under 40´

Link to comment
Share on other sites

Tänkte köpa in delar till chassit så det finns när ramen kommer.

Vill höra era synpunkter och erfarenheter om:

 

1a. Pedalställ, stående eller hängande, erfarenheter av leverantörer?

1b. Slavcylindar, erfarenhet leverantörer.

2. Rattstång, fördelar och nackdelar med olika donatorer eller köpa nytt.

3. Servostyrning?

4. Styrstag, fördelar och nackdelar med olika donatorer eller köpa nytt

5. Kylare, leverantör och storlek.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bidra med mina tankar kring servo. Jag har rattstång men el-servo från Opel Corsa-C vilket bl.a. används av en del rallyfolk. Den tar ju lite plats men tycker den slank dit riktigt bra i alla fall. Inkopplingen är busenkel med en liten elektronisk låda inköpt via ebay. Man kan välja mellan automatisk och manuell, jag föredrog den manuella där man bara väljer med en pot. hur mycket moment den lägger på.

Servo är ju inte nödvändigt då nosen är ganska lätt, men jag ångrar det inte heller, tvärt om. Det var riktigt skönt att kunna vrida på lite  servoverkan vid lågfart. På landsväg och räserbana kan den kanske hjälpa till med att dämpa eventuella ryck i ratten men det är inget jag har facit på ännu. Den gör ingen skada iaf. enligt mig.

Det är som vanligt individuellt, hoppas detta gav lite bidrag iaf.

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Johan Iwdal sade:

Tänkte köpa in delar till chassit så det finns när ramen kommer.

Vill höra era synpunkter och erfarenheter om:

 

1a. Pedalställ, stående eller hängande, erfarenheter av leverantörer?

1b. Slavcylindar, erfarenhet leverantörer.

2. Rattstång, fördelar och nackdelar med olika donatorer eller köpa nytt.

3. Servostyrning?

4. Styrstag, fördelar och nackdelar med olika donatorer eller köpa nytt

5. Kylare, leverantör och storlek.

Nu är jag ganska tidig i mitt bygge men några tankar:

  1. Inte där riktigt än. Wilwood slavcylinders har funkat bra för mig på sjuan
  2. Samma som t.ex. @Arto och @heralue (kanske fler) Opel Corsa B med elservo. Har ännu inte köpt controllern. Finns även en nyare model utan vridpot https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-AUTOMATIC-Corsa-B-C-Kit-Electric-power-steering-controller-box-/142459832403
  3. Japp, via elservo
  4. Ingen kommentar
  5. Jag köpte en kina-kylare från Winner Racing. Till sjuan funkade deras perfekt men @heralue tror jag byter från detta till något dyrare/bättre https://shorturl.at/acPS9
Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfarenhet av GT40, men en hel del från racingsidan.

1b. Köp Tilton eller AP racing. Lite lite dyrare men mycket säkrare. Wilwood, Girling m.fl. har jag själv haft problem med och ett par kompisar har tappat en krets vid bankörning med avåkning/räckeskörning som följd. Aldrig att jag litar på en sådan igen.

5. Jag kör med Radtec.co.uk De gör bra kylare, men kanske lite dyrare än från Kina.

Link to comment
Share on other sites

Om du menar ställbar ratt så är det inte det på Corsa C. Jag läste på om B och C men minns tyvärr inte vad som gjorde att valet föll på C men något var det....

@Jocke4U ang. modernare elbox där man slipper pot. är jag inte säker på om det verkligen är bra men har inte provat. Det känns bara lite trevligare att kunna bestämma själv hur mycket servot ska hjälpa till beroende på om man är på räserbanan eller i stadstrafik. Det kanske slutar med en treläges vippbrytare med några motstånd.

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-10 at 12:54, Arto sade:

@Jocke4U ang. modernare elbox där man slipper pot. är jag inte säker på om det verkligen är bra men har inte provat. Det känns bara lite trevligare att kunna bestämma själv hur mycket servot ska hjälpa till beroende på om man är på räserbanan eller i stadstrafik. Det kanske slutar med en treläges vippbrytare med några motstånd.

Jag tror jag håller med dig, vilka servo egenskaper man vill ha beror ju på flera faktorer och med en generellt automatiserad lösning är det nog risk att det blir sämre. En intrimmad 3-läges brytare kan nog vara smutt 

Link to comment
Share on other sites

Hej alla.

 

Väntar fortfarande på chassi som kommer i slutet av året om inte Covid-19 regler vill annat.

I väntan så jagar jag massa delar till bygget så det finns redo när jag väl drar igång. Slänger ut en förfrågan om vad ni övriga medlemmar kan tänkas ha för delar över som kan vara till salu som inte blev använda innan jag köper nytt. Kan vara vad som helst, el , broms, chassi, bränsle mm.

Framruta är löst

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då var det dags att börja ta tag i projektet igen.

 

Är det någon här som har programerbart säkringslöst elsystem?

Vad kör ni för bränslepumpar och filter. Motorn (347)kommer med förgasare som jag tänkte köra med tills bilen är besiktigad och klar men kommer byta ut det mot insprutning. 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Johan Iwdal sade:

....... säkringslöst elsystem?.......

