Jump to content

Martin79


Martin79

Recommended Posts

Hej!

Tänkte kolla om det är någon som kan hjälpa mig att räkna på ett bjälklag av stål.

Jag har ett förråd som är 2700mm brett och 4500mm långt. Jag ska bygga en vind med lucka och vill ha ett bjälklag som är så tunt som möjligt för att få högre i tak på vinden.

Min tanke är att skruva dit ordentliga reglar längs bägge väggarna 4500mm långa. Därefter lägga fyrkantsprofiler 2700mm (cc 300mm) hela vägen.

Räcker det med fyrkantsprofil 50x50x2,5 för att klara belastningen av sånt man brukar ha på en vind?
Eller kan jag ha mindre dimension??

 

Mvh

Martin

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir golvspån. Lägger reglar 45/45 bredvid stålprofilerna och skruvar i. 
Surfat runt en hel del men inte hittat någon bra sida där man ja fylla i längd/dimension på stål och få fram bärigheten.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att denna tråden kommer upp dagen efter jag mätt och funderat på hur jag ska stärka upp ett bjälklag hemma hos mig 🙂 Där ska det bli träningsrum, så då vill man klart ha det stadigt.

En vind som inte ska belastas med mer än lättare förvaring är ganska förlåtande.

Loftet ovanför min verkstad har en spännvidd på ca 7 m. Spåntade golvbrädor som bärs upp av träbjälkar ca 150x150 mm med cc 800-900 mm, lite mer på sina ställen. Räknar man på det så är det alldeles för klent. Och visst bågnar det ner på mitten och gungar lite om man hoppar, men det har stått i 60-70 år.

Ett tips är att slänga upp frågan på byggahus.se, där finns det räknesnillen som gärna delar med sig.

Link to comment
Share on other sites

Reglar i tak bör nog vara av trä, 125*45 är en vanlig dimension vid den där spännvidden. Lägg ut en fyrkantprofil med de mått som du har tänkt och testa med din egen vikt de olika materialens styrka. 

Link to comment
Share on other sites

Det funkar säkert med fyrkantprofiler, dom är ju styvare och tål mer belastning än trä. Det du ska fundera över är att styvheten alltid kommer sig av höjden på profilen så du för mer styvhet per kilo om du använder rektangulär profil istället. typ 60x40x2. ska se om jag hittar några tabeller på det under dagen så kan jag ta fram vad en sån tål på mitten så får du en uppfattning om hur det kan funka. annars så håller jag med Kerngren att bygga är alltid lättare med trä med då behöver du nog minst 125-145 x 50 om du ska kunna belasta golvet.

Link to comment
Share on other sites

Den stora frågan är väl hur mycket ska konstruktionen belastas och vad anses vara en rimligt godkänd nedböjning. När man har koll på det är det ”bara” att plocka fram gamla hederliga Karlebo. Jag gjorde ett ”fulexcel” med formlerna för punkt resp utbredd belastning på fyrkantsprofiler när jag räknade på min bakläm och däckställ till racesläpet. Bara knappa in mått, godstjocklek, material, punkt/utbredd och tänkt belastning så ser man nedböjningen. 

Link to comment
Share on other sites

Jädra svårt att hitta tabeller fick ta 3mm gods.  150 kg last, spann 2,7m och en 60x40 x3  ger (150*9.81*2700)/4 i böjmoment 993262,5 Nmm. 

En 60 x 40x3 profil har 13,8x 10 upphöjt till3 i böjmotstånd.  Spänningen = böjmoment / böjmotstånd  ger ca 72 N/mm2 i spänning blir lagom om materialet är 235 N/mm2 till brott. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...