Jump to content

Recommended Posts

Ganska ny här på forumet så vi får se hur detta går 😃

Idén till detta bygget kom efter att jag såg ETS drift Hilux på youtube för några år sen. Ett lågt rör chassi med en pickup kaross på vore ju fränt, så jag fundera vidare på hur jag kunde genomföra detta då jag inte vill lägga några större summor på ett nytt bygge. Kom fram till att Skoda/vw pickup va enda alternativet om det ska bli lätt och billigt. En kompis tipsa om att det fanns liknande bygge på rejsa, och där fanns ju byggtråd på nästa precis så som jag tänkt mig. Snodde några idéer från deras byggen och nu har jag kommit igång att bygga lite.

Satte en total budget på 50tusen reggad och klar. Reg mm kostar ca 11-12tusen så byggbudget på strax under 40tusen är det som gäller. Har lite små grejer som blivit över som jag tänkt använda så det underlättar budgeten lite.

4 donatorbilar har inhandlats och slaktas. Efter att jag sålt kattar och tomkarosser, batterier och sorterat ut och sålt 50kg aluminium hamna jag på plus knappt 1800:- för alla 4 bilarna.

BMW 525i -01 tagit motor/låda pedaler bromsar styrning mm (trasig topppackning på denna motorn)
BMW 523i -97 utan motor/låda. Tagit bakvagn styrning bromsar.
Skoda pickup som jag ska ta plåtdelar från.
VW Caddy pickup som jag tar kaross ifrån.

Så det kommer blir pickup med BMW 2,5l 6a, manuell låda med BMW e39 sedan bakvagn, rör chassie, Miata NB framvagn med BMW e36 nav och 17" BMW fälgar.

Just nu har det kostat knappt 24tusen och då finns förutom donatorbilarnas delar.
17" BMW fälgar med nya däck 245/40/17" + en omgång 8x18" som ev inte kommer används.
BMW M54b25 motor i bra fungerande skick (förhoppningsvis)
Omprogramerad databox till motorn
Coliovers
Miata NB framvagn
E36 hjullager/nav
Rör till chassiet   21m 40x2mm +  18m 40x40x2mm + 6m 45x2,5mm
Bromsar fram/bak + bromsslangar
Delar till kardan
Styrleder + spindelleder
Acewell mätare och snap-off nav och ratt

Så budgeten hålls ganska bra såhär långt. Några bilder på donator objekten 🙂 20200820_174455.thumb.jpg.a831cc1a9ede9247ce51ebe3aa33f85d.jpg

20200915_173914.thumb.jpg.9c54483754b50de8242351b961f52103.jpg

20200905_175937.thumb.jpg.758578d687cb7fc1fdde05f159b52cc3.jpg

Blev "klar" med detta bygget tidigare iår. Reggad som personbil men den går mest i skogen. Den är lite kall att åka i nu när det inte är 20+ längre, så nu behöver jag en rolig gatbil med rutor och värmepaket också 😄

20200818_165132.thumb.jpg.e477f27f0c9170affa36843bfc5fcccb.jpg

 

Edited by Ernie
  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Precis jag har en byggtråd på fb med mycket bilder och info om min andra bil.

Har kommit igång lite med byggandet. Fram och bakvagn sitter där dom ska. Fästen för motor och låda är färdiga. Miata framvagnen är breddad 60mm och motorn sitter 30mm offset. Fick kapa ur i subframen för att få fram motorn lite till.
Har hittat ett par bromsskivor fram som har mindre totalbredd för att inte ta i spindeln, dom är till Mercedes så dom är nästan bult on. Behövde bara svarva upp centrum och borra om dom till 5/120. Inte helt säker på att det går att ha dom men det får vi se senare.

Karossen väger 81kg men då ska det kapas lite till i hjulhusen och under bakrutan.
20200918_163735.thumb.jpg.0efe901b13b1eaf9ae8b8fac38d1bf20.jpg

Bakvagnen väger strax över 100kg med ok och de ventilerade skivorna.

20200919_181725.thumb.jpg.752faae77f521f857b2b1205f6ac33d7.jpg

BMW e36 nav passa ganska bra på Mazda spindlarna.

20200901_061554.thumb.jpg.74dfd0dc967bd2cb1044af8314f3a5bb.jpg

Motorn är ca 65cm hög och den fick så klart inte plats under ramen till vindrutan med den höjden jag hade tänkt mig så jag fick höja karossen 40mm. Fortfarande problem med hur jag ska fåplats med mekanismen till vindrutetorkarna men det löser sig nog 😄

20201005_200843.thumb.jpg.07b0d364f2786c2d18fa4162e9769e9f.jpg

20201017_215021.thumb.jpg.5a0c82c11eb1cf828ad9e351000d097f.jpg

20201017_215310.thumb.jpg.1077c464c6f2490f5b5ff1ae668c3382.jpg

Fälgarna är BMW E39 msport 8x17" med 245/40 däck. Ville ha bredare men man kan inte få allt när det finns en tajt budget. Samma fälgar finns från E39 sedan bak som är 9x17 men det är svårt att fåtag på till rätt pris.

20201010_043609.thumb.jpg.c5ec22c8a3a5bf774a146e632d600ff1.jpg

20201017_223919.thumb.jpg.bdb33d37e223c9719f4a31d5eb179011.jpg

 

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Hm, kul bygge men du ser ut att lite för lite fjädringsväg, framför allt när du svänger :burnout:Varför en sån jätterova till motor, blir attans svårt att kompensera den vikten bakåt i bilen?

Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Kjelland28 sade:

Hm, kul bygge men du ser ut att lite för lite fjädringsväg, framför allt när du svänger :burnout:Varför en sån jätterova till motor, blir attans svårt att kompensera den vikten bakåt i bilen?

Blir väl till att kapa lite mer sen 😄  Jag gillar BMWs 6or och då är en mindre lättare motor inte så intressant även om en nyare 200+hk turbo 4a kanske hade passat bättre plats och viktmässigt. Detta kommer inte bli en banåkar bil utan en rolig gatbil. M54b25 motorn svarar dessutom väldigt bra på överladdning om man i framtiden skulle få för sig att dubbla effekten eller mer 🙂

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Sådärja, nu är det igång. Jag känner känslan i byggbilderna. I det där läget känns det som man nästan är klar. Det är långt kvar. Ska bli spännande att se dina lösningar? Facit finns på Rejsa ;)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...