Jump to content

Rattstångsleder


Vidar

Recommended Posts

Hej!

Håller på att bygga trehjuling och fick rådet av Luigi på Sfro att byta rattstången till en kollapsbar och det kan jag hålla med om är en klok idé. Hittade en i lagom längd med fungerande rattlås och utan för mycket bjäfs på internet dessutom till ett rimligt pris. Så långt allt väl...
Problemet är storleken på splinesen, efter vad jag kan mäta mig till så har axeln som kommer upp från styrstången 9/16" splines och den nya rattstången 15mm (från en Rover)

Vad är klokaste lösningen? Har letat efter leder med 9/16" och 15mm men det är så klart ingen standardprodukt.
Splinesen i nedre änden av leden på den nya rattstången ser ut att vara 18mm. Går det att få en hylsa med 9/16" invändigt och 18mm utvändigt tillverkad till en rimlig summa?

20201009_183817.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det går inte att fräsa den som är udda till DD då? Ofta är det en ganska enkel lösning.

Carbuildersolutions har en del konverteringsknutar mellan olika splines och DD. Du har kanske kollat där redan?

Empi brukar ha splineshylsor, kan också vara värt att kolla.

 

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, therealpinto sade:

Det går inte att fräsa den som är udda till DD då? Ofta är det en ganska enkel lösning.

Så enkel att jag borde tänkt på det själv. 🙄 Har kikat på carbuildersolutions men eftersom jag inte tänkte rätt så letade jag fel.
Tusen tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset! Jocar verkar ha ett ännu större utbud än Carbuildersolutions och även om deras priser är nära det dubbla kan det vara värt att kunna vända sig dit. Har beställt från CBS så får jag väl se hur det går att passa ihop delarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...