Det verkar som om det inhandlas en hel del prylar just nu i Kungsbacka🙂 👍

Det där är ju en klart intressant fråga tycker jag, så pass att den kan vara värd en helt egen ny tråd under under "Elektronik & belysning"? (Sökte med föga framgång) Det kanske kan vara fler som "snubblar" på den där, och fyller på med sådant som är relevant...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Någon här som vet vad SFRO säger om wheel spinners vid besiktningen, är det ok?

Kommer bygga bilen så nära Gulf style jag kan och Tornado har "rätt" wheel spinners men frågan är om det är samma storlek på hub (navet) på Tornado och Southern GT?

Någon med resp. kit som skulle kunna kontrollmäta.

Link to comment
Share on other sites

Uppgiften jag fått av min SFRO-kontakt är att spinner är ok så länge den inte sticker ut. Bäst är väl att fråga din besiktningskille? Vad gäller gängan så kolla noga då det varierar ofta mellan olika leverantörer men har ingen aning om just den combon. Det räcker inte med diameter och stigning om man vill vara säker, det kan även vara 55 eller 60-graders vinkel.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller utstickande delar så är det skrivningen i TSFS som formellt gäller;

 

"27 § Förbudet i 16 kap. 7 § om farligt utformade anordningar gäller även ombyggda och amatörbyggda fordon."

Det är en lång text i 16 kap men runt spinners står det;

4. Vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar på hjul och navkapslar på fordon av 1968 eller senare års modell. Förbudet gäller dock inte vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar som befinner sig innanför ett vertikalt plan som tangerar däckets sida, eller befinner sig innanför den yta som bildas av horisontella räta linjer och som tangerar fordonets karosseri närmast hjulet.

Arto uttryckte det enklare 🙂 så länge den inte sticker ut är det OK.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det närma sig. Schassit och en massa delar är på väg över från England och kommer förhoppningsvis i veckan.

image006.JPG

 

I väntan på delar så har pysslet börjat med växellådan

IMG_7026.JPG

Edited by Johan Iwdal
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Liten uppdatering:

blir kanske lite upprepning från andra trådar men men......

Har jobbat lite med växellådan i väntan  på schassit som ligger och väntar i Göteborgs hamn.

kortat lådan och flyttat in lagret och tätring. Borrat ny oljeplugg så det går att tömma oljan när den sitter upp och ner. 

4F643531-FF1F-4A5D-A45E-CA89F76995A2.jpeg

88B82F50-F8EE-4F01-9A22-DB8A812FF466.jpeg

40B63BAD-07CA-4062-9332-B890FE1B2EC7.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis denna veckan. Har legat i hamnen sedan förra tisdagen men det har varit otroligt struligt med Brexit och alla nya regler kring det. Fraktbolaget själva visste inte hur de skulle göra.

Edited by Johan Iwdal
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Äntligen fick jag loss delarna från hamnen. 

Otroligt rörigt med Brexit och hur man nu ska hantera inkommande gods från England. Delarna blev liggande 3 veckor innan allt pappersarbete och rätt underlag fanns framme för att kunna få hämta ut delarna.

Förra helgen blev uppackning och inventering av vad som är köpt och vad som saknas.

 

 

IMG_7401.jpg

IMG_7419.JPG

Link to comment
Share on other sites

Denna veckan blev det att mäta upp ramen och se om den behövde justeras i sträckbänken. 

Tycker nog att den var klart godkänd. Diffade 1.5mm på infästningar från sida till sida. Ingen skevhet. 

 

IMG_7450.JPG

Link to comment
Share on other sites

  👍 Kanonfint, ser att du tänker dig stående pedalställ. Kom ni ihåg att mäta vridstyvheten? Eller ska man kallade vridsvagheten🙂 

Link to comment
Share on other sites

Kom på, och ihåg en sak när jag kikade på dina bilder: Röret på bilden markerad med pil är bra att lägga kanske 1,5mm under nivån jämfört med övriga just där. Det finns en nedpressning för inspektionsluckan i aluminiumplåten som vill ha det utrymmet. Röret inkräktar sedan en liten aning på åtkomligheten men jag prioriterade stabiliteten.

11B_resize.JPG.bd8171288ef47e203debe8f37a4fe5de.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Påsklov är vad man behöver för att komma framåt..... 😁

Förstärkningarna är på plats och hjulupphängningen monterad. Undre bärarmar fram tillverkade. Målet var att ha ett rullande chassi förra helgen men började jobba med bromsarna istället. Men denna veckan kommer den stå på hjul.

Växellådan har gåtts igenom och fått en diffbroms och förstärkt gavel monterad. Ska lackas om ca: 2 veckor om Magnus får en lucka.

Motorn är inkörd i bänk och skall provmonteras om ca:3 veckor.

 

 

IMG_7894.JPG

IMG_7893.JPG

IMG_7892.JPG

Edited by Johan Iwdal
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är dags att köpa pedalställ med tillbehör och växelspaks mekanism. Någon här som har erfarenhet av alcon slavcylindrar?

Vad använder ni som kommit lite längre i era byggen för växelspaksmekanism?

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inga bromsok, Men jag är ute efter dörrhandtag och mailat SGT flera gånger men det händer inget!

Men det ser ut som det finns en tillverkare i Sverige :biggrin:, intresserad att bli av med en uppsättning ?

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...