Jump to content

Hur stor generator behöver man?


Mats Karlsson

Recommended Posts

Orginalgeneratorn till min motor är på 100A och väger 7 kg, det känns som jag borde kunna spara 3-4 kilo där men ändå ha tillräckligt med effekt för att driva insprut och belysning. Nån som har tips på vettig generator på ca 60A och vet vad den väger?

Link to comment
Share on other sites

Du klarar dig med 40-50A. Det finns en hel del bra Denso-generatorer i den storleken och de väger ca 3kg. Se upp för Kina-kopiorna, jag vet många sådana som gett upp snabbt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att kolla vad generatorn levererar på "tomgång", ofta säger databladen bara toppeffekten vid maxvarv. Man vill inte se laddlampan börja blinka en varm sommardag i en 2-timmars kö.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt rätt. Det gäller att kontrollera så att generatorn ligger inom rätt varvtal både vid tomgång och maxvarv. Om man kan få tag i diagram liknande detta för generatorn är det kanon för då kan man köpa eller tillverka en remskiva så varvtalsområdet stämmer med ens applikation.

Jag kör med en Denso DAN2018 och tillverkade remskivan så jag ligger med god säkerhetsmarginal på generatorn vid maxvarv på motorn och samtidigt laddar bra på tomgång.

66CFFE6E-92D7-428E-A8F3-A3353D4FA6CE.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Biltemas lilla men den snurrar lite snabbt med nuvarande utväxling. Men jag har bra laddning vid tomgång... 🙂 Sedan vet jag folk som säger att den inte håller men återigen är var talet viktigt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...