Jump to content

JR Cobra


Motorum

Recommended Posts

IMG_20201025_133727.thumb.jpg.b59d6a80f6d43c337fa292a2ab07ad08.jpg

Man kan väl säga att mitt bygge börjar nu 1v efter inköp av Cobra från någon som satsar på ett GT40-bygge istället.

Jag har mao ett bygge jag inte riktigt har koll på ännu. Skall göra första SFRO 2:a november för att se hur man kan göra med mina Jaguar-spindlar. Alla som bygger vet ju att det är svårt att komma under 60mm i styrradie om man vill ha lite djup i fälgarna och det vill ju jag ha.

Vill ha fälgar med ET 0. För att uppnå detta måste jag ändra på min Spindel.

Såg att GT40 har samma fälgar som Cobra och flera GT40 medlemmar har gjort egna hjulupphängningar verkar det som.  Många kör ju med ET 0 på  GT40.

Någon som vet var man kan få tag på dessa. kanske finns cad-underlag som man kan bearbeta utifrån. Vad får man då för styrradie med ET 0?

Annars är väl Corvette C5 ett alternativ eftersom jag har spindlar från en sådan. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så här ser en C5 spindel ut.
Höjden i änden är 115mm och längden tills den når golvet 815mm.
Detta ger en vinkeln på 8°, vilket stämmer ganska bra med det jag hittat på nätet om 8,8°.8685ed313919fc7309e032d904566f7b.jpg

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

På 90-talet byggde jag cobra med Jaguar fram o bak, har för mig att jag flyttade in bärarmarna fram totalt 220 mm och använde Image splitfälgar, 15" med 3" utåt och 5" inåt. Såg vettigt ut men har ingen koll på vad styrradien egentligen blev..... Kuggstång från Fiat Uno som kortades 75 mm.

Corvette är nog ett bättre, modernare alternativ, ja.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-10-25 at 17:18, Motorum sade:

 

 

Såg att GT40 har samma fälgar som Cobra och flera GT40 medlemmar har gjort egna hjulupphängningar verkar det som.  Många kör ju med ET 0 på  GT40.

Någon som vet var man kan få tag på dessa. kanske finns cad-underlag som man kan bearbeta utifrån. ?

Annars är väl Corvette C5 ett alternativ eftersom jag har spindlar från en sådan. 

Hejsan , jag har ett par av "dessa" billet uprights " om du är sugen att känna på dem . Såg att vi härbärgerar i samma stad dessutom .

 

mvh//Peter

 

Sen edit :

Kanske Wilwood :s Pro Spindle Mustang II kan funka ,är någon som som kör denna ihop med 15" vintage wheel GT40 fälgar
om jag inte helt missminner mig.

https://www.wilwood.com/PDF/flyers/fl193.pdf

Edited by Hansol
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

SFRO 1, gick bra, jag kan behålla mina jaguarframvagnsdelar om jag har rätt ET på fälgarna. Det kan jag få med de fälgar jag vill ha. Inga anmärkningar och mycket bra dialog med Bosse.
Detta var sista SFRO för året.

Tips till er som inte gjort 1:an, är att göra det tidigt. Bättre ha en dialog med besikningsmannen under bygget än efter.
Min var långt från färdig.

Så nu har jag ett nytt chassienummer på bilen.
Det gör ju bygget framåt snabbare och billigare. 87370a0692da3689c0fd96684fb94f31.jpg09b20c8ad1d80b588c164a20c02e1bce.jpg

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk



  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Snyggt!

Han har kvar bilen där bak ser jag. 

 

Jag håller med om att ha en tät kontakt. Jag skickade mycket bilder till bosse under byggets gång och då kunde han direkt svara "OK". Eller "Du får justera" Eller "Ring Mig"

Och på så vis blev det väldigt mycket enklare när jag väl träffade honom. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